Hoe heet (als deze überhaupt bestaat) de religie waarin men enkel in god gelooft, dus niet in profeten etc.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Antwoorden (7)

Die bestaat per definitie niet, want het zijn profeten die die god introduceren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per definitie niet. Je kan toch geloven in een god maar niet in de zoon en alles erom heen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Jazeker, dan ben je je eigen profeet.
Wel praktisch natuurlijk, dan hou je zelf alles in de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een profeet is iemand die boodschappen van een god doorgeeft. Dat is iets anders dan het geloof in een god verkondigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar Dat komt in de praktijk vaak wel op hetzelfde neer
Dat lijkt nog het meest op het iets-isme ; een persoonlijk soort van (modern en momenteel ook vrij populair) geloof in dat er wel 'iets'/ iemand moet zijn die de aarde geschapen heeft bijvoorbeeld, of zich bemoeit met het menselijk reilen en zeilen in welke vorm dan ook, maar zonder georganiseerde, gestructureerde achterban die altijd een hiërarchie van leiders heeft, en waar dus ook altijd wel uitleggers, profeten, voorspellers en dergelijke bij horen. Je hebt in een dergelijke machtsstructuur namelijk altijd mensen nodig om de schaapjes een beetje bij de kudde te houden. En ze te vertellen wat ze wel en niet moeten geloven.

Het iets-isme, dat verder niet georganiseerd of gestructureerd is, is vooral een beetje 'klei je eigen god', en kan dus door iedereen persoonlijk aangekleed, ingevuld en opgeleukt worden. Niemand mag je tenslotte ooit aanvallen op dat wat je gelooft, zelfs niet als je de enige bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoewel ik persoonlijk totaal niets moet hebben van het iets-isme klopt dit wel als antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Creatief met geloof ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om misverstanden te voorkomen: de uitvinder van de term 'ietsisme', Plasterk, bedoelde dit ironisch: "Het moderne geloof in Nederland is het ietsisme, dat kortweg kan worden samengevat als het idee dat het toch sneu zou zijn als er helemaal niets was. Het is een beetje een ratjetoe van wensen die de vader van de gedachte zijn, aangemaakt met cultureel relativisme dat
voorschrijft dat het geloof van andersdenkenden óók geaccepteerd moet worden."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat die laatste zin sarcastisch bedoeld was, Marleen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, nee, niet eens, Dat is een feit.
Er zijn heel wat dingen die je in dit land, in deze wereld, ab-so-luut niet mag zeggen zonder gedonder aan je broek te krijgen (en terecht), BEHALVE als je dat doet onder de vlag van één of ander (religieus) geloof. Dan mag je werkelijk de grofste beledigingen, de ernstigste vormen va discriminatie uitkramen, omdat je Heilige boek of je roergangers beweren dat dat ergens zo geschreven staat. Dan mag je vrouwen onderdrukken, homo's van torens gooien, hele volkeren verketteren, kinderen verminken of andersdenkenden stenigen, of er in elk geval over spreken.
Dus sarcastisch, nee, ik denk eerder cynisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cynisch reken ik ook goed.
Hangt er van af wat je verstaat onder "geloven in". In de joodse godsdienst bijvoorbeeld gelooft men alleen in god en zijn de profeten de instrumenten waardoor god spreekt. Eigenlijk geldt dat ook voor de Islam. Je gelooft in god en erkent Mohammed als profeet. Erkennen en geloven is niet hetzelfde. Dat is in het christendom anders. Christenen geloven in god, jezus christus en de heilige geest. 3 "personen" die op wonderbaarlijke wije toch weer 1 god vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is onjuist. Al zijn er (vrij veel) mensen die zich Christenen noemen en die geloven in een drie-eenheid (zoals hier omschreven), het is niet zo dat Christenen in het algemeen daarin geloven! Er zijn miljoenen Christenen die geloven dat God de Vader, de Schepper, de Allerhoogste van het gehele universum is en dat Jezus Christus als geestelijk wezen (voordat hij als mens op aarde geboren werd) Gods eerstgeboren zoon is en dat 'heilige geest' Gods werkzame kracht is, zonder dat deze drie samen één zouden zijn. Het is wel zo dat 'erkennen' niet hetzelfde is als 'geloven in'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn altijd uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Here bewaar ons voor autodidacten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag of Jezus (Christus) goddelijk van aard is, en zo ja, in welke hoedanigheid en in welke mate, heeft de christelijke gemoederen flink bezig gehouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zegt, flink. Daar is aardig wat om afgeknokt.
Een agnosticus

Is iemand die vindt dat het onmogelijk is de waarheid te weten over God en het toekomstige leven, zaken waar christelijke en andere religies zich mee bezighouden. Of, als het niet definitief onmogelijk is, dat het in ieder geval op dit moment onmogelijk is.
Dus iemand die beslist niet in profeten geloofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... maar een agnosticus weet niet eens zeker of hij/zij wel gelooft dat er een God bestaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig, dank je. Dit was wat ik zocht. Agnostisch theïst dan.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
De term 'agnostisch theïst' is in tegenspraak met zichzelf en derhalve onzinnig. Maar als je dat zocht: veel plezier ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agnost geeft toe dat hij niet weet of er een hogere macht is, of niet. En dat heeft dus niks te maken met geloven in een god maar niet in profeten. Dit antwoord is dus fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan wel toegeven dat hij niet zeker weet of er een god is of niet, maar daarom kan 'ie er nog wel in geloven. Die 2 sluiten elkaar niet per definitie uit. Ik vind 't wel een goed antwoord, dus voor de verandering maar eens een plus voor aimeeTJE.
de islam is daar 1 van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
en zowat de helft van alle moslims wordt naar die profeet vernoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar zij aanbidden de profeten niet. Dit is alleen weg gelegd voor de ware God waar in bijvoorbeeld t christendom profeten wel worden aanbeden. Dan maakt t niet dat mijn antwoord irrelevant is, maar de vraag, want hoe kan een geloof zich openbaren zonder dat iemand dat openbaard, dus een profeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poker rustig door ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De christenen aanbidden de profeten ook niet. Sowieso niet verwarren met heiligen en dan nog zijn het alleen katholieken die heiligen vereren. Hoe kan een geloof/god zich openbaren zonder dat iemand dat openbaart? TJa, goddelijke ingeving he :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft de Islam, naast Mohammed, meerdere profeten. Net zoals het christendom. Alleen, een profeet wordt niet aanbeden, tenminste niet in het Christendom. Maar je luistert wel naar wat hij te zeggen heeft. Een profeet is god niet, het is slechts een boodschapper. Hij kan een boodschap van God brengen, of wijzen op misstanden in de samenleving. Maar geloven, zoals je in God gelooft, dat doe je niet in een profeet. (Ik tenminste niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of ze erin GELOVEN, niet of ze die aanbidden..
Dat wordt ook wel deïsme genoemd, hoewel dat wel iets gecompliceerder ligt. Bij het deïsme ga je er ook vanuit dat God Zich niet meer met Zijn schepping bemoeide na de schepping. Automatisch betekent dat dan ook dat er geen profeten e.d. zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het dan hebt over de natuurgodsdienst. Waarbij aan de zon, de maan en de sterren goddelijke krachten worden toegekend en die als goden aanbeden worden. Google maar op 'natuurgodsdienst' dan kom je genoeg informatie tegen.