Waarom slaan rooms katholieken op een andere manier een kruis dan (grieks/russisch) orthodoxen?

Rooms katholieken slaan een kruis (vanuit de persoon zelf gezien) van boven, naar beneden van links, naar rechts?
Orthodoxen van boven naar beneden, van rechts naar links. Hoe en wanneer is dit verschil ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
35.2K

Het beste antwoord

Het slaan van een kruisje is typisch iets voor katholieken, maar niet exclusief. Ook in de Oosters-Orthodoxe kerken, en in Anglicaanse kerken komt het kruisteken voor. Het is wel het bekendste gebaar, dat je niet alleen in de kerk ziet, maar ook bijvoorbeeld als voetballers het veld opkomen en bij het bidden voor het eten.

Het kruisteken maak je door met je rechterhand je voorhoofd aan te raken, daarna je hand recht naar beneden tot het midden van je borst te bewegen. Vervolgens wordt het kruisteken afgemaakt door de linkerschouder aan te raken en daarna de rechterschouder. Je maakt zo een kruis.

Het kruisje slaan is een zegenbede. De gelovige zegt of denkt erbij:
In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest
(Of in het Latijn: In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti).
Met het slaan van het kruisje tekenen we onszelf met het kruis, zoals het hele katholieke leven onder het teken van het kruis staat. Iedere Eucharistieviering begint en eindigt met het maken van het kruisteken. We verenigen ons dan met de heilige Drie-eenheid, Vader, Zoon en heilige Geest.

Dit is het grote kruisteken. Er is ook het kleine kruisteken, met de duim op het voorhoofd, over de lippen en het hart, symbool voor het verstand, het spreken en het geloof. Dit gebeurt als inleiding op de evangelietekst.

In de Orthodoxe kerken wordt hetzelfde kruisteken gemaakt, maar de horizontale lijn gaat andersom: van de rechter- naar de linkerschouder. Ook het gebruik van de rechterhand is iets anders. De toppen van duim, wijsvinger en middelvinger worden bijeen gehouden als symbool voor de Drieënheid. De overige vingers liggen in de handpalm, als representatie van Christus Goddelijke en menselijke natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als er geen verschil is in innerlijke zaken, dan moet je het zoeken in de uiterlijke zaken... vandaar...
Wanneer het is ontstaan dat kan ik je dan weer niet vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de orthodoxe kerk volgt de gemeenschap de priester, of algemener: degene die zegent doet het kruis van links naar rechts, degene die de zegen "ontvangt" (ook als iemand zichzelf zegent) van rechts naar links.
De katholieken en niet de orthodoxen zijn het andersom gaan doen ergens in de 15de of 16de eeuw! Let wel, dit heb ik uit een orthodoxe bron. Waarom ze tot die waanzin zijn gedreven kan orthodox.net niet uitleggen.

(in een reactie mijn lange antwoord, dat ik even heb ingekort voor de leesbaarheid ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze om zich te onderscheiden. Dit zijn gebruiken die niet in de bijbel te vinden zijn. En men kan hier stellen "ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is". Je moet dus hier verder niets achter zoeken. Denk bijvoorbeeld ook aan het Ichtus visje. Moet die nou naar links of naar rechts zwemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt in Spiritus Sancti / Heilige Geest
let op de plaatsing van het woord Spiritus / Geest. Het zou de bedoeling zijn om het woord Geest steeds met hand of vingers aan de rechterschouder uit te spreken?
dus Spiritus Sancti = Rechts Links
Heilige Geest = Links Rechts
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oorspronkelijk was het van rechts naar links. Dat was oa doordat het goede rechts was gezeten (zoals Christus rechts zat van God de Vader) en het kwade links, zodat het goede van rechts overheersend was op het kwade van rechts en het als het ware weg schoof. Ook is wel geopperd dat Christus eerst ging van rechts die de Joden vertegenwoordigde en daarna naar de heidenen die links waren.
Dat het in de Westerse RKK uiteindelijk omgedraaid is, is gelegen in de viering van de Heilige Mis. Aan het einde van de mis zegende de Priester de gelovigen. Hij maakte zelf een gebaar van rechts naar links, maar omdat hij tegenover de mensen stond wilde de gelovigen meegaan met de beweging/zegening van de priester. Het gevolg hiervan was dat de gelovigen het dus net andersom gingen doen, van links naar rechts.
Nu was het paus Innocentius III die dit gebruik van de gelovigen wel goedkeurde. Nu leefde deze paus in de tijd van het grote schisma tussen de Westerse en Oosterse kerk. De Oosterse kerk nam dit decreet van de Paus niet over zodat de gelovigen van de Orthodoxe kerk het nog dezelfde volgorde maken als de priester zelf dus van rechts naar links en dus niet zijn spiegeling overnemen.