Waneer wordt jouw geloof oficieel erkent als geloof?

Kan je een eigen geloof oprichten en daarmee bijvoorbeeld een eigen onderwijs vorm bedenken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Elk geloof is toegestaan in NL, dus in principe mag je het altijd oprichten. Ook onderwijs mag je altijd geven, zolang je voldoet aan alle eisen van de inspectie, dus kinderen bepaalde basisdingen leert als rekenen en schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
*kuch*scientology*kuch*

Opgericht met een fictief achtergrond verhaal, door een science fiction schrijver.
Dus ja, dat kan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede vraag. Lijkt moeilijk een eenduidig antwoord op te formuleren. Zou leuk zijn om iets dergelijks weer eens te toetsen.

(Probleem zit 'm volgens mij vooral in dat "officiele".)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je heel veel mensen er mee lastig valt. Dat kan door foldertjes maar ook door dingen van een wat aggressievere aard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is wel een verschil tussen een officieel erkend geloof en zomaar een geloof. Een officieel erkend geloof mag bijvoorbeeld demnominaties in de krijgsmacht en in de gevangenissen inzetten. Andere geloven mogen dat niet.

Één van de criteria is dat de religie een Godsdienst is. Er moet dus een god of meerdere goden zijn waarin de volgelingen geloven. Bijvoorbeeld het Boeddhisme heeft geen goden. Tot op de dag van vandaag is een officiële denominatie in de krijgsmacht alleen daarom niet mogelijk. In gevangenissen werken inmiddels wel Boeddhisten, maar vaak niet als religieus vertegenwoordiger, maar in andere hoedanigheid. Maatschappelijkwerker, dat soort beroepen. Of als vrijwilliger.