Wat is het verschil tussen een priester, een pastoor en een pater?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
52.5K

Het beste antwoord

Een priester binnen de RK-kerk mag een H. Mis opvoeren, dus brood en wijn in het lichaam en bloed van Jezus (vzmh) veranderen. Een priester is feitelijk alleen priester op het moment van een H. Mis. Eenieder die een H. Mis opvoert is een priester, dus de paus is tijdens de H. Mis en priester, net als iedere bisschop, deken, pastoor of pater dat is tijdens een H. Mis.

Een pater is verbonden aan een kloosterorde en heeft de gelofte van armoede, kuisheid en trouw aan de abt gezworen. Een pater valt feitelijk niet binnen de hiërarchie van de RK-kerk. Paters werden in de middeleeuwen gedoogd door de RK-kerk, omdat ze veel draagvlak bij de gewone burgers hadden door hun eenvoudige voorbeeld. De Kerk durfde niet tegen hen op te treden en hen te verbieden en zolang als dat paters zich niet zouden verzetten tegen Rome, werden zij geaccepteerd door de paus.

Een pastoor bestuurt een parochie. Een parochie is normaliter 1 kerk. Zijn hulp heet een kapelaan. Tien parochies vallen onder een dekenaat, bestuurd door een deken. Een aantal dekenaten vallen onder een bisdom, bestuurd door een bisschop. Een aantal bisdommen vallen onder een aartsbisdom, bestuurd door de aartsbisschop. De aartsbisdommen worden aangestuurd door de paus (dat laatste klopt niet helemaal, maar voor het begrip is het wel handiger om het zo uit te leggen).

Een pastoor is dus tijdens de H. Mis een priester. Een pastoor kan ook een pater zijn. Dat betekent dus dat er een feitelijk een conflict is tussen de loyaliteit aan de paus en zijn gelofte van gehoorzaamheid aan zijn kloosterorde. In de praktijk levert dat geen problemen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle drie zijn titels uit de Rooms Katholieke Kerk.

Een priester is iemand die gehoorzaamheid heeft beloofd aan een bisschop of een religieuze orde.

Een pastoor is een priester in een parochie. (dus bijvoorbeeld de priester in de Rooms Katholieke kerk om de hoek)

Een pater is een priester die leeft volgens een religieuze orde. (dus bijvoorbeeld een priester die leeft volgens de regel van Augustinus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vele religies zoals het boeddhisme, hindoeïsme en het christendom is een priester een tussenpersoon tussen God (goden) en de mensen. Het woord is afgeleid van het Griekse presbuteros dat oudste (van de gemeente) of ouderling betekent.

Binnen een kloostergemeente wonen priesters met niet-priesters samen. De Niet-priesters zijn broeders, mede-priesters zijn paters.

Leider van een parochie is de pastoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de roomkatholieke kerk:
Daar zijn pater en pastoor beide priester.
Een priester is iemand die met uitsluiting van anderen bepaalde gewijde handelingen (sacramenten) mag uitvoeren.
Een pater is lid van een kloosterorde die daarom de gelofte van armoede heeft afgelegd.
Een pastoor is het hoofd van een parochie (godsdienstige afdeling of gemeente.
Voor een priester gelden de geloften van gehoorzaamheid en zuiverheid (com celibatair te leven),
Een pater kan ook pastoor zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
roomkatholieke= roomskatholieke

com celibatair= om celibatair
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 2 soorten priesters. De zg wereldgeestelijken, zij horen bij een bisdom en er zijn paters, die horen bij een kloosterorde. Als zij in een parochie werken kunnen zij de functie van "pastor" krijgen of pastoor, Kapelaan (zeg maar hulppastoor) Vroeger waren pastoors voor 90% wereldgeestelijke, tegenwoordig zie je veel paters als pastor of pastoor. Wereldgeestelijken staan in het algemeen vrijer in de maatschappij, mogen hun eigen vermogen hebben, zijn minder gebonden aan gehoorzaamheid etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar een persoon kan dan pastoor zijn van meerdere parochies