Het enige wat Jozef gedaan heeft,was het leiden van de ezel en begeleiden van Maria.v\Verder was hij niet belangrijk en werd door de schrijvers van de evangelieen afgedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vind je ? Ik heb het idee dat hij best hoog scoort op het lijstje 'BB'ers' (Bekende Bijbelpersonages), net als Noach, Mozes, Jezus (die natuurlijk een hoofdrol speelt) Kain en Abel, Adam en Eva, Abraham, David en dergelijke.
Veel bekender bijvoorbeeld dan Daniel, Jozua, Esther, Ruth of Salomo. En nog veel bekender dan Ezechiel, Levi, Taddeus of Martha.

Zijn verhaal / geschiedenis wordt vrij uitgebreid uit de doeken gedaan, staat in ieder (kinder)bijbel, hoe beknopt ook, en geen zelfs maar gematigd christen die dit verhaal niet min of meer geheel uit zijn hoofd kent. Zo klein is zijn rol dus in mijn ogen helemaal niet.

Naast het concrete verhaal zelf, dat mensen kennen van de gekleurde mantel tot de uittocht uit Egypte en de tien plagen, zitten er ook veel symbolische dingetjes in die zo ongeveer iedereen kent, zelfs niet-gelovigen, zoals de schenker en de bakker, de dromen en de benoeming tot onderkoning. Niks onbelangrijks of kleins aan, als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt niet Jozef de zoon van Jacob die van de gekleurde mantel bedoeld.
Het gaat om Jozef de man van Maria, de (pleeg)vader van Jezus
In de bijbel spelen twee Jozefs een rol. Marleen beschrijft hierboven de inderdaad niet kleine rol van de Jozef uit het Oude Testament, maar daarnaast heb je ook nog de man die de 'onbevlekte' Maria begeleidde.

Na de dood van Jezus heeft men geprobeert om van Jezus de Messiah te maken waarover in het oude Testament wordt geschreven. Zo zou volgens bepaalde teksten (zo gelooft men) de messiah uit een maagd geboren worden, een heldentraditie die ook al in de mythe rond de egyptische godenzoon Horus werd gebruikt. Een andere voorwaarde van de Messiah was dat het een zoon van David zou zijn (die zo'n 700 jaar voor Jezus zou hebben geleefd)

Jozef zou volgens een van de twee tegenstrijdige stambomen van Jezus (Matteüs 1,1-17) een afstammeling van David zijn, dus daarmee zou de 'zoon van David' voorwaarde zijn opgelost. Maar dan was er ook nog de 'geboren uit een maagd' voorwaarde. Als Jezus uit een maagd geboren zou zijn, dan zou Jozef niet de vader kunnen zijn. Zodoende heeft men de Jozef zoveel mogelijk uit de evangeliën geweerd en eigenlijk alleen gebruikt om aan te tonen dat Jezus een zoon van David was. Te veel aandacht aan deze Jozef geven zou inbreuk doen aan de mythe dat Maria een maagd zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jozef van nazareth of jozef de zoon van jakob? dat schilt nogal wat betreft het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Jezus de hoofrol had opgeëist m.i.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus heeft helemaal niets "opgeeisd". Hij komt verderop in de Bijbel pas in beeld, daaraan vooraf zijn al heel wat personen de revue gepasseerd. Jozefs rol word wel degelijk benadrukt, alleen niet zo uitgebreid als sommige anderen.
Een interessante benadering van bijbelverhalen is de literair-technische.
Stel je gaat een filmscript maken over iemand die de zoon van god wordt genoemd.
Dan ga je toch niet eindeloos doormekkeren over een timmerman die niet zijn vader was ?

Toegevoegd na 4 uur:
En dan hebben we ook nog een derde Jozef...Jozef van Arimatea ! Die zijn eigen graf voor Jezus ter beschikking stelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ie een goedgelovige sul was die in de smoes van van Maria trapte om haar slippertje met een romeinse legionair te verbloemen.