Hoe zit het met de ramadan in een streng moslimland als Somalie waar nu een ernstige hongersnood heerst?

Zijn die mensen daar nog werkelijk zo gelovig dat ze ook nog echt aan de ramadan doen ondanks de hongersnood of hebben ze zoiets van als ik eten krijg dan pak ik het, ramadan of niet. Is er uberhaupt hulp vanuit andere moslimlanden, die werkelijk inzien hoe ernstig de zaak is, en ramadan en hongersnood en gelovig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

De vastenmaand is niet bedoelt om je gezondheid in gevaar te brengen. Dus op het moment dat je zike bent (Wat je in een hongersnood effectief bent) wordt er niet verwacht dat je vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben een Turkse moslim die ook vast. In dat soort situaties laat staan mogen, ze moeten juist niet vasten van het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hun hoeven dat niet, en geld ook voor mensen die op reis zijn en voor mensen die ziek zijn allemaal vrijgesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst, 'streng moslimland', dat is een beetje een rare uitdrukking. Als de regering een bepaalde opvatting heeft over de islaam die in jouw opvatting 'streng' is, dan valt het niet te controleren of mensen thuis stiekem toch eten.

In Nederland zijn ook mensen die niet hoeven te vasten, bijvoorbeeld mensen met diabetes. Omdat je als moslim een rotsvast vertrouwen in God hebt, zijn er moslims die dan toch vasten, ondanks dat God ze verlichting geeft en aangeeft dat ze niet hoeven te vasten.

Zonder vreemd over te willen komen, als je in een land met hongersnood woont, op het moment dat je voedsel krijgt uitgereikt (dat volgens je opvatting door God gestuurd is) en je bent nog niet zo verzwakt, dan is het uit dankbaarheid jegens God dat je wacht met eten totdat het de juiste tijd is.

Ik zou bijna willen zeggen dat een moslims die rotsvast vertrouwt op God júist vast.

Daarbij wil ik wel duidelijk stellen dat als je op sterven ligt en het is een kwestie van leven en dood dat het níet toegestaan is om voedsel dat tot je beschikking is (zelfs varkensvlees, niet ritueel geslacht vlees, dieren die uit zichzelf gestorven zijn of alcohol) niet te nuttigen. Je móet het eten en op dat moment is alles toegestaan en halaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vasten is voor hen niet verplicht. Ik kan mij nog herinneren dat toen er in Pakistan die overstroming had plaatsgevonden, dat geleerden zeiden dat bepaalde mensen in de getroffen gebieden niet hoefde te vasten. Toch gingen de meesten toch vasten ondanks hun situatie. Die mensen staan sterk ik hun geloof.