Moet je per se gedoopt zijn om voor de kerk te trouwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
17.9K
Amadea
12 jaar geleden
Welke kerksoort betreft het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katholieke ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het een algemene vraag of wil je zelf trouwen in de kerk? En ik vraag me dan af, waarom laat je je dan niet dopen, of waarom wil je graag trouwen voor de kerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een algemene vraag ;) Verder (nog) geen bijbedoelingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Trouwen kan je beter voor God doen ipv voor de kerk. Dat is mijn advies.

Het beste antwoord

Het kerkelijk huwelijk is een sacrament. De katholieke kerk verlangt dat mensen die gedoopt zijn een kerkelijk huwelijk kunnen sluiten. Als twee mensen allebei niet gedoopt zijn, kunnen ze niet trouwen voor de kerk. Maar een gedoopte kan wel trouwen met een ongedoopte. Het huwelijk is dan geen sacrament, maar wel een kerkelijk erkend huwelijk. De gedoopte partner krijgt daar ook genade, als is het anders dan bij een sacramenteel huwelijk.
Dus ja, tenminste één van jullie beiden moet gedoopt zijn als je in de katholieke kerk wilt trouwen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

Nee hoor dat heeft er niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet in elke kerk, maar in veel kerken is dit wel het geval.
Neen, zelfs niet als je in de kerk wilt trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is gevallen:)
Amadea
12 jaar geleden
Wat bedoel je met die reactie, Platje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gevallen i.p.v. hij is gevallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'voor de kerk trouwen' is een heel gewone uitdrukking, in dit geval beter dan IN de kerk trouwens want dan geef je aan slechts gebruik te willen maken van het gebouw.
Amadea
12 jaar geleden
Oh, nou begrijp ik pas wat er bedoeld wordt. Dank voor de toelichting, RoadRunner! Nee, in een kerk trouwen kan in principe iedereen - want dat gebouw zou je als trouwlocatie kunnen kiezen. Maar om voor de kerk te trouwen moet tenminste één van beide partners gedoopt zijn.
Het kan, maar je kan dan niet het sacrament krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt per geloofsovertuiging. In de katholieke kerk bv kan je niet trouwen als maar 1 van beiden gedoopt is TENZIJ je speciale toestemming krijgt, bij 1 katholiek gedoopte en 1 protestant geldt hetzelfde. Bij andere geloven ligt het wel eens anders. Het beste is dit even na te vragen bij je eigen kerk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat als je beiden niet gedoopt c/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze niet gedoopt zijn wil niet zeggen dat ze ook niet kerkelijk zijn. Ik ga ervan uit dat als je beiden niet kerkelijk bent je dus ook niet voor de kerk wilt trouwen want waarom zou je? Als een van beiden kerkelijk c/q gedoopt is... dan heb je een 'eigen' kerk... Althans zo is mijn redenatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Vraag het even na bij de kerk waar je zou willen trouwen. Ik ben zelf in de kerk getrouwd terwijl ik niet gedoopt ben. Mijn man wel. Ik heb dispensatie van het bisdom gekregen om voor de kerk te trouwen. (Katholiek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, in veel kerken hoeft dat niet. En als je in jouw kerk niet zou kunnen trouwen, dan zijn er op internet wel dominees te vinden, die jouw huwelijk kerkelijk willen inzegenen.