Wie was de eerste paus,wanneer is die aangesteld en wie heeft daar voor gezorgd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
6.3K

Het beste antwoord

Keizer Constantine heeft zichzelf uitgeroepen tot eerste paus.
Deze zoon van een commandant en een hoer (kan er ook nix aan doen) begon daarmee rond het jaar 300.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet Petrus. En..als je die als apostel ziet...waarom dan niet Linus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_pausen
AWM
14 jaar geleden
Ach ja, er staat zoveel onzin in Wikipedia...
http://www.reformation.org/meet-the-first-pope.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman: what you see is in the eye of the beholder.... Laat jouw uitspraak niet gebaseerd zijn op de verhaaltjes zoals die in de kerk worden verteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De eerste echte paus was van 366na Christus tot 384 na Christus en heette Damasus

Andere antwoorden (5)

Petrus was eerste paus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keizer Constantijn heeft zich gelegitimeerd sic! tot paus.
Dat leidde in 321 tot het concilie van Trente waarin bepaalde evangeliën werden aangewezen tot zaligmakend,terwijl andere van en onder de tafel geveegd werden.
Zaligmakend is hier figuurlijk bedoeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meningen over wie nu de "echte" eerste paus was zijn verdeeld. De katholieke kerk gaat uit van Petrus, maar onderstaande link verwijst naar een interessant artikel waarin dit in twijfel wordt getrokken:

http://www.gotquestions.org/Nederlands/Petrus-eerste-paus.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geruchten dat Jezus dat was, maar dat is zeer twijfelachtig. De eerste volgens de katholieke kerk officiële eerste paus was in ieder geval Petrus, dus laten we daar dan maar van uit gaan.
Ik ben niet Katholiek, en heb me nooit helemaal in de pausen verdiept. Ik weet echter wel dat Petrus door de katholieken algemeen wordt gezien als de 1e paus.

De paus is volgens de Katholieke Kerk de rechtmatige opvolger van Petrus en daarmee de leider van de gehele Christelijke Kerk wereldwijd. De paus wordt door de katholieken gezien als discipel van Christus en eerste leider van de Kerk.
Petrus geldt voor katholieken als de 1e paus.
Hierna kwam:

Paus Linus
(Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie)

De heilige Linus (gestorven Rome, ca. 76) was tussen 67 en 76 de tweede paus. Hij wordt beschouwd als de opvolger van Petrus als bisschop van Rome. Irenaeus van Lyon beschouwt Linus als dezelfde als die waarover Paulus spreekt in 2. Tim 4: 21. Tijdens zijn pontificaat werden de eerste 15 bisschoppen ingesteld.

Eusebius schrijft dat Linus twaalf jaar bisschop van Rome is geweest (van circa 66 tot 78).

Volgens de Liber Pontificalis zou hij de marteldood zijn gestorven. Dit is echter onwaarschijnlijk, aangezien er in dat jaar geen sprake was van grote christenvervolgingen.[bron?]

In de Rooms-Katholieke Kerk wordt hij als een heilige vereerd, met als feestdag 23 september. Volgens de officiële pauslijst van het Vaticaan was hij paus van 67 tot 76.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Paus van Rome is al vrij snel niet meer erkend in het Byzantijnse rijk, d.w.z. in de Orthodox christelijke kerk.
Als er op deze site iets wordt gezegd, dan haalt men meestal beide religies door elkaar. Zeg niet dat de verschillen klein zijnm want er zijn velen voor gemarteld en verbrand of op andere wijze om zeep gebracht. De kerkgeschiednis is geschreven in bloed en tranen.
De kerk is een clubje van fanatiekelingen, die door de eeuwen heen altijd als jonge honden hebben gevochten om geeld, eer en baantjes.
Later heeft men de Petrus als eerste Paus aangeduid en daarna Linus. Het staat allemaal in WiKipedia, maar dan moet je wel even goed kijken.
Maar de kerk heeft alle geschiedenis zodanig aangepast, dat het allemaal keurig volgens het boekje ging. Lange tijden waren er drie pauzen, lange tijden waren er geen. En volgens mij kon petrus niet meer in leven zijn in de tijd waarvan wordt gezegd, dat hij Paus was. Het hoeft ook allemaal niet te kloppen. Dan Brown zou de kerkgeschiedenis niet beter hebben kunnen beschrijven.