Wat was het huis van Noach?

Hoi een vraag de Ark van noach werd gebouwd Toen had Noach al een gezin, Mijn vraag waar woonden ze eerst voor dat de ark gebouwd werd?? Kan nergens vinden

Toegevoegd na 1 uur:
Is namelijk zo mijn moeder maakt een kruiswoordpuzzel
met 4 letters eindigd op t Mijn moeder dacht tent Maar zeker weten doen we het niet vandaar de vraag

12 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

Ik heb mijn bijbel gepakt en het antwoord is TENT.

Uit Genesis 9
20-21 Noach werd boer, plantte een wijngaard en maakte wijn. Op een dag was hij dronken en lag naakt in zijn tent.

22Cham, de voorvader van de Kanaänieten, bemerkte dat en vertelde het zijn broers.

23Toen zij dat hoorden, pakten Sem en Jafeth een mantel, liepen achteruit hun vaders tent in en bedekten zijn naakte lichaam met de mantel. Zij keken de andere kant op terwijl zij dat deden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wordt ook een beetje lastig, want het is en mythisch verhaal dat in alle culturen ongeveer verteld wordt, en vermoedelijk zijn wortels heeft in het Gilgamesj-epos, over Utnapishtim (spelling varieert).

Het enige dat je met zekerheid zou kúnnen zeggen is dus : daarvoor woonden ze blijkbaar níet op een boot. De rest is speculatie - en beslist géén geschiedenis.

Toegevoegd na 2 uur:
In de bijbel wordt de precieze woonplaats van de Bijbelse Noach niet genoemd. Wel kun je wat zeggen over HOE hij woonde : in die tijd namelijk leefden verreweg de meeste bewoners van het Midden-Oosten / Mesopotamië als nomaden, in tenten. Dikke kans dus dat de puzzelmaker het woord TENT verwacht op die plaats.

Toegevoegd na 2 uur:
In genesis 9 lezen we namelijk dat :

"En Noach werd een landman en plantte een wijngaard. Toen hij van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent. Toen zag Cham, de vader van Kanaän, zijns vaders naaktheid en hij vertelde het aan zijn beide broers buiten. Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die op hun beide schouders, liepen achterwaarts en bedekten hun vaders naaktheid, terwijl hun aangezicht afgewend was, zodat zij hun vaders naaktheid niet zagen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ben ik wel weer benieuwd waar al die minnen vandaan komen ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen min van mij, want je hebt je antwoord goed onderbouwd, maar ik denk dat het komt omdat het voor jou misschien een mythisch verhaal is, maar dat daar toch verschillend over gedacht wordt en je dat dus niet zo stellig kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen. Van mij ook geen min, maar wel een reactie. Wat ik wel opmerkelijk vindt is dat het verhaal van Noach inderdaad heel oud is en in veel verschillende (oude) culturen voorkomt. Er wordt door heel veel culturen gesproken over een 'zondvloed'. Mijn vraag aan jou is: Hoe kan dit??? Hoe kan het dat zo veel verschillende culturen dit verhaal kennen, wel is waar wordt niet allemaal precies hetzelfde beschreven maar het beschrijft ongeveer hetzelfde ( Een wereldwijde ramp ). Ik zelf vindt dit erg bizar en je zou toch haast gaan denken dat er wellicht echt zo'n ramp heeft plaatsgevonden!? Hoe denk jij hierover?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat irrelevant is. Verschilende - niet altijd even betrouwbare- bronnen spreken wel van fysieke sporen van een grote overstroming in het Midden-Oosten (dus niet wereldwijd, maar wel een groot deel van de toen bekende wereld) een paar duizend jaar voor Christus. En zondvloeden - of tenminste : grote overstromingen kómen voor, daar is niks bovennatuurlijks aan. Alle verhalen daaromheen echter zijn achteraf geschreven, deels als verklaring, maar vooral als metafoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Check even deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
Of zeg je van, wikipedia niet betrouwbaar? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg : wikipedia, beslist niet de enige bron.
En nee, niet per definitie betrouwbaar, vooral niet als het gaat om dergelijke buitengewoon omstreden onderwerpen. Vooral wat orthodoxe christenen uitbraken mag je wel met een mudje zout nemen. Deze tekst echter zegt weinig meer dan ik al heb gezegd.
Bijna alle zondvloedverhalen hebben inderdaad dezelfde wortels ; plagiaat danwel inspiratie was ook in vervlogen tijden een veelvoorkomend verschijnsel. Veschillen zijn daarmee beduidend interessanter - en zeggen vaak wat over de cultuur - dan de overeenkomsten.
de Bijbel is een mythisch boek.
alleen de profeten en de apostelen hebben echt bestaan.
de eerste 5 boeken van Mozes zijn namelijk mythisch.
Mozes heeft wel bestaan, maar hij schreef dingen op die hij zei te horen van God.
Maar Mozes kreeg te horen: schrijf deze 5 boeken op, doe de Wet en je zal daardoor leven.

Hiermee begint de ontvangst van de wet van Mozes in Deuteronomium
Maar die zelfde wet zegt: vervloekt Iedereen die niet ALLES doet geschreven in dit boek.( deuteronomium 27:26)
je kan de wet niet houden, daarom is de leer van Mozes onzin.
Genesis is ook verzonnen, want de wereld is geen 6000 jaar oud.
op Youtube kun je dingen zoeken over de Oerknal en dergelijke.
vele Joden onderwijzen mensen deze mythen en sagen als echte geschiedenis.
net als vele Christenen.
je bent waarschijnlijk misleid door het leterlijk lezen van de Bijbel als Gods woord.

de Geest is volgens mij echter het woord.
Dit is wetenschappelijk verantwoord en je wordt er vrij van.
Dus de Leer van de Heilige Geest/Het Hogere Zelf staan als Goddelijke Waarheid.
Deze leer is universeel, immers God is van alle volken, en deze leer kun je vinden op www.arsfloreat.nl/downloads.html
klik Gita.PDF.

En Noach? Dat is een fabel waar je niet veel aan hebt.
je kan jezelf erin herkennen misschien, maar dat is het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké leuk verhaal, maar het gaat om een kruiswoordpuzzel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar DAT stond er twee uur geleden nog niet bij.....
Bovendien vertelt de bijbel daar niks over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo dat is een interessant verhaal neem er nog 1 zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent wel érg overtuigt van je eigen gelijk, geloof ik.
dit is duidelijk een mening en zeker niet de mijne!
ook geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent wel heel selectief wat de bijbel betreft... Het is totaal niet waar en het andere wel, waarop baseer je dit??
Btw ook niet echt een antwoord op de vraag..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calig ik baseer de conclusie van de mythe van Noach op wetenschap. de evolutietheorie is bewezen.
van de rest van de Bijbel is niet veel bekend en dat is inderdaad een beetje selectief van mij...maar iedereen maakt ervan wat hij wil. Evolutie, dit kunnen we zien in de bronnen van Wikipedia en Youtube.
er is genoeg over te vinden op het Web. Daarnaast is het misschien wel wetenschappelijk mogelijk dat de bijbel helemaal niet waar is.
wat duidelijk mag zijn is dat Genesis waarin Noach voorkomt, een fabel is.
dit omdat men Genesis niet letterlijk kan nemen en tegelijk wetenschappelijk zijn. Contignentera:
Dat stond er niet bij....:P Dat kon ik niet weten. en wat betreft Gonzo...:
grappig dat er mensen zijn, die me in de mond willen leggen dat ik denk dat ik gelijk heb...
ik ben niet bezig met zulke dingen.
Dat vind ik dan ook geen respectvolle benadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een antwoord geeft met een stellige overtuiging, terwijl het een mening is, vind ik dat je dat erbij moet zeggen.
natuurlijk mag je een mening hebben en uiten, daar is zo'n vraag op GV voor.
ik snap alleen niet waarom ik jou woorden in de mond zou leggen??!!
ik heb hier nl helemaal geen mening over deze vraag gegeven.
daarom snap ik ook niet waarom dat niet respectvol zou zijn.
Een GROT!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom die mim. Dit is het antwoord op de vraag. Vier letters en het eindigd op een t..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ter compensatie. Maar hoe kom je daar nou bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder geen bijbels onderlegt verhaal, gewoon logisch redeneren.. Een "huis" van vier letters en eindigd op t. Dan lijkt grot mij het goede antwoord! :-)