Als God alles van je weet, wat in je hart, ziel geest, gedachten etc is, (zoals men toch zegt?), is bidden dan niet eigenlijk een belediging van Hem?

Ik bid, elke dag, maar vraag me steeds weer af, wat ik dan moet bidden, ik bedoel , als Hij alles weet van mij, dan is het toch een beetje lullig te vragen? en als ik wat vraag, bv wereldvrede (....) en het is tegen zijn wil, dan ben ik toch raar bezig? hij weet t toch altijd beter dan wij? (zogezegd) dus ik denk wel eens dat ik tegennatuurlijk bezig ben als ik bid...(zoals je gebruikelijk ziet, hoort, leest doen..)

vast dank voor jullie antwoord.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel bv, bidden voor iemand zijn of haar gezondheid, maar je kan die persoon wel beter willen hebben, maar als je in Gods wil geloofd, is de ziekte er ook het gevolg van , toch??? ik vind t nogal tegenstrijdig....
en ook, dat ie als ie voor de vogels en de andere dieren zorgt, zo zorgt ie ook voor ons, beetje raar dan om meer te vragen toch? maar ik weet ook, dat staat, vraag en u zult ontvangen..............

zucht............. help!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie van hier is God?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er bestaat geen handleiding over hoe je met God moet praten, maar de vraagstelster heeft hier gewoon een vraag over (of ze niet tegennatuurlijk bezig is). niks mis mee toch? ze vraagt niet om een handleiding. en zeker niet één die de kerk voorschrijft.
volgens mij is er geen enkele kerk die voorschrijft hoe je moet bidden??!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ angelheart; waarom zouden de engelen wel luisteren en God niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geeft een veilig gevoel dat God alles van je weet, engelen over je waken en je overleden dierbare bij je is. Maar waarom niet gewoon in de realiteit leven? Het leven en de natuur zijn zo prachtig, daar hen je toch geen fantasiefiguren bij nodig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is voor mij realiteit sannebree!
ik zie die prachtige natuur en het leven zelf als een geschenk van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo zie ik t ook op zijn minst, Gonzo...++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk heb ik de ervaring dat het Groot vliegend Spaghettimonster mijn gebeden een stuk beter begrijpt dan god. Ik voel mij liefdevol omarmd door zijn vele tentakels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat mensen verkeerde dingen doen is niet God's schuld cavecanem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een heel andere discussie, die nog niet zo lang geleden hier al is gevoerd (dit ging over de keus die Adam heeft gemaakt en hoe dat dan zit met een vrije wil), dus die ga ik hier maar niet opnieuw voeren.
mijn overtuiging is dat God mensen een vrije wil heeft gegeven en dat mensen er voor kiezen om verkeerde dingen te doen, is hun eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gonzo: +++++++++++++++++++++++++

Het beste antwoord

Leuke vraag!

De EO heeft erover nagedacht en kwam met het volgende antwoord:

"Waarom zouden we eigenlijk bidden? God weet toch immers alle dingen? Wat moeten wij hem dan nog vertellen?

Laat ik een tegenvraag stellen. Stel dat ik tegen mijn vrouw zeg, dat ik van haar houdt (wat trouowens regelmatig gebeurt, maak je geen zorgen). Zou zij dan reageren met: "Wat een onzin, dat weet ik toch allang?"

Een goed gesprek

Een goed gesprek met je partner of met een goede vriend is altijd fijn, zelfs als er niets wordt gezegd, wat die ander nog niet wist. Zo gaat het in het gesprek met god ook. Het doel van het bidden ligt niet in het informeren van god over dingen die Hij al dan niet weet.

Relatie

De zin van het gebed ligt in het onderhoiuden van de relatie met God. Je komt even thuis bij je Vader in de hemel en praat honderduit. Hij luistert. Altijd. Hij is altijd benieuwd naar jouw verhaal, omdat hij benieuwd is naar jou!

Van twee kanten

Als je uitgesproken bent, spreekt hij terug. Bidden is een gesprek dan van twee kanten komt: je wordt stil, leest zijn Woord en hoort hoe hij de weg wijst, troost of inzicht geeft. Dus ja, bidden heeft zin, ook al weet God alles al. Al is het maar, omdat jij nog niet alles van God weet.

Ds. Koos Staat"

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook deze site geeft een interessant antwoord:
http://www.agp-internet.com/hope4holland/01c4ba95a611a3e16/waarombiddenalsgodhetalweet.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, wat een mooi antwoord!! dank je wel................ heel fijn te lezen.......(zei zij een traantje wegpinkent.....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geheel mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Dus bidden is eigenlijk het onderhouden van sociaal contact met je antropomorfe god? 'Hij is altijd benieuwd naar jouw verhaal, omdat hij benieuwd is naar jou!' 1. O

2. my

3. god Ik hoor het Arie Boomsma zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook al geloof ik niet echt, mooie uitleg! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
puur omdat deze 21 likes heeft.... alle antwoorden waren/zijn waardevol voor mij geweests, dank.

Andere antwoorden (8)

Bidden zorgt er voor dat je even stil staat bij God. Even niets anders dan God. God heeft namelijk ook de hele dag tijd voor jou.

En natuurlijk mag je God iets vragen. Abraham (vzmh) vraagt toch ook aan de engelen (indirect God) om de steden Sodom en Gomorra niet te verwoesten. Dat God dat dan toch doet, is Zijn wil, maar wij mensen mogen best iets vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God wordt niet voor niks Vader in de Hemel genoemd. Aan een goede vader op aarde kun je alles vertellen, alles vragen en helemaal eerlijk en jezelf zijn en die zal dan luisteren en zo nodig proberen je te helpen. Bij God de Vader ook. Als je gelovig bent kun je je daardoor gesteund voelen en is bidden heel fijn. Als je God iets vraagt komt er niet zomaar een antwoord of oplossing. Wereldvrede komt er echt niet zolang de mensen elkaar blijven doodschieten, omdat iedereen de baas wil zijn.
En als je twee pakjes sigaretten rookt en daardoor longkanker krijgt is dat niet de schuld van God natuurlijk.
Dus ieder mens heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid.
Natuurlijk is bidden geen belediging voor hem. Er zijn heel veel teksten in de bijbel die juist zeggen dat bidden goed is als je in God gelooft. Jezus ging zelf ook vaak bidden. Kijk maar eens op de sites die ik noem bij de bronnen. Zelf ben ik niet zo thuis in de Bijbel, maar het staat er echt in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag.
Het beste is de Schrift zelf aan het woord te laten:
De Schrift zegt bijvoorbeeld dat „God Abraham op de proef stelde” door hem het gebod te geven zijn zoon Isaäk als een brandoffer te offeren.
Toen Abraham op het punt stond Isaäk te offeren, hield God hem tegen en zei: „Nu weet ik werkelijk dat gij godvrezend zijt, doordat gij mij uw zoon, uw enige, niet hebt onthouden” (Genesis 22:1-12).

Zou God die uitspraak hebben gedaan als hij van tevoren wist dat Abraham zijn gebod zou gehoorzamen? Zou het een eerlijke beproeving zijn geweest?

Toegevoegd na 40 minuten:
Bovendien berichten de profeten uit de oudheid dat God herhaaldelijk van zichzelf zei dat hij ’spijt gevoelde’ over iets wat hij had gedaan of dacht of deed.
God zei bijvoorbeeld dat hij ’spijt had dat hij Saul koning over Israël had gemaakt’ (. Omdat God volmaakt is, kunnen deze verzen niet betekenen dat God een vergissing had begaan door Saul als eerste koning van Israël uit te kiezen. Ze moeten veeleer te kennen geven dat het God speet dat Saul trouweloos en ongehoorzaam bleek te zijn. Dat God zo’n uitdrukking met betrekking tot zichzelf gebruikt, zou onzinnig zijn als hij Sauls handelwijze vooruit had geweten.

Toegevoegd na 45 minuten:
Met klem herhaaldelijk ,zelfs dezelfde dingen aan God vragen (overeenkomstig zijn wil) is geen belediging.
Zo toont men net als een klein kind iets herhaaldelijks vraagt aan zijn ouders, dat het je menens is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkelijk, diep in je hart, gelooft in een god dan lijkt het me wel zinvol om te bidden. Is het niet voor een ander, dan is het wel zinvol voor jezelf. Je kunt zaken voor jezelf op een rijtje zetten op deze manier en je krijgt er een goed gevoel van omdat je gelooft dat het helpt en omdat je gelooft dat je een dialoog aangaat met een hoger wezen.

Aan de andere kant, als je kritische kanttekeningen plaatst bij het geloof en bij bidden, dan heeft het weer niet zo veel zin. Een opmerking als: "bidden voor iemand zijn of haar gezondheid, maar je kan die persoon wel beter willen hebben, maar als je in Gods wil geloofd, is de ziekte er ook het gevolg van , toch??? ik vind t nogal tegenstrijdig"

Dat vind jij niet alleen tegenstrijdig maar dat is ook tegenstrijdig. Eerst zorgt een god dat iemand ziek wordt en daarna moet jij of de zieke vragen om genezing. Een dergelijke kritische houding wordt in veel geloofsgemeenschappen niet op prijs gesteld. Kortom: als je logica of rechtvaardigheid oid verwacht, dan is dat moeilijk te vinden in de meeste religies.

Overigens is er ook onderzoek gedaan naar de effecten van bidden op 1802 mensen die een zware hartoperatie moesten ondergaan (via de link vind je een uitgebreide beschijving hiervan in het engels). In het kort heb ik de belangrijkste conclusies vertaald:

"1. Bij 52 procent van de mensen waarvoor werd gebeden traden complicaties op.
2. Bij 51 procent van de mensen waarvoor niet werd gebeden traden complicaties op.
3. Bij 59 procent van de mensen die was verteld dat er voor hen werd gebeden traden complicaties op.
4. Bij 52% procent van de mensen die niet wisten of er voor hen werd gebeden traden complicaties op.
5. Grote complicaties en sterfte traden over alle groepen gelijkmatig verdeeld op.

Samenvattend: niet alleen is aangetoond dat bidden de patiënten niet heeft geholpen, maar de mensen die wisten dat er voor hen werd gebeden hadden meer te maken met complicaties. Dit wordt toegeschreven aan het mogelijk voelen van druk om beter te worden omdát er voor hen gebeden werd."

Dus in antwoord op je vraag: bidden moet je vooral doen als je denkt dat dat voor jou zelf waardevol is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je bidt om genezing, wil niet zeggen dat je genezing ontvangt. ook niet dat een groter percentage dat bidt zal genezen.
God heeft gelovigen nooit beloofd dat ze minder ziekte of narigheid mee zouden maken.
dat wil echter niet zeggen dat bidden niet helpt.
als je onder helpen verstaat:genezing, nee, dan helpt het misschien niet, maar als je ziek bent, of zorgen hebt en je bidt er voor, ga je er samen met God doorheen. Hij heeft Zijn hulp en bijstand beloofd aan ieder die Hem daar oprecht om bidt. voor iemand die niet gelooft, zal dit misschien geen enkel verschil maken, maar als je God's nabijheid eenmaal hebt gevoeld, wil je toch écht niet meer zonder.
dat sluit nog steeds niet uit dat je niet om genezing mag vragen, maar als er geen genezing optreedt, wil dat dus nog niet zeggen dat bidden niet helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo: bidden heeft zeker een heilzame werking op het gemoed van iemand die gelooft. daarom gaf ik in het begin van mijn antwoord ook aan dat als je echt gelooft dat je het vooral niet moet laten. maar als je denkt dat het een wondermiddel is om beter te worden dan kom je inderdaad bedrogen uit. dan zou ik mijn hoop eerder vestigen op een kundige arts dan een verzoek om genezing bij een god.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat beide belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dat voor jou inderdaad zo is; prima toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx alknobe voor je hart onder mijn riem. Werd alweer erg voor disrespectvol uitgemaakt. Gek is dat he, dat je mensen niet mag confronteren met de irrationele kanten van hun geloof, dat dat niet respectvol is. Religie is eigenlijk het enige onderwerp waarbij dat zo is. Als mensen op andere terreinen in sprookjes geloven mag je het wel zeggen. Door gelovigen wordt dit graag instand gehouden want dan worden ze minder aangesproken op hun niet logische denkbeelden. Van mij mag ieder denken wat hij wil hoor, maar soms moet er ook even een signaal van gezond verstand gegeven worden. En iedere christen die hier aanstoot aan neemt mag mij 1 rationele reden noemen waarom hij in God gelooft. "Omdat het in de bijbel staat" is dus niet rationeel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat we het gewoon niet weten, er is zo veel wat nog niet "bewezen is door de wetenschap". dus dat jij met je zgn logisch denken tot de conclusie komt dat jij de waarheid in pacht hebt, dan denk ik , dat je logica niet helemaal klopt, of je het niet helemaal doorvoert............ het feit dat je t niet weet, betekend niet gelijk dat t niet bestaat, dat vind ik dan weer een onlogische en erg gesloten geest van je.... verder, heb je gelijk, dat je iemand amper kan aanspreken op t geloof, dan heb je t al snel gedaan.... maar dat geld ook voor kinderen... als je iemand iets verteld/ zegt over zijn of haar kinderen, dan moet je mond houden en heb je al heeel snel ruzie en t gedaan.............. dus tja.......... (hoe respectvol je t ook zegt, men wil het gewoon niet horen......) zo gaat dat nu eenmaal...........(helaas....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zulke onderzoeken neem ik van beide partijen niet serieus meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het vervelende is sannebree, dat je nogal wat kritiek geeft over een hele groep mensen die je over één kam scheert en ze dan mensen noemt die in sprookjes geloven en die geen gezond verstand zouden bezitten.
inderdaad niet zo respectvol en heel logisch dat je daar minnen voor krijgt. geloven is niet rationeel en dat hoeft ook niet.
laat ieder in zijn/haar waarde.
natuurlijk mag je een tegengeluid laten horen, maar dat kan ook op een minder denigrerende toon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Gonzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dan van Sannebree doodse stilte, of het is dat hij/zij niet meer op deze pagina is geweest maar anders vind ik t best jammer...................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben 't voor de verandering maar eens met Gonzo eens. Zelfs deze ongelovige vond het niet respectvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je widar! kunnen we het toch eens eens zijn, haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++,voor gonzo en Widar!
Zou het niet van arrogantie getuigen, als je hem niet aanspreekt? Van Hij weet toch wat ik nodig heb, laar Hij er maar voor zorgen?
Overigens luistert Hij niet naar alle gebeden: (Jesaja 1:15)  En wanneer GIJ UW handpalmen uitbreidt, verberg ik mijn ogen voor U. Ook al zendt GIJ veel gebeden op, ik luister niet; met bloedvergieten zijn UW eigen handen vervuld geworden. en (1 Petrus 3:7)  GIJ mannen, blijft insgelijks bij haar wonen overeenkomstig kennis, door haar eer toe te kennen als aan een zwakker vat, het vrouwelijke, daar ook GIJ met hen erfgenamen zijt van de onverdiende gunst des levens, opdat UW gebeden niet worden verhinderd.
Maar lees 2 Petrus hoofdstuk 3, waar staat dat Hij niet traag is ten aanzien van zijn belofte. Dingen willen wij anders, maar Hij heeft een voornemen en plan en Zijn tijd, die niet gelijk is aan de onze en wij denken vaak dat Hij niet ziet en weet wat er gaande is, maar volgens dat hoofdstuk is Hij wel degelijk bezig, alleen niet zoals wij mensen (net als kleine kinderen) zouden willen dat het gebeurd.
Overigens heeft Jezus het modelgebed gegeven. Daar staan de onderwerpen waar over gebeden moet worden.
Dit is niet het oprakelen van het "Onze Vader", want daarvoor Jezus: (Mattheüs 6:7) Als GIJ echter bidt, zegt dan niet steeds weer dezelfde dingen, zoals de mensen der natiën doen, want zij menen dat zij door veel woorden te gebruiken, verhoord zullen worden.
Lees hoofdstuk 6 van Mattheus helemaal, daar vanaf vers 1 Jezus zijn apostelen leerde bidden.
Misschien kan dat je helpen de juiste wijze en met de juiste hartentoestand te bidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel, dat ga ik zeker lezen.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijke onderbouwing
God is alwetend dus weet al lang wat wij gaan bidden voor we gebeden hebben. Maar voor diegenen die in de drieenige God mogen geloven, is God een vader. Als jij kind bent en je weet niet hoe het moet of je ziet problemen dan vraag je dat aan je vader als je hem vertrouwd. Ons bidden moeten ook niet zijn of God alles wil doen wat wij willen of hoe wij het goed denken, maar of Zijn wil mag geschieden, want dan zal het goed zijn. En toch doet God wonderen op het gebed. In uitzichtloze situaties kan op het gebed de zaken volledig veranderen.
Maar zoals ik schreef wij weten Gods plan niet en weten dus niet welke zaken moeten medewerken ten goede. Lees de bijbel en dan kan het zijn dat velen in elende komen (om eigen schuld) maar dat er uiteindelijk 1 tot geloof moet komen door deze situatie. Als we niet meer zouden bidden zijn we als kinderen die hun vaders niet meer vertrouwen en niet om raad vragen. Onder gedurig biddend opzien mag je als Gods kind je weg gaan. Niet met hoop om weelde in deze wereld, maar in de nieuwe wereld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bidden is voor mij een manier om mezelf te leren kennen.
Ik leer Gods Geest in mijzelf kennen door gebed en overdenking.
Ook leer ik de diepten van mijn eigen geest kennen door Gods Geest in mij.
Ik noem dat stille tijd.
even niets anders dan Gods Geest en ik.
Even geen gedachten, maar gewoon een zijn met God.

de Geest/Atman wordt uitgelegd in de Bhagavad Gita.
check de bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Zit je iets dwars waar je om bovennatuurlijke hulp bid, dan doe je dit met de beste bedoeling en kan dit daarom nooit een belediging zijn, als je gelooft in Hem.
- Als je iets overkomt waar je van denkt dat hier niemand meer is die je daarbij kan helpen; dan kan bidden je toch de rust geven dat je er alles aan hebt gedaan wat in je vermogen ligt.
- Zoek de balans tussen bidden, vechten en accepteren.
- Twee volken in oorlog bidden allemaal tot een God voor de overwinning. Of er komt één winnaar uit de bus; of ze verliezen allebij. Meer zit er niet in.
- De winnaar is of.. sterker of.. slimmer geweest. Men dankt dan een God zonder dat deze en hand uitgestoken heeft.
- Al staat er: "Vraag en ge zult ontvangen", dan wordt er niet bij verteld wat je zult ontvangen... zucht...help!!
- Tegenstrijdig ja! Dat ie als ie voor de vogels en de andere dieren zorgt, zo zorgt ie ook voor ons...???
- Wat te denken van "HONGER" met bijverschijnselen van moord, verkrachting en onteigening etc. waarvan het meeste in de z.g. ontwikkelingslanden plaatsvind:
*642 miljoen in Azië en Stille Oceaan. *265 miljoen in Latijns Amerika en caribisch gebied. *42 miljoen in het Midden-Oosten en Noord Afrika. DIE BIDDEN ALLEMAAL... en missen Hem héél erg!!!

Toegevoegd na 2 dagen:
God beledigen kan niet. Als ik het goed lees dan schiep hij ook het kwaad.
Wie maakte er nou een van prachtige slang een sluw beest en zet hem in een appelboom.
Wie vervloekte de eerste mens en zegt in 3:15 Ik zal vijandschap wekken tussen u en de vrouw.
Wie heeft er zo'n spijt van toen het kwaad van de mens te groot werd en het in 6:7 rept over het verdelgen van zowel de mens als de viervoetige dieren, de kruipende dieren en de vogels, want het speet hem dat Hij ze gemaakt had.
Huhh...? Die arme onschuldige dieren moesten er ook al aan geloven. Ben ik nou gek of... Het antwoord van "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" heb ik al vaker gehoord als de Godsgeleerden er niet uit komen. "Niemand kent de God, want daar zijn we te klein voor" is ook zo'n logica.
"Zalig zijn de armen van geest",daar zit misschien wel wat in.

Bidden helpt ook niet!
- Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?".
- De profetie over jezus die zo frappant uitgekomen is, maar als roep van een mens. Van Gods liefste kind, David, die eerlijk zegt: "Bidden helpt niet, want U antwoord niet.

Doe eens normaal man. Je moet eerst goed lezen wat er staat!(Wie zei dat ook alweer?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai carisf, op zich een mooi antwoord,van alle kanten zeg je wat, en met respect naar beide kanten. Dank je.
Over die ellende die er is, waar jij het oa over hebt, ja, dat is ook een ding zeg!! de een zou zeggen dat t komt omdat ie de mens vrije wil gaf, dat verklaard alles wat economische ellende betreft, en vanuit geld en macht, is veel, zo niet alles, te verklaren wat de menselijke ellende betreft, maar dan blijf ik t raar vinden, dat als je iets, de mens in dit geval, vrije wil geeft, om ze dan zo hun gang te laten gaan dat ze alles maar dan ook echt kapot maken, snap niet dat er dan niet ingegrepen word, hoe leuk vrije wil ook zijn mag, toch moet niet zomaar alles kunnen, de wereld (maatschappij) gaat naar de klote, of is het al bijna........... Het is en blijft een moeilijk onderwerp...... leuk voor aan de bar met wat vrienden, of waar dan ook maar of we er ooit uit zullen komen? ik hou me maar aan wat de meeste mensen die posten, gemeen hebben in wat ze zeggen namelijk, oprecht met open hart bidden, het kan troost geven, het kan helpen je gevoelens zoals angsten en verdrieten onder ogen te zien en te uitten etc etc.............. maar verwacht niet dat t een wensput is, die wensen uit laat komen wanneer en hoe jij ze maar wilt. en verder? tja, daar heeft iedereen zijn eigen gedachten, gedrag en etc voor, ieder zijn eigen manier van denken en doen................ en ja, omdat je t alleen kan doen hoe jij weet of voelt t te doen, bidden of juist helemaal niet, kan niemand ooit echt antwoord geven op het hele vraagstuk, verder dan jullie hierboven allemaal al hebben gedaan/verteld. Dank je wel voor je reaktie............... Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Umria, Hierbij probeer ik toch een zo echt mogelijk antwoord te geven over die "leuke vrije wil" waar je nog even mee zit. Onfatsoen hoort niet bij de mens; daar heb je geen God voor nodig om dat te beseffen.
Fatsoenlijke mensen hoef je niet uit te leggen dat bij "de vrije wil" vanzelfsprekend "de maartjes" en "de grenzen" daarvan bijhoren. Een "vrije wil" houdt dus in:
- Dat je het zelf mag bedenken wat goed is voor jou en/of je medemens; MAAR... niet dat je dan ook het recht hebt te bedenken van hoe je een ander de meeste schade aan kunt brengen. (ik heb nog zo gezegd
"Geen bommetje!")
- Dat je een vrijheid van spreken hebt; MAAR... niet dat je bewust iemand daarmee vreselijk kwetst of schade berokkent.
- Dat je alles mag doen wat je wilt; MAAR... niet ten koste van alles. Met de "vrije wil" wordt bedoeld dat je geheel vrij bent om je te ontplooien met alle positieve kanten, gaven en mogelijkheden die in je zitten.
Niks te maren dus! "Doe's normaal man!" (uit de bundel van Wilders). Groetjes Cf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool! dat vergeet men er voor t gemak, maar even bij te zeggen................ jammer dat niet veel mensen dit vanzelf voelen/ weten, snappen, etc u lijkt mij een fijn en wijs mens, carif............. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enne hihih nog zo gezegd!! geen bommetje hahahahaaaaaaaaaaaaaa