Wat weet de GV er/ster van en hoe denken jullie over het Opus Dei?

Ik ben van plan de komende dagen een paar vragen te stellen over het katholieke geloof,maar heb wel 2 verzoeken.
1e Speel alsjeblieft de bal en niet de man!
2e Geef je eigen mening,zonder naar een bron te linken!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maffe vraag, vooral die wat dwingende aanwijzing dat je geen bronnen mag gebruiken.... In dat geval weet ik er niks van en wil ik het vooral ook niet weten. Dus bespaar je de moeite. Dat is mijn aanwijzing aan jou. Benieuwd of je je daar dan aan houdt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je rustig mijn eigen mening geven zonder bronnen te gebruiken, maar ik vraag mij af of jij dat dan wel zo Opus Dei zult vinden gezien de formulatie van je vraag. Maar ik ben 'er' geweest, dus voor de rest zou ik zeggen: vraag maar raak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen meningen opgedaan uit eigen ervaring zijn altijd interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Hen3ette ik zou graag je ervaringen willen weten en dat hoeft niet beslist via antwoord of reactie.
Gezien de reacties die ik over me heen kreeg en die ik ook wel verwacht had, geloof ik dat mijn vraag door verschillende mensen totaal verkeerd is geinterpreteerd.
Ik vroeg de mening van de GV ers en als ze die niet hebben geven ze toch gewoon geen antwoord,ik ben eerlijk gzegd wat aangeslagen door sommige reacties!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil dit ook rustig En plein publique doen hoor, want ik heb wat dat betreft geen geheimen ;-) Onbekend maakt onbemind, en daar zorgen helaas de meeste christenen zelf voor met hun 'geheimtaal' die niemand kan begrijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder informatie geen gefundeerde mening. En waar die informatie te vinden is, zet je in een bron. Dan kunnen anderen die informatie controleren en zelf bepalen hoe betrouwbaar die is. Sorry, nee dus. Ik ga niet lopen blaten in de ruimte. Zinloze oefeningen doe ik niet aan mee. Als je wilt horen dat de kerk allemaal misinformatie de wereld in zendt zonder bron voor die mening, hoef je niet op mij te rekenen. Misschien dat ik je vragen wel beantwoord, maar dan naar eer en geweten, mét bron indien toepasselijk.

Het beste antwoord

Volgens mij heeft elke religie of stroming iets positiefs en iets negatiefs. Vaak is de religie afhankelijk van wat je ouders hebben gekozen, daar kun je of in meegaan of er van afzien en zelf iets kiezen.
Waarom zouden wij een mening hebben over een bepaalde stroming binnen een religie of een andere ? Ik denk dat degene die het aanhangt het de enige manier van leven vindt. Degene die het niet aanhangt, kent het niet, vindt het, is het er niet mee eens of wil lid worden. Daar is iedereen vrij in.
Opus Dei kent de vorm van boetedoening d.m.v. jezelf kastijden. Als dat je troost, doe dat vooral. Daar heeft niemand anders last van. Het is wat anders als ze hun kinderen dat dwingen te doen.
Mijn persoonllijke mening is dat iedereen zelf moet uitzoeken welk geloof of levensovertuiging men wil volgen, zolang ze het voor zichzelf houden en niet als missie hebben zoveel mogelijk zieltjes te winnen. Het gedrag van de christenen door de eeuwen heen vind ik verwerpelijk. Er wordt altijd net gedaan alsof het christendom draait om liefde en goedhartigheid terwijl volgens de bijbel die liefde alleen geldt voor mede-christenen.
Volgens mij kun je, als je in god gelooft tenminste, best een band met god aangaan zonder een specifieke religie te hebben. Ik weet alleen niet of god bestaat maar het kan een troost zijn voor de mens. Sommigen van ons hebben immers een religieuze gen die er voor zorgt dat die mensen een geloof nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet alles wat in de bron staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Commandeer je hondje en blaf zelf.
Ik antwoord hier op de manier die mij het beste lijkt.
Man en bal worden daarbij dikwijls bespeeld.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is dat weer op de man spelen! Ik heb gevraagd hoe jullie er over denken en niet wat je van internet plukt. Is dat een onredelijk verzoek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: volgens mij betreft het hier een verzoek en niet een bevel, zoals jij doet overkomen.
Ik respecteer je mening en reactie maar deze lijkt mij buiten proportie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Ik als GV er weet niets van/ over Opus Dei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een soort kerk binnen de kerk, en een soort RK falange ten dienste van Franco.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet is het een fanatieke conservative beweging binnen de RK kerk en als zodanig voor mij afkeurenswaadig.