Waarom wordt er zoveel gediscussieerd over religie?

Alstublieft, ik vraag u om serieus hierop te antwoorden. Waarvoor dank!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Religie is een mening. Het onderbouwt vaak je levensopvattingen met betrekking tot zowat alles. Aangezien er meerdere religies zijn, zijn er dus ook meerdere meningen en levensopvattingen over alles. Dit vraagt om discussie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (26)

ja idd en geloven doe ik in mezelf ben er geen hulp bij nodig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het iets ongrijpbaars is en voor vele doeleinden gebruikt kan worden. Er is een discussie over mogelijk zonder dat er iemand gelijk krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Religie is voor lutsers en die proberen andere lutsers ook gelovig te maken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het gewoon een recent discussiepunt is. Religiën worden je op dit moment van alle kanten opgedrongen en de normale mensen willen hier gewoon geen reedt mee te maken hebben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Knappe jongen hurr.., klopt helaas toch wel volgens mijn spellingscontrole
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
reedt .. je komt zeker nooit op geenstijl?
Omdat niemand de waarheid weet en niemand de waarheid kan aantonen en nooit aangetoond kan woorden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is van nature religieus.

Er zit waarheid in de religie.

Atheisten bezitten een neuroze waardoor zij het nodig vinden om domme vragen te stellen over God en geloof om hun eigenbeeld op te krikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn genoeg geloven, waarom zou je de een wel geloven en de andere niet? Er is geen bewijs dat het allemaal klopt wat ze zeggen. Daarom is er discussie over.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor veel mensen is dit een belangrijk levensvraagstuk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat iedereen kan speculeren. Religie is niet voor niets een synoniem van Geloof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat de atheisten aan een inhaalslag bezig zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Religie is een uiting van alles wat men niet kan of wil begrijpen via wetenschap. Als men iets niet kan begrijpen dan is daar veel discussie over en daarom is er dus veel discussie over religie.
(ik laat een God of goden buiten beschouwing, aangezien dit ook weer discussie op kan leveren)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie religie als een uitsterfend afhankelijkheidsgevoel van mensen doordat de wereld zich steeds meer ontwikkeld, en onze kennis steeds groter wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel omdat je 3 groepen hebt, gelovigen, atheisten en een groep die zich om beide niet druk maakt.

Atheisten zijn nog wel eens geloof aan het bashen omdat zij geloven dat god niet bestaat

Mensen die vrij denken boeit het geen ene moer wat beide groepen schreeuwen, ze geloven eenvoudig helemaal niets, discussie's halen niets uit maar zo langzamerhand wordt het voor gelovigen heel moeilijk om vol te houden dat er een god bestaat
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de ene de ander wilt overtuigen in hoe mooi zijn of haar geloof is. Diegene gelooft en wilt dit dan delen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geen geloof is ook een geloof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het over het meest fundamentele in het leven gaat. Want het maakt nogal wat uit of je wel of niet in God gelooft.
Een zelfde vraag: waarom werd/wordt er zoveel gediscussieerd over de relativiteitstheorie? Omdat niet iedereen erin geloofde/gelooft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is van nature religieus. Hij tracht de vragen over 'het waarom van het zijn' te beantwoorden. Deze vragen zijn niet in deze wereld te beantwoorden en hebben daarom elementen 'tussen hemel en aarde' nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Religie gaat mensen die het betreft aan het hart. Wat verwonderlijker is, is dat mensen die zeggen niet religieus te zijn (minstens agnost, maar atheïst kan ook), zich ook zo bezig houden met religie. Met minstens hetzelfde fanatisme in de discussies :-)

Maar het antwoord is: het is een zaak van het hart. Zelfs binnen één geloofsovertuiging of godsdienst zullen de aanhangers met enige regelmaat met elkaar in discussie zijn. Gevoel, ervaringen, interpretatie, het biedt allemaal ruimte voor discussie. En dat is goed! Discussie laat je groeien. Maar als dat al geldt binnen één geloofsovertuigen, wat gebeurt er dan wel niet met een discussie over religie die dwars door geloofsovertuigingen en het ontbreken daarvan, heen gaat?
Precies, dan heb je de discussies zoals die bijvoorbeeld op GV spelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk heel simpel: omdat religie het denken van de mens beïnvloed en dus ook zijn handelen. Het raakt en vormt de mens in het diepste van zijn ziel. Dit geldt overigens voor elke overtuiging, ook die van het atheïsme.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Discussies over "het geloof" worden in 99% van de gevallen gestart door ongelovigen...blijkbaar maken zij zich daar dus druk over.

En terecht! Ik hoop dat iedereen verlossing vindt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat heel de wereld vol is van dat achterlijke geloof. En dat heel de ontwikkeling van de mensheid tegengaat. En steeds gebruikt wordt om volken te onderdrukken en te motiveren voor oorlog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel, omdat geloof vaak wordt aangepakt als rede om een oorlog te beginnen. Daarom staat het ook zo vaak ter discussie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat religie gaat over geloven... als je iets zeker weet, hoef je er niet over te discussiëren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus wordt het altijd een oneindige discussie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof en religie is niet hetzelfde. Mens mag geloven waarin hij maar wilt. Iedereen gelooft in iets. Zelfs als hij het 'zelf' noemt is het ook 'iets'. Dus het is apart van religie. Die gaat niet over geloven die gaat over weten. Voor religiouze mens is er ook niets om over te discusseren.
Sommige mensen zijn van hun geloof af gevallen en anderen zijn juist weer tot het geloof bekeerd. Dat zijn zaken die diepe sporen nalaten en waar men het ook over wil hebben. Niemand is zo fanatiek als een bekeerde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het wordt niet begrepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de mens van nature probeert 'gelijk' te hebben/krijgen? Het leuke is, over iets als religie valt niet te discussiëren en al zeker geen gelijk te krijgen.

Met dat ik het opschrijf is het eigenlijk te bizar voor worden, discussiëren over religie... religie is gevoel, overtuiging.. en voor iedereen anders. Geen discussie mogelijk wat mij betreft :)