Het is een religieus-orthodoxe beweging die onder leiding van rabbi Israël ben Eliëzer (1698–1760), bijgenaamd de Baäl Sjem Tov, in de eerste helft van de 18de eeuw ontstond in het maatschappelijke klimaat van oorlog en vervolging. In West-Europa is het chassidisme pas goed bekend geworden door de geschriften van Martin Buber.
De grootste Chassidische gemeenschappen bevinden zich sinds de Tweede Wereldoorlog in de Verenigde Staten (New York) en Israël. Door de actieve inspanningen van vooral de Chabadbeweging wint het Chassidische gedachtengoed ook veld in West-Europa en Latijns-Amerikaanse joodse gemeenschappen.
De chassidische mannen zijn te herkennen aan hun kledij: baard, slaaplokken en lange jas (vaak zwart) en een zwarte hoed of bontmuts (de zgn. Streimel).
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eens kijken wat wiki ervan zegt:

Het chassidisch jodendom (ook bekend als chassidisme) is een ultraorthodoxe richting binnen het jodendom. De belijders heten de chassidim of chassidiem. Het chassidisme vindt zijn oorsprong in Oost-Europa. Het chassidisme is één van de stromingen binnen het charedisch jodendom; de andere stroming is die van de misnagdiem (wat staat voor tegenstanders). In plaats van misnagdiem wordt ook wel de term Litouws jodendom gebruikt. Het woord "chassidisch" is afgeleid van het Hebreeuwse חסידות (chassidoet), dat "vroomheid" betekent.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chassidisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer gelovige Joden die ook als zodanig herkenbaar zijn. Pak, hoed, krullen. Pruik voor de vrouwen, lange rok.