In de Bijbel staat dat de mens ''gemaakt is als evenbeeld van God'' - worden hier Gods fysieke of geestelijke eigenschappen bedoelt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen van bijden, anders had ik wel een klabanus van ruim 2 meter
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu heb je der maar 1?
Wat is een evenbeeld?
Kijk in de spiegel en je ziet het!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is god wel een heel dom wezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Staar je niet blind op die Bijbel. God heeft de mens niet geschapen maar de mens heeft God bedacht!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(Deels naar zijn evenbeeld.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel gelovigen gaan uit van het fysieke, bedenk maar dat in het paradijs/tuin van Eden (waar Adam en Eva woonden) twee bomen stonden.
1. de boom die kennis gaf over goed en kwaad
2. de boom die het eeuwige leven gaf
Dit zijn twee belangrijke aspecten van God. God is onsterfelijk en God heeft inzicht in goed en kwaad. De mens zou hebben gegeten van de eerste boom (tegen Gods wil) en daardoor datzelfde inzicht verkregen. God heeft de mens zonder dit inzicht geschapen en heeft de mens dus niet naar zijn geestelijke evenbeeld gemaakt. Vandaar dat, vanuit Bijbels oogpunt, men ervan uit kan gaan dat hier de fysieke eigenschappen bedoeld worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mijn visie, ben ik/zijn wij een deel van God in ons geheel. Dus zowel in lichaam als geest.
Als deel van het geheel heb je alles in je om het geheel te zijn.
Dus kan ik mij wat dit betreft in de bijbel (en menig ander geschrift) vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
FYSIEK:
Dan heeft god dus ook een pimmel en benen om ermee te lopen en een gat om mee te kakken etc etc....onzin.

MENTAAL:
Hij heeft humor, maakt grappen, kan woede aanvallen kennen, kan een beetje down zijn, kan slecht gehumeurd zijn etc etc....nog een onzin.

Inderdaad, bijbel is een sprookjesboek die anno 2009 nog steeds veel aanhang kent...dat is pas vreemd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beide.
Begrijp je dit niet dan moet je de Bijbel lezen.

Trouwens, 99,9999999% van de personen die hier een mening heeft over de Bijbel heeft hem nooit geheel gelezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gewone mens in de wereld identificeert zich met een lichaam en een verstand.
Zodra de mens deze 2 identificaties opgeeft, identificeert hij zich automatisch met het Goddelijke, is hij daadwerkelijk God's beeld en gelijkenis.
.
God's "Ik Ben" besef is de enige realiteit en onvergankelijk.
Ons menselijk "Ik ben" besef is slechts een van de myriade aantallen reflecties daarvan die komen en gaan.

Dichterbij kan ik niet komen.