hoe overtuig je een pastor dat je gedoopt wil worden als volwasenen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan hoe die pastor daar tegenover staat.
Dat ligt er aan of hij gelooft in jouw motivatie.
Dat ligt aan de situatie en aan de verhoudingen.
Dat ligt er aan in welke stroming je gedoopt wilt worden.

Dat is dus niet zo maar te zeggen.
Ik kan me niet voorstellen dat een pastor bezwaar heeft tegen een volwassen bekeerling die zich wil laten dopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus die pastoor kan het bepalen voor een ander?? hmm.... dat vind ik nogal vreemd.

Andere antwoorden (6)

Er op af stappen en zeggen wat je wilt. Het zal wel meer dan één gesprek worden, maar het proces is dan in werking gezet.
12 jaar geleden
Zeggen dat de geest jou niet zoekt maar jij zoekt de geest.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volwassenendoop is de openbare belijdenis van het geloof door de dopeling. Dus je laat zien aan de wereld dat je gelooft. Om te geloven heb je de Geest in je nodig.
dus je zoekt niet de geest, die werkt namelijk al binnen in je, en daar ben je dan van bewust.
hopelijk mag je dat in de praktijk ook ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft iedereen die geest niet in zich dan? en hoe ervaar je dat je de juiste geest in je hebt?
Dat is van een aantal dingen afhankelijk:
Er zijn zwart-wit gezegd twee manieren waarop kerken aankijken tegen dopen: De ene manier is dat kinderen als baby standaard gedoopt worden, de andere is dat je gedoopt wordt na bekering.

Eerst de kerken waar standaard baby's gedoopt worden:
Als je daar als volwassene aangeeft dat je gedoopt wilt worden, dan is de logische weg dat je al een tijdje deelneemt aan het 'kerkgebeuren', op een gegeven moment ga je dan in gesprek met iemand van de kerk, vaak een ouderling of de predikant zelf. Vaak volgt daarna (afhankelijk van hoe veel mensen er bij die kerk horen) een gespreksgroep waarin je met anderen nadenkt over de doop en de gevolgen daarvan. Is de kerk niet zo groot, dan kan het ook zijn dat je in een aantal gesprekken met kerkenraad of ouderling of predikant over de doop praat.
Meestal (maar niet altijd) gaat het dan om iemand die op latere leeftijd in aanraking is gekomen met de kerk en komt de wens om gedoopt te worden voort uit de wens om belijdenis te doen, want daarvoor moet iemand eerst gedoopt zijn.
Als na gesprekken blijkt dat de wens voortkomt niet uit een bevlieging, maar uit geloof, dan is het vrijwel altijd mogelijk gedoopt te worden.
Enige complicerende factor kan zijn dat je in de meeste van deze gemeentes niet opnieuw gedoopt kunt worden. Dat wil zeggen: kom je uit een ander soort kerk waar je als baby gedoopt bent, dan kun je vaak niet als volwassene opnieuw gedoopt worden.

Dan de kerken waar volwassenen na bekering gedoopt worden:
Spreek je daar de wens uit gedoopt te willen worden, dan volgt er ook een serie gesprekken of bijeenkomsten waarop dieper op die vraag ingegaan wordt. Vooral het punt van bekering is dan belangrijk: wil je daadwerkelijk je leven aan God wijden, ben je bereid een nieuwe weg in te gaan.
In een dergelijke kerk zullen er waarschijnlijk meer volwassenen zijn die gedoopt willen worden en maak je alles mee met een groepje en is het ook een heel gebruikelijke proces.
Als je als baby in een andere kerk gedoopt bent, is dat meestal geen probleem, de ware doop is de doop na bekering.

De vraag hoe overtuig je een pastor, is minder belangrijk. Als de wens er is om gedoopt te worden en die wens is echt (dat weet je zelf het best), dan is het voldoende om vanuit je hart uit te leggen waarom je gedoopt wilt worden. De pastor ziet dan al direct dat je oprecht bent in je wens.
Als je nieuw bent in een kerk wil men soms nog wel dat je wat langer verdiept in het (vervolg volgt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geloof en word je aangeraden eerst deel te nemen aan een gespreksgroep. Niet omdat ze je niet geloven, maar omdat de stap die je wil zetten een belangrijke stap is die je niet zo maar even kan nemen.
het is voor mij duidelijk.

"Matt. 28:18-20 (18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld)."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat ze deze aanhaling niet verwijderen. Dat is mij hier eens overkomen. Het scheen dat je er zelf nog wat bij moest schrijven en niet alleen een Schriftplaats aanhalen.
als je hem moet overtuigen zou ik op zoek gaan naar een andere pastoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... zoek niet naar een pastoor, maar zoek God zelf. Vind je God, dan vind je de mogelijkheid om gedoopt te worden ook. God verlangt namelijk dat we zelf voor Hem kiezen en ons DAN laten dopen (Mfarag haalde Mattheüs 28:19 en 20 al aan. Daar staat het).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan er wel staan maar ik hecht er andere waarden aan dan jij dit doet (maw ik heb meer nodig om ergens van overtuigd te worden) het is toch belachelijk dat als je zelf zeker weet dat je God hebt gevonden je ook nog een pastoor moet vinden die óók vindt dat je god hebt gevonden? als je maar blijft volhouden vind je vanzelf een manier om gedoopt te worden (waar een wil is, is een weg)

vind het belachelijk dat een pastoor dit beslist voor een ander. wie is deze om te om het af te wijzen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens +
Mijn kinderen zijn ook niet gedoopt.
Christus is ook eerst als volwassene gedoopt.
Wat jij wilt moet je zelf beslissen en niet een pastor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker weten, jezus gaf in alles het voorbeeld +