Ik kan niet in de evolutie geloven, maar ook niet in God. Wat moet ik doen?

Ik geloofde zelf vroeger nergens in, maar nu ik 16 ben begin ik over dingen na te denken, en ik kan niet meer geloven dat die mooie natuur, die zo volkomen perfect in elkaar zit, vanzelf is ontstaan. Ik wil dus in God geloven, maar ik vind dat zo moeilijk, omdat ik hem niet kan zien. Ik zie alleen maar de sporen die hij in zijn schepping heeft achtergelaten. Hoe zou ik toch kunnen gaan geloven, je hoort van zoveel mensen dat ze bekeerd worden, hoe gaat dat? Moet je daar perse voor naar de kerk gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.2K

Antwoorden (54)

De Bijbel lezen en al je vragen zullen beantwoord worden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Sorry hoor Tsssss..........
Als jullie de Bijbel zoooó moeilijk vinden, probeer dan het Nieuwe testament met name de evangelies.

Sorry hoor al die reacties van al die mensen. We zullen later wel zien wie de waarheid heeft gevolg leest dit verhaal maar eens. Het is een echt gebeurt verhaal. Misschien dat je door dit verhaal anders gaat denken.
AUB wees verstandig!

http://www.zimdiaspora.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5271:michael-jackson-is-in-hell-pope-john-paul-ii-is-not-in-heaven-either&catid=73:music&Itemid=299
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij van mening bent, dat je de sporen van Gods scheppin ziet, dan geloof je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dat is een mooie gedachte; om over na te denken.
En dus een plusje waard ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar staat gewoon: als je gelooft, dan geloof je. Niks plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles plusje +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is wel zo, maar geeft geen antwoord. geen + en geen -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
In wezen wel Moolkeesje.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
er zijn veel geloofsrichtingen die hierin geloven, dus er is nog genoeg uit te zoeken ook al geloof je hierin dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staat voor j0ve...
...doordat ze beschrijft dat ze inziet dat ze elke dag God's schepping ziet, en dit beseft, ze al gelooft
Dit is een mooie gedachte (+je)
Echter moet elk geloof telkens versterkt worden...
...dit zal geen uitzondering zijn
Mooi dat je ziet dat er in de schepping een verwijzing is naar God.
Als je echt meer wilt weten dan zou je eens een alpha cursus kunnen doen.
of zoek eens youth for christ in je buurt
ander pm je me maar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hadden eenzelfde idee, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik had dat idee ook! +
De Alpha cursus is een heel goede!
Youth for Christ kan je inderdaad heel goed helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'pm me maar' had niet gehoeven, als de vragensteller daar behoefte aan heeft, doet ze dat zelf wel!
Een twijfelend lam over de streep trekken.
Vorm van dwang, misschien niet zo bedoeld, wel zo ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond Youth for Christ vroeger (25 jaar geleden, toen ik zelf nog gelovig was) een aardig sektarisch clubje, met hun ultieme antwoorden die ze letterlijk citeerden uit de bijbel en waar geen discussie over mogelijk was, maar misschien zijn ze inmiddels veranderd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Snuf
pm me maar, is hier perfect op zijn plaats, want je kan wel iedereen een pm sturen, maar daar staat niet iedereen op te wachten! ik vind het mooi dat captavoc zich hiervoor openstelt!
@stippel
ik ben er nooit geweest, alleen over gehoord. Maar het feit dat ze veel uit de bijbel citeren is logisch aangezien ze weten waarvoor ze staan
@Vraagjes je zegt -! waarom? er wordt hier een antwoord gegeven waar AnneDB echt wat aan kan hebben, voor heel haar leven!
Daarom van mij een dikke +
Je zal je moeten verdiepen in de zaken die verklaren hoe de wereld in elkaar zit. Alleen dan kan je voor jezelf uitvinden wat voor jou waar is.

Als je wilt dat het geloven in een god jouw perfecte wereld wel gaat verklaren, en je niet n evolutie wilt geloven, kan je het beste jezelf een vraag stellen: Als de natuur geschapen moet zijn, omdat zoiets perfects niet uit zichzelf kan ontstaan, wat heeft dan god geschapen, welke compleet perfect zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien spreekt Youth Alpha je wel aan, dit zijn bij een komsten van mensen met dezelfde vragen als die van jou.
Kijk eens op de site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Zouden mensen zo vriendelijk willen zijn hun minnetje uit te leggen? Dan hebben we er nog wat aan. Dan kunnen we er misschien nog iets van leren. Dank u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + van mij.
Er zijn mensen die meteen beginnen met minnen zodra het over God gaat, zonder ff na te denken of goed te lezen. Zul je helaas altijd houden. Youth Alpha is inderdaad een goed idee. Dit is juist voor mensen die twijfelen en meer willen weten. Het is niet dwingend en je kan open over al je vragen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf niet gelovig, maar het is een antwoord op de vraag, niet mijn mening, die wordt ook niet gevraagd.
Ik ken deze organisatie nog uit mijn eigen jeugd, toen nog de Captains Club, het is een onderdel van de Navigators, die, al sinds de begin jaren 30 van de vorige eeuw, uitleg geven over de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Vraagsteller geeft duidelijk aan om meer te willen weten over het geloof, dan is dit een goede stap.
joh wat een leuke vraag. als je echt op zoek wil is de bijbel wel een leuk boekje om door te neuzen.

begin in het nieuwe testament, neem gewoon in je op wat je leest en wat je hier bij denkt.

ik voorzie veel antwoorden hier in de trant van: er bestaat geen God dus word rustig atheist.

ik ben zelf gelovig, en vind het altijd mooi om te zien dat mensen oprechte interesse tonen in het geloof.

mijn angst is alleen dat je ook afgeschrikt kan worden door al te felle christenen, die die kiem van oprechte interesse verstoren.

neem vooral de tijd, focus je op je een beeld bepalen van God door de bijbel en niet via christenen, wat dat kan juist afschrikken.

iemand die mooie boeken schrijft over de worsteling van het geloven is CS lewis (lewis is onder het grote publiek vooral bekend van de kronieken van narnia, maar ik doel dus op zijn andere werken). hijzelf is streng en liefdeloos opgevoed op een christelijke kostschool. hij is later atheist geworden.

toch kwam er later een heftige tweestrtijd toen hij ging studeren tussen zijn atheïsme en wat het geloof toch nog voor hem betekende.

het mooie aan lewis is dat hij die worsteling (ipv een simpel verhaaltje over een bekering) erg herkenbaar uitlegt en de gedachtegang die veel twijfelende mensen hebben heeft weten te vatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lewis is geweldig om over het geloof te leren! Ben zelf groot fan van al zijn werken! Maar misschien dat de meeste van zijn boeken wat zwaar en moeilijk zijn voor iemand van 16...?
(Afgezien dan van Narnia, wat eigenlijk best een mooi begin is omdat het gewone leesboeken zijn, maar er een veel diepere, bijbelse betekenis achter schuil gaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bijbel een boekje noemen met meer dan 1000 pagina's. Ik moest er even om lachen :)
Wel een goed antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de Bijbel is geen 'boekje' dat je zomaar even gaat lezen. Als je het al aandurft om er in te beginnen, dat zul je het misschien snel weer wegleggen omdat je het niet kan volgen.
Van Lewis heb ik alleen 'brieven van de duivel' (of zoiets) gelezen, dat was wel leuk en leerzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lewis is niet echt iets voor een 16 jarige...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Bijbel onderzoekster "de Bijbel is geen ‘boekje’ dat je zomaar even gaat lezen." ben het nogal met je oneens, iedereen is vrij om de bijbel te mogen lezen, met welke motivatie dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bezig de bijbel te lezen..ergens een begin toch. Ik snap nu al meer van de bijbel, dan van de kinderbijbel..dusja
Evolutie is wél bewezen. Je moet natuurlijk geloven wat jij wilt, maar niet geloven in de evolutie vind ik zelf een beetje kortzichtig. Sla maar eens een biologie boek open en lees over Darwin, en houd in je achterhoofd dat je bewezen feiten leest. Lees ook de Bijbel en misschien ook wel boeken over andere religies. Neem je tijd en trek je eigen conclusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt niet geloven in iets dat is bewezen. Dan is het gewoon een feit. Het enige wat je er nog mee kunt, is het niet begrijpen, of domweg ontkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Izmo, men gelooft niet in evolutie. Het is echt bewezen. Mensen die beweren dat het slechts een hypothese is (dat is nl. wat een onbewezen theorie is), negeren het overvloedige bewijs dat er is. Een wetenschappelijke theorie is een beschrijving van iets. Het is niet een stelling die niet bewezen is, dat zou men een hypothese noemen. Zo is bijv. de zwaartekrachttheorie ook bewezen (loop maar eens op 1 hoog uit 't raam, dan volgt het bewijs vrij rap!). En ik zal 't nog maar een keer zeggen: Geloof en evolutie sluiten elkaar NIET uit! Er zijn zat mensen die geloven EN de evolutie erkennen. Volgens hen heeft God de evolutie gewoon zo bedoeld, is dat zijn manier geweest om de wereld te scheppen. Past prima. Ook Darwin geloofde in God!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat Darwin zou hebben gezegd dat zijn theorie onhoudbaar zou zijn vanwege een paar gaten, is trouwens een fabeltje. Darwin was een wetenschapper, die zegt zoiets niet. We weten ook niet hoe de zwaartekracht WERKT, wat dus best wel een gat is, maar dat zegt niet dat er dus geen zwaartekracht is! Zwaartekracht is er en we hebben een theorie, genaamd zwaartekrachttheorie, die beschrijft wat de zwaartekracht DOET.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nEE iZMO, KOM NOU NIET MEER AAN MET DIE\
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry ik drukte te vroeg de enter knop
Ik wilde zeggen tegen izmo dat er sinds Darwin wel het een en ander is gebeurd. Darwin's (toen nog) theorie is inmiddels dubbel en dwars ondersteund door de microbiologie, de erfelijkheidsleer, dateringstechnieken en duizenden artefacten die onomstotelijk de evolutionaire ontwikkeling van organismen aantonen. Tegenwoordig zien biologen evolutie voor hun ogen gebeuren en zien medici tot hun afgrijzen hoe evolutie virussen en bacteriën resistent maken tegen medicijnen. Geloven doe je in een onbewezen God, evolutie is een fact of live. En zoals Widar terecht zegt: als je in een scheppende god gelooft dan heeft die god de evolutie mee geschapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel, heel kort gezegd is evolutie dit:
mens was een aap
aap was een..kleiner dier
de dieren waren eerst gesteenten
die gesteenten ontstonden doordat de regen zich mengde met vuil en modder en dergelijke..(kan het niet goed uitleggen..) Dus met andere woorden..of je gelooft dat God de eerste mens geschapen heeft, en wij voortleven uit het nageslacht (wat we nu nog steeds doen)
of je gelooft in de evolutie theorie..dat we dus voortkomen uit gesteende, vuil, modder en regen.. Hmm.. Daarbij zeggen ze..evolutie is bewezennn !!
Ja..dat kan..maar het geloof ook..
Het bewijs? De Bijbel <-- !!! Beetje voor de hand liggend ;) Je moet de bijbel geloven..maar die biologie boeken ook..dus ook de evolutie theorie is ''geloof'' ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: Nee, dat is niet evolutie. "Dieren waren eerst gesteenten".... Haha, leuk, maar niet waar. Je hoeft de evolutietheorie niet te geloven. Die kun je gewoon zelf onderzoeken en als je dat doet, dan zul je het bewijs vinden. Mensen die maar blijven roepen dat het "maar een theorie" is, die hebben nooit zelf onderzocht en zijn slechts domweg aan het ontkennen, enkel en alleen omdat ze bang zijn dat het niet strookt met hun geloof. Het geloof is niet bewezen. Daarom heet het ook geloof. Geloven is nl. aannemen dat iets waar is waar geen bewijs voor is. En je kunt niet zeggen dat de Bijbel het bewijs is. "Dit boek is waar, want kijk, het staat in dit boek". Dat is een cirkelredenering. Ik kan ook een boek schrijven, waarin iets heel anders staat en waar dan ook in staat dat dat boek DE waarheid is. Is dat dan zo? Nee, natuurlijk niet. Nee, gaan jullie je maar eerst eens wat meer verdiepen in wat evolutie nou werkelijk is en kom dan nog maar eens terug. Met echte argumenten graag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de evolutieontkenners is dit een goede site om eens op te gaan kijken: 29+ Evidences for Macroevolution
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed zo Widar !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: Ik laat je interpretatie over evolutie maar voor wat het is, maar wil toch even reageren op je laatste zin. Dat evolutie ook een 'geloof' is. En dan wil ik even benadrukken dat geloof niet gelijk staat aan religie.
Een voorbeeld. Ik geloof dat als ik de kraan in de badkamer opentrek, er water uit komt. Die kraan ziet er stevig uit en staat al een aantal jaar in de badkamer en ik heb die kraan inmiddels al een miljoen keer gebruikt. Er is geen reden om aan te nemen dat er deze keer geen water uit komt.
Zo geloof ik ook dat als ik op een stoel ga zitten, die mij houdt. De sleutel in de auto omhaal, de motor start.
Dat is in jou ogen 'mijn geloof' alsof het een religie is, maar eigenlijk is het 'common sense'. Gebaseerd op wetenschap en mijn persoonlijke ervaring. NIET te vergelijken met religie, dat eigenlijk 'slechts' één van de vele theorieën is. Als je een biologie boek niet 'gelooft' (en daarbij evolutie) sluit je simpelweg je ogen voor de feiten, logica en wat niet. Je leeft in je eigen droomwereld. Twijfel je soms ook aan je wiskunde boek? twijfel je ook of 1+1, 2 is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het kort: wetenschap draait om weten, geloof draait om aannamen. Die 2 zijn niet te vergelijken. Een wetenschappelijke theorie is niet een geloof, geen aanname. Een wetenschappelijke theorie is een zo goed mogelijke beschrijving van de werkelijkheid. Zie mijn opmerking over de zwaartekracht theorie hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof is niet hetzelfde als religie. Religie is een uiterlijke vorm, een manier van leven. Wat 'geloof' is beschrijft Paulus heel goed in Hebreeën 11:1: "Geloof is de verzekerde verwachting van dingen waarop wordt gehoopt, de duidelijke demonstratie van werkelijkheden die echter niet worden gezien." De natuurwet van de zwaartekracht wordt hier nogal eens genoemd. Natuurwetten zijn een feit, daar kun je niet omheen. Wat is de oorsprong van die natuurwetten? Een feit is pas wetenschappelijk bewezen als er geen enkel stukje bewijs mist en als de bewijsstukken die er zijn allemaal tot de zelfde conclusie leiden. Geldt dat voor de evolutieleer? Zolang er twijfel is, is iets geen feit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog eentje die de boel komt verdraaien... Je hoeft geen sluitend bewijs te hebben om iets te bewijzen. Je kunt de zwaartekracht bewijzen door te springen. Je komt weer naar beneden, daar is je bewijs. Daarmee ontbreekt er nog wel wat, we weten namelijk niet hoe dat werkt. We weten alleen dat het gebeurt. Toch is de zwaartekracht bewezen. Er is overvloedig bewijs van evolutie. Ga bovengenoemde site lezen en kom dan nog eens terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog eentje die niet goed weet wat wetenschap is. Je hoeft als wetenschapper helemaal nergens in te geloven (al sluit de wetenschap dat niet per se uit). Je hebt een hypothese en dan ga je kijken of die waar is of niet, zo werkt het. Je hoeft niet te geloven dat 'ie waar is. David Bohm had gelijk. Wetenschap is een voortschrijdend inzicht, voortdurend aangepast aan de nieuwste ontdekkingen. Dat, is totaal anders dan hoe geloof werkt. Geloof past zich niet aan aan nieuwe ontdekkingen. (Niet het soort geloof dat hier het meest ten toon wordt gespreid op GV in ieder geval.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De evolutietheorie is nooit bewezen! De grootste misvatting die er over evolutie bestaat, is dat het een bewezen feit is, waar niet langer aan getwijfeld kan worden. “De wetenschap is het unaniem eens dat we allemaal van een eencellig wezentje afstammen, dat door toevallige mutaties en natuurlijke selectie is veranderd tot de mens.” Dat is het idee dat massaal verkondigd wordt. Het is iets wat duizenden wetenschappers hevig tegen de borst stoot. Het is immers een volslagen onwaarheid. De wetenschap heeft evolutie helemaal niet bewezen. Integendeel: de laatste jaren ontdekt men steeds meer feiten die duidelijk maken dat evolutie absoluut geen mogelijkheid is voor het ontstaan van het leven. Genetica en informatica zijn maar twee voorbeelden van wetenschappen die in de tijd van Darwin nog onbestaande waren, en die een heel nieuw licht op de evolutietheorie geworpen hebben. De massa wordt door een sterke kern van evolutionisten geïndoctrineerd. Dat gebeurt door gebruik te maken van de modernste technieken in de media, door overstelpend mooie tentoonstellingen de wereld rond te laten reizen, door het onderwijs te infiltreren met zogenaamde wetenschappelijke informatie, en door de meest overtuigende natuurdocumentaires te vertonen op televisie. De macht die achter de verkondiging van de evolutietheorie schuil gaat is enorm. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meeste mensen die erdoor beïnvloed worden, rotsvast overtuigd zijn van het ‘feit’ van evolutie. De indoctrinatie is zo krachtig en hardnekkig, dat zelfs heel wat mensen die zelf wetenschappelijk actief zijn, zich erdoor laten sturen. Bron:http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/bewijzen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ladylike: Lees mijn link. Er zijn bewijzen te over. Blijven ontkennen heeft geen zin. Hier is er nog een: http://www.talkorigins.org/faqs/faq-misconceptions.html#observe Daar staat o.a.: ""Evolution has never been observed." Biologists define evolution as a change in the gene pool of a population over time. One example is insects developing a resistance to pesticides over the period of a few years. Even most Creationists recognize that evolution at this level is a fact. What they don't appreciate is that this rate of evolution is all that is required to produce the diversity of all living things from a common ancestor. The origin of new species by evolution has also been observed, both in the laboratory and in the wild. See, for example, (Weinberg, J.R., V.R. Starczak, and D. Jorg, 1992, "Evidence for rapid speciation following a founder event in the laboratory." Evolution 46: 1214-1220). The "Observed Instances of Speciation" FAQ in the talk.origins archives gives several additional examples. Even without these direct observations, it would be wrong to say that evolution hasn't been observed. Evidence isn't limited to seeing something happen before your eyes. Evolution makes predictions about what we would expect to see in the fossil record, comparative anatomy, genetic sequences, geographical distribution of species, etc., and these predictions have been verified many times over. The number of observations supporting evolution is overwhelming. What hasn't been observed is one animal abruptly changing into a radically different one, such as a frog changing into a cow. This is not a problem for evolution because evolution doesn't propose occurrences even remotely like that. In fact, if we ever observed a frog turn into a cow, it would be very strong evidence against evolution." Stop met ontkennen, het maakt je belachelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
krijg je de bewijzen er een beetje doorheen hiero Widar?
(oef, respect hoor!) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt :P Je weet hoe 't gaat: Men roept dat evolutie niet bewezen is. Je komt met een bom bewijs. Men roept dat evolutie niet bewezen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En stel nu eens dat Darwin het niet helemaal bij het rechte eind had?
Volgens mij is het even kortzichtig om alles uit de geschiedenisboeken klakkeloos voor waar of bewezen aan te nemen als wanneer je helemaal niets wil aannemen.
En zelfs dan is er geen goed of kwaad gemoeid met die standpunten. Het is wat het is en we hebben daar gewoon iets uit te leren... als we dat zelf willen uiteraard. En we leren allemaal op onze eigen wijze. Elke wijze is een goeie wijze. De vraagsteller geeft aan dat ze met vragen zit dus is het geen kwestie van niet willen aannemen.
Ze stelt vragen en zal uiteindelijk toch zelf haar Geloofspakketje moeten leren samen stellen, net zoals wij allemaal gedaan hebben en nog steeds doen.
Want...
Geloven is net zoals de Evolutie non-stop aan verandering onderhevig.
Je Gelooft vandaag nooit exact hetzelfde als gisteren of morgen. Er zullen altijd verschillen waar te nemen zijn omdat ook onze waarneembare omgeving verandert. Iedereen kan maar datgene bevatten waarvoor die op dat moment klaar is. Niet meer maar ook niet minder. Wij zijn vergelijkbaar met vleesgeworden gesofisticeerde robotten en wij hebben dus een programma te volgen waarin we slechts gedeeltelijk inspraak hebben. Vrije keuze en lot en voor de rest is het Vertrouwen of Geloven in eender wat Jou aanzet om de best mogelijke keuzes te maken in functie van een harmonieus geheel.
Niet simpel maar zeker niet onmogelijk want... waar een vreedzame wil is daar is een Lichtpunt en dus een oplossing in zicht ;-) Ik geloof in mijn Glimlach als onfeilbaar Lichtpunt in eender welke situatie... ik Geloof in de 100% Gelijkwaardigheid van Alles & Iedereen... we dragen allemaal verdeelde stukjes God in ons... of we daar nu in geloven of niet... we leven in een veld van Gelijktijdig Ontvangen & Delen tot in de eeuwen der eeuwigheid SAMEN!
En... er zitten voor Iedereen evenveel geschenkjes in het G-Veld verstopt. Gelukkig maar ;-) Fijn weekend nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die geloven in de evolutietheorie, geloven ook vaak dat deze al volledig bewezen is. Dit is net zo kortzichtig als dat christenen proberen het geloof te bewijzen. Ik ben zelf christen, maar geloven is nog altijd een vast vertrouwen in dingen die men niet ziet, maar die ook niet bewezen zijn (anders is het ook geen geloof meer). Misschien moeten de mensen die geloven dat de evolutietheorie al bewezen is, zich er eens wat meer in verdiepen in plaats van anderen napraten. Er is inderdaad bewezen dat diersoorten zich op klein niveau kunnen aanpassen aan een veranderde omgeving, maar dat is dan ook het enige. Probeer het eens in een groter geheel te zien: geloof je echt dat wij en de hele wereld ontstaan zijn uit een paar cellen (die op hun beurt ook weer ergens door ontstaan moeten zijn?) Deze wereld is zo complex, het is gewoon onbegrijpelijk dat er mensen zijn die zichzelf zo neerhalen door te denken dat zij en iedereen maar 'puur toevallig' zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch ff een vraag aan de evolutionisten: Waaruit is de mens volgens jullie ontstaan? Als je dus helemaal teruggaat naar het 'begin'?
Ben ik wel ff benieuwd naar, want volgens mij zit daar ook nog wel verschil in tussen evolutionisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pindakoek: Lees jij de andere reacties wel eens? Lees jij de links wel die men geeft naar bewijs? Of ben je er ook zo een die lekker alles negeert en lekker z'n ontkennende stelling blijft herhalen? Over kortzichtig gesproken... Ja, de evolutietheorie is bewezen. Het bewijs had je kunnen lezen op de sites die ik hierboven gaf. Misschien moet je je er zelf eens wat meer in verdiepen ipv napraterij. Zucht... Begin maar bij deze, die is lekker kort:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-misconceptions.html Als je vervolgens in de stemming bent voor het bewijs:
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar We kunnen onze eigen overtuiging of Geloof niet opdringen aan anderen.
Hoe sterk wij zelf ook in een bepaald feit of een bepaalde theorie Geloven, hoe vaak die ook door anderen als 'bewezen' in de geschiedenisboeken werd gedrukt... er zullen ALTIJD mensen zijn die eerst een aantal noodzakelijke ervaringen nodig hebben om het enerzijds te begrijpen en het anderzijds dan nog als even waar te aanvaarden. Volgens mij is dat ook zo bedoeld dat wij niet allemaal aan het zelfde tempo of via dezelfde weg Bewust worden van de totaliteit van "Het Leven" Trouwens, er zijn al héél wat zogenaamde wetenschappelijke bewijzen achterhaald omdat men toch nog een 'akkefietje' over het hoofd had gezien en waardoor de uitkomst er 'plots' heel anders uitzag. Enfin, ik Geloof dus dat wij allemaal 'vermomde' electro-magnetische micro-organismen zijn in een Universeel Multi-Dimensioneel wetenschappelijk experiment en dat wij er via x-aantal noodzakelijke experimenten achter komen dat dit niet het 'echte' leven is maar Virtual Life. En dat in de 'dood'-fase de antwoorden als vanzelfsprekend op ons af zullen gevuurd worden.
Een levensechte Droom-fase of een "Wat-Als"-Simulatie-versie van "Het Leven" dus. Een als levensecht ervaren spel-level waarin fenomenen als God en Evolutie een onderdeel zijn van een Universeel Illusionaire Licht-Spectakel. Ik hoef helemaal geen gelijk te hebben maar deze visie wint wereldwijd wel aan kracht dus ik kan enkel maar blij zijn dat mijn voor velen knotsgekke visie een steeds grotere bijval kent. Dat bevestigt enkel maar mijn visie over synchroniteit en parallelle overtuigingen zonder enige voorkennis. Als God echt bestaat en als ik er totaal naast zit met mijn visie dan wordt ook dat vroeg of laat wel bewezen. Maar volgens mij kunnen wij enkel denken aan datgene wat 'elders' reeds een manifestatie kent. Elke visie, hoe belachelijk ze aanvankelijk ook lijkt, bevat een bruikbaar element om op verder te bouwen. Ik ben daar meer dan ooit gerust in. Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gerda: Nogmaals, een wetenschappelijke theorie is GEEN geloof! Dat is iets heel anders. Ik heb geen zin het grote verschil nogmaals uit te leggen, ik heb dat hier en elders al vaak genoeg gedaan. Lees het maar terug. Je kunt blijven herhalen dat een theorie ook maar een onbewezen iets is waarin je moet geloven, maar dat is gewoon flauwekul. Of wil je zeggen dat de zwaartekracht ook maar een geloof is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar
Het is toch wel erg dat er steeds met websites gesmeten wordt, terwijl ik gewoon vraag naar de persoonlijke mening van de mensen hier: waar denk JIJ dat wij uit zijn ontstaan? Ik weet wat er geschreven wordt, maar daar vroeg ik niet naar. Verder is het nogal arrogant om jouw mening (namelijk dat de evolutietheorie bewezen is) zo door te drukken en iedereen die iets anders vindt ervan te betichten dat die 'de feiten niet goed heeft bestudeerd'. Nogmaals: ik HEB me erin verdiept, maar heb nog steeds geen sluitend bewijs gevonden. Ik begrijp dat jij ook graag een verklaring wilt voor hoe de wereld is ontstaan, omdat je niet in de schepping gelooft. Maar accepteer nu eerst eens dat het 'bewijs' dat jij nu steeds aandraagt nog steeds weerlegt kan worden en dus nog geen regelrechte feiten zijn! Zelfs de grootste wetenschapper zal vandaag nooit beweren dat de evolutietheorie bewezen is, omdat dit simpelweg niet zo is. De bewijzen zijn te mager en te klein. Ik respecteer jouw mening, respecteer dan ook de mening van anderen. Voor jou kunnen de artikelen die je aandraagt misschien volledig betrouwbaar zijn en jouw bewijs vormen, het wil niet zeggen dat iedereen het daarmee eens is! En nee, niet iedereen die de evolutietheorie ontkent is dom of leest niet goed. Accepteer nou maar dat deze discussie nog eindeloos lang door zal gaan en dat tot het moment dat we in de tijd kunnen reizen de meningen verdeelt zullen blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, hou maar op man, het is vechten tegen de bierkaai. Mensen die vanaf hun vroegste jeugd met het religievirus zijn besmet, die praat je niet om. Domme mensen al helemaal niet maar tot mijn stomme verbazing zijn er overigens intelligente mensen die in het verleden zo gehersenspoeld zijn dat ze zich nu in allerlei moeilijke bochten moeten wringen om het harde wetenschappelijke bewijs tegen beter weten in te blijven ontkennen. Richard Dawkins schreef aan collega Steven Jay Gould kort voor diens dood een brief waarin hij hem opriep verzoeken om het debat met Christen Fundi's over dit onderwerp aan te gaan, te weigeren omdat het volkomen zinloos was. Ik hou er in ieder geval ook mee op. Zonde van je tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hanson: Ik begrijp je. Maar ik hou vol. Voor degenen die twijfelen, voor degenen die voor enige rede vatbaar zijn, voor degenen die later komen zodat ze niet alleen maar fundamentalistische argumenten zien hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik ook maar stop. Dit zal een eeuwigdurende discussie blijven. Zo fel als jullie overtuigd zijn van jullie gelijk, zo fel ben ik overtuigd van mijn gelijk. Ik vind de gevonden 'feiten' onvoldoende, en met mij miljoenen mensen, waaronder vele wetenschappers. Je kunt blijven volhouden dat deze allemaal 'gehersenspoeld' zijn, maar dat is natuurlijk een inkoppertje: datzelfde kan over jullie gezegd worden. Elke dag komen er mensen tot geloof, die soms fel tegen het christendom waren. Ik hoop dat God jullie ooit ook bereikt, je mist zoveel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ pindakoek) ik deel je mening volledig! en.....ik ben niet vanaf mijn jeugd gehersenspoeld, ben gezegend met een normale intelligentie en denk zelf heel hard na en bestudeer de bijbel, maar ook andere boeken/internet met andere invalshoeken.
en kom nog steeds tot dezelfde conclusie: natuurlijk evolueert de wereld met zijn bewoners, maar om evolutie als bewijs te noemen van hoe de wereld is ontstaan tot wat het nu is, dat gaat er bij mij niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond deze uitleg erover ook wel interessant http://www.goeievraag.nl/vraag/evolutietheorie-wetenschappelijk-bewezen.2513 "wetenschappelijk bewezen" is een tegenstrijdige term. De wetenschap bewijst nooit iets met 100% zekerheid. Het postuleert theorien die continu getest worden tegen nieuwe resultaten en experimenten. In principe houdt zo’n cyclus nooit op.
Maar het bewijs voor evolutietheorie is minstens zo groot als die voor relativiteitstheorie of quantum mechanica. De basis is 99.99% oncontroversieel, en op dit moment is er geen enkele wetenschappelijke twijfel over de basis van natuurlijke selectie, en de rol die genen hierin spelen.
Het woord "theorie" heeft in de wetenschap een andere lading dan in spreektaal. Een wetenschappelijke theorie is over het algemeen een goed uitgewerkte constructie met behoorlijke hoeveelheid data om het te onderbouwen. Een ongetest idee heet eerder een hypothese. Ik kan verder niet snappen dat je als nadenkend mens wel de bijbel zou kunnen verdedigen welke vol met onwaarschijnlijke, controversiële en tegenstrijdige verhalen staat en dan wel enorme twijfels hebt over een vrij duidelijk te bewijzen theorie als de evolutietheorie. Maar ja Gods wegen zijn ondoorgrondelijk niet waar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch nog ff dit, voor iedereen die volhoudt dat de evolutietheorie bewezen is:
http://www.verzwegenwetenschap.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, die site hebben we al zo vaak zien langskomen hier. Leuk bedacht, maar die site staat *aantoonbaar* bol van de selectiviteit, verdraaierij en regelrechte leugens. Aantoonbaar, maar dat ga ik hier niet doen. Hebben anderen elders al voldoende gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker makkelijk: "ga ik niet doen, want dat hebben anderen al genoeg gedaan". Weet je eigenlijk zelf wel waar je het over hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, weet ik heel goed. In tegenstelling tot velen, lees ik wel de links die gepost worden. Ik word er alleen een beetje moe van om steeds maar weer uit te moeten leggen waarom die site dan niet juist is. Heb ik in de reacties op de vraag toch nog maar weer eens gedaan, zucht. Weet jij eigenlijk wel waat je 't over hebt? Lees jij de links wel van mensen die 't niet met je eens zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit "jamaarjij, neejij" herhalen kennisvermeerderend naar jullie idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ervanaf of men iets met de aangeboden kennis doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de link van Pindakoek hierboven valt me de naam van Kent Hovind op, die in de tekst wordt opgevoerd als 'Amerikaanse wetenschapper'. Een paar feiten over deze waanzinnige:
- Hovind denkt dat HIV, de ziekte van Parkinson, Alzheimer, diabetes en veel andere ziektes door een geheime 'wereldoverheid' in de wereld zijn gebracht.
- Ook gelooft hij dat de Amerikaanse overheid een medicijn tegen kanker achterhoudt.
- Hij denkt dat 4000 tot 6000 jaar geleden mensen en dinosauriërs vreedzaam naast elkaar leefden op Aarde en heeft zelfs een attractiepark met dat thema geopend. En over de 250.000 dollar die hij uitlooft voor degene die de evolutietheorie kan bewijzen: "Deze opdracht wordt bekritiseerd door wetenschappers omdat hij vereist dat alle, ook absurde, ontstaanstheorieën eerst ontkracht moeten worden alvorens een bewijs voor de evolutietheorie geaccepteerd wordt: "Prove beyond reasonable doubt that the process of evolution [..] is the only possible way [..]" Deze formulering maakt de opdracht onwetenschappelijk omdat het bijvoorbeeld onmogelijk is de theorie dat kabouters de wereld hebben gebouwd te falsificeren."
Zie verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind
Misschien een herhaling van zetten... Begin in het Evangelie van Johannes te lezen, stel je in de zoektocht open voor God en vraag God of Hij Zich aan je bekend wil maken. Hij zal het doen...

Een aanvullende (Youth) Alpha-cursus kan echt van toegevoegde waarde zijn. Daar leer je op een laagdrempelige manier Wie God is en over het werk van de Here Jezus Christus. Op die cursus zijn veel mensen aanwezig met dezelfde vragen als die jij hebt.

Als je aanvullende vragen hebt, stel ze gerust! Er zijn duidelijk veel mensen op GV die je willen helpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die meer wil weten over de Schepper en daarover in de Bijbel wil lezen kan beter beginnen met Genesis. Dan zijn alleen de eerste twee hoofdstukken al voldoende. Maar daarbij is wel assistentie nodig, iemand die er uitleg bij kan geven. Bijvoorbeeld over de betekenis van 'een dag' in het scheppingsverslag.
Jouw verhaal is exact wat God in de H. Qur'aan zegt. Als mensen vragen: 'Waarom geeft God mij geen teken?', daarop zegt God: 'Ik gaf jullie de tekenen, de zon, de maan, de sterren.' Ik weet niet de precieze vers, maar ik zal het eens opzoeken.

In de islaam ga je er vanuit dat wat jij ziet juist het teken van God aan de mensen is dat Hij bestaat.

Om moslim te zijn hoef je niet naar de moskee. Mocht je overtuigd raken van het feit dat God bestaat, dan komt er ook een moment dat je je misschien afvraagt wat God dan van jou wil en waarom Hij je hier op aarde heeft gezet. Onderzoekt alles en behoudt het goede.

Mocht je tot de conclusie komen dat je de Weg van de islaam wilt volgen, dan begin je met het uitspreken van de getuigenis: Ik getuig dat er geen godheid dan God is en Mohammed is Zijn boodschapper. Dat kun je in de moskee doen. De islaam gaat er echter vanuit dat je als moslim geboren bent, dus stiekem ben je al moslim ;) Je kan de getuigenis ook uitspreken voor God alleen. De volgende stappen zijn het beginnen met bidden. Doe alles stap-voor-stap. Je hebt gauw het gevoel dat je alles tegelijk wil doen, maar de islaam is ook niet in 1x geopenbaard. Doe het rustig aan en doe waar je je goed bij voelt.

Ik zal proberen of ik de aya uit de H. Qur'aan nog kan toevoegen.

Als je nog wat persoonlijk wil vragen, dan kan je me altijd een berichtje sturen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Harun Yahya heeft hier veel over geschreven. Misschien kun je hem eens googlen. Anders heb je hier onder alvast een Engelstalige link, de stukjes uit de H. Qur'aan kun je makkelijk opzoeken op http://www.altafsir.com/ViewTranslations.asp?Display=yes&SoraNo=1&Ayah=0&toAyah=0&Language=18&LanguageID=1&TranslationBook=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel wonderlijk dat je vraagt hoe je toch zou kunnen gaan geloven. Want de meeste gelovigen zijn geindoctrineerd die denken er niet eens over na dat ze geloven en waarin ze precies geloven.

Het komt niet eens bij de meesten op dat ze ook nog de optie hebben om niet te geloven.

Gelovigen geloven omdat ze aannemen dat iets de waarheid is. En dat is precies wat geloven is, aannemen van de waarheid van iets.

En daarvoor hoef je niet naar de kerk, als jij aanneemt dat iets de waarheid zou kunnen zijn, dan ben je al een gelovige.
En dan kan je als je wil je nog aansluiten bij een groep nar eigen keuze: moslim, christen, hindoe, boeddhist, jehova, katholiek, je kan bij de pinkster gemeente gaan. Het is jou geloof dus jou keus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed dat je kritisch bent, maar je zult zelf je huiswerk moeten maken, zo kom je er vanzelf achter, wat wetenschapenlijk bewezen is en wat een sprookje is.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bekijk het eens zo: Waarom moet je alles persé willen verklaren, accepteer dat er heel veel zaken zijn, waar de mens nooit van zal weten hoe het werkt of waar het vandaan komt! Accepteer dat en probeer bij gebrek aan bewijs niet een god, allah of wat dan ook, als verklaring te bestempelen. Toen de mens nog van niets wist, werd al het onverklaarbare, toegeschreven aan de een of andere "god" , maar ja toen wist men niet beter, tegenwoordig mag je verwachten dan een mens met redelijke opleiding wel beter weet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zelfs als er een god is, dan zijn we er nog niet, waar komt god namelijk vandaan??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt onderzoeken of God bestaat, of bijvoorbeeld de God van de bijbel bestaat, kan ik je vanuit eigen ervaring, meedelen dat je het beste met Jezus kan beginnen. Marcus verteld duidelijk de geschiedenis. En dan Mattheus en Lucas. Jezus is de kern en hij heeft duidelijke sporen achter gelaten, dus ik denk dat je het beste daar kan beginnen met je onderzoek.

Een alpha cursus kan je er, zoals andere ook zeggen, erbij helpen. Dat is wat interactiever als boeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je er bij om met Jezus te beginnen. Een verhaal verteld door een paar discipelen. Als er nog een Jezus figuur op staat wat doen we daar dan mee? Ik denk aan Lou de Palingboer met zijn aanhang, en meer van die figuren. Zullen we een nieuwe messias aanvaarden of ook vermoorden?
Slecht voorbeeld dus.
De eerste stap is het bidden naar God. Dit kan je overal doen en hoe je wilt. Als je er van overtuigd bent dat je Zijn schepping bent, vraag dan aan Hem of Hij jouw wilt begeleiden naar de pure vorm van aanbidding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een heel goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit in zijn geheel GEEN goed antwoord. God is geen Hij of Hem. God is Het. De bijbel spreek over meerdere goden doch wij zullen er slecht één liefhebben. De God van de Liefde. Dat is nou net het moeilijke. Dat kan de mens niet. Andere goden zijn o.a. Afgunst, Haat, Jaloezie. Krachten die ons overkomen, krachten waartegen we niets kunnen doen. Maar Liefde, een kracht die ons ook kan overkomen. We kennen dat gevoel als we verliefd worden. Wellicht kennen we ook het gevoel Haat. Als iedereen de Liefde kan over winnen, dan zullen er geen oorlogen zijn. Hebzucht, ken je dat? Willen hebben wat je buurman ook heeft? Jaloezie, begeren wat je buurman wel heeft? Afgunst omdat je buurman het wel heeft en jij niet? Daar gaat het om. Liefde.
Iemand heeft deze logika gewoon aan het papier toevertrouwd, of zo je wilt op "stenen tafelen" zoals de schrijver van de bijbel dat uitlegt met zijn kennis van toen. We kennen de tien geboden. Iets heel logisch en simpel. Opgeschreven voor en door mensen die toen leefden.
Je moet God eren. Ja die van de Liefde.
Je moet niet aan jouw buurvrouw komen. Nee nu nog steeds niet (al hoewel). Je mag niet stelen. Nee, nu nog steeds niet. Enzovoorts. Enzovoorts.
Dan een meneer Darwin. De evolutieleer. Leg de bijbel er naast en het klopt. Natuurlijk klopt het want zo is het gegaan. Niet in 7 dagen maar miljoenen jaren. het getal 7 komt vaker in de bijbel voor. Niet zomaar. Vraag aan iemand een getal onder de 10 en velen zullen 7 zeggen. Me beschouwd dat als een geluk getal. Prima, als je daarin wilt geloven. Ooit zal die 7 getrokken worden en men zegt dan: "Zie je wel?"
Maar dan komt er iets waarover geen antwoord is te geven. Gewoon om dat er geen God is die je voelt, ziet of ruikt. Het is geen man met een wittebaard en een witte mantel boven op een wolk. De God die jij lief moet hebben die die van je hart. Het gevoel van verliefd zijn. Telkens weer en altijd. Dat geeft je vrede, innige vrede.
Voor hen die geloven in de evolutieleer blijven hangen op de vraag: wie of wat stuurde dat aller eerste stukje cel aan, tot het brengen van leven zoals we dat nu kennen.
Christenen geloven in Jezus als de zoon van God. Dat kan dus niet want want God is een mocht. Een kracht, die we Liefde noemen. God is geen mens dus heeft ook geen zoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(vervolg)
Dan hebben we Maria die in verwachting was geraakt door...... Ja, door wat eigenlijk? Juist door de liefde met haar man Jozef. Hier is dus de God van de Liefde in het verhaal. Maar hoe vertel ik dat aan mensen die nog geen boeken, kranten en TV hebben. Het moet dus logisch overkomen. En wie was dan dat kind Jezus? Stel dat die 2000 jaar later geboren zou worden. Pak weg in 2010. Wie zou hem accepteren en volgen. Niemand. Ook nu zijn er mensen die zich dominee noemen of priester en wonderen verrichten. Wie volgt deze mensen? Ze worden door een Paus zalig verklaard. Feessie.... Beste AnneDB,
Ik kan je slechts één advies geven: Volg de regels van de 10 geboden, welke binnen elk geloof wordt gevolgt. Geloof in je zelf, en doe goed voor anderen zoals is aangegeven. Darwin heeft gelijk en de Bijbel ook. Alleen is Darwin in deze tijd geschreven en het oude testament duizenden jaren geleden.
Ga nu voor je zelf na wat de zondeval is en of er een Adam en Eva heeft bestaan. Ik doe aan genealogie. Dus moeten er eerste mensen zijn geweest. Darwin legt uit hoe dat is gegaan. Nogmaals, geloof in je zelf en vergeet al die loze, niets zeggende zinnen van mijn voorgangers op jouw vraag.
Ik zie nu net hieronder door forallweknow het zelfde wat ik zeg. God is in je zelf en iedereen. Ik wens je veel geluk in het leven, maar vooral veel Liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brampater, kunt u mij een bewijs uit de bijbel leveren dat er God niet 1 is of dat er meerdere goden zijn. Eigenlijk is dit een retorische vraag want dat kunt u niet. Jezus (vrede zij met hem) leerde de mensen om de enige ware God te aanbidden. Surah Iglaas(112) :
Say: He is Allah, the One and Only; (1)
Allah, the Eternal, Absolute; (2)
He begetteth not, nor is He begotten; (3)
And there is none like unto Him. (4) Liefde is een emotie. Liefde is niet God.
Je hoort liefde niet te aanbidden. Dat is afgoderij. Aanbid inplaats daarvan de schepper van liefde, vrede, kortom de schepper van de hemellen en de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Brampater: "Nogmaals, geloof in je zelf en vergeet al die loze, niets zeggende zinnen van mijn voorgangers op jouw vraag." schreef je... Over specifiek dat 2e deel: "en vergeet al die loze, niets zeggende zinnen van mijn voorgangers op jouw vraag."
Dat vind ik nogal wat!
Dus iedereen, die de moeite heeft genomen een antwoord te geven of een reactie, kletst uit zijn/haar nek????
Behalve jij kennelijk, Brampater???????
God is in jezelf en iedereen. Geloof in jezelf, dat is waar het in eerste instantie omdraait... Als jij jezelf waarlijk lief kunt hebben en jezelf kunt nemen zoals je bent straal je dat uit naar buiten. Doet iedereen dat dan ontstaat er een hele mooie wereld.
Niemand kan jou vertellen wat jij moet doen en wat jij moet geloven. Geloof komt vanuit jezelf. Alle regligies hebben vele dingen gemeen en wil je je toch bij een of ander iets aansluiting gaan vinden, duik dan eens de bieb in en verdiep je in verschillende religies. Kijk wat je aanspreekt, volg je gevoel. Alles is ok, zolang jij maar happy bent met jezelf en alles om je heen.
Dat iets niet te zien is, wil trouwens niet zeggen dat het niet bestaat. het is overal :) We creeeren het met zijn allen. Er zijn vele theorien over... Volgens de new age beweging hebben wij alles eigenlijk gaandeweg zelf gecreeerd. Niemand heeft er harde bewijzen voor niemand kan het wetenschappelijk verklaren of weerleggen, toch voelen de meesten van ons een hogere macht die aan het werk is, Maar zit die hogere macht niet in onszelf?
Je hoeft niet poerse naar de kerk of te bekeren. Geloof in jezelf en doe wat voor jouw gevoel goed voelt en juist is. En alleen jij kan dat bepalen, niemand anders kan dat voor jou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je MOET niets dus dat scheelt.

je kan niet geloven in iets waar je niet achter staat. dit gaat je ook niet lukken in de kerk, en ook niet met een bijbel.

de natuurlijk kan in elkaar zitten door de natuurlijke evolutie. vandaag de dag is het nog steeds gaande (mensen zijn tegenwoordig langer, zo worden ouder etc)

dieren sterven uit, er komen nieuwe ziekten bij, de longvis en slijkspringer kunnen zich ontwikkelen als landdier en is er weer een nieuw soort dier.

als deze kleine dingetjes maken over duizenden jaren (of nog veel langer) grote verschillen die weer andere veranderingen teweeg brengen. het is continu gaande deze natuurlijke selectie die eigenlijk gewoon met toeval heeft te maken.

voor mij persoonlijk is het niet te begrijpen dat er voor ons een kant en klaar wereldje is geschapen.
dat sommige slangen in hun skelet nog resten hebben van het bekken en van pootjes is voor mij persoonlijk een bewijs dat een slang niet altijd een geniepig kruiperig listig dier is geweest, maar ooit zijn bekken en pootjes nodig had (alles in de natuur heeft een oorzaak/functie) en nu weg aan het evalueren zijn.

maar goed, je hoeft natuurlijk niet in het een of ander te geloven, de de richting te kiezen waar je je het meest in kan vinden en deze jezelf opdringen.

onderzoek, lees, denk, beargumenteer, en zie waar het schip strandt voor jou persoonlijk. het is geen MOETEN, en je hebt geen deadline. wat je ook kiest, het moet goed voelen voor jou op een ongedwongen manier. zonder dat kán je niet ergens 100% achterstaan en er dus volledig in geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles is energie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus geen bewijs, dan zoeken we de verklaring maar bij een God, net als Wodan de bliksem god toen we nog niet begrepen waar de bliksem vandaan kwam? Een organisme wat half af is overleeft idd niet, dat is nou juist evolutie! Een organisme wat gemuteerd is en beter werkt dan de oorspronkelijke variant, zal juist wel overleven! Je begrijpt hoe het werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AnneDB, jouw probleem kan makkelijk worden opgelost. Evolutie geeft GEEN verklaring voor het onstaan van leven uit dode materie. De tak van wetenschap die dat bestudeert heet abiogenese (http://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenese) en die tak heeft inderdaad nog geen verklaring voor het ontstaan van leven gevonden. Daar is dus nog ruimte voor een "god". De evolutieleer gaat over de ontwikkeling van het leven NADAT het is ontstaan. En die wetenschappelijke verklaring is na meer dan 150 jaar in wetenschappelijke kring onomstreden.
En het spijt me om het te zeggen maar je 2e argument geeft ook blijk dat je onvoldoende van evolutie hebt begrepen. Je stelt: En een organisme wat half af is, is niet in staat te overleven," AnneDB, er zijn geen organismen die half af zijn. Dat zou veronderstellen dat evolutie een richting heeft, maar dat is niet zo. Ieder organisme is "af" zolang het beter in staat is te overleven en voor nageslacht te zorgen dan z'n concurrenten. Lees eens een goed boek over evolutie, of iets makkelijker wat Wikipedia er over uitlegt. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie ) dan kun je in het vervolg beter onderlegd reageren dan je nu doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ erbij Euc!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wendy :) @anne
waar moet god dan vandaan komen vraag ik me af.... Het ontstaan van leven is een onderwerp waar Darwin zich zelf niet aan gewaagd heeft. Pas in 1953 toonden laboratoriumexperimenten aan dat uit een ‘oersoep’ van moleculen aminozuren (bouwstenen van leven) kunnen ontstaan. Het idee is dat deze bouwstenen stapje voor stapje uitgroeiden tot grotere moleculen, zoals ‘oer-DNA’, en uiteindelijk de eerste levende cel.
http://www.kennislink.nl/publicaties/misvattingen-rond-de-evolutietheorie ik wil je helemaal niet bekeren hoor, maar geef enkel uitleg. je moet geloven wat jij zelf kan snappen en waar jij je goed bij voelt.
Het 1 sluit het ander niet noodzakelijk uit. Er zijn wat dat betreft ook voldoende discussies op deze site te vinden waar dit beargumenteert wordt dus succes met zoeken :)

Iig: Als je vragen hebt over Christelijke geloven kan je het beste eens met een pastoor of dominee gaan praten. Zij kunnen je beter uitleggen wat de verschillende varianten nu eigenlijk inhouden. Doorgaans hoort kerk bezoek er iig wel bij. Je kan zelf natuurlijk de Bijbel gaan lezen maar dan heb je 1) behoorlijk wat leeswerk voor je en 2) loop je het risico dat je zaken verkeert gaat interpreteren. Hetzelfde geld eigenlijk vaan alle heilige geschriften.

Maar heb je al verder gekeken dan alleen de Christelijke geloven? Wellicht heb je meer gemeen met Boeddhisme, Islam Judaïsme of Wicca (om maar 4 radicaal verschillende voorbeelden te noemen). Beperk jezelf niet tot de meerderheid uit je omgeving of de TV. Kijk verder...

Je zal in de eerste plaats moeten gaan kijken bij welke visies je jezelf het meest op je gemak voelt. Welke uitleg van het hoe en waarom kan je bet beste accepteren.

Voor je evolutie afwijst moet je denk ik wel eerst eens wat meer verdiepen in waar het nu eigenlijk over gaat en wat het beweert. Daar zijn namelijk bijzonder veel misstanden over (die ook in eerdere discussies op deze site pijnlijk vaak naar voren komen). Daarbij is het concept van evolutie niet volledig afwezig in verschillende religieuze stromingen (dat is iig mijn conclusie naar aanleiding van de antwoorden die gegeven zijn op een vraag van mijzelf over het aantal olifanten op de ark van Noach). Wetenschap en religie _kunnen_ prima samen gaan en hebben elkaar denk ik ook meer nodig dan beide willen toegeven. Laat je niet van het een afhouden door een te strakke en beperkte benadering van het ander. Bedenk dat evolutie alleen gaat over verandering en ontwikkeling van leven. Niet over het ontstaan daarvan. Wetenschap gaat om de zoektocht naar feiten. Als je waarheid zoekt moet je met een priester gaan praten.

Verder is het normaal dat je aan zo'n beetje alles twijfelt als je 16 bent. Neem de tijd om voor jezelf na te denken en je eigen beeld te vormen. Geloof is iets dat uiteindelijk uit jezelf moet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed wat je ziet, vind ik. Vele wetenschappers ontkennen het bestaan van God, of een andere goddelijke kracht omdat zij met hun proeven en bewijzen (bijna) alles kunnen verklaren. Maar juist omdát alles logisch te verklaren valt, bevestigd dat het feit dat erover is nagedacht, en dat bevestigd dus ook het bestaan van God of een Goddelijke kracht.

Het is inderdaad moeilijk om in God te geloven als je hem daarvoor wilt zien. Niemand weet hoe, maar Hij is waarschijnlijk aanwezig op aarde op de een of andere manier. Zoals Gustave Flaubert al zei: "An author in his book, must be like God in his universe, present everywhere and visible nowhere.". Hij is aanwezig in al wat hij heeft geschapen, maar hemzelf kunnen we (nog?) niet zien.

Volgens Plato is er van elk object een ideale vorm, en is alles wat daar van afkomt een imperfecte projectie. Volgens hem is er dus bijvoorbeeld een ideaal huis, en zijn alle andere huizen mindere projecties. Zo zei Plato ook dat er van de mens een ideaal beeld was, en dat alle mensen verschillende 'minder goede' projecties waren. Hiermee heeft Plato waarschijnlijk ook het Christendom geïnspireerd, gezien het feit dat in de Bijbel geschreven staat dat de mens naar God geschapen is en Zijn evenbeeld is. God is dus volgens hem de ideale mens. Volgens Plato bevinden deze ideale vormen zich ergens in het universum (of er buiten?). We hebben ze nooit gezien, maar volgens hem bestaan ze wel, want anders kunnen ze de projecties niet uitzenden.

Je laten bekeren kan je doen door bijvoorbeeld naar de kerk te gaan, en daar met een priester/pastoor praten over je twijfels. Hij zal je kunnen vertellen over de kerk, God en andere christelijke zaken. Ook kan je de Bijbel lezen. Maar om in God te geloven hoef je niet perse naar de kerk te gaan, vind ik. Als je het fijn vind moet je dat natuurlijk doen, maar ik denk dat dat niet het verschil maakt tussen wel of niet geloven, of wel of niet naar de hel gaan. Zelf geloof ik, maar ik ga niet iedere zondag naar de kerk. Ik vind niet dat je het christendom alleen moet gebruiken om het na je dood fijn te krijgen, maar ook om het tijdens je leven fijn te hebben, want dat is waarom wij er zijn, geloof ik. Je moet natuurlijk zelf geheel bedenken wat je gaat doen of geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het inderdaad ook een mooie verwoording.
Waarom zou je het nu al moeten weten? Waarom zou het een het ander per se uitsluiten?
Ik ken christenen die in de evolutieleer geloven en zeggen: god heeft de wereld geschapen, en de evolutie heeft ervoor gezorgd dat de wereld zich doorontwikkeld heeft, misschien is dat wel de hand van god.
Ik ken ook christenen die zeggen: god heeft de wereld kant-en-klaar geschapen in zeven dagen als in de huidige dagentelling, en die wereld is pas een paar duizend jaar oud.
Het is maar net wat je _wilt_ geloven.
Als je denkt dat een geloof iets voor jou is, dan zou je eens binnen kunnen lopen bij verschillende kerken (fysiek of online), kijken of hun opvattingen en diensten jou aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat me niet lachen, des te meer de wetenschap vordert, des te verder verschuift de mening van de gelovigen, voorbeeld: Eerst was het adam en eva verhaal de absolute waarheid, nu is dat ineens alleen een verhaal in de bijbel en is het begonnen bij de oerknal, als b.v. binnen een jaar de echte oerknal geheel verklaard en bewezen is, schuift gegarandeerd het geloof weer op tot een stap voor de oerknal die nog niet verklaard kan worden.
Zelfs als er een god is, dan zijn we er nog niet, waar komt god namelijk vandaan??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mja, ik ben zelf niet gelovig, maar als iemand wil geloven vind ik dat prima - zolang ik de ruimte krijg om te dat niet te doen.
En ook gelovigen hebben diverse opvattingen (zoals ik in m'n antwoord aangaf).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hippo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 hippo @jjjgroot
prettig te lezen dat je zo humoristisch in het leven staat.
Als God zo machtig is, heeft hij dan een bijbel nodig? Als God zo machtig is, heeft hij dan een kerk nodig?

Mensen moeten doen waar zij behoefte aan hebben zonder anderen te veroordelen. Als je iets zoekt, kijk dan of de mensen waar je je tussen bevind, niet geloven dat mensen die zich niet in die club bevind, slecht zijn of misleid dood Satan. Hou je vrij van sekte's, want ze nemen je denken over.

Geloven in God is niet "goed" of "slecht". Sommige mensen hebben er behoefte aan, anderen helemaal niet. Blijf dichter bij je eigen gevoel en handel daarvandaan. God kan er zijn, maar ook niet. Veel gelovigen verschuilen zich achter God en praten hierdoor een hoop verkeerde dingen goed.

Succes, en je hoeft niet te geloven. Het mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
idd, als god bestaat waarom doet ie dan verstoppertje. als ie zou bestaan was het toch voor iedereen duidelijk genoeg?
waarom zou het hongersnood zijn, oorlog, en zoveel geloven? IEDEREEN met een bepaald geloof zegt dan zijn/haar god de enige echte is. beetje raar als iemand dan denk dat de god van hem/haar nou net de juiste is van al die honderden goden en geloven.
God is zo dichtbij dat Hij maar 1een oprecht gebedje van je verwijderd is. Misschien ken je Hem niet, maar Hij jouw wel.
Hij is je Schepper en houdt van je.

Het verlangen naar Hem heeft Hij Zelf in je hart gelegd.
Zie Johannes 6 vs 37

Het heeft te maken met overgave, God vertrouwen en jezelf aan Hem overgeven en soms vergeving vragen als je het even verkeerd gaat. Hij heeft Zijn eigen Zoon gegeven om jouw te kunnen bereiken en redden. Als je Jezus kent, dan ken je de Vader ook.

Je bent zeer en zeer kostbaar voor God, vergeet dat niet.

Als jij Jezus Christus wil aanvaarden als jouw Verlosser is hier een voorbeeld van een gebed dat je kunt bidden. Het is je overgave in Christus dat jou kan verlossen van zonde en naar Hem toe doet groeien en waardoor je Zijn liefde leert ervaren.
Dit gebed is simpelweg een manier om aan God duidelijk te maken dat je in hem gelooft en om Hem te bedanken voor je verlossing. “God ik weet dat ik soms heb gezondigd tegen U. Maar Jezus nam de straf die ik verdien zodat ik vergeven wordt door mijn geloof in Hem. Ik in plaats mijn vertrouwen in U voor mijn verlossing. Dank U voor Uw wonderbaarlijke genade en vergeving en dank u het geschenk van eeuwig leven dat ik nu mag ontvangen in Christus Jezus ! Amen!”

en er zal een feest gevierd worden in de hemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nou zo'n antwoord waarvoor ik AnneDB voor wil waarschuwen. Hier worden loze zinnen weer gegeven waarin ook weer hebzucht in voorkomt.
Hoe zo "Hij is jouw schepper"? Klopt niet met Evolutieleer.
God is geen Hij. De God van de Liefde is DE. Liefde is een macht dat jouw overkomt of kan overkomen. Je kunt deze God dan ook niets vragen. Als je iets vraagt gaat het om hebben. Hebzucht. Juist die kracht moet je niet willen. Je moet Liefde uitstralen. Liefde moet om je heen zijn In je zijn.
Het voorbeeld gebed hier boven: "God ik weet dat ik gezondigd heb...", en dan krijgt Jezus de schuld. En dan ook nog het eeuwige leven willen hebben? Kan het niet bevatten. Wat een egoisme in dat gebed.
Ik heb het al eerder gezegd: Geloof in je zelf en straal die Liefde uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is er wel maar speelt kiekeboe..... beetje lastig voor de schaapjes om zo de herder te bereiken lijkt mij. het werkt in ieder geval selectief. geloof doet leven. zoek, zoek, zoek ......zoektttt en gij vindt vanzelf wel een keer.
maar of we dan nog objectief genoeg zijn om andere dingen niet uit te sluiten is de vraag natuurlijk
Ik heb jaren lang onderzocht als gelovige, ongelovige,bij ver-
schillende religies en humanistische instellingen geweest en tot de bevinding gekomen dat men nooit moet geloven omdat MEN zegt dat het de waarheid is maar geloof alleen wat je zelf
hebt onderzocht Persoonlijk ben ik zwaar ontgoocheld in alle
Georganiseerde religies omdat hun leiders enkel en alleen
geinteresseerd zijn in hun eigen macht en belangen
Geloof is iets privé en moet in je eigen hart aanwezig zijn en niet in kleding, haardracht en symbolen en hoort niet aan anderen opgedrongen te worden In 't leven gaat 't er niet zozeer om wat je gelooft maar wel wat je DOET en NIET DOET
een ongelovige die mensen helpt is 1000X waardevol dan een
diepgelovige die niets voor mensen doet
Persoonlijk geloof ik niet in een schepping zoals ze in de bijbel wordt voorgesteld maar ook niet 100% in evolutie omdat ik er een soort van ontwerp en intelligentie in zie
Het probleem is dat alles zwart-wit bekeken wordt, je bent
ofwel pro ofwel contra en dat maakt het onmogelijk om de
realiteit proberen te ontdekken, ik laat dit gewoon in 't midden
en probeer m'n onderzoek zoveel mogelijk neutraal te houden
we weten ocharme nog zooo weinig maar denken veel en beter
te weten Probeer van mensen, dieren en de natuur te houden
en ervoor te zorgen want geloof en religie zullen onze aarde
niet redden
Spirou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste spirou44, je bent op de goede weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Je hoeft niet per se naar de kerk te gaan.
Geloven is iets anders dan weten, het is namelijk dingen aannemen, zonder ze goed bekeken of overdacht te hebben. Geloven is dus prima, als dat observeren je zintuigen te boven gaat en het overdenken moeilijker is dan je verstand toelaat. Dat is ook de reden, dat zoveel mensen geloven.

Het grappige is, dat wij mensen dingen kunnen opschrijven, en dan eeuwen later kunnen teruglezen. Daardoor kunnen we steeds meer kennis verzamelen. Door zo samen te werken, kunnen we meer weten, dan een enkeling in zijn eentje te weten kan komen. Dit heet cultuur. Wetenschap is volgens mij een onderdeel van de menselijke cultuur. De wetenschappelijke methode schrijft voor, dat je eerlijk naar de dingen kijkt. Zonder oordeel. Dingen kunnen dan niet perfect zijn. Want 'perfect' houdt een oordeel in.

Bijvoorbeeld, wat is jouw oordeel over het feit, dat in ons menselijk DNA er een kapot gen zit, dat voor vitamine C codeert? Doordat dit kapot is, moeten wij dus dagelijks vitamine C eten, anders worden we ziek.
Je zou dit gerust in-perfect kunnen noemen: met een eenvoudige reparatie van dit gen, hoeven we geen vitamine C meer te eten.
In de wetenschap echter, wordt uitsluitend geconstateerd, dat dit gen niet meer werkzaam is. Meer niet.

Dit is trouwens maar een enkel voorbeeld. Er zijn er vele. Je zou goed kunnen zeggen, dat de mens (de natuur) helemaal niet perfect is. Dat is dus een oordeel hè, maar wel een gebaseerd op echte feiten.
De term 'perfect' is blijkbaar een relatieve term.

Om dit goed te kunnen overzien en begrijpen, zou je biologie, of systeemtheorie of techniek kunnen gaan studeren. Dan leer je ook de 'Wet van behoud van ellende'.

De volgende vraag die uit jouw verhaal rijst, is waarom je dan toch in (een) God wilt geloven.
Blijft dat zo, als je tot de slotsom bent gekomen dat perfectie helemaal niet bestaat? Immers, dingen zijn perfect, als JIJ vind dat dat zo is. Waarom zou je dan nog in een God moeten geloven??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16 is een mooie leeftijd om te beginnen met het nadenken over dit soort dingen. Ik begon er ook omstreeks die leeftijd mee. Ik kan je wel vertellen: verwacht niet dat je er 1-2-3 achter bent. Bij mij kwam het eerste puntje van 'geloven' toen ik 19 was, maar begon ik het pas te begrijpen toen ik 44 was. Nog altijd heb ik het gevoel dat ik 'er nog niet helemaal ben'. Maar ik weet nu wel zeker dat ik een Christen ben en dat de Bijbel het boek is waarin ik Gods Woord kan vinden.

'Zich bekeren' betekent eigenlijk zoiets als 'zich omkeren'. Dat is het punt waarop je tegen jezelf zegt: "Ja, er is een Hogere Macht, een Schepper, een God". Maar dat punt is pas het begin!

Nee, het is niet noodzakelijk dat je naar een kerk gaat. Het is echter wel nodig dat je hulp zoekt van mensen die meer weten van 'geloven' dan jij.

Als je al in God gelooft, vraag Hem dan in gebed om hulp. Hij zal ervoor zorgen dat je mensen vindt (of dat zij jou vinden) die je kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wil ik hier ook nog even reageren op de zin: "Ja, er is een Hogere Macht, een Schepper, een God". Maar dat punt is pas het begin. Dit zijn drie punten. Een Hogere Macht. Ja er zijn er meerdere. Alleen die ene zult gij liefhebben. De God van de Liefde. Het is een macht. Het overkomt je net als Haat, Jaloezie, Hebzucht. Noem die voor mijn part Satan. Een Schepper. Oh ja? Wat heeft die God van de Liefde geschapen? Het is de mens die de Liefde heeft bedreven, die heeft geschapen. Dat is dan die God. Een God. Nee, niet een God, maar één God, die van de Liefde. Die andere goden zult gij niet liefhebben. Je kunt aan de God van de Liefde niet iets vragen. Iets vragen gaat om hebben; hebzucht. Dat is de verkeerde god. Zegt de bijbel niet: Zoekt en gij zult vinden? Dat wilde ik hier even kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Brampater, dit is hoe jij het nu ziet. Denk er vooral verder over na. Bijvoorbeeld: - wat IS Liefde eigenlijk?
- wat is 'scheppen', en wat is het verschil met 'maken'? -kun je ergens om vragen zonder hebzucht?
Ja, inderdaad: ZOEK. Je zult vinden, dat is beloofd.
Waarom geloven in god? ik geloof al niet eens in mezelf en de wereld. Jezus heeft wel geleeft maar ja je kan hem niet meer zien hij is er niet meer. en die Alah ofzo die kan je al helemaal niet zien en veel mensen twijfelen of hij bestaat tja als je voor christendom gaat kun je wel zo gelovig zijn dat je gaat bidden en naar de kerk gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste (en ik zeg dit voor je eigen bestwil) zeg nooit in zo'n geval "ik kan niet".
Je hebt er momenteel erg veel moeite mee en dat vind ik erg logisch. Het is niet zomaar iets om licht mee om te gaan.
Verdiep je hier meer in en probeer een 'open mind' te houden.
Wat bekeren betreft. Doe het niet. Weet voor jezelf zeker waar je in gelooft.
Ik denk dat een goede middenweg een oplossing voor jou zou zijn.
Je kunt van bijv. de natuur genieten in al haar schoonheid en toch 'geloven ' in schepping en evolutie.
Zelf heb ik me hier jaren over 'druk' gemaakt. Ik ben al heel lang gelden tot de conclusie gekomen dat ik een agnost ben. Ik weet het dus niet, maar neig toch naar evolutie.
Maar ik ben zeker niet 100% atheïst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben van mening dat mensen die in God geloven "iets" zoeken om hun verhaal kwijt te kunnen,te aanbidden en te vragen om een beter leven en vergeving. Klinkt op zich niet slecht maar je houdt jezelf een beetje voor de gek.
De oplossing:
Geniet van de wereld om je heen.
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.
Zoek werk of eerst studie die je zelf leuk vindt en laat dat niet afhangen van (toekomstig) loon.
Zoek een partner die er ook zo over denkt.
Mocht je toch van mening zijn dat je "God" moet vereren dan kan je eigenlijk beter een eigen religie starten. Die past dan precies bij je eigen opvattingen. Wees gerust,velen zijn je voorgegaan! Pas wel op dat je die religie niet opdringt aan anderen... Velen zijn je voorgegaan.
P.S.
Waarom zou "God" mannelijk zijn?

Toegevoegd na 18 minuten:
"En God zag dat het goed was"
En God dacht:Het is wel goed zo.
Als er al een God is geweest dan heeft hij ons al lang verlaten. Kijk maar eens in de Bijbel wat hij allemaal heeft gedaan om om op het juiste pad te houden zoals de zondvloed....But he loves you:
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o
Ook wel interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u_Hw
Het belangrijkste is dat je zelf nadenkt over je leven en dat je daar vrede mee hebt.

Toegevoegd na 32 minuten:
P.S.
Er is niemand die kan verklaren wat er buiten het heelal is of waar "God" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof in beide. Dit klinkt misschien heel onchristelijk, maar een heel simpel voorbeeld: jij bent nu 16 jaar. Je lichaam en geest zijn ondertussen een stuk verder ontwikkeld dan toen je 12 was, of toen je 5 was. Evolutie is ontwikkeling, en ik geloof vast en zeker in God, maar ik geloof ook dat Hij de wereld ontwikkelt en laat ontwikkelen. Geloof ik dan ook in de evolutietheorie over het ontstaan van de aarde? Nee, dat niet. Ik stel zelfs dat er meer 'geloof' voor nodig is om overtuigd te zijn van een oerknal en miljoenen jaren van ontwikkeling die 'toevallig' precies goed gingen, dan om te geloven in een almachtig God die de wereld gemaakt heeft zoals hij is: goed.

Lees hiervoor bijvoorbeeld ook het boek Moderne wetenschap in de Bijbel, van Ben Hobrink. Die toont haarfijn aan dat de Bijbel zijn tijd ver vooruit was (de leef- en voedselregels van Mozes (ong. 4000-5000 jaar v.Chr. volgens de Bijbelse jaartelling) werden pas wetenschappelijk aangenomen in of na de Middeleeuwen), en ook van de evolutietheorie laat hij wetenschappelijk gezien geen spaan heel. Sterker nog: er zijn seculiere wetenschappers die de evolutietheorie 'de grootste wetenschappelijke blunder ooit' vinden. Joden hebben altijd tot de meest gezonde volken behoord, hadden door hun leefregels minder last van onder andere de pest of andere besmettelijke ziektes. En werden daarom ook fel vervolgd.

Maargoed, ik dwaal af. Een ander voorbeeld: Als je een horloge om je pols hebt, bekijk dat dan eens goed. Dat zit mooi in elkaar, technisch erg knap, ook al is het misschien een goedkoop ding. Maar de pols waar dat horloge omheen zit is nog vele malen knapper gemaakt. Dat kunnen wij niet zo mooi namaken. Dan zegt dat voor mij dat dat gemaakt is door iemand die veel wijzer is dan wij. Je kunt ook geloven dat het allemaal in miljoenen jaren langzaam zo gevormd is, dat een celletje eerst een klein visje werd, toen ineens over land ging kruipen, armen kreeg en daar na verloop van tijd de mens uitkwam zoals we die nu kennen (en vreemd genoeg hebben de apen tijdens een bepaald moment de boot gemist, want wij schijnen iets te hebben wat zij niet hebben. Ik forceer, dat weet ik, maar ik hoop dat je mijn ironie vergeeft.

Laat ik jou een vraag stellen. Je zegt dat je niet in de evolutie kan geloven, maar ook niet in God. Waarom kun je niet in God geloven? Wat houdt je daarvoor tegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké ik geloofde ook nergens in. Maar bijvoorbeeld het
universum en dat de big bang ooit heeft plaatsgevonden
ja. Maar ben zelf eens een paar keer op een vrije dag naar de kerk gegaan (baat het niet dan schaadt het niet).
Dat dacht ik toen want ik zat zwaar in de problemen.
Wat me daar is overkomen dat wil je niet weten.
Althans bij mij dan toch maar het wil niet zeggen dat ik
zomaar bekeerd ben eerst zien dan geloven zei de
ongelovige thomas.
afz. 1sb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al enige tijd geleden gesteld, maar ik ben net lid van deze site dus vandaar nu pas. Mooi dat jij een kritische blik hebt op alles om je heen kritisch maar wel in verwondering, dat is een heel goed uitgangspunt.

Bij twijfel begint alle kennis. Ik herken veel van jouw twijfel van toen ik zelf jouw leeftijd had, en nog lang daarna. Twijfel mag en is goed en zinvol, dan neem je niet zomaar klakkeloos aan wat anderen je aanpraten. Dus het eerste is eigenlijk : vertrouw vooral op jezelf, op je intuitie en je gevoel. Probeer daar naar te luisteren en neem dat serieus. Neem daar ook de tijd voor, om je af te stemmen op wat je voelt en aanvoelt. Je zul zien dat je daar steeds beter in wordt en steeds sneller op leert vertrouwen. Dan zul je waarschijnlijk ontdekken dat wanneer je naar de stilte binnenin jezelf gaat ( de enige plek waar je de antwoorden zult vinden) dat er vanzelf antwoorden boven komen drijven, of inzichten zich zullen voordoen. Vertrouw daarop.

De waarheid ligt niet buiten jezelf, niet in religies, kerken, boeken als bijbel, Koran, meningen van anderen, maar echt in jou. Daarmee wil ik de waarde van deze boeken niet wegdoen, maar ze zijn niet de waarheid, soms doen ze pogingen om te verwijzen naar de waarheid, maar vergeet niet: ze zijn allemaal door mensen geschreven en vaak bedoeld om mensen ergens toe aan te zetten. (God schreef geen boeken) Vaak bedoeld om mensen te controleren, weinig van deze boeken hebben het over jouw ware zelf. De meeste zijn gericht op het zoeken buiten jezelf, maar zoals je kunt zien aan de toestand in de wereld is het daar niet te vinden, zolang mensen nog denken dat ze in naam van God anderen hun wil mogen opleggen, of zelfs hun leven nemen, wees dan maar gerust die hebben hem nog niet gevonden. Hij is niet daarbuiten. Hij ligt in jouw innerlijke vrijheid.

Want in je innerlijke vrijheid ligt jouw ware zelf, je eigen unieke kern besloten. Blijf dus twijfelen en laat je niet verleiden om mee te gaan in datgene wat je niet zelf hebt gevonden, alleen maar om een antwoord te hebben. In de verwondering en het twijfelen, ligt je kracht, wees daar heel zuinig op. Heel veel wijsheid gewenst met het vinden van je 'zelf', fijne dag nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We mogen al de kennis van het universum bevatten maar wat baat het ons als we ze nooit in praktijk toepassen en ondanks
al onze kennis zijn we bezig met het vernietigen van onze
aarde Ik vind 't veel belangrijker om in de 1ste plaats kennis
over onszelf te verwerven omdat zelfkennis het begin is van
alle wijsheid want wijsheid is ontzettend veel belangrijker
dan kennis en graag een antwoord please
Spirou
Succes met je keuze.
Wat mij opvalt is dat gelovigen doorgaans niet praktiseren wat ze prediken. Ze voelen zich moreel superieur, maar dat blijkt nergens uit. Ze hebben het over naastenliefde en verdraagzaamheid. Maar hebben ze hun naaste lief? En zijn ze verdraagzaam? Binnen hun eigen gemeenschap wellicht. Maar als het een ongelovige homo is? Dan nog?
Waarom mogen gelovige ambtenaren weigeren om een homo-huwelijk te sluiten? Is dat uiting van naastenliefde en verdraagzaamheid?
Hoeveel leed is er in naam van Allah of God al aangericht?
Als je wilt dan kun je de link uit mijn bron lezen. Ik heb deze al vaker gedropt, maar hier kan ik me goed in vinden.
Mijn advies is: Denk goed na over je keuze en maak niet te snel een beslissing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens weeler!
Laat ik beginnen met zeggen dat evolutie gewoon waar is en ook bewezen. Ik ben zelf 15, heb hier ook over nagedacht; De hemel en de hel zijn (fantastisch) verzonnen (waarschijnlijk); Als mensen 'echt' geloven dat het er is gaan ze beter leven. Je wil naar een mooie plek, waar je ook je geliefden terug zal zien en een fantastisch leven krijgt. Als je een misdaad pleegt kom je in de 'hel'. Dus; Veel mensen leven goed, anders wordt het een grote zooi.

Zo zie ik het, de persoon die het heeft verzonnen is geniaal. Hetzelfde verhaal is het zo'n beetje met god. Als je realistisch denkt..; Veel mensen hebben een ander beeld van God en het is goed. Een houvast in slechte tijden of op belangrijke momenten.

Dit is hoe ik denk dat het is. Iedereen heeft iets anders en ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Ik ben gedoopt, heb communie en vormsel gedaan maar geloof niet meer in god en hemel/hel e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou,gewoon zowel de Bijbel goed lezen en ook daarnaast goeie boeken over de evolutie van levenssoorten enzo.
Haal dáár dan het beste uit van zowel de Bijbel als dergelijke boeken,k?

Vorm dan gewoon je eígen mening...volg je eígen gevoel en logisch denken,dus allebei: dan kom je vanzelf,volgens mij,wel tot een conclusie waar je voor jezelf wat mee kunt...

Ok,succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nu eens een zinnig antwoord, niet onnodig moeilijk doen zoals vele antwoorden hier....;-)ben jij dat op die foto??
Misscjien moet je beter naar de natuur kijken. Die hangt van compromissen en opportunisme aan elkaar. Het leukste is om gewoon Darwins eigen werk te lezen en te genieten van zijn redeneringen en kennis. Er is ook een nieuw boek van Dawkins uit, waarin hij de overweldigende feitenmassa van nu voor het voetlicht brengt. De perfectie is hetzelfde als de "perfecte" mobieltjes van tegenwoordig. De apparaten zien er fantastisch uit van buiten. Van binnen hebben ze allemaal een printplaat en een processor. De markt bepaalt hoe de mobieltjes van de volgende generatie eruit gaan zien. Perfect zijn ze echter nog niet. Verder zie je dat je er tegenwoordig email mee kunt versturen of pingen, maar dat ook de sms nog functioneert. Eenzelfde soort evolutie zie je bij levende wezens. Dezelfde basiscomponenten een ogenschijnlijke perfectie, een grote variatie, veel kleine foutjes, en overblijfselen van oudere technologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, het is niet zo van: Oh nee, ik moet bekeerd worden, dan ga ik maar snel eens naar de kerk! (Ik zeg niet dat jij dat doet, maar dat hebben veel mensen) Ik ben christelijk opgevoed en ga ook regelmatig naar de kerk, maar je moet het met je hart voelen. In de kerk leer je vanzelf levenslessen, en ook uit de Bijbel. En ik weet dat het moeilijk is om te geloven, ik snap er ook niet al te veel van, maar je moet het echt willen. Ik heb dat niet, ik heb er geen behoefte aan en kan het niet geloven, ik kan er gewoon niet bij. Maar als je echt wil en er voor openstaat... Dan heb je vast iets aan deze drie: Liefde, Hoop & Geloof...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk om te geloven in iets dat je niet ziet. Het is ook moeilijk om te geloven dat iets dat er zo verschrikkelijk complex en prachtig uitziet er door toeval zo is komen uit te zien. Sinds ik op de Lerarenopleiding Biologie zit, en meer leer over onder andere de evolutietheorie, zie ik meer en meer dat het wel klopt zo.

Maar om even terug te komen op je vraag: Iedereen die gelooft, gelooft op een andere manier. Niet iedereen gaat naar de kerk, niet iedereen is bekeerd of wat ook. Ik ben zelf christelijk opgegroeid, en elke zondag meegesleept (ja, zo noem ik het) naar de kerk. Ik heb mijn ouders eens gevraagd waarom ze mij tegen mijn zin mee naar de kerk namen. "ja lieverd, we willen graag dat je gelooft, dus nemen we je mee naar de kerk, waar je kan leren wat het geloof inhoudt." Ok, goed genoeg. Maar zoals jij ook al zegt: het is heel moeilijk om te geloven in iets dat je niet kan zien. Er zijn veel mensen die geloven in de evolutietheorie, en in God, het kan heel goed samen, en als je de bijbel een beetje begrijpt, kan je die twee ook heel goed bij elkaar zien.

"Ik wil dus in God geloven, maar ik vind dat zo moeilijk, omdat ik hem niet kan zien. Ik zie alleen maar de sporen die hij in zijn schepping heeft achtergelaten." Wetenschap zit zo ook in elkaar. Neem bijvoorbeeld zwarte gaten in de ruimte: Wetenschappers wisten dat ze bestonden door de straling die ze uitzonden, maar ze konden geen zwarte gaten vinden. Nu, met de beste telescopen, hebben ze eindelijk wat kunnen vinden wat als een zwart gat opgevat kan worden.

Ik vond het heel moeilijk om te geloven dat alles, al die miljoenen, misschien zelfs miljarden soorten organismen in 7 dagen zijn gemaakt. Maar dan hoor je wat er in de bijbel wordt gezegd: voor God is één dag als duizend jaren en duizend jaren als één dag. En je weet: in één jaar zitten 365 dagen, elke dag in één van die duizend jaren, zou voor god weer duizend jaar kunnen zijn. En zo kan je nog heel lang doorgaan.

Ik zou zeggen: verdiep je in beide opties, lees de bijbel (ik zou je vooral willen wijzen op Genesis, de evangeliën en Openbaringen) en vraag aan leraren biologie of iets dergelijks hoe evolutie precies werkt. Op een gegeven moment kan je het gevoel krijgen dat je weet wat het beste bij je past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ook :P dank voor je aanvulling!
Meer lezen over de evolutie.
Meer lezen over God.
Denk na over de mogelijkheid dat en de evolutie en God samen kunnen gaan.
Als je God zou kunnen zien, is het geen geloven meer.
Als je de natuur echt goed bekijkt, kan je niet buiten de evolutie om.
Kijk naar de natuur in al zijn facetten, dan zie en ervaar je dat God en de evolutie bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de natuur in al haar facetten, dan zie en ervaar je dat de natuur helemaal geen god nodig heeft om te worden zoals ze is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Deze vraag en de bijhorende uitleg gelijkt in alle opzichten op mijn eigen vragen van destijds.
Ik geloofde ook nergens in en het zal nu amper 1 jaar zijn dat ik geen weerstand meer voel bij het horen of lezen van het woord GOD.
Ik heb mezelf geleerd heb om mijn eigen visie over "Het Leven" en over GOD te vormen.
Persoonlijk zie ik GOD nog steeds niet als een persoon, laat staan als een man.
Voor mij is GOD een Universeel Interactie-systeem van Gelijktijdig Ontvangen en Delen.
Daarmee bedoel ik dat in het heelal alles non-stop van plaats wisselt en dat je vanuit de mens van Gedachte wisselt. Hetzij in stilte, hetzij luidop, hetzij via geschreven woorden, hetzij via muziek een kunstwerk of wat dan ook.
Aan onze Gedachten, Woorden en Daden zijn 'Intenties' verbonden.
Het zijn die Intentie-Impulsen of Energetische prikkels die constant Gelijktijdig in uitwisseling (ontvangen en delen)zijn.
Stuur jij boze intenties de ruimte in dan krijg jij gegevens-prikkels terug om dat soort intenties te laten toenemen.
De mens beschikt echter over het vermogen om Bewust om te gaan met Gedachte-Intenties-Wissels. Doe zelf de test. Van zodra je héél Bewust gaat omspringen met het uitzenden van jouw eigen Gedachte-Intenties dan zal je merken dat het GOD-systeem inderdaad gelijk oversteekt.

GOD is in mijn visie dus een 'onzichtbare' kracht én pracht-bron van waaruit Alles & Iedereen Gelijktijdig Geleid, Gebriefd en Beschermd wordt.
Je kan in Gedachten eender welke vraag stellen, je zal altijd antwoorden krijgen of vinden. Het is gewoon een kwestie van jezelf hiervoor open te stellen en er rustig de tijd voor te nemen om hiermee te experimenteren.

Je hoeft dus niet perse naar de kerk om in optimaal contact te komen en te blijven met het GOD-systeem.
Persoonlijk sta ik zelf het meest zuiver in contact met onze GOD-bron door me Bewust GLIMLACHEND te concenteren op een Universele Win-Win-visie waarin ik Alles & Iedereen, tot in het kleinste detail, een 100% Gelijke Waarde of NUT toeken.
Ik ga ervan uit dat Alles & Iedereen naar het evenbeeld van de GOD-bron geschapen is, dat Alles dus 100% Gelijkwaardig is.
Van zodra je het fenomeen ongelijke waarden opheft krijg je een ongelooflijk zalig eenheids-gevoel en krijg je tevens een hele andere kijk op dezelfde wereld.

Ik heb Begrip én Respect voor hen die wél in een God als man geloven want Elke visie is een 100% Gelijkwaardige aanvullende visie tov alle andere.

Glimlach en vorm spelenderwijs jouw eigen 100%-visie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat staat hier eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gerdamaria; wat een vreselijk vaag en zweverig antwoord! ik kan hier nou echt he-le-maal niets mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik het helpen dat jullie mij niet begrijpen?
Misschien eens de moeite doen om écht open minded te lezen?
Enfin, voor mij is het duidelijk en de rest is bijzaak, iedereen pikt overal datgene uit wat hem/haar van pas komt, toch? Fijn weekend nog!
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je continu niet wordt begrepen, zelfs niet door bijzonder open-minded personen, kun je beter proberen je manier van beschrijven te verbeteren. Teksten schrijven die de doelgroep niet begrijpt is zinloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel Bepalen 2 niet begrijpende mensen hier dan de doelgroep, goed om weten ;-) Ik begrijp echter wat je bedoelt en ik heb die bedenking zelf ook wel gemaakt toen ik jullie reactie las.
Echter, hoe kan ik weten of ik wel of niet begrepen ga worden als ik niet eerst op mijn manier een antwoord formuleer.
Er zijn forums waar ze dit soort reacties enthousiast onthalen omdat ze me zonder meer begrijpen. Ik heb al meermaals gemerkt dat hier op een heel ander niveau of golflengte wordt gecommuniceerd. Daar wil ik verder niets mee bedoelen. Dat is niet beter of slechter, dat is gewoon anders.
En als ik dan een tijdje niet op GV ben geweest dan is het best ff wennen dat ik plots niet bevattelijk overkom. Blijven oefenen is de boodschap dus - hahaha Bedankt voor het reageren en we zien wel hoe het verder verloopt, ik maak er mij alleszins niet druk om, het is wat het is. Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droom maar lekker door GerdaMaria als je je daar goed bij voelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o ja, helemaal prima, maar als ik de moraal van het verhaal begrijp, is de boodschap: met een glimlach op je gezicht, geef je aan alles een positieve draai en komen er vanzelf alleen maar fijne dingen op je af.
voor mij (en ik denk voor heel veel andere mensen) werkt dit niet en is dit niet realistisch.
maar als het voor jou werkt, fijn!
Kristal
12 jaar geleden
Volgens mij komt het er gewoon op neer GerdaMaria dat je bedoelt:
-Wat je aan energie uitzendt krijg je terug, in andere vorm weliswaar.
-Kijk uit wat je je wenst want je krijgt het.
-Je wens is van het hoogste niveau wanneer je het wenst om het beste voor iedereen te bewerkstelligen, voor het hoogste goed van iedereen dus..
-Jij, GerdaMaria verbindt je met het goddelijke via een glimlach.
-Je ziet God niet als persoon maar als energie.
-Iedereen is energie, dus gelijkwaardig en je je dat bewust wordt kan je een eenheidsgevoel ervaren. Misschien zit ik ernaast. Maar het heeft geen enkele zin om op GV je visie op deze manier te verwoorden wanneer men het niet kan volgen.
Ik ben redelijk bekend met nieuwe tijdsgedachten, de werking van energie, channelings etc. maar ik moet dit 3 keer lezen en weet nog niet zeker of ik je snap. Het is dus juist de kunst het zo te vertellen dat men het wél kan volgen. Dat heeft niets te maken met het feit of iemand wel of niet open minded is.
Cryo kan mij ook heel begrijpelijk ingewikkelde materie uitleggen waar ik niet mee bekend ben.
Het getuigt van open minded zijn wanneer je uitlegt wat je bedoelt als men het niet begrijpt.
Wat heeft je antwoord anders voor zin hier op GV?
Dan kan je toch beter je ideeen voor je houden of vieren met hen die jou wel begrijpen, in je eigen wereld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent op de goede weg Kristal hahaha, Als cryo jou ontcijfering nu ook nog eens iets verder ontcijfert kristal, komen we er wel uit en snappen we het helemaal! ;-)
Kristal
12 jaar geleden
;-))
Vraag maar Wiccalife, ik hoop dat ik je kan verduidelijken wat je niet begrijpt, en dat doe ik met liefde :-))
Geloven is een keuze die je maakt. Je gelooft wel of niet. Overigens: ook mensen die zeggen niet te geloven, geloven erin dat ze iets niet geloven. Daar kiezen ze voor.
Bekeerd ben je wanneer je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij jouw zonden heeft vergeven!

Zoek eens deze tekst op in de Bijbel: 1 Johannes 5: 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan om het heilige boek te lezen dat jij het liefst wilt lezen of dit nu het nieuwe testament is of de bijbel, gaandeweg je het leest zul je er van zelf achterkomen of je het wat vind!

niet geschoten is altijd mis;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed, als jij het zegt ga ik maar eens de Heilige Q'ran lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cry cry
Hoi Anne,

De Natuur is God's kerk.
Een religie zonder hel; zonder schuld; zonder schaamte.
Ontelbare schepsels dienen al, simpel, door te zijn, hoe ze zijn, en te doen wat ze (kunnen) doen.
[Alleen mensen hebben last van rare hersenspinsels :D ]

Je hoeft geen evolutie-leer, perse
Je hoeft geen kerk, perse..
Kijk eens rond voor meerdere mogelijkheden; geniet van wat je wel gelooft ~
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw! je zegt dat zo mooi. "Ik zie alleen maar de sporen die hij in zijn schepping heeft achtergelaten." volgens mij geloof je er al in. ga eens de bijbel lezen. dan leer je er veel meer over. en twijfel is niet erg dat heeft iedere gelovige.

het is idd een moeilijk geloof omdat je god niet met eigen ogen ziet. maar zoals jij al zei je ziet zijn sporen en daar moet je op letten. je kan naar de kerk gaan en nog meer over god leren. in de kerk kan je gedoopt worden en belijdenis doen en meer over god leren. maar volgens mij gaat het er om wat je in hart gelooft. als je met heel je hart geloofd in god en jezus kan je in de hemel komen daarvoor hoef je niet naar de kerk. de kerk is alleen een hulpmiddel om meer over hem te leren, en je leert er mensen kennen die er precies zo over denken als jij. dat is het mooie van de kerk. maar geloven doe je in je hart. (met of zonder kerk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke vraag. Ga lekker naar de bieb en ga wat lezen over het christendom, de islam of het jodendom. Zelf ben ik moslim en geloof ik dus in Allah. En vind ik het heel bijzonder dat jij dit soort dingen ook ziet. Ik geloof in de islam omdat mijn ouders me dat aangeleerd hebben. Maar jij ziet die dingen zelf al. Je hoeft niet de hele bijbel of quran uit je hoofd leren om een gelovige te zijn. Het feit dat jij alleen geloofd in de scheppingen van God maakt je al een goed mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks de enorme hoeveelheid antwoorden en reacties toch nog 1 van mij....

Je schrijft: "Ik kan niet in de evolutie geloven": evolutie is een feit, dat is niet een kwestie van geloven. Dieren, planten, wij mensen: we evolueren, dat is bewezen en gebeurt nog steeds, ongemerkt, generatie na generatie.

Je schrijft: "Ik kan niet in de evolutie geloven, maar ook niet in God." en in een latere zin: "Ik wil dus in God geloven.."
Met andere woorden: je KUNT niet in God geloven, maar dat WIL je wel....?? Uh... je wilt iets wat je niet kunt dus?
Als je iets wilt wat je niet kunt, dan zal dat niet lukken. Overdreven voorbeeld: je bent 80 en je wilt een beroemde prima ballerina worden: dan kan je willen tot je een ons weegt, maar ook dan zal je het niet kunnen.

En dan de vraag: "wat moet ik doen?"
Je moet helemaal niks, waarom? Van wie?
Als je meer kennis wilt nemen van een geloof, dan zou je jezelf kunnen informeren en dat kan op vele manieren: internet, naar kerkdiensten, lezen, praten met mensen, GV antwoorden en reacties lezen etetc.
Geloven in iets doe je zelf, dat kan niemand anders voor je doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in god gaat geloven dan wordt je niet veel wijzer over de evolutie, er is inmiddels een groot aantal gelovigen die die evolutieleer afwijzen,dus hiervoor zou je zeker NIET moeten gaan geloven en het zijn overigens ook niet de sporen van die God die achter gelaten zijn in de natuur, maar het resultaat van die evolutie.
Wil je iets over de evolutie weten lees dan eens van Darwin, maar los van hem is er is zeer veel geschreven over de evolutie (begin eens bij:"Evolutieleer voor Dummies")
Maar jouw vraag is niet zo vreemd want een mens wil graag dingen weten en antwoorden op vragen krijgen maar om te geloven hoef je niet bekeerd te worden,en de antwoorden die jij wil hebben zul je dan ook niet allemaal krijgen.
Er zijn vast en zeker wel mensen in jouw omgeving die geloven praat daar eens mee.Ook zijn er zat internetsites waar je over geloof kunt praten, maar ik zou als ik jou was wel eerst informeren naar wat geloof is en wat dat inhoudt voordat je je laat bekeren,want eenmaal die weg ingeslagen is de weg terug tamelijk moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken je situatie. Ik ben de dochter van twee overtuigde atheïsten(die dus nergens in geloven) maar zelf ben ik altijd al opzoek geweest naar God. Ik zag ook de tekenen, net als jij. Ik begon mijn zoektocht op mijn 17e.

Eerst zocht ik in het christendom naar mijn plek, maar de dogma's (heilige drie-eenheid, het niet overeenkomen met wetenschappelijke feiten, etc) schrokken mij af, hoeveel ik ook van kerst en pasen hou, dat geloof kon ik niet delen.
Daarna deed ik een stap terug in de geschiedenis, want ik dacht dat wanneer ik dichter naar de bron ging, ik dichter bij de waarheid kwam. Ik werd ernstig telleurgesteld. De positie van de vrouw is daar slecht, omdat eva de erfzonde aan elke vrouw die geboren wordt doorgeeft en de meeste rabbijnen kijken dan ook neer op vrouwen alsof we niets meer zijn dan een voorwerp of een dier.
Lange tijd zwierf ik rond tussen die twee grote geloven en andere kleinere geloven zoals wicca, indianenmagie, zigeunertrucs (tarot). Ik vond niets.
Tot Wilders kwam met zijn film fitna. Ik raakte geïnteresseerd in de Islam omdat ik tot nu toe alleen geloven had ontmoet die compassie uitdroegen, en geen haat en agressie. Dus ging ik lezen. Qoraan, Hadiths, boeken over de profeet Mohammad (vzmh). Maar al na de eerste woorden die ik las wist ik dat ik God gevonden had. Niet in persoon, niet als iets magisch en fysieks, maar als kennis en gevoel. Islam bleek geen gewelddadig geloof te zijn, alleen als dat was wat je eruit wilt halen, maar een geloof draaiende om compassie, om gelijkheid en om het wiel van de wetenschap. Al vele dingen die wij als moslims praktiseren worden door de wetenschap bevestigd als gezonder en hygienischer.

TEKENEN van de natuur zijn de tekenen van God. Dat jij zegt dat je de sporen van de schepping ziet, is precies wat ik en mijn zusters en broeders zien. Wij weten dat Gods tekenen liggen in de liefde die we naar anderen uitdragen, in de precisie waarmee alles om ons heen gemaakt is.

Ik raad je aan om eens op de site kalamullah.com rond te kijken en op youtube joshua evans op te zoeken. Misschien vind je wat je zoekt, misschien niet. Als God het wil voel je je hopelijk snel thuis in een van de bovenstaande drie geloven.

Maar haast je niet. Het is belangrijker om in God en de dag des Oordeels te geloven dan elk ander iets wat iemand je wijs wil maken. Jou relatie met het fenomeen en begrip God is belangrijker dan een geloof aanhangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Anneke,

je bent 16 en ook jou valt op dat de organisatiegraad van de schepping niet op toeval kan berusten.
Geef jezelf de tijd om dit op je in te laten werken.

Natuurlijk kun je in de Bijbel gaan lezen maar het soort vertaling en daarin soms verpakte dogmatiek kunnen je in de war brengen.

Daarom zou je dan de Willibrord/King James- of oude Statenvertaling kunnen benutten, deze hebben in mijn optiek een meer zuivere lijn naar de grondtekst.
Ook IZMO schrijft waardevolle dingen.

Het grappige is dat God Zelf schrijft dat de mensen HEM terug kunnen vinden IN de schepping en menig ongelovig onderzoeker is mede daardoor juist gaan geloven.

Micro-evolutie is wel aangetoond, met de macro-evolutie is dat minder of niet het geval.

Maar zelfs als levende wezens zich ontwikkelen , sluit dat NIET uit dat het leven is begonnen door de scheppingsdaad.

Als je je stort in religieuze aspecten, wordt er soms aan
de kern voorbij gegaan.

God sprak "Er zij licht" iets wat een big bang aardig omschrijft.

Dat wil niet zeggen dat we veel van de schepping weten,
we zijn net begonnen met kennisvorming en snappen veel dingen niet.

Nu is de mens de uitvinder in de schepping en heeft het met techniek ed. al ver geschopt.
Toch is de doelmatigheid en complexiteit van een enkele cel ingewikkelder dan de grootste instalatie van mensenhand.
logisch dus dat je gaat denken dat Iemand (oneindig veel)
knapper dan een mens alles bedacht heeft en zelfs in subatomaire deeltjes een soort eigen wil heeft gelegd
die kan anticiperen op wat van het deeltje verwacht wordt.

Ik denk dat juist het vormen van inzicht over het leven je tot levend water voert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook gewoon gelovig zijn zonder naar de kerk te gaan. Mijn oma is Christelijk, maar mijn moeder niet. Zelf ga ik niet naar de kerk maar ik geloof wel. Ik denk zelf dat God de evolutie mogelijk heeft gemaakt en zelf niet alles geschapen heeft maar het is wat je zelf wilt geloven ;d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet de tekenen.
Je heeft geen kerk, geen moskee of iets anders nodig.
Christus zij:
Kijk naar de boom, ik ben er
Kijk naar het dier, je ziet mij
Raap de steen op en je vind mij
wand overal kun je hem zien.
Je bent nog jong, je zoekt en je zou het vinden.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag waarop ik je geen antwoord kan geven. Maar wat ik heel even, kort door de bocht, en erg simpel wil vertellen is de materie en non materie.

Wat ik mij zelf al lange tijd afvraag is; ál zou god bestaan. En hij deze wereld heeft gecreëerd, wie heeft hem dan gecreëerd? Er kan namelijk niet zomaar iets ''ineens'' bestaan.

Hoe kan er in eerste instantie helemaal niets bestaan, dan is god er ineens en hij schept de wereld?

Ik denk dat je vooral in je zelf moet geloven, constant aan zelfreflectie doen. En doen waar je jezelf goed bij voelt.

Ik weet het antwoord ook niet, maar mijn motto is;

Eerst zien, dan geloven.

Veel succes met je zoektocht, laat je niet indoctrineren door geloofsovertuigers. Want die willen je laten geloven, en dat is fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evolutie is ook niet uit niks onstaan, er is een heel wat vooraf gebeurt. Ik denk zelf dat God wel bestaat, maar niet op de manier hoe dat is beschreven in de bijbel. Ik denk namelijk dat God en wetenschap een hele nauwe band met elkaar hebben. Je zou eventueel kunnen kijken naar de lezing "everything is spiritual". Wat ik trouwens heel tof vindt is dat je het je wel afvraagd. Ga niet zomaar uit van andermans conclusie of mening. Onderzoek en ondervindt feiten en fabels. Maak daarop je eigen mening en conclusie. Verwacht alleen niet dat je in 2 weken een antwoord hebt, het kan even duren. Maar als je het weet, voelt het als een enorme bevrijding.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij dit al zo jong beseft zal je naar mijn mening hier snel in groeien. Blijf jezelf deze dingen afvragen en de antwoorden zullen komen je hoeft hiervoor niet naar de kerk er bestaat hier geen juiste kerk er is maar 1huis gods en dat ben jij zelf jouw lichaam is het huis van jou geest gekregen van god. De kerk daar mag je geld brengen en ....ach laat ze ook maar (valse profeten), de kerk is Big Business maar dat zicht krijg jij wel als je blijft vragen en let op de kleinste dingen god spreekt overal tot je, er bestaat geen toeval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet teveel over alles piekeren. Er zijn nu eenmaal dingen die niet te verklaren zijn. Gewoon accepteren dat de natuur bestaat en dat wij bestaan. Wie dat heeft gecreëerd of hoe dat allemaal is ontstaan zullen we nooit zeker weten. Wil je geloven dat een God dat alles heeft gemaakt, dan is dat jouw goed recht. Maar geloven wil ook zeggen dat je aanvaard dat je God niet kunt zien. En tenslotte, om te geloven moet je niet naar de kerk gaan, dat kan je thuis ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je veel antwoorden gekregen! Ik stuur je ook nog eentje.
Ik vind het heel bijzonder dat je op 16-jarige leeftijd hiermee bezig bent. Er zijn zoveel jongeren die zich juist ver van het geloof afkeren.
Ik vind dat je je niet hoeft af te vragen hoe je zou kunnen gaan geloven, want je gelooft al. Blijf zo onbevangen en nieuwsgierig, verwonder je over de natuur en lees over de onderwerpen die je interesseren. Praat erover met mensen. En probeer eens te bidden. Neem de tijd om in stilte je ogen te sluiten en je handen te vouwen. God is er voor je, altijd. Of je nou naar een kerk gaat of niet, of je hem (of haar?) nou God of Allah noemt.
Ik wens je een prachtige levensreis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige zeggen dat je niet na moet denken maar juist verder leven! maar ik vind juist heel goed dat je er WEL over nadenkt...en dat je er niet over moet nadenken is natuurlijk geen antwoord op je zeer goede vraag. Ik zelf geloof in God zonder in profeten of boeken te geloven! Ik geloof dus WEL in God maar niet in jezus, mohammed of bijbel of koran etc.