Hoe denkt de GVer over de onbevlekte ontvangenis van Maria?

Ik schrijf expres denkt,inplaats van gelooft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ik denk dat de gemiddelde GV'er (net als de gemiddelde Nederlander) niet weet wat de term 'onbevlekte ontvangenis' inhoudt.

Wat ik zelf denk over onbevlekte ontvangenis: het is een kunstgreep om de elkaar tegensprekende principes van erfzonde en de onschuldige zoon van god geboren uit een menselijke vrouw met elkaar in overeenstemming te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Voor mij is de bijbel een verhaal, wat niet werkelijk gebeurt is zo ook niet de onbevlekte ontvagenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik begrepen heb is Maria zonder tussenkomst van de bevruchting van Jozef bevallen van het kindje Jezus...

Ik denk dat het in de praktijk volstrekt onmogelijk is dat dit heeft kunnen plaatsvinden...

Dus dat dit gedeelte altijd een mythe/sage zal blijven zonder gegrond te kunnen worden op feiten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Onbevlekte Ontvangenis: weer een (sterk) verhaal van de katholieke kerk of een mythe gebaseerd op een gebeurtenis lang geleden?
Ik denk vooral een manier van de katholieke kerk om bepaalde zaken zo mooi en goddelijk mogelijk te maken. Het is natuurlijk niet realistisch dat het werkelijk zo gegaan zou kunnen zijn.
Het is net zoals veel bijbelverhalen een symbolische manier om iets duidelijk te maken aan de gelovige!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe de GV-er daar over denkt hangt af van de geloofsovertuiging van de GV-er.

Deze GV-er gelooft niet in de zondeval van Adam en Eva zoals beschreven in genesis3, dus ook niet zoiets als erfzonde. Dus ook niet dat Maria ter wereld kwam zonder door de erfzonde te zijn belast, met een onbevlekte ziel.
Ik geloof trouwens ook niet in zoiets als een ziel.

Het lijkt me waarschijnlijk dat dit verhaal achteraf is aangevuld omdat de moeder van jezus uiteraard geen erfzonde aan hem kon doorgeven, want dan klopt het verhaal uiteraard niet meer dat jezus een zoon van god is.

Religies die jezus niet als zoon van god erkennen (jodendom, islam), erkennen dus ook de onbevlekte ontvangenis van maria niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Aan de overige antwoorden te zien wordt de term nogal eens verward met het maagd zijn van maria. Dat is wat anders dan "onbevlekte ontvangenis", aldus wiki.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kerkvaders van het christendom hebben de onbevlekte ontvangenis er op de concilies met de haren bijgesleept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd allemaal: Je hebt God, die krijgt een zoon, ik neem aan niet als het gevolg van zijn eigen zaad, en die zoon is dan ook god, dan zweeft er nog een heilige geest rons en die is ook god. Dus jezus is geen god. Of hebben we een driemanschap en is jezus de commercieel directeur of zo iets. Het verbaast mij niets dat vroege christenen elkaar de hersers hebben ingeslagen over dit probleem. Als je verk verhaaltjes verzint is het vreselijk moeilijk om consistent te blijven, tenzij je Holleder heet of bent. Typerend en briljant is de verspreking van een politicus: Als moderne christelijke party staat het CDA voor een samenleving die dynamisch is, maar toch nergens heen gaat
In het Oude Testament staat dat de messiah uit een maagd geboren zou worden (en zoon van David), hoewel er diiscussie bestaat over de juiste vertaling daarvan. De evangeliën zijn vele jaren na de dood van Jezus geschreven door mensen die Jezus zelf persoonlijk niet hebben gekend. In het oudste evangelie, geschreven omstreeks 70 na Chr. dat tevens veruit de minste wonderlijke verhalen bevat, Marcus, staat helemaal niets over Maria geschreven. Over zijn jeugd was toen waarschijnlijk helemaal niets bekend.

De evangeliën Matteus en Lucas, zijn tussen 80 en 100 na Chr. geschreven en reppen pas voor het eerst over de jeugd van Jezus. In beide evangeliën bevinden zich meerdere duidelijke aanwijzingen dat deze teksten zijn geschreven met als doel om Jezus 'in de hemel' te schrijven als Messiah. Het verhaal van de drie koningen, niet bekend bij Marcus, staat dan ook alleen in deze twee evangeliën.

Opvallend is de gelijkenis van het driekoningen verhaal met de Egyptische mythe rond de geboorte van de godenzoon Horus uit Egypte. Het is dan ook redelijk aannemelijk dat deze mythe model heeft gestaan voor het driekoningenverhaal in de bijbel, dat als doel had om Jezus tot messiah te verheffen.

Hieronder een lijst met gelijkenissen met Horus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je er in geloofd, denk je er dus ook zo over, anders geloof je niet echt.

mensen die oprecht in God geloven, en dus wat er in de Bijbel staat, geloven dat Maria zwanger werd zonder sexueel kontakt. Jezus is als mens ter wereld gekomen als zijnde de eniggeboren zoon van God. Dat denken oprecht gelovige GVérs dus ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn opinie gaan echt denken en oprecht geloven niet samen! Ik heb daarom speciaal in de toelichting gezet: Denken en niet geloven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus komt het er op neer dat volgens jou gelovigen niet ECHT denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...die oprecht in God geloven, en dus wat er in de Bijbel ...
Je moet dit maar zo durven schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, inderdaad, gelovigen denken niet, maar geloven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikm heb +1 gedrukt, maar het moest -1 zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja waarom zou ik dat niet durven? ik respecteer ieders mening, maar ik heb er zelf ook een. er zijn heel veel mensen die zeggen in God te geloven, maar het tegengestelde doen van wat in de Bijbel (God´s woord) staat... dat is niet oprecht in mijn ogen. Het gaat niet alleen om woorden maar ook om daden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de Bijbel bestudeerd zul je er toch echt over na moeten denken wil je er in kunnen geloven. als jij een optelsom van 1 + 1 maakt geloof je toch ook dat 2 de echte uitkomst echt? dat neem je niet klakkeloos aan of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij zegt is, dat mensen die niet in de Bijbel geloven, niet in God zouden kunnen geloven. Dus Moslimsn geloven niet, Joden geloven niet, alleen Christenen geloven. Dat was voor mij als jongetje van een jaar of 12 al de reden om niets met het Christendom te maken te willen hebben. Toen vond ik dit al elitair, arrogant en gelogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik veroordeel niemand om wat hij geloofd en in wie hij geloofd. ik veroordeel ook mensen niet die niet geloven. ik zeg alleen als je zegt in God te geloven, dan moet je ook zijn richtlijnen volgen en die staan in de Bijbel.
als een moslim zegt te geloven in allah, en dus de koran als leidraad heeft, zou hij zich daar ook naar moeten gedragen. anders vind ik het ook niet oprecht. ik zeg niet dat mensen met andere religies niet oprecht geloven, maar dan moeten ze zich ook gedragen naar dat geloof waar ze voor staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bq24 je krijgt van mij geen reactie,want die heeft WimHeitngaR al gegeven! Ja,ik weet dat dit ook een reactie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan! Even voor de duidelijkheid,ik geloof inderdaad dat gelovigen inzake geloofskwesties niet denken, maar gewoon doen wat de kerk hen voorschrijft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben wel gelovig. maar ik zit niet bij een of andere kerk. allerlei religieuze leiders die prediken volgens de Bijbel te leven, verzinnen zelf allerlei regeltjes die niet eens in de Bijbel staan. Er is maar 1 leider en dat is God. Geen dominee, pastoor of imam of sekteleider voor mij in ieder geval.
dus niet alle gelovigen zijn gehersenspoeld maar geloven gewoon met hun hart en denken echt na hoor, en proberen een goed mens te zijn met als voorbeeld Jezus en proberen zich te houden aan de geboden. Helaas zijn ze ook maar mensen en dus niet volmaakt.
Feitelijk kun je dat niet aannemen, we weten dat het anders werkt....

wat het verhaal je wil vertellen is dat je *zonder* enige schuld of viezigheden (wat conceptie in de oude denkwereld met zich meebrengt)
toch wel degelijk iets heel erg *moois en waardevols* (zeg maar iets goddelijks)
kunt voortbrengen (baren). En daar Maria een gewoon mens was....is dat voor ons allemaal mogelijk...als je er maar in gelooft en het *echt* wilt.....

zo zijn alle oude verhalen NAAR BETEKENIS gewoon waar en je hebt er veel aan.... Neem ze letterlijk en je slaat de betekenis van het verhaal dood....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een cultuur waar je voor overspel en zelfs voor verkrachting kan worden gestenigd is een goed verhaal te verkiezen boven de waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijbel is rond het jaar 400 nC in helkaar gezet en door een aantal mannen op consistentie getest. Alles werd gewijzigd, zodat het klopte. Jezus is met 1 stem meer voor verkozen tot de zoon van god. Dit feit is nog steeds zo inconsequent dat het nog steeds niet door het grootste deel van de christenen wordt aanvaard. De pnbevlekte ontvangenis is dus geen feit, maar een bedenksel om verhalen aan elkaar te breien. Hetzelfde ongeveer als ze nu met Angeline Jolie moeten doen, omdat ze in Wanted 1 is doodgegaan, maar de regiseur wil haar in Wanted 2 weer hebben. Dus neginnen ze de nieuwe film met 'De Verbazingwekkende Opstanding van Angeline Jolie'. Ik ben best bereid dit te geloven :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat het niet echt relevant is of dit verhaal correct is of niet. Het is een verhaal die je iets belangrijkst heeft te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een uitermate vreemde onbegrijpelijke kwestie toch?