wat is nou het verschil tussen het jodendom en het christendom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
32.2K

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat niet in een paar zinnen uit te leggen en in 2500 tekens ook niet denk ik.
Maar hier komt het belangrijkste:
Joden geloven in het Oude Testament, waarin onder andere de voorspellingen staan dat Jezus komt. Ze geloven dat Jezus nog moet komen, dus dat Hij nog niet geboren is.
Daarentegen geloven Christenen dat de Heere Jezus al gekomen is. Christenen geloven wel in het Nieuwe Testament. Dus alles wat in het Nieuwe Testament staat geloven de Christenen wel, maar de Joden niet.
Zo geloven Christenen dus dat de Heere Jezus al geboren is, namelijk in Bethlehems stal. Dat Hij ook gekruisigd is en gestorven en begraven voor onze zonden. Dat hij naar de hemel is opgevaren en zit aan de rechtertroon van God de Almachtige. Vandaar zal hij komen om te oordelen op de dag van de wederkomst.
Dat geloven de Christenen dus wel en de Joden niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

voor een groot deel komt dat overeen, voor de duidelijkheid, de bijbel is onderverdeeld in 2 delen, het oude en het nieuwe testament. het gehele oude testament is hetzelfde als bij de Joden. In het oude testament wordt de komst van een Verlosser voorspeld. De christenen geloven dat Jezus die verlosser is, en daar gaat het nieuwe testament verder. Echter de Joden geloven niet dat Jezus die verlosser was, en wachten er nog steeds op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle overige verschillen zijn een gevolg dat ze Jezus niet als verlosser zien. De wetten die ze zouden zijn voor christenen inmiddels opgegeven, alles heeft te maken met het ene Grote Offer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens absor! +
Het Jodendom gelooft niet in Jezus. Zij hebben ook geen nieuwe testament.. De joden geloven dat de messias nog moet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jezus was een jood
Volgens mij geloven de joden alleen het deel uit de bijbel voordat Jezus is geboren (dus alleen het oude testament). De christenen geloven ook het nieuwe testament uit de bijbel.
Zo is het mij ooit vertelt, maar er zullen vast wel wat meer verschillen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De joden geloven niet dat de Messias gekomen is, zij verwachten hem nog. (ze hebben ook altijd een stoel leeg, klaarstaan, voor de profeet Elia. Joden verwachten ook zijn wederkomst, even een bij-weetje ;)) De joden geloven dus niet in het nieuwe testament. Ook zijn de feestdagen anders: Veel christelijke feestdagen zijn oorspronkelijk joods. Pasen (de dood van Jezus) valt tegelijk met het pesach van de joden. De joden gedenken met pesach de verlossing van de slavernij in Egypte.
Alleen het christelijke kerstfeest komt niet van de joden. Die is afgeleid van het germaanse midwinterfeest.
Dit was om meer germanen tot het christendom te laten bekeren.
verder zijn er nog andere rituelen.