Dat verschilt van klok tot klok en wat de functie is van het maken van het geluid. Als de klepel tegen de klok slaat, noemt men dit beieren.

Als de klok stil hangt en de klepel wordt met een touw tegen de klok bewogen, dan gebeurt dit in Nederland eigenlijk alleen in een carillon. Dit noemt men beieren.

Bij het luiden van een klok schommelt de klok heen en weer en slaat de klepel steeds tegen de ene en de andere kant, terwijl deze ook beweegt. Dit gebeurt als de klok het volk duidelijk maakt dat er een dienst of H. Mis aanstaande is.

Bij kleppen blijft de klepel theoretisch gezien hangen en schommelt de klok steeds aan één zijde tegen de klok. Dit gebeurt bijv. als men een sombere toon voor een begrafenis wil krijgen.

Ook kan een hamer tegen de zijkant van de stilhangende klok slaan. Dat gebeurt om uren aan te geven.

Daarnaast zijn er nog andere manieren, maar die komen in Nederland nauwelijks tot niet voor, zoals het 'doordraaien' van de klok om zijn as.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je het touw aan de klepel bindt kan het, zoals je bij schoolbellen wel een ziet.
Een klok hangt hoog in een toren. als je dan aan de klepel een touw vastmaakt dan krijg je op een afstand die klepel niet in beweging, het touw gaat zwieren/ tollen.
Door het touw over een rad, waaraan de klok bevestigd is, te laten lopen krijg je de klok in beweging en dus geluid
12 jaar geleden
Er zijn klokken die tegen de klepel slaan en klepels die tegen de klok slaan. Dat ligt aan de toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Het kan allebei.
-Of de klok slaat tegen de klepel of...
de klepel slaat tegen de klok.
-Maar altijd is het de klepel die de klok laat luiden.

Het meest bekende beeld bij de mensen is toch de kerkklok die met zijn bim-bam beweging de klepel raakt.