mag je in een kerk-groep blijven als je niet meer zo gelooft?

sinds een tijd ben ik ,meer boeddhist dan christen, ik heb wel veel vrienden bij deze kerkgroep zitten, dus het is wel erg leuk om er heen te gaan,
we doen dingen als spelletjes maar we praten ook veel over het geloof en ik ben er zelf nog niet voor uitgekomen...
wat kan en moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

-Twijfelen over je geloof dat mag en gebeurt in elke kerk-groep. Je mag daar zo lang blijven als jij dat nog zelf wilt.
-Zo lang jij niet op een extreme wijze de orde daar verstoort, moeten ze eerder blij zijn met jou omdat ze nu iemand in hun midden hebben, die zich niet willoos laat kneden tot een robot met ingebouwde instructies.

-Wat je kan en moet doen is eerlijk zijn ten alle tijden.
-Als je toch veel praat over het geloof moet je ook over jouw bedenkingen durven praten.
-Als het blijkt dat ze je voor jouw mening willen stenigen, dan ontdek je pas wie je echte vrienden zijn.
-Hoe lang wil je het spel nog spelen met het doen alsof?

-Laat je de kans niet ontgaan dat je voor jezelf durft op te komen met een eigen mening. Daarmee groeit jouw persoonlijkheid.
-Het leven is één groot spel dat je zo eerlijk mogelijk moet spelen. Als je jong bent begint dit met onschuldige spelletjes waarvan het uiteindelijk toch de bedoeling is, dat je er van leert om straks een zelfstandig denkend mens te worden.
-De juiste keuzes maken met als basis eerlijk te zijn tegenover jezelf, en rechtvaardig te zijn t.o.v. anderen helpen je op de goede weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zal er vanaf hangen hoe streng de groepering is waar die kerkelijke groep bijeen komt. Over het algemeen zul je er gewoon welkom blijven. Misschien is het zelfs wel goed voor je, dat je juist door die gesprekken wel voor jezelf tot zekerheid kunt komen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, klopt helemaal!
Als iedereen die wel eens twijfelt zou opstappen zouden er, volgens mij, weinig overblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste denkerin,

Je hebt de waarheid eigenlijk nog niet gevonden en ben zoekende.. een boeddhist gelooft niet in de christelijke God maar wel in goden/halfgoden.
zie http://www.geledraak.nl/html/page305.asp

Behalve boeddha’s, bodhisattva’s, Lohans en beschermgoden komen we in het Chinese boeddhistische pantheon regelmatig een aantal andere figuren tegen, op afbeeldingen en beeldhouwkunst, van nogal verschillende pluimage en met soms een bizar demonen uiterlijk.
Yaksa’s, Apsara’s, Guan Yu, Hellekoningen.
daaraan moeten ze voedsel offeren.

Deze godsdienst wordt zeer vredelievend gebracht in het Westen, maar de bron is niet Christelijk. Het is afgoderij voor een gelovige.

Weet je dat in Zuid Korea nu zeer veel christenen zijn, er is een kerk van over de miljoen leden. Veel van deze mensen hunkeren naar de Bijbel.

Je kunt echter niet twee heren dienen.

Het is God je Schepper die van je houdt en niets liever wil dan met jouw door het leven gaan door pieken en door dalen.
Het is de beker van Christus die Zijn leven voor jouw gegeven heeft en die voor jouw gestorven is aan het kruis.

Kies wie je dienen wilt de Christus of de beker van de deze afgoden..

en open je hart voor degene die je wil dienen.
Jesus loves you.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doen waar je zin in hebt. Waarschijnlijk zit de helft van de kerkgroep te faken dat ze echt geloven en komen ze voor de gezelligheid. Als je meer boeddhist dan Christen bent, dan moet je toch al wel heel veel van het Boeddhisme weten, of geloof je enkel in de boeddhistische filisofie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan niet van 2 walletjes eten. het is voor jezelf waarschijnlijk beter als een keuze maakt welk kant je op wil. Allebei een beetje zal niet gaan. Het lijkt me ook lastig om deel te zijn van een groep die in iets anders geloofd. Maar waarschijnlijk wil je vrienden niet kwijt.
Misschien moet je er een over praten met 1 van de leiders of een goede vriend uit de groep.