Zij staan in principe open voor iedere religie, zolang het niet indruist tegen de vrijmetselaarsprincipes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vrijmetselaars hebben eigen opvattingen en een eigen ideologie, geen religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij staan niet alleen open voor andere religies, zij gaan ook uitn van het geloof in een operwezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,nou volgens mij geloven ze in een soort Opperbouwheer van het heelal.

En voor de rest hebben ze een soort geheime rituelen enzo.

Ok,misschien heb je wat aan de volgende link?

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrijmetselarij gebruikt verschillende motieven uit mystiek disciplines zoals hermetische kabbala, soefisme en andere. Hun gedachte is dat bijna alle religies berusten op een universeel waarheid van een schepper en een creatie, maar dat deze schepper en zijn creatie zijn een soort van superintelligent natuurkunde wet en dus niet een soort oude rechter die op een wolk woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie gelooft er dan in een 'oude rechter die op een wolk woont'?
-De vrijmetselarij is géén religie.

-De Vrijmetselarij is in essentie een methode die ervan uitgaat dat ieder mens door het beoefenen van de “Koninklijke Kunst” (de gebruikmaking van symbolen en het gezamenlijk opvoeren van rituelen) in staat is om de eigen kern beter te leren kennen en daardoor, beter in balans met de zin van of in het Leven, in staat is zichzelf en de maatschappij waardevoller te maken.

-Maar de Vrijmetselarij kent geen leerstellingen en zeker geen dogma’s.
Zij staat dan ook open voor al dan niet actieve aanhangers van de Christelijke Kerken, Boeddhisme, Hindoeïsme, Islam, Jodendom en alle andere geloofsovertuigingen, mits deze mannen zich volledig openstellen voor andere dan de eigen leerstellingen en respect voor de mening van anderen tonen.
-Ook niet gelovigen kunnen lid worden van de Vrijmetselarij.
-Fanatisme laat zich echter op geen enkele wijze met de Vrijmetselarij verenigen.
-Net als bij religies concentreert de Vrijmetselarij zich in haar kern op de persoonlijke ontwikkeling van het individu.

-De laatste decennia groeien in het Westen allerlei spirituele centra als paddestoelen uit de grond, omdat de mens er zich in brede kring van bewust wordt dat er meer is tussen hemel en aarde dan materiële genoegens en bezit en daardoor indringend op zoek is naar spiritualiteit.
-De Vrijmetselarij biedt een al 250 jaar beproefde methode om in die behoefte te voorzien.