Waarom branden ze in de Katholieke kerk kaarsjes en in de Protestante kerken niet ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
19.3K

Het beste antwoord

Ook in protestantse kerken worden kaarsen gebrand. Een uitzondering daarop, zouden de orthodox protestantse kerken kunnen zijn. Daar houdt men niet zo van allerlei uiterlijk vertoon, en wordt b.v. een bos bloemen in de kerk ook niet zo gewaardeerd.

Voor de meeste protestanten en Rooms-Katholieken is de kaars een symbool van het Licht dat het donker overwint.

Het gaat in de Rooms-Katholieke kerk alleen iets verder dan bij de protestanten, en de kaars krijgt daar naast het symbool ook min of meer een functie. Hoewel de meeste protestanten nauwelijks moeite zullen hebben met onderstaande tekst, wordt hier de betekenis van de kaars op de typisch Rooms-Katholieke manier uitgelegd.

"Naast de eredienst worden kaarsjes op vele plekken kaarsjes (of lichtjes) aangestoken. Een kaarsje begeleidt het gebed. Kaarsjes worden opgestoken bij heiligenbeelden (vooral bij Maria) in de kerk of in een kapel of bij iconen (Orthodoxe kerken). In Italiaanse kerken zijn vanwege brandveiligheid kaarsjes vaak vervangen door elektronische kaarsjes. Je gooit dan een muntje in een kaarsjesapparaat en dan gaat er een lichtje branden. Dat muntje (net zoals een kaarsje soms geld kost) staat voor het brengen van een offerande: een gave die je aan God opdraagt,

Een kaarsje opsteken is feitelijk een hele eenvoudige handeling. Je steekt een kaarsje op en deze plaats je voor een heiligenbeeld in een kaarsenrek. Tijdens en na het plaatsen kun je bidden voor een bepaalde intentie. Bijvoorbeeld voor overleden familie, voor ziekte van een vriend/vriendin of om het verkrijgen van een gunst. De brandende kaars begeleidt als het ware het opstijgende gebed naar de hemel. Het bidden om voorspraak van een heilige, met een kaarsje, is een zeer gebruikelijke gebedspraktijk. Heiligen zijn krachtige voorsprekers bij God."

Het citaat komt hier vandaan:
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=3888
Je kunt daar ook het hele artikel lezen.
De 1e 2 alinea's van het artikel zouden m.i. zowel door protestanten als Rooms-Katholieken geschreven kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Adriaan! ;-)

Andere antwoorden (4)

Een kaarsje branden voor b.v. een heilige, is een vorm van eerbetoon en respect voor die heilige.

Iets wat ze in de protestante kerk niet toestaan.
Je mag er geen heiligen vereren/ aanbidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Van mij geen min hoor (daar doe ik niet aan), maar ik ben het niet eens met je reactie. Voor zover ik dat ooit heb meegekregen, gaat het bij protestanten niet zozeer om het feit dat ze geen heiligen mogen aanbidden, maar omdat ze dat hele gedoe flauwekul vinden. Protestanten geloven gewoonweg niet in "heiligen", en vereren en aanbidden ze dus ook niet. Een kaars heeft voor hun dus ook helemaal geen religieuze betekenis.
Amadea
12 jaar geleden
Een kaars heeft voor protestanten zeker wel betekenis, alleen inderdaad niet in verband gebracht met heiligen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, ik had je antwoord gelezen, Amadea. Voor zover ik weet hebben kaarsen in de protestantse kerk geen religieuze betekenis, maar zijn ze vooral bedoeld om een stukje sfeer (de sfeer van bezinning) te brengen en verder niets. Protestanten worden toch nergens (via kerk of bijbel) "aangemoedigd" om iets met kaarsen te doen? Of zit ik daar helemaal naast? En hebben b.v. kaarsen in de protestantse kerk (of in de protestantse kerstboom) wel een echte rol binnen het geloof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Pieter2011, je schrijft dat kaarsen geen religieuze betekenis zouden hebben bij de protestanten. Wat een "religieuze betekenis" precies is, weet ik niet, maar wel weet ik dat het in bijna alle PKN kerken de gewoonte is, om op de absis-tafel met advent 4 kaarsen neer te zetten. Eerste adventszondag brandt er één kaars, en zo door tot de 4e adventszondag. Ik denk dat zoiets toch net iets meer is dan "sfeer", en het dus ook iets betekent. Het aansteken van een grote kaars in de kerk, bij de aanvang van de eredienst, is ook een soort ritueel geworden. Verder schrijf je dat protestanten gewoon niet in heligen geloven, ze niet vereren en niet aanbidden. Ik denk dat je daar grotendeels gelijk in hebt, maar dat het allemaal toch ietsje genuanceerder ligt. Ruim voor de komst van de PKN, ik schat +/- 1973 kregen we het "nieuwe" Liedboek voor de Kerken, en alle protestanten zongen vol overgave lied 299 (op die prachtige melodie) Voor alle heilgen in de heerlijkheid
die U beleden in hun aardse strijd,
zij uw naam lof, o Jezus, te allen tijd !
Halleluja, halleluja !

Gij waart hun rots, hun burg en al hun macht;
Gij, Heer, hun loods en licht in storm en nacht;
Gij hebt uw pelgrims veilig thuis gebracht.
Halleluja, halleluja ! Protestanten groeien langzamerhand weer een heel klein beetje naar de "moederkerk" toe. We gaan inzien dat we met de reformatie wel heel veel weggegooid hebben; ook veel goeds. De aflaten hoeven we echt niet meer terug, maar dat beetje pracht en praal, is vaak alweer in ere hersteld. Het hoeft niet meer zo sober, zoals we gewend waren. ;-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitvoerige reactie! Het maakt mij weer eens duidelijk dat ik er (ondanks mijn -best strenge- opvoeding in een protestants gezin, dat overigens zelden naar de kerk ging), eigenlijk heel weinig van af weet.
Ook advent kwam bij ons thuis niet ter sprake; dat werd beschouwd als een katholiek ritueel... waar "wij" beslist niet aan meededen! Kennelijk was er binnen ons gezin meer aandacht voor de "verkeerde kanten" van het katholieke geloof, dan voor de inhoud van de protestantse leer. Het wordt me in elk geval steeds duidelijker dat ik beter geen reactie had kunnen plaatsen... Nogmaals dank voor je uitgebreide uiteenzetting! Ik heb weer wat geleerd - en dat is volgens mij ook de bedoeling van deze site...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie waardige discussie op mijn antwoord.
het ligt dus wat ingewikkelder dan je zo zou denken, maar waarom dan al die minnen?
Denk niet van jullie hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Ed. Zo heb ik het ook altijd geleerd tijdens mijn redelijke strenge Gereformeerde opvoeding.
Advent werd bij ons wel geveird, maar een kerststalletje onder de boom was echt uit den boze, wat ik als kind jammer vond. Maar gelukkig groeide ik op in het overwegend katholieke Limburg en kon ik bij vriendinnetjes naar die prachtige kerststalletjes kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch ook nog een plusje
bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011, dit hoef je niet te schrijven hoor:
"Het wordt me in elk geval steeds duidelijker dat ik beter geen reactie had kunnen plaatsen". Er is helemaal niets mis met je reactie! Wat ik schreef was meer een aanvulling op je reaktie, dan tegenspraak of kritiek!! ;-)
Pieter2011
12 jaar geleden
@Mesher Nee hoor, ik reageerde omdat ik dacht dat ik het beter wist. En jouw antwoord heeft me duidelijk laten zien hoe weinig ik ervan af weet. Een eyeopener!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
respect voor elkaars mening, heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijne, nette discussie! Zo hoort het onder Christenen.
misslobe
12 jaar geleden
+ 1, omdat ik het met je eens ben!
Kristal
12 jaar geleden
Nog even ter aanvulling van alle mooie reacties: het "heiligen vereren" is vermoedelijk óók direct verdwenen toen de protestante kerk zich afscheidde van de katholieke kerk, en en dat gebeurde om dat wat er in de Bijbel stond: men zal geen stenen beelden maken (en vereren) naar Uw aangezicht. Ik weet de letterlijke tekst niet meer maar mijn gereformeerde moedertje was er wars van, van al de beelden en opsmuk in de kath. kerk. ;-)
En hoewel er wel kaarsen gebrand worden in de protestante kerk zijn die kaarsen eigenlijk altijd voor iedereen en de sfeer en kostenloos, en kent men daar niet het verschijnsel dat je je eigen kaars koopt en voor iemand of voor de goede afloop van een gebeurtenis brandt. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Kristal, helemaal mee eens.
Maar de scherpe randjes gaan er een beetje van af.
Kristal
12 jaar geleden
hoe bedoel je Ed? De scherpe randjes van jouw antwoord of bedoel je er iets anders mee?
Kristal
12 jaar geleden
...oh wacht even Ed, je bedoelt waarschijnlijk de scherpe randjes van de verschillende opvattingen tussen protestanten en katholieken....
Begrijp ik het goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. reactie 20 ;-)
Na de splitsing tussen de katholieke kerk en de anders denkende, waren er glasheldere verschillen, dat is nu wat aan het vervagen,.......... ja nu staat er ineens een andere reactie van je er bij, humor!
Ja dat begrijp je goed.
Kristal
12 jaar geleden
Oké Ed, dan begrijp ik het nu ;-))
Dat klopt niet, hoor. Ook in protestantse kerken worden kaarsen gebrand. Alleen met een andere insteek. In de katholieke kerk wordt er een mystieke betekenis aan gegeven; door voor iemand een kaarsje te branden hoopt men dat het die persoon door een heilige invloed beter zal gaan. Bij de protestanten wordt een kaars gebruikt om licht en warmte te brengen, en ook wel om even stil te staan bij bepaalde personen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch hetzelfde ?
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dat is niet hetzelfde. Protestanten vragen geen voorspraak aan Maria, sint Antonius, aartsengel Gabriël enzovoorts. Het is meer om even in gedachten bij medemensen die dat nodig hebben stil te staan. In mijn kerk bijvoorbeeld worden voor de kindernevendienst kaarsen aan de Paaskaars aangestoken die zij meenemen als ze naar hun eigen ruimte gaan, zodat zij toch verbonden blijven met wat er in de kerkzaal ondertussen plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf moslim maar atheïstisch opgevoed in een christelijke maatschappij en ondanks mijn keuze voor de Islam brand ik wel eens een kaarsje in een kerk om mijn hoop voor iemand uit te drukken.. is dat dan protestants of katholiek?
Amadea
12 jaar geleden
Dat zou het beide kunnen zijn. We worden eigenlijk steeds oecumenischer, want doordat er veel kerken sluiten groeien we langzamerhand naar elkaar toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jammer zeg,zo verdwijnt een hoop culturele historie
Niet alleen geen kaarsen maar protestanten zijn principieel wars van pracht en praal in hun religieuze beleving. Dat begon al in de 16e eeuw met de beeldenstorm toen de opkomende stroming van calvinisten die volstrekte soberheid nastreefden en die de beeldenverering en de immense rijkdom van de katholieke kerk streng veroordeeld. Nog steeds zijn orthodoxe protestanten tot het overdrevene sober (en somber) in hun geloofsbeleving (zwarte kousenkerk). Dat uit zich ook in hun kleding, levenswijze en kerkinterieur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de protestanten kerk een versobering is van de katholieke kerk en daar past al die opsmuk niet in, net zo min als dat ze beelden vereren