Hoe lang duurt het dopen van een kind in de kerk ?

En dan bedoel ik niet vooraf , maar echt in de kerk , de mis .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
17K

Antwoorden (7)

Reken op totaal een uurtje. Dus inclusief inleiding door de priester e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt geheel aan de kerk en zijn medewerker c.q. hoe belangrijk de familie is waarvan het kind is wat wordt gedoopt. Maar normaal c.q een uur á anderhalf uur. duurt de show.

Toegevoegd na 51 seconden:
Koninklijk huis dus weer wat langer, maar dat moet je duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jeroen. 'show', je woordgebruik is een beetje denigrerend naar mensen voor wie die een serieuze aangelegenheid is. ;-)
Dat verschilt. In de protestantse kerk (PKN) gebeurt dit in een normale kerkdienst op zondag, temidden van de gemeente. Als er veel dopelingen zijn, kan de dienst wat uitlopen, maar in principe duurt een kerkdienst een uur.
In de rooms katholieke kerk wordt vaak een aparte doopviering gehouden met alleen genodigden. Ook dan is het natuurlijk afhankelijk van het aantal dopelingen. Ik ben twee jaar geleden naar een katholieke doopviering geweest waar drie kinderen werden gedoopt, en de mis duurde ongeveer 3 kwartier.

Toegevoegd na 2 minuten:
En bij de PKN is het dopen dus maar een gedeelte van de dienst, hoewel ook de rest van de dienst er natuurlijk op is aangepast. Zo zal in de preek vaak aandacht worden besteed aan het feit dat ouders hun kind laten dopen en wat dat inhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt naar een H. Mis en niet naar een doopdienst.

Dat is feitelijk onjuist, omdat het H. Doopsel geen H. Mis is. Als er tijdens een H. Mis gedoopt wordt, dan duurt dit ongeveer 5 minuten. Als het H. Doopsel apart wordt toegediend, dan duurt dit circa een half uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 kerkdienst, en het hangt een beetje van de kerk af hoe lang dat is, maar gemiddeld ongeveer een uur.

Daarvan neemt het dopen zelf, tussen bidden, bijbellezen, zingen en preken door, meestal tien tot 15 minuten, ook een beetje afhankelijk van HOEVEEL kinderen er gedoopt moeten worden die dienst. Sommige kerken houden namelijk speciale doopdiensten.

Moet je op visite bij een kinddat gedoopt wordt, dan moet je voor het hele gebeuren inclusief naar binnen gaan en de kerk uitlopen 1 tot 2 uur uittrekken. Langer als er koffie-na is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is verschillend per kerk. Het beste is gewoon vragen aan de kerk waar het kind gaat dopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dopen hoeft maar een minuutje te duren, maar als de ouders er een show van willen maken met mis en al, dan zal het gauw een uur duren.