Waarom hebben niet-gelovige mensen boeddha-beelden?

Ze zijn te koop in alle tuincentra en veel mensen, ook niet-gelovige, hebben er een in huis of in de tuin: een boeddhabeeld. Waarom zijn boeddhabeelden in alle tuincentra te koop en waarom zouden niet-religieuze mensen er een kopen? Waarom staan er naast die boeddhabeelden in de tuincentra geen mariabeelden, crucifixen en andere religieuze beelden? (Niet dat ik een mariabeeld of crucifix nodig heb) Waarom zijn juist boeddhabeelden te koop? Wat heeft boeddha eigenlijk met tuinen te maken?
Ik heb dus eigenlijk 3 vragen:
-Waarom zouden atheïsten boeddhabeelden willen hebben?
-Waarom verkopen tuincentra alleen boeddhabeelden en geen andere religieuze beelden?
-Wat heeft boeddha nou met tuinen te maken?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik zie reacties als "mariabeelden worden alleen door katholieken op prijs gesteld" en "aan mariabeelden is geen behoefte". Waarom is er dan geen behoefte aan mariabeelden etc.? Waarom is er wel behoefte aan boeddha's? Wat heeft zo'n boeddha beeld voor op een ander religieus beeld??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7.6K
Kristal
12 jaar geleden
Je dood ergeren omdat iemand een Boeddha neerzet waarvan hij/zij de betekenis niet weet is niet een bijzonder Boeddhistische houding. ;-)
Wat is er voor ergs aan? Een Boeddha heeft vaak zo'n rustige en vredelievende uitstraling, jammer dat je er niet van geniet. Heerlijk toch: tegenover je huis, je kan ze iedere dag zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een mariabeeld er net zo lieflijk en vredig uit zien, maar daar geniet ik ook niet van.
Kristal
12 jaar geleden
Ja hoor Phoebanne, ieder zijn/haar eigen ergernis ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat er veel atheïsten een boeddha beeld kopen? Van de buitenkant kan je niet zien of iemand gelovig is. En veel mensen krijgen het juist als cadeau, volgens het geloof zou dat geluk brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar misschien weet ik van die mensen wel dat ze niet geloven.
Kristal
12 jaar geleden
Waar is Aimeetje's antwoord ineens gebleven?
Haar antwoord was toch volgens de richtlijnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet bepaald lijkt me...
Kristal
12 jaar geleden
Hoe bedoel je Welkom? Ik was het niet met haar eens, maar ging ze buiten de richtlijnen denk je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet heb haar antwoord gemist.
Je maakt me wel nieuwsgierig....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het christelijk geloof had je toch ook beeldjes van Jezus op het kruis?
Deze hingen dan ook nog meestal boven een deur.
Waarom dit is weet ik ook niet, maar ze worden niet in een tuincentrum verkocht.
Misschien op een ander jaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal, viel mij ook al op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echte atheïst heeft geen boeddha-beeld. Een niet-gelovige is ook niet hetzelfde als een atheïst. Mensen die een boeddhabeeld kopen hebben toch wel enige affiniteit met religie of spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar: helaas (nou ja...) is dat niet zo.
Ik ken echte atheisten die gewoon een boeddhabeeld hebben omdat dat mode is.
Ik ken mensen die boeddhabeelden "sparen", van de Blokker en de Action en met lichtjes en al dan niet grote kitch....omdat ze dat mooi vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Momopoyolo: Je hebt gelijk. Een echte atheïst kan best een boeddha hebben, gewoon omdat hij 't leuk vind staan of puur omdat 't mode is. Een atheïst kan eigenlijk zelfs boeddhistisch zijn, nou ik 't zo zit te overdenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vraag me ook wel af, waarom boeddhabeelden nou zo 'in' zijn. Ik vraag me vooral af waarom zelfs 'christelijke' mensen zulke beelden in hun tuin of huis neerzetten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
boeddhisme is geen religie maar een manier van leven. het is niet om dat je atheïst ('niet-gelovende') bent dat je sommige dingen niet kunt over nemen. mensen denken vaak dat boeddhisme een religie is maar dat is niet zo.
boeddhisme is geen religie maar een manier van leven; het is niet omdat je atheïst ('niet gelovende') nieks kunt over nemen van een ander maatschappij of het nu religie is of niet.

Het beste antwoord

Je 1e vraag:
"Waarom hebben niet-gelovige mensen boeddha-beelden?"
Dat is eigenlijk een meningvraag, daarom ook mijn eigen idee: ik ben niet gelovig (hang geen enkel geloof dan wel kerk aan): ik vind sommige Boeddha's heel mooi vanwege hun houding (meditatie) en de serene en mooie uitstraling daarvan. Overigens ben je niet meteen atheïst als je niet gelovig ("kerks") bent, maar dit terzijde.

Je 2e vraag:
"Waarom verkopen tuincentra alleen boeddhabeelden en geen andere religieuze beelden?"
Omdat dit kennelijk veel verkoopt! Je ziet ook fel gekleurde papegaaien voor aan de schutting, danwel kabouters, danwel katten, molens.... waarom? Omdat het verkoopt.

Je 3e vraag:
"Wat heeft boeddha nou met tuinen te maken?"
Veel mensen mediteren graag buiten in de natuur. In ons volgepropte landje is je tuin vaak een rustpunt (natuur), waar je een rustig plekje kunt maken om te zitten, danwel te mediteren---> gezellig rustig plekje maken met een Boeddha--> sfeermaker.

N.a.v. je toevoeging: Ik denk dat veel mensen een Boeddhabeeld niet als religieus zien (zie boven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet de blikken vlinders niet, die zijn ook helemaal in momenteel, doet t zo leuk aan je schutting!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en de speciale schutting-blijft-buiten-helemaal-goed-posters, die snap ik ook nog steeds niet, als je groen wil zien breek je toch de schutting af? kijk je zo over t gazonnetje van buur-lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Muffin05!
Die posters hebben ze ook met Boeddha ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit het beste antwoord is. Bedankt voor alle antwoorden!

Andere antwoorden (20)

Om een boeddha beeld in huis te hebben hoef je niet direct boeddhist te zijn. Er zijn genoeg mensen die een bijbel thuis hebben maar totaal niet gelovig zijn.

Waarom er geen mariabeelden zijn? Omdat daar geen behoefte aan is boven de grote rivieren. Een boeddha beeldje geeft je huis een oosterse sfeer...

Toegevoegd na 24 minuten:
Wellicht een reden waarom mensen liever een boeddha dan een maria willen is dat ze niks met het katholieke geloof te maken willen hebben? Door een mariabeeld in huis te plaatsen profileer je jezelf *nogal* als katholiek terwijl je jezelf met een boeddha beeld alleen wat oosters georiënteerd neerzet.

Imago dus.

Toegevoegd na 27 minuten:
en boeddha (Siddhartha Gautama) heeft in dusverre met de natuur te maken dat het voorschrijft dat jij als je overlkeden bent, in een andere vorm kunt reïncarneren. Dat kan dus ook als rups, vlinder, of schaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon simpel, die mensen vinden het gewoon leuk om een boedda beeld in de tuin te hebben. Of het was een cadeau want ik heb ooit gehoord dat je boedda beelden alleen mag krijgen en niet voor jezelf mag kopen (volgens de traditie dan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik inderdaad ook gehoord, als je er een aan een ander geeft zou het geluk brengen, koop je er een voor jezelfzou het ongeluk brengen volgens de traditie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal dat je de eerste Boeddha moet krijgen is een Westers fabeltje.
In het Boeddhisme gaat het om de intentie en dan maakt het niet uit of hij gekocht of gekregen is.
Kristal
12 jaar geleden
Met je eens Frederika.
WIBO54
12 jaar geleden
Dat is alleen voor het eerste boedha beeld van toepassing. De volgende mag je wel voor jezelf kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fabel of niet, de gedachte erachter is goed en dat is wat telt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de gedachte erachter is geheel niet boeddhistisch. Het is de intentie die telt, zoals Federika al aangaf. Die intentie, dat is boeddhistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddhabeelden mag je zelf kopen en aan jezelf geven en hoeven niet perse met het gezicht naar de deur te staan en alle andere zogenaamde tradities zijn ook maar praatjes.
Het zal De Boeddha een worst wezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd idee. De tuincentra en interieurwinkels willen graag boeddhabeelden verkopen, maar dan wordt er weer een bijgelovig fabeltje bij verzonnen, dat je zo'n beeld niet voor jezelf zou mogen kopen ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het fabeltje is niet verzonnen door de tuincentra.
Vroeger was het zo dat je:
1 boeddha moest krijgen,
1 kopen
1 stelen Alles daarna moet je helemaal zelf weten.
Ik ben gek op boeddha`s heb er nu een stuk of 6 en een Yogi (die helaas vaak als boeddha verkocht wordt)
Heb de boeddha`s in huis staan waarvan 2 op mijn altaren (1 thuis en 1 bij mijn partner thuis) maar in mijn tuin, bij de vijver staat een biddend engeltje, ik heb jaren een kruisje aan een kettinkje gedragen. (tot ie vervangen werd door onze "trouwhanger" ) maar ben alles behalve Christelijk.............ik vind religieuze dingetjes gewoon mooi! In Limburg kan ik ook tijden kijken naar die Maria nisjes langs de weg!
Boeddhabeelden, indien als kado gekregen, zouden geluk brengen. Althans dat is het geloof.

Daardoor is een boeddhabeeld of afbeelding een hype geworden. Waar je ook kijkt, je wordt er mee doodgegooid. Het is gewoon een soort of rage geworden mbt interieur of tuinversiering. Heeft niets met de religieuze achtergrond te maken.

En wat een atheïst er mee moet? Zelfde als omschreven hierboven èn, als je toch een achterliggende gedachte wilt zoeken, Het boeddhisme is het enige geloof die andere geloven en zelfs het atheïsme accepteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ top antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boeddhisme is daar niet het enige in. Het daoïsme sluit ook niets uit. Het daoïsme gaat vaak juist nog een stapje verder dan het boeddhisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een boeddhabeeld geluk zou brengen is misschien wel "een geloof", maar heeft in ieder geval niets met de Boeddhistische levenshouding en religie te maken.
Een boeddha is leuk om naar te kijken, de meeste mensen die er 1 hebben vinden hem grappig. Tuincentra verkopen ze, omdat het handel is, tuinbeelden zijn in, dus worden er ook boeddha's als tuindecoratie gebruikt.
Mariabeelden worden alleen door Rooms Katholieken op prijs gesteld en die zijn er niet zoveel meer.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus gewoon hun vrolijke uiterlijk hebben ze voor op Maria.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met je toevoeging. Ze zien er een stuk plezanter uit dan die katholieke beelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha en ze huilen geen bloed 1x in de zoveel tijd.......scheelt opruimen...
Heb er ooit één op een antiek markt gekocht, louter en alleen omdat ik het een mooi beeldje vind. Ja, het is mij bekend,dat je jezelf nooit zo'n beeldje cadeau mag doen, maar aan- gezien ik niet gelovig en ook niet bijgelovig ben heb ik het toch gedaan!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het antwoord op je laatste 2 vragen is, omdat het geld oplevert en omdat je niet zo'n betonnen kolos in je woonkamer gaat zetten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even dit, i.v.m. je toevoeging, Er staat naast het Boeddhabeeld zusterlijk een mooi Madonnabeeldje, ook alweer omdat wij dat mooi vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, ik kan sommige Mariabeeldjes ook zo mooi vinden :-)
Net als Boeddhabeeldjes :-)
De mijne heeft een serene warme glimlach.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elk boeddhabeeld lacht. Alleen de boeddhabeelden van de boeddha-die-komt zijn over 't algemeen corpulente, lachende mannen. Boeddhabeelden van de boeddha-die-was, zijn sereen, geen duidelijke emotie.
Kristal
12 jaar geleden
De lachende Boeddha schijnt geen afbeelding te zijn van de oorspronkelijke Boeddha.
De lachende Boeddha of geluksboeddha is de bijnaam
van de Chinese Zenmeester Poe-Thai Ho Sang,
die ergens tussen de 6e en de 10e eeuw leefde en de Boeddha in zichzelf had gevonden.
Zorgeloos en volkomen gelukkig zwierf hij door China, vaak omringd door kinderen.
Na zijn dood werd hij vereerd als volksheld en geluksgod.
Hij wordt vaak afgebeeld als een kale man met een dikke blote buik
en altijd een vrolijke lach, zijn lange oorlellen duiden op adellijke afkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik, dat die lachende geen afbeelding is van de oorspronkelijke boeddha. De lachende boeddha is Maitreya, de toekomstige boeddha. Zie link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Maitreya Vaak ook zie je inderdaad andere dikke, lachende mannetjes, die afbeeldingen van bepaalde Chinese godheden/"heiligen" zijn. Lange oorlellen duiden overigens ook op een lang leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens +
Het Boeddhisme is geen geloof maar een levenswijze. Dat is echt een verschil met religies. Je kan een Boeddhabeeld dus heel mooi vinden zonder er zelf een religieuze betekenis aan te geven. Zelf vind ik het Boeddhisme een fijne manier van leven omdat het rust uitstraalt, en vredelievend is. Dus ik heb een dierbaar beeldje in mijn tuin staan bij een klein vijvertje en dat beeldje geeft mijn tuin een sfeer van rust die mij aanspreekt en waar ik mij fijn bij voel. En ik ben dus geen Boeddhist.
Ik vermoed dat, wanneer men in tuincentra Mariabeeldjes en dergelijke zou gaan verkopen, dat dan een groot deel van de protestante mensen dat niet fijn zou vinden aangezien men in hun religie geen (stand-) beelden mag maken van onder andere Jezus en Maria. Dat is voor de katholieken anders, maar er zou waarschijnlijk aardig wat protest opkomen van protestantse zijden, het ligt gevoelig.
De Boeddha heeft niets met tuinen te maken op zich, binnen is hij net zo welkom. Boeddha heeft met vrede, uitstraling en sfeer te maken, dus kan hij zowel binnen als ook in de tuin een mooie, serene, sfeermaker zijn.

Toegevoegd na 18 uur:
Ja, waaróm er nu de hype is om Boeddha's te (ver-)kopen is zo'n ongrijpbaar modeverschijnsel. Denk eens aan de periode dat iedereen ganzen in huis, voor het raam en in de tuin had staan. Waarom gánzen??
Mensen houden van kléine veranderingen en doen dat vaak met accessoires in huis en tuin. De ganzen zijn alweer een poosje weg en nu zijn er Boeddha's. Er zal vast een achterliggende psychologische reden voor zijn, misschien hebben veel mensen nu behoefte aan iets vredigs in deze woelige wereld. En daar speelt "de verkoop business" natuurlijk direct op in.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat protestanten boeddhabeelden in tuincentra wel fijn vinden?
Kristal
12 jaar geleden
Ha Ploppie, ik weet niet of protestanten de Boeddhabeelden in tuincentra wel fijn vinden. Ik weet wel dat ze het echt erg zouden vinden wanneer er in tuincentra Jezus beelden of Maria beelden te koop zouden staan. Omdat dat iets van hun religie is, en verboden is. Maar zelf heb ik nog niet gehoord dat er van protestantse zijden protest op gekomen is, op de Boeddhabeelden bedoel ik.
Jij wel misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar ik (protestant) vind een boeddhabeeld net zo lelijk en 'aanstootgevend' (kan het juiste woord niet meteen vinden) als een mariabeeld.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, ik begrijp wat je bedoelt Denkerin en ook jij Ploppie. Ik kom uit een gereformeerd nest, vandaar.
Maar ik ben het anders gaan ervaren,
en kan genieten van een mooi Boeddhabeeld.
Gelukkig heeft iedereen de vrije keuze daarin, ook als je het niks vindt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Kristal
12 jaar geleden
dank je Snuf :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben (ook) protestants en mij boeit het allemaal niet. Ik vind de Thaise Boeddha (die magere) 'mooi' omdat ik erg graag naar Thailand wil. Ze hebben een rustgevende houding..
Een mariabeeld doet mij niets..waarom niet? Maria is niet heilig..dus maak er maar duizenden beelden van ;)
Kristal
12 jaar geleden
Ja Ytje, die slanke Boeddha vind ik zelf ook erg mooi,
ik hoop voor je dat het doorgaat: Thailand ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel sparen, en dan 22 dagen naar Thailand (L) Ik hoop het ook haha :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ploppie: Dat jij het niet leuk vindt, wil niet zeggen dat dat voor elke protestant geldt. Ik ken genoeg protestanten en anders-gelovigen die boeddhabeelden wel leuk vinden. @Ytje: Er zijn 2 verschillende soorten boeddhabeelden. Een soort is dat dikke, lachende mannetje. Dat is de boeddha die komt, ergens in de toekomst, deze heet Maitreya. Het andere soort is die dunne, serene figuur. Dat is de boeddha die was, oftewel Siddhartha Gautama, de welbekende boeddha uit het verleden. De Thaise beelden behorden tot de tweede soort.
Kristal
12 jaar geleden
Widar, ik heb begrepen dat de Lachende Boeddha nog weer een andere is, ik heb het als reactie onder Moolkeesjes antwoord geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal, niet mee eens hoor ;-)
Als boeddisme geen geloof is , waarom bidden ze dan ? http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/01022cgodsdienst/boeddhismeR.htm copy paste uit bovenstaande link. " "Boeddhisten bidden vaak in hun eentje of met andere boeddhisten in een groep. Dat kunnen ze thuis doen maar ook in de tempel, boeddhistische kloosters.
Sommige boeddhisten verlaten hun thuis om hun leven te wijden aan het Boeddhisme.
Ze bestuderen en vertellen andere mensen over de leer van Boeddha. Deze monniken en nonnen leven een sober leven. Ze leren heilige teksten, leren zingen, mediteren en helpen mee met de dagelijkse werkzaamheden in het klooster. De monniken en nonnen moeten zich houden aan tien regels. De hierboven genoemde voorschriften en nog extra vijf regels helpen boeddhisten in hun verdere leven: " " Geloof, religie etc, kan je volgens mij ook omschrijven als een levenswijze, of ben ik verkeerd ?
Kristal
12 jaar geleden
Hoi Amadeus ;-) Het grote verschil tussen het Boeddhisme en een Gods-geloof is, is dat Boeddhisten geen Verhevenheid aanbidt, een God of Godin.
Boeddha (die toen zo nog niet heette maar Siddharta heette) was een rijke prins die er op wat oudere leeftijd achter kwam dat er in de wereld buiten zijn paradijselijke paleis veel armoe, ziekte en ellende was. Hij heeft het paleis verlaten en is toen in armoe gaan leven en heeft uiteindelijk zijn Verlichting gerealiseerd. Even het verhaal in notedop, dat snap je :-) Geen enkele Boeddhist zal Boeddha als een God beschouwen maar als een groot spiritueel voorbeeld.
Het Boeddhisme is dus een levenswijze zonder God/Godin om te aanbidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is me nog niet geheel duidelijk tot wie ze dan bidden, tot boeddha zelf ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: ik heb er bij Moolkees ook nog wat aan toegevoegd :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het toegevoegde stukje van dit antwoord de spijker op zijn kop slaat. Het is trend en dan heb je volksstammen mensen die dat gedachteloos volgen. Net zoals iedereen op het moment rieten harten en van alles ophangt. Het is 'in' en dan volgend veel mensen dat. Er is een tijd geweest dat iedereen beren had, of bosjes tarwe in een potje (?!), en met kerst zo'n 'trappetje' van lichtjes voor het raam.
Een of twee jaar later vind je alles weer terug in de kringloopwinkels.
Kristal
12 jaar geleden
Hoi Amadeus,
je hebt gelijk,
er zijn ook in het Boeddhisme verschillende groeperingen;
In het boeddhisme heeft het gebed meer het karakter van het tonen van eerbied of respect aan de Boeddha.
Maar ook:
Veel boeddhisten in Azië maken vaak verzoeken aan devas (goden), Bodhisattva's of één of meerdere Boeddha's.
Er zijn dus meerdere goden/godinnen waar zij tot bidden, maar er wordt wel een duidelijk onderscheid gemaakt tussen godheden en Boeddha's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal:
Het Boeddhisme is wel degelijk een geloof,
het behoort tot de grote wereldreligies.
Wel is het een Non-theïstische religie: ze stellen het bestaan van een god of goden niet centraal in de religieuze beleving.
Non-theïstische religies zijn niet tegen goden en kunnen het bestaan van goden bevestigen. Maar ze zijn niet zo belangrijk en zeker niet centraal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal, dankjewel voor je toelichting. Toch een + voor alle
moeite ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Amadeus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar, iets zegt mij dat diezelfde protestanten ook niet zoveel moeite met mariabeeldjes hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet nee. En? Ik zeg alleen dat niet alle protestanten moeite met boeddhabeelden hebben.
Kristal
12 jaar geleden
Ploppie, jij bent degene die met de paplepel is ingegoten dat het maken van beelden niet toegestaan is vanuit de Bijbel, ik ken het maar al te goed.
Maar velen die protestants zijn opgevoed hebben, toen zij wat ouder werden, besloten hun eigen voorkeuren te ontwikkelen. En anderen houden zich aan de voorschriften vanuit de Bijbel.
Allebei prima, als je er zelf maar achter staat ;-)
Ik denk omdat het boeddhisme als enige niet zo moeilijk met de afbeelding van hun voorbeeld omgaan. Boeddha wordt namelijk niet als een god gezien maar gewoon als een mens die heeft ontdekt hoe de wereld werkelijk in elkaar zit.
Als je een crucifix (andere geloven zijn nog moeilijker want dan is een afbeelding zowiezo al 'fout') 'zomaar' in je tuin zet dan heb je grote kans dat mensen er problemen mee hebben.
Mensen willen dus 'iets' met een 'betekenis' in hun tuin plaatsen en dan is een boeddhistisch beeld een 'veilige' keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Helder +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, ik heb een mediterende kikker in mijn vensterbank..........dat is de allerveiligste keuze, geen geloof wat je voor de schenen schopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar want een kikker staat in de boeddhistische leer voor het ideaal van 'stil zitten in opperste concentratie en alert reageren op de situatie'. Een mediterende kikker is niet zomaar een grappige kikker maar heeft een dieper liggende gedachte.
Of de makers van die kikker dat ook weten is natuurlijk de vraag.
Boeddha is geen god, en het boeddhisme is geen religie.
De uitstraling van een boeddha beeld spreekt veel mensen aan (mij ook)
Atheisten willen dus boeddhabeelden omdat het geen God is maar een levenswijze. Een boeddhabeeld staat mooi in een tuin. En tuincentra s verkopen ze ook vanwege het modeverschijnsel.
Als jezus beelden een modeverschijnsel word zullen ze deze gaan verkopen. Hetzelfde met Mariabeelden.
Boeddha is gewoon wat 'hipper' tegenwoordig.
Dat heeft zo n beeld dus voor met andere rel. beelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boeddhisme is wel een religie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is maar hoe je het noemt, eigenlijk is het geen religie, omdat het niet over een God gaat maar een denkwijze.
Religies hebben doorgaans een 'hoger iemand die boven de mens staat'. Wikipedia interpreteert dit blijkbaar ook weer anders. Het is in ieder geval geen godsdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een religie hoeft geen opperwezen aanwezig te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan niet, het is in ieder geval geen godsdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarover heb ik het dus ook niet gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoelde dit als antwoord op waarom een atheist een boeddhabeeld zou kopen zoals de vraagsteller benoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben de vraagsteller
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, en?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godsdienst is niet hetzelfde als een religie
Een geloof is niet hetzelfde als een religie
Een religie hoeft geen God te hebben. Ik ben naar school geweest en mijn huiswerk gedaan.. Boeddhisme is een religie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet niet alles geloven wat ze op school vertelden he?
boeddhisme is meer een filosofie dan een religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't meestal niet met Ploppie eens, maar in dit geval wel zeker. Boeddhisme is een religie. Het geloof in een opperwezen is niet noodzakelijk voor een religie. Bij geloof in een god is een religie een godsdienst. Maar dat woord gebruikte je niet, je gebruikte het woord religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje mee eens, religie is ook een vorm van aanbidden ( een van de definities van religie ).
En het boeddha beeld wordt aanbeden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie min is niet van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welkom38 zomaar 'school' is anders dan een studie. Zou je tijdens een studie Rechten, de wetten niet moeten geloven? :\ Dankje Amadeus ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadeus: De boeddhist aanbidt niet het boeddhabeeld, maar de boeddha in zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, t is geen beelden-verering of aanbidding. en zelfs, wat je tijdens een studie rechten allemaal leert moet je niet alles van geloven.. ;-) dat boeddhisme dus een religie is of niet zijn de meningen over verdeelt. Prima toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddhisme is een non-theistische religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, wat bedoel je met de boeddhe in zichzelf ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is waar het boeddhisme om gaat, het 'vinden' van de boeddhanatuur in jezelf/zichzelf. Oftewel, 'ware natuur', verlichting. Ons oorspronkelijke zelf, er zijn veel benaderingen voor.
Dit is tevens 'het nut' van een boeddhabeeld. Het beeld zelf word niet vereerd.
Het is gewoon een trend! That's all. Mariabeelden zijn ook weleens een trend geweest, wellicht stonden ze toen nog niet in tuincentra. Ook rozenkransen waren ooit hip; in de Madonna (POP) tijd bijvoorbeeld. Droegen jonge dames, deze als kettingen om hun nek. Ook kerstbomen treft men trouwens weleens bij niet gelovigen.

Boeddha brengt daarbij een vakantiesfeer vandaar dat er wel degelijk een verklaarbare link is met tuincentra. Maar ze staan ook bij bijv. Xenos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kerstbomen horen bij geen enkele religie van deze tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt..De katholieken wilden zelfs niks met de kerstboom te maken hebben. Nu beweren ze zelfs dat de kerstboom met de helige 3 eenheid zou vormen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1! Het is gewoon trendy. En inderdaad de andere genoemde trends herinner ik me ook. De meeste mensen die deze beelden hebben of een crucifix dragen hebben geen flauw benul wat het echt inhoud. Een aantal jaren geleden zag ik opeens heel zichtbaar boekjes van de Dalai Lama liggen en/of over Zen terwijl die mensen zich verre van gedroegen als "gelovigen". Pech hebben bestond opeens niet meer: het was "je slecht Karma"! Ik ben ooit RK geweest. Maar ik heb mijn crucifix nog steeds en draag hem heel soms wel eens. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen xenos heeft de lucratieve handel in boeddha`s ontdekt.........zelfs bij de Action zijn ze voor 2 of 3 euro te krijgen! En kerstbomen worden niet bij sommige niet gelovigen gevonden, bijna iedereen heeft zo`n ding staan.
Het verschil is de manier waarop; Mijn zusje had een kerstboom met daaronder een kerststalletje, kindeke Jezus in t kribbetje, Maria en Jozef ernaast, Gabriel aan t dak (want helaas, beeldjes kunnen niet uit zichzelf vliegen) de 3 wijzen en een partijtje schaapjes en koetjes.
Heel erg leuk, tot haar schoonmoeder (heel erg Katholiek) op visite kwam. DAT kon echt niet, de Jezus mag pas 1e kerstdag in de kribbe, de wijzen moeten ook op een bepaalde dag geplaatst worden etc. Dus die "bouwen" in de aanloop naar kerst hun stalletje op volgens het verhaal.
Mijn zusje daarentegen vond dit belachelijk en reageerde, in Mijn verhaal waren ze er allemaal tegelijk!
Ten eerste de volgende dingen:
Atheïsme betekend letterlijk 'geen-God', in de praktijk wordt het vaak gebruikt als niet-religieus. Boeddhisme is een religie zonder god en je kan strikt genomen dus Boeddhist zijn en atheïst.

Er wordt soms wel moeilijk gedaan over Boeddha afbeeldingen die gebruikt worden door niet-gelovigen. In Thailand is recent een wet aangenomen of oproep gedaan door een politicus, om te verhinderen dat niet-Boeddhistische buitenlandse toeristen Boeddha-tatoeages nemen. Het zou beledigend zijn voor de plaatselijke bevolking.

Westerlingen associëren Oosterse dingen zoals Boeddhisme met mysterieus en diepzinnig. Door je als westerling een beetje te associëren met Boeddhisme maak je jezelf een beetje uniek, anders, interessant. Er valt op dat gebied geen eer te behalen door je in te laten met bijvoorbeeld de Christelijk Russisch Orthodoxe kerk.
In de ogen van westerlingen past een Boeddhabeeld prima bij een persoon die een alternatief imago heeft.
Als iemand een Mariabeeld heeft wordt dat direct geassocieerd met het Katholicisme. En daar wil iemand alleen mee geassocieerd worden als je ook daadwerkelijk katholiek bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boeddhisme is géén religie maar een levensfilosofie ,een manier van leven en bewuster en dichter bij de natuur en alles wat leeft wordt respecteerd daarom zijn de meeste mensen vegetarier en leven zo zuiver mogelijk,Boeddha zei behandel je naaste als dat je zelf zou willen behandeld worden en als de ganse wereld dit zou doen ,dan zou die wereld er al kompleet anders uitzien ,als je boeddhist bent dan probeert men leer van boeddha te volgen enkel en alleen omdat er veel mediteert wordt en men zo compleet tot rust komt religie is vaak een ganse massahysterie en zoveel oorlogen in de naam van god gevoerd ,bij boeddha moet er niks en zijn er geen geboden maar om kompleet en goed te voelen in je lichaam daarvoor is het beter om zuiver en gezond te leven,dus het is absoluut geen religie en religieus zijn is niet spiritueel ,dit zijn twee andere werelden ..Religie is er om mensen te onderdrukken en koest te houden ,het spiritueel is dat men de zin van het leven gaat onderzoeken en via yoga en meditatie een nieuw mens wordt ,daarom dus plus dat het een geluksbrenger is !
Elk boek over yoga,meditatie of het boeddhisme staat er in de inleiding altijd dat boeddhisme geen religie is maar een levenswijze ,kiezen voor zuiver te zijn om een goed mens te zijn en geen kwaad te doen aan alles wat leeft !!
Gelieve u toch te informeren alvorens een oordeel te vellen en volgens de Feng shui die mensen helpt gans succesvol en welvarend te zijn is een boeddha essentieel voor welzijn in huis ..In de bibliotheek kan je vele boeken vinden hieromtrent ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist omdat we er vaak Niks mee hebben en het dus best mysterieus is en helemaal dat de mythe is dat je eerst een boeddha moet krijgen en dan pas zelf mag kopen maakt het nog bijzonderder en dat vinden we nu eenmaal leuk om erbij te vertellen.
Ik werk in een wereld winkeltje en iedereen die een boeddha bij me komt kopen, komt op die mythe terug....jah ik geef hem weg hoor, of jah, ik heb er zelf al ooit een gehad.

Verder vind ik ze mooi gewoon om de heb en heb er 1tje voor geluk in mijn auto staan. Voor het zelfde geld had ik het geluk in een ander voorwerp-je gezien, zoals bv een paardje....

De mysterie is denk ik de aantrekkingskracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je 3 vragen:

1: Omdat Boeddha zelf ook een Atheist was

2. Omdat het Boeddhisme geen religie is.

3. Boeddha heeft overal en nergens wat mee te maken. Of ie nou in de tuin staat, of in huis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boeddhisme is wél een religie. Een religie is niet meteen verbonden aan een God of een geloof. Het is een religie ;) Zoek het anders even op op het internet. Ik weet het omdat ik het in mijn studie geleerd heb, maargoed..geloof wat je wilt geloven natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het Boeddhisme vier jaar lang bestudeerd, en ik noem het geen religie.
Deze same old same old discussie over of het al dan wel niet een religie is vind ik sowieso een beetje onnozel. Religie is in principe maar een woord, wat je al dan wel niet in dat kadertje pleurt is mijns insziens niet erg relevant, en wie dat bepaalt nog minder. Ik noem het een levensbeschouwing, en met mij velen, en dit omdat de intonatie die religie heeft niet past bij het Boeddhisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet relevant is wat je al dan niet in het kadertje religie "pleurt", waarom noem je het dan wel in je antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de vraagsteller een voorbarige conclusie trekt en vrijwel geen idee heeft wat hij in zijn koffie doet. Daar krijg ik jeuk van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die jeuk heb ik ook wel eens last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein Omdat jij het boeddhisme bestudeerd hebt is het boeddhisme geen religie?
Anderen bestuderen het boeddhisme en komen tot de tegenovergestelde conclusie. Bijvoorbeeld prof.dr. Silk http://www.studereninleiden.nl/actueel/bericht/het-boeddhisme-is-wel-degelijk-een-religie/
Ook op wikipedia wordt het boeddhisme een religie en levensbeschouwelijke religieuze stroming genoemd.
Wikipedia stelt wel op de pagina 'Religie' dat er geen universeel geaccepteerde definitie is van religie, ik noem het boeddhisme een religie, als jij die mening niet deelt is dat prima, maar dan moet je niet roepen dat ik er geen idee van heb wat ik in mijn koffie gooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat ik denk dat je niet weet wat je in koffie doet is omdat je vroeg waarom een atheist een Boeddha beeld zou willen. Dat liet blijken dat je niet bekend was met de leer van Boeddha, en het daarom ook voorbarig een 'religie' noemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het boeddhisme sluit geen goden uit, ik dacht dat een atheïst dat wel deed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddha was helemaal niet bezig met geesten of wie het heelal gecreerd heeft. Het heeft niets met zijn leer te maken.
Als hij er al op inging, dan zei hij dat we het heelal zelf gecreerd hadden.
In die zin kun je hem dus een Atheist noemen. In de tijd van Boeddha was het geloof in geesten heel normaal. Boeddha zelf is daar nooit diep op ingegaan. Vond het niet van belang. Het is dus helemaal niet vreemd om Atheistisch te zijn en een Boeddha beeld te hebben.
Je zou net zo goed kunnen vragen waarom een Atheist een foto van Elvis op zou willen hangen terwijl deze in God geloofde. Dat is gewoon niet relevant, het staat los van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is het boeddhisme een religie, een geloof. Boeddhisten geloven nl. in bepaalde metafysische concepten als karma en reïncarnatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar Boedda zelf sprak over wedergeboorte, niet zozeer reincarnatie. Want als er geen ziel is, en daar ging Boeddha niet vanuit, wat is er dan om te reincarneren?
Over dit onderwerp heb ik overigens al een vraag gesteld, gezien dat een verwarrend punt is.
Boeddha geloofde niet in een zelf, maar wel in wedergeboorte. Wat wordt er dan wedergeboren? Of is het gewoon een voortzetting van het ene leven op het andere. Zoals dat vanuit een lijk wederom een struik groeit.
Hoe het ook zij, veel Boeddhisten geloven inderdaad in reincarnatie, maar Boeddha zelf, en ook de Dalai Lama, is daar niet zo duidelijk over. Ze hebben het wel over wedergeboorte, en over samsara, maar tegelijktertijd over niets eigens.
Dus geen reincarnatie.
Reincarnatie hoort mijns insziens meer bij aziatisch volksgeloof dan de leer van de Boeddha Karma is gewoon een logische reactie van oorzaak en gevolg. Causaliteit, dat kennen we hier ook.
Goed en kwaad zijn relatief, bestaan niet op de manier waarop Christenen dat bekijken.
Boeddha zei enkel, elke oorzaak heeft een logisch gevolg, karma. Of dat negatief of positief is, bepaal jij zelf.
Als je karma zo benadert is dat dus een feit, geen concept.
En zo denk ik persoonlijk dat hij het bedoelde, anders strookt het niet met zijn verdere leer. Boeddha zei dat je bij het bereiken van verlichting je banden met karma breekt. En dit is ook zo, want als jij alles wat jou in je leven overkomt neutraal bekijkt, er geen waardeoordeel meer aan geeft, dan verliest het zijn grip over jou.
Dat is dus verlichting, en het ontsnappen aan het logische karma. Uiteraard maken Boeddhisten in Azie er een heuse religie van, maar dit was niet de intentie van Boeddha.
Daarom noem ik het ook geen religie, gewoon een levenswijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en?
Ik zeg net al dat de Boeddhisten er inderdaad een religie van gemaakt hebben. Dat was echter niet de intentie van de leer, de leer was meer een reactie op religie, geen creatie van een nieuwe.
Wat mensen daar vervolgens mee doen zou los moeten staan van de intentie. Of je er geestelijke machten mee in je huis haalt is nog eens wat anders. Ik ga mijn cactus even water geven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat boeddha andere intenties had en andere dingen heeft gezegd dan de hedendaagse boeddhisten geloven. Als we het echter over boeddhisten hebben, dan moeten we kijken wat zij nu geloven, niet wat ze eigenlijk hadden moeten geloven. Als je kijkt naar wat boeddhisten NU geloven, dan is het gewoon een religie. Als je kijkt naar hoe het bedoeld was, dan ben ik het wel met je eens dat het geen religie is. @Adriaan: Je spreekt over "geestelijke machten achter dit geloof". Dus jij erkent dat er geestelijke machten buiten jouw god zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, die viel mij ook al op! Ik erken zowiezo dat er geestelijke machten buiten mijn goden zijn, dat scheelt een hoop denkwerk, van denken ga je malen, van malen wordt je op den duur gek. Dus gewoon lekker allemaal geloven wat je geloven wil. Doe ik t ook. (en als alle geloven, religies of levenswijzes elkaar nou eens met rust zouden laten, zou de wereld een stuk vreedzamer zijn!)
Boeddhisten zijn hiervan een goed voorbeeld, die geloven lekker waar ze zelf zin in hebben en bemoeien zich niet met andere geloven, religies, levenswijzen. Leef en laat leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhef boeddhisten/boeddhisme niet boven andere/andere geloven. Ook boeddhisten zijn maar mensen en slaan elkaar en anders-gelovigen bij tijd en wijle de hersens in. En omgekeerd zijn er ook zat anders-gelovigen die alle anders-gelovigen respecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke christelijke stroming hang jij eigenlijk aan, als ik vragen mag? Overigens gelooft niet elke boeddhistische stroming in goden, half-goden of anderssoortig bovennatuurlijke wezens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
het is geen religie het is een manier van leven. religie betekent een ritueel of een gedragsvoorschrift gebaseerd op het geloof in een god of meerdere goden.
Ik denk dat het mode is. Mensen willen geen kruisbeelden aan de muur, dat vinden ze oubollig. Zeggen dat je onkerkelijk bent klinkt zo koud, dus hebben ze boeddha beelden en zeggen dat ze simpathie hebben voor het Boeddhisme. Ik denk dat het mode is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat veel mensen geloven dat je als je een boeddha van iemand cadeau krijgt, dat geluk brengt... dat is zover ik weet de reden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht omdat mensen zonder zich in de leefwijze van het boeddhisme te verdiepen er wel een positief gevoel bij hebben. Boedha wordt positief ervaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Boeddha natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een kwestie van mode.
En wat mode is, dat is weer een kwestie van aanbod.

En wat aangeboden wordt, dat wordt dan weer verkocht.
En dat wordt mode.
En zo blijft de economie draaien.

Al die dingen hebben niets of nauwelijks meer iets te maken met het Boeddhisme.

Ik ken iemand die "spaarde" boeddhabeeldjes, of ze nu van de Blokker of de Xenos of de Action kwamen en hoe dan ook, als het maar boeddha heette. ....

Overigens:
Het Boeddhisme is WEL een religie.
Het hoort tot de grote wereldreligie's.
Dat het een dharmistische non-theïstische wereldreligie is,
maakt het nog steeds een religie.

Boeddhabeeldjes in je huis of tuin hebben niets
met "Het Boeddhisme" te maken.

Tja, ieder mag denken/ voelen wat hij wil....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo is het wel zo ongeveer. Het is gewoon mode. Straks (volgend jaar misschien) zijn de boeddhabeelden weer 'uit' en dan verkopen de tuincentra en interieurwinkels weer heel andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woehoe, Boeddha against crisis!!! Hij laat de economie draaien momenteel ;-) En je hebt gelijk, zolang mensen t kopen wordt t verkocht, vraag en aanbod enzo hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de gedachte dat boeddha beeldjes geluk brengen.. ik snap dus niet hoe je het onder mode krijgt en al helemaal niet waarom het niets met het boeddhisme te maken kan hebben.
Boeddhabeelden is tegenwoordig in de mode.
Met geloof heeft het hebben van beelden en prenten niet per definitie iets uit te staan.

Overigens geloven veel mensen in Boeddha.
Ze pogen zo tot rust te komen en hun gedachtenstromen tot bedaren te brengen.
Andere geloofsvormen hebben -binnen hun kerk/groep gemeente / moskee/gebedshuis soms een stressy karakter, wat overigens mede aan het eigen beleven en functioneren ligt.

De Psalm De Heer is mijn HERDER mij ontbreekt niets, geeft aan dat gelovigen zich juist niet moeten stressen.

Helaas gaan sommige mensen met dezelfde stress naar de samenkomst/dienst/mis als naar hun werk, echter wel vaak in nettere kleding.

Om dat dwangmatige wat te verminderen proberen mensen bij een Boeddhabeeld en meditatie tot rust te komen.

In de Christelijke wereld is daar de "stille tijd ' voor bedoeld, je zorgen en spanningen bij GOD brengen (en laten) wat veel rust moed en vertrouwen kan geven, waardoor je beter functioneert.
Heel veel gelovigen hebben deze kant van hun geloofsbeleving (nog) niet goed ontdekt.

De uitstraling van Boeddha is als rustig dik mannetje die innerlijke vrede lijkt t6e hebben , misschien ook wat een uitnodigender presentatie dan wat we zien in het lijden van Jezus, terwijl HIJ dat lijden juist heeft onder gaan om ZIJN kinderen genade, rust en vrede te geven.

Als je om je heen kijkt hebben weinig gelovigen die boodschap begrepen.

Dit is niet beledigend bedoeld, naar niemand.
Ik vind het alleen verdrietig dat mensen in hun geloof niet de rust en kracht vinden om wat ontspannener door het leven te gaan.

Om rust te vinden heb je geen beeld van Boeddha, Maria of andere Heilige nodig, God wil ons de vrede in ons hart geven zonder tussenkomst van beeltenissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden atheïsten boeddha beelden willen hebben?

Persoonlijk omdat ik wel sta voor respect en liefde en niet voor ongelijkheid zoals dat in veel geloven het geval is. Ik geloof niet in het beeld 'boeddha' maar wel in zijn ideeen en denkbeelden en hoe je geest en lichaam behandeld.

Je zal ook niet snel zien dat deze denkbeelden je worden opgedrongen en dat is het mooie eraan. Vaak zie je bijvoorbeeld christenen onderling discussieren wat wel en wat niet waar is, Iedereen heeft zijn eigen visie erop en dat wordt gerespecteerd.

Live in the present moment wisely and earnestly.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat uiteindelijk iedereen wel ergens in geloofd of er in ieder geval wel eens over nadenkt.
Zo'n Boeddha heeft een wat alternatief zweverig en neutraal, geweldloos etc. imago en zal dus bij andere niet-gelovige vrienden geen indruk wekken dat je ineens voor een of ander geloof gevallen bent.
(je hebt ook mensen die zo'n dik mannetje gewoon leuk vinden staan bij het bankstel)