Wordt er in de Bijbel geschreven over een minimumleeftijd waarop iemand seks mocht hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens alle priesters al veel te vroeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, niet alle priesters, (te) veel priesters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauw om steeds over pedopriesters te beginnen. Daar heeft de vraag toch niks mee te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het allemaal maar hypocriet, in de bijbel staat dat je getrouwd moet zijn voordat je seks mag hebben, maar de priesters zelf vergrijpen zich aan kleine kinderen, terwijl zij toch de vertegenwoordigers van god op aarde moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 't ook maar een vreemd zaakje, maar dat is nog geen reden om dat onderwerp overal maar bij te slepen. Met deze vraag bijvoorbeeld heeft het niets van doen.

Het beste antwoord

Zolang het niet voor het huwelijk was, maakt het volgens de bijbel niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee. Echter er staat indirect wel dat je getrouwd moet zijn voor sex
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, en als het er zou staan , zou dat tegenwoordig niet geaccepteerd worden, omdat in de tijd dat de bijbel geschreven werd, meisjes eerder in staat werden geacht kinderen te krijgen. de gemiddelde leeftijdsverwachting lag ook anders dan nu
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwissel de Bijbel niet dat ander boek, waar de profeet het deed met een heel jong kind.
Sommige zaken werden vroeger ook niet geaccepteerd, behalve in sommige culturen, waar het nu nog steeds voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cuca, waarop baseer je je indiscrete verwijzing naar de Islam en haar boek de Koran? Feit is dat kinderen vroeger klaar waren voor huwelijk en seks wanneer ze geslachtsrijp waren. Dat is op een aanzienlijk jongere leeftijd dan die wij wettelijk hebben gesteld aan huwelijk en seks. Dat was in nagenoeg alle culturen zo, ook in het christendom, want het christenen waren tot ver in de middeleeuwen alleen in naam christelijk en hielden verder vast aan hun heidense gewoonten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling: ik hoef je neem ik aan niet te wijzen op het missbruiksschandaal in de katholieke kerk. Seks met jonge kinderen komt helaas overal voor, onder alle lagen van de bevolking en binnen iedere cultuur. http://nos.nl/dossier/147286-misbruik-rkkerk/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder staat ook niet in de Koran dat Mohammed ook sex had met het kind. Alleen dat er een huwelijk werd gesloten. Het huwelijk consumeren mocht pas nadat het meisje ongesteld werd. En dat, is een leeftijd waarop het hier ook gebeurde, in die tijd.
Nee, over een leeftijd wordt niet gesproken. Je moest wel getrouwd zijn.
In de Bijbel is het verboden dat een man en vrouw "buiten het huwelijk" seksuele gemeenschap met elkaar hebben. Werd dit toch gedaan, dan 'moest' het stel trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar staat dat?
Kimath
12 jaar geleden
Ook wel een 'moetje' genoemd, als de vrouw bijvoorbeeld zwanger was geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En er wordt dus ook niet gesproken over een leeftijd vanaf wanneer men mocht huwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is wel de "regel" in een aantal kerken, maar nogmaals, dit staat nergens zo opgeschreven in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ lilac, nee dat staat nergens. Mijn voorganade reactie was voor kimath en siska.
Drepolli
12 jaar geleden
Dus er staat nergens in de bijbel dat je moet trouwen voor sex? Of überhaupt dat je moet trouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het staat er juist andersom, heb je gesext dan ben je voor Gods ogen getrouwd: ( uit matheus )
4 Hij ( Jezus ) zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je verkracht bent moet je met je verkrachter trouwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dan moet de verkrachter gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor: antwoord op je eerste reactie, dat staat hier: http://www.christelijk-huwelijk.nl/sex2.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Penthesileia: Je hoeft helemaal niet te trouwen, wordt er juist gezegd, omdat je voor God al getrouwd bent. En ik mag aannemen dat dat alleen geld als het met wederzijds goedvinden is gebeurd.
Voor een meisje, vanaf het moment dat ze regelmatig menstrueert. Maar alleen binnen het huwelijk, of anders direct trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, wat weer een hoop anonieme minkukeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb je geen min gegeven, maar 'vanaf het moment dat ze regelmatig menstrueert'? lijkt me niet dat dat in de bijbel staat:P
In de bijbel ligt de nadruk meer op het vermenigvuldigen.
In de tijd van Jezus werd er bij voorkeur getrouwd voor de seks, maar bij Adam en Eva lees je niet veel over een trouwpartij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed antwoord hierop kun je vinden uit het verhaal van Maria en Jozef.
Maria en Jozef waren verloofd. Maria was zwanger geraakt van de Heilige Geest. Jozef was bang geworden omdat hij dacht dat ze gemeenschap had gehad met een andere man en dus in levensgevaar was omdat ze dan echtbreuk gepleegd had.
In die tijd had je nog niet het officieel "voor de gemeente/voor de kerk trouwen" natuurlijk, maar de verloving was al DE verbintenis. Het huwelijk was voltrokken als de bruidegom de bruid in huis had genomen. Bij de verloving golden de regels die nu voor christenen binnen het huwelijk gelden.
Je mag dus geslachtsgemeenschap hebben met de persoon waarvan je samen met die persoon besloten hebt je hele leven mee te delen en in deze tijd is die belofte het officiele huwelijk, en dus mag je pas na het huwelijk geslachtsgemeenschap hebben.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
De minimumleeftijd wordt niet beschreven, maar nu kun je die dus stellen op de leeftijd waarop je mag trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet expliciet in de bijbel te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo staat het in de Bijbel: (1 Korinthiërs 7:36) "Indien iemand echter denkt dat hij zich ongepast gedraagt ten opzichte van zijn maagdelijkheid, indien die de bloem der jeugd is gepasseerd, en dit de wijze is waarop het dient te geschieden, hij doe wat hij wil; hij zondigt niet. Laten zij trouwen."

Uitleg in mijn eigen woorden: als je niet meer in je jeugd bent en je wilt geen maagd blijven, dan is het goed als je trouwt. Er wordt dus van uitgegaan dat je trouwt als je seks wilt hebben. En je moet volwassen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op zich vind ik het antwoord goed, alleen wordt er met de tekst mi iets anders bedoeld.
Paulus spreekt hier over het huwelijk (hij is zelf ongetrouwd en houdt een pleidooi om niet te trouwen. je hebt dan meer tijd te besteden aan de Heer).
hij zegt dat als je het niet gepast vindt om je dochter ongetrouwd te laten blijven , VOORAL als ze al wat ouder wordt, het geen zonde is om haar toch te laten trouwen.
Paulus vindt het goed om je dochter te laten trouwen, maar beter om je dochter niet te laten trouwen.
in hetzelfde stuk staat ook dat je beter kunt trouwen, dan dat je verteerd wordt door verlangen.
over een minimale leeftijd wordt dus volgens mij niks gezegd. wél dat sexuele omgang binnen een huwelijk thuishoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste gonzo, in 1 Korinthiërs hoofdstuk 7 lees ik inderdaad, dat Paulus aanraadt om helemaal niet te trouwen en al je tijd aan de dienst voor God te besteden. Maar NERGENS lees ik dat hij spreekt tot vaders die hun dochter willen LATEN trouwen. Hij spreekt steeds tot de betrokken persoon zelf, degene die 'maagdelijk' is (zowel man als vrouw) en die voor de keuze staat of hij/zij zal trouwen of niet. Niet alleen hier, maar ook op andere plaatsen in de Bijbel, wordt erop gewezen dat je je jeugd het best kan gebruiken in dienst van God en de keuze voor een huwelijk beter tot later kunt uitstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben bang dat wij een verschillende bijbelvertaling gebruiken. in het boek staat het weer anders dan in de nbv. en in beide lees ik weer niks over "maagdelijkheid".
ik lees ook nergens dat je op latere leeftijd zou moeten trouwen.
zou wel graag andere voorbeelden van je willen horen waar dan staat dat je het beter uit kunt stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het vervelende van de verschillen in Bijbelvertalingen. Je zou eigenlijk oud Grieks (in het geval van de brieven van Paulus) moeten kennen om te weten wat er nou werkelijk staat!
de enige echte regels in de bijbel zijn de 10 geboden.
alle andere dingen worden je aangeraden en worden geacht nagevolgd te worden dus inderdaad is hetgeen waar de bijbel over spreekt op dit gebied: je wordt geacht seks te hebben met de desbetreffende persoon waarmee je getrouwd bent en niet voor het huwelijk.