Is het in Christelijke kringen een crematie minder gebruikelijk dan begraven? En zo ja, waarom is dat?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt voor de interessante antwoorden. Ik wil elk antwoord wel als beste antwoord beschouwen, maar dat gaat niet. Ik heb er veel van opgestoken.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt voor de interessante antwoorden. Ik heb er veel van opgestoken en zou iedereen wel de extra punten gunnen voor het beste antwoord. In ieder geval een dikke plus!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.1K

Het beste antwoord

Een christen wordt begraven in afwachting van de opstanding bij de wederkomst van Christus.

De Bijbel zegt over begraven dat het niet de laatste handeling is in verbinding met het aardse leven, het is de eerste handeling in verbinding met het eeuwige lichamelijke voortbestaan in de toekomst.
Begraven is zaaien en zaaien is niet een handeling die het
verleden afsluit, zaaien doe je met het oog op de toekomst.

Crematie/verbranding wordt in het oude testament gebruikt als straf voor afgoderij.
Omdat ‘het vuur’ als symbool getuigt van de eeuwige
verschrikking, zou een christen geen reden moeten hebben crematie te verkiezen boven het aloude begraven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Tegenwoordig zal het niet veel meer uitmaken, maar vroeger was crematie niet aan de orde, omdat bij het laatste oordeel en de opstanding, de lichamen intact moesten zijn.(lijkt me moeilijk na zoveel jaar onder de grond, maar het is het idee he).
Vandaar ook de heksen en ketterverbranding, die konden dan niet aanwezig zijn bij de wederopstanding van de doden
12 jaar geleden
Het komt nog regelmatig voor dat Christenen er liever voor kiezen om begraven te worden. Er staat namelijk in de bijbel dat het lichaam uit stof is gemaakt en ook weer als stof zal terug keren naar de aarde. Dit wordt vaak geïnterpreteerd als de wil van God dat mensen begraven worden om het lichaam niet de schaden.
Tegenwoordig kiezen steeds meer Christenen ervoor om gecremeerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bij christenen inderdaad gebruikelijk om te begraven in plaats van cremeren. In onze familie in ieder geval wel.. En het klopt de je je lichaam terug geeft aan de aarde en de ziel gaat maar god. Plus ook nog, dat vuur verband heeft met de duivel, dus cremeer je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, geloof je serieus dat cremeren te linken is aan de duivel? betekent dat dan volgens jou ook dat mensen die gecremeerd worden naar de hel gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik niet haha! Maar mijn oma bijvoorbeeld wel...die is echt opgevoed met angst voor de duivel:.en niet alleen mensen die gecremeerd worden gaan dan naar de hel, alle mensen die niet geloven, naar de kerk gaan, bidden en bijbel lezen, gaan allemaal naar de hel.....maar dat staat dus ook gewoon in de bijbel...
Ja, nog steeds is in christelijke kringen een crematie minder gebruikelijk. Alhoewel dit niet verboden of ontraden wordt in de bijbel. Ook hebben veel christenen in het buitenland een andere visie, soms zelfs de tegenovergestelde.

De reden is niet alleen dat het lichaam weer opstaat, je krijgt dan een nieuw lichaam. Maar ook omdat in de gehele bijbel begraven gebruikelijk was. Cremeren kom je alleen bij de omliggende volken tegen en niet bij de Joden. Ook Jezus werd begraven en niet gecremeerd.
Daarnaast heb je ook nog een bijbelse beeldspraak uit 1 kor. 15:35-38 over graan wat gezaaid wordt en een lichaam krijgt ( zie verder die tekst. ) Daar past een begrafenis mooier bij dan een crematie.

Nogmaals, dit zijn de achterliggende gedachten, er is echter geen verbod in het Christendom om te cremeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je het niet toevallig over een andere beeldspraak ( van Jezus? )
Deze is van Paulus, en gaat over de opstanding van de doden: 35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen. 37 En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. 38 God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor serieuze en goede reacties. Er wordt mij veel duidelijk!
@plezier

In christelijke kringen is crematie minder gebruikelijk dan begraven.

In het oude testament was verbrand worden een straf.

Jozua 7:25 werd Achan omdat hij gestolen had, gestenigd en verbrand.

Waarom beter begraven dan cremeren.

Gedeelte uit het boek onze doden leven: Wilhelm Otto Rösermüller. blz. 81

Ook vooraanstaande natuuronderzoekers zijn tegen het verbranden van lijken. Behalve prof. Weismann en prof. 'Dölflein was het vooral de beroemde arts prof. Schleich die als tegenstander van lijkverbranding optrad. Niet om religieuze maar om biologische reden was hij gekant tegen verbranding, omdat alleen het vuur de nucleus van de cellen vernietigt en hem zijn onsterfelijkheid kan ontnemen. 'omdat er lichamelijke onsterfelijkheid van al onze laatste persoonlijkheidsdata (in de nucleïnen) bestaat , hebben wij de plicht de aarde terug te geven wat van de aarde afkomstig is.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Adriaan, hoop dat mensen hier bewust over nagaan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Ik ben blij dat ik veel serieuze antwoorden krijg op deze vraag. Het ligt gevoelig en ik wilde graag weten waarom. Ik begrijp het nu beter!
Ja.
Voor een deel is dat - in streng gereformeerde kringen - vanwege de 'wederopstanding des vlezes' (waar je dus nog wel vlees voor moet hebben om op te staan. - En waarbij ze dan wel wat voorbij gaan aan de natuurlijke ontbnding, maar Gods wegen zijn tenslotte ondoorgrondelijk).

En voor een nog groter deel is het ook gewoon traditie. Als de hele familie het zo deed en nog doet, ben je zelf ook meer geneigd het te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bijbel geeft geen specifieke richtlijnen over wat er met het lichaam van overleden personen moet gebeuren en veroordeelt crematie niet.
Wat belangrijk is ,is dat een uitvaart
waardig en eerbiedig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een échte Katholieke wordt altijd begraven, aangezien die waarschijnlijk een Katholieke begraaf ceremonie krijgt.

voor de rest staat er genoeg in de antwoorden hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bijbel leert dat wij ons lichaam van God hebben ontvangen en op de dag van de opstanding zal het door een wonder van God opstaan. Dan worden wij door Hem geoordeeld.
Gezien dat is begraven in de Bijbel de passende manier van lijkbezorging door alle eeuwen heen geweest.
Verbranding of door de dieren gegeten worden van het dode lichaam, was een schande.
Iemand die een lichaam heeft verbrand wordt dat tot zonde gerekend (Amos 2).
En tenslotte: de Heere Jezus heeft het met Zijn begrafenis, die we op goede vrijdag herdenken, duidelijk laten blijken.