kan je als 'leek' voor iedere tak binnen het christendom in de kerk gaan werken?

Als je helemaal niets met de kerk hebt gedaan, kan je dan evengoed als voorganger aan het werk komen voor de katholieke of gereformeerde kerk? Of moet je daarvoor je hele jeugd ook bij die tak van het christendom betrokken zijn geweest?

Toegevoegd na 21 uur:
niet dat ik die ambities heb, ik vraag het me gewoon af, omdat ik me afvraag of een voorganger hoogstaander is als iemand die gewoon de bijbel studeert als geloofsovertuiging

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste vraag ik me af: Waarom zou iemand voorganger willen worden bij een kerk? En nog wel bij een kerk waar hij/zij 'niets mee heeft'?
Ik kan me nog wel voorstellen dat iemand die 'niets met de kerk heeft' theologie wil studeren, zomaar om meer over kerken en religie te leren. Maar dan word je toch geen voorganger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de toevoeging, die maakt het duidelijk wat je bedoelt.
Een voorganger is dus ook een gewoon mens.
Net zoals iemand die rechten heeft gestudeerd niet 'hoogstaander' is dan iemand die zich gewoon netjes volgens de wetten gedraagt, zo is iemand die theologie heeft gestudeerd niet 'hoogstaander' dan iemand met echte geloofsovertuiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en... daarmee is een voorganger dus geen grondpersoneel van god?

Het beste antwoord

Het gaat er niet om of je "iets met de kerk hebt gedaan", maar veel meer of je een opleiding tot priester of predikant hebt gevolgd. Zo is het in ieder geval in kerken als de RK Kerk, en de PKN (o.a. gereformeerd) geregeld. Misschien moeten we daar maar blij om zijn.

Soms wordt daar in de PKN weleens een uitzondering op gemaakt, zoals Claudia de Breij, die één keer een preek hield in de Domkerk in Utrecht.

Voorganger zijn houdt niet alleen in, dat je 's zondags preekt, maar je hebt min of meer de leiding van een kerkelijke gemeente. Daar komt heel wat bij kijken, en daar zul je voor geschoold moeten zijn.

Als je per se als leek aan de slag wilt in "het christendom", zijn er wel mogelijkheden buiten de gevestigde kerken om, zoals allerlei opwekkingsbewegingen etc, of je kunt zelf een kerk stichten, zoals b.v. een huisgemeente. Voorganger is geen beschermd beroep, dus iedereen kan er morgen mee beginnen. Maar je zult begrijpen dat dat ook risico's heeft. Voor de meeste beroepen geldt, dat je je maar beter kunt scholen, en niet als leek aan de slag moet gaan.

Toegevoegd na 21 uur:
N.a.v je toevoeging:
Een voorganger die een opleiding heeft genoten, is absoluut niet "hoogstaander" dan iemand die de bijbel bestudeert. Hij heeft er alleen meer verstand van.
Zo is iemand die voor arts heeft gestudeerd, ook niet hoogstaander dan iemand die graag medische boeken leest. Maar ook daar heeft de arts er alleen maar wat meer verstand van, en kun je beter op zijn oordeel af gaan.

Kennis van zaken betekent niet dat je meer bent dan iemand met minder kennis van zaken; je hebt alleen maar een vak geleerd dat de ander niet heeft geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat lijkt mij ook. En kan je dan als je rooms katholiek bent met vormsel en communie gedaan etc, evengoed voorganger voor een andere tak van het christendom worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan dat wel. Het komt wel voor dat er priesters overstappen naar de PKN. Maar daar zit dan wel iets achter. Zo'n priester zal zich niet meer thuisvoelen in de RK kerk, en zich meer verbonden voelen met b.v. de PKN, of een andere protestantse kerk. Andersom komt ook wel voor. Predikanten die switchen naar de RK kerk.

Andere antwoorden (4)

als voorganger, dus als dominee, hoef je niet heel je leven bij de kerk betrokken te zijn, maar natuurlijk wel een bekeerd christen zijn. En de meeste kerken vragen ook een theologische opleiding om voorganger te worden ( niet voor andere zaken, maar die zijn natuurlijk onbetaald )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je hoeft niet je hele jeugd bij de kerk betrokken zijn geweest. Je moet wel een universitaire opleiding in de theologie hebben afgerond. En je moet beroepen worden, en dat gebeurt alleen als een kerkelijke gemeente vertrouwen in je heeft. Dat wil niet zeggen dat je niet aan de bak komt als je niet bijvoorbeeld gereformeerd bent opgevoed (overigens is het tegenwoordig meestal niet meer gereformeerd, maar PKN, Protestantse Kerk in Nederland), maar wel dat men er van overtuigd moet zijn dat je nu achter het betreffende geloof staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorganger heeft als beroep geen wettelijke status en dat kun je in principe dus in iedere kerk zijn; je zou dus een preek kunnen opnemen en op youtube zetten en zien of er geïnteresseerden zijn.

Toegevoegd na 21 uur:
Een voorganger heeft geen officiële opleiding hoeven volgen en is dus niet meer dan een willekeurig ander persoon die de bijbel bestudeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aan een theologische hogeschool bent afgestudeerd kun je predikant worden. Als je in een RK kerk wilt gaan werken, dan moet je aan een seminarie studeren. Dat zijn de vereisten. Je hoeft dus niet eerder bij die kerk betrokken te zijn geweest.

Maar in plaats van 'voorganger in een kerk worden' kun je er beter naar streven om God werkelijk te leren kennen door persoonlijk de Bijbel te bestuderen. Daar is geen seminarie of theologische hogeschool voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absoluut belangrijk om God werkelijk te leren kennen en persoonlijk de bijbel te bestuderen, maar het één sluit het ander niet uit. juist als je voorganger bent van een kerk heb je veel praktische tijd om hiermee bezig te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wanneer je voor een bepaalde kerk werkt, dan moet je de zienswijze van die kerk vertegenwoordigen. Dan sta je misschien niet geheel objectief tegenover dat wat echt in de Bijbel staat, maar anders is dan de leerstelling in die kerk. Ieder mens die ervoor gemotiveerd is kan voldoende tijd vrij maken om de Bijbel te bestuderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, wat is voldoende?! ik moet toch naar mijn werk.
als predikant van een gemeente IS de bijbel bestuderen (het grootste gedeelte) je werk. natuurlijk vertegenwoordig je de zienswijze van die kerk. logisch, want je bent zelf lid van die kerk en bent dat ws geworden omdat je achter die zienswijze staat.
van welke gemeenschap je ook lid bent, het zal altijd voor een deel je zienswijze beïnvloeden. zelf goed kennis verzamelen blijft dus altijd belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het valt toch echt te hopen dat niet al te veel mensen je raad opvolgen, en ook vinden dat "het beter is om God werkelijk te leren kennen en de Bijbel te bestuderen, dan priester of predikant te worden". Want als iedereen dat vindt, zit de PKN straks zonder predikanten. Het is precies zoals gonzo zegt: "het een sluit het ander niet uit". Er zijn gelukkig nog steeds mensen die de roeping hebben, om de Kerk te dienen als predikant of priester. Ook het gevaar, dat je in de kerk niet meer objectief tegen de zaken aan kunt kijken, klopt niet. Vooral in de PKN geldt, dat er plaats is voor verschillende opvattingen en er is nauwelijks sprake van "leerstellingen".