Hoe kon Adam zondigen ?

Volgens het bijbels verslag was Adam volmaakt.

De betekenis van volmaakt is: "zonder enig gebrek,foutloos onberispelijk, ".

Hoe kon hij dan toch in deze volmaakte toestand zondigen?

http://www.encyclo.nl/begrip/Volmaakt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.4K
Kimath
12 jaar geleden
was toch met die appel aan de boom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eten van de vrucht was de daad, maar hij was zonder enig gebrek, hoe kon hij dan in deze toestand overgaan tot deze daad ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de verleiding van Eva!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Adam foutloos was, zou hij zich toch niet laten verleiden ?
Hij moet dan toch geweten hebben dat hij een fout zou maken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van satan, dit is een afgevallen engel, zelfs hij ging de hele andere kant op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve help! Heeft de Christen Unie GV geinfiltreerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jossy: Nee, de Jehova's, al een tijdje. Het geeft wel te denken deze stelling. God zou foutloos zijn, hij zou een foutloze mens geschapen hebben. Toch maakte deze mens een fout. Dan zat er dus een fout in God's schepping. Dan volgt daaruit dat God niet foutloos is. Goed en fout vind ik overigens maar etiketten die de mens bedenkt en die in tijd en plaats kunnen veranderen. Maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: LOL! Adam heeft verdorie de slangen en vrouwen die van appels houden wel een slechte reputatie bezorgd zeg.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zichzelf, hij at immers ook de appel. Ik vind 't een beetje dom (en een kwestie van selectief lezen/interpreteren) als gelovigen de schuld bij Eva leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, die opmerking "valse slang" enz. komt toch ergens vandaan he?
Zou het geloof weer aan populariteit gaan toenemen nu de tijden moeilijker worden? Ik heb dat gevoel heel sterk namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het christelijke geloof niet, ik hoor nog steeds dat de kerken steeds verder leeg lopen. Wat ik wel zie, is een enorme toename in allerlei alternatieve geloven en bijgeloven. Zo is het helemaal in een heks te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zoals de Wicca's religie b.v. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wicca's noemen zich vaak heksen, alhoewel dat niet per definitie hetzelfde is, het woord heks bestond immers al voordat wicca is bedacht in de 60er jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, het wordt al in de bijbel voorspeld dat er steeds minder christenen zullen zijn en dat ze het steeds moeilijker zullen krijgen. tekenen van de eindtijd.
maarja, daar geloven jullie niet in, dus dat zal voor jullie "toeval" zijn.
o nee, de mensen worden steeds slimmer en gaan zelf steeds meer nadenken! dat zal het zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kan dergelijke voorspellingen maken, Gonzo. Zeker als je die kunt baseren op ervaringen met andere geloven. De genoemde voorspelling geldt voor zo'n beetje elk geloof wel. Ik kan ook best wat voorspellingen maken die uitkomen. Ben ik ook een hogere macht dan? Maar ja, dat willen jullie niet horen, jullie blijven lekker selectief als altijd. (Ja, ik kan ook best zo praten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik van je gewend en wordt er een beetje moe van. vandaar mijn zelfde soort reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, dat is mijn tekst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar & jossy Wicca`s zijn Wicca en heksen zijn heks, dit zijn twee hele verschillende dingen.
Het makkelijkste om het uit te leggen voor een wicca is vaak "heks" dit zijn ze echter niet.
Wicca is "new age" en hekserij is zeg maar heel erge old age.....
@ Gonzo......toeval bestaat niet alles gebeurt met een reden. Dat vlak voor 2012 de "maya kalender" bekend wordt gemaakt is ook geen toeval.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar nogmaals, Als je de bijbel kent, zijn bijna alle vrouwen "slecht" Eva, Maria Magdalena. Dit is in de middeleeuwen door de kerk gedaan om de vrouw in "lagere rang" te zetten. Vrouwen waren in die tijd erg belangrijk en de kerk wilde dat een halt toe roepen.
Een heks die op de brandstapel kwam, was eigenlijk een vrouw die veel wist en mensen kon genezen, die genezing was alleen aan God voorbehouden en dus zouden de dames dan wel met de duivel heulen...kop der af dus.
Waarschijnlijk waren de heren kerk in die tijd ietwat geintimideerd door de (toen al) slimme vrouwen, die meerdere dingen tegelijk konden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@muffin: Wicca en heks zijn niet per definitie 2 verschillende dingen. Gerald Gardner, de grondlegger van de wicca, noemde zich al een heks. Verschillende bekende wiccans noemen zichzelf vol overtuiging heks. Dat er ook iets ouders is dat men heks noemt, daar doelde ik al op in mijn reactie. Wat de Bijbel en slechte vrouwen betreft: dat is slechts een beeld geschapen door bepaalde lieden in de kerk. De Bijbel zelf spreekt niet slecht over figuren als Eva en Maria Magdalena. En wat je blik op vrouwen in de Middeleeuwen betreft, ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt dan hoe jij 't presenteert.

Het beste antwoord

Telkens staat er, "en God zag dat het goed was". Ik denk dat dat met die volmaaktheid te maken heeft waar jij het over hebt.
Is alles wat uit Gods hand komt niet volmaakt? Het mooie hiervan is dat de vrijheid bij die volmaaktheid hoort.
Satan was ooit ook volmaakt. Maar hij besloot tegen Gods wil in te gaan, en Satan was machtiger dan de mens, want hij kende God.
Toen heeft hij de mens verleid met die ene leugen en daardoor was wat eens volmaakt was niet meer volmaakt. Satan had vrijspel gekregen op aarde. De mens werd slaaf van de zonde. De zonde leidde tot de dood. Maar door Jezus komst is de zonde niet meer het einde. Hij heeft ons beloofd dat hij terug zal komen op het einde en iedereen tot Hem zal nemen die Hem wilt accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Misschien was hij lichaamlijk volmaakt maar niet geestelijk? Het was tenslotte ook maar een mens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij at, verleid door de slang, van de boom van goed en kwaad. Daardoor is het kwaad in de mens gekomen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Adam foutloos was, zou hij zich toch niet laten verleiden ?
Hij moet dan toch geweten hebben dat hij een fout zou maken ?
Amadea
12 jaar geleden
Foutloos is iets anders dan alwetend. Een kind wordt foutloos geboren. Maar als z'n ouders leren dat iets niet mag en hij doet het dan toch - ook al kon hij vermoeden dat hij daarna straf zou krijgen - dan blijkt dat de verleiding om het wél te doen toch groter kan zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Eva was toch verleid door de slang en Adam door Eva?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje voor amadea
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mij is nog niet helemaal duidelijk waarom die boom (of slang) daar is neergezet, door God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadea. De foutloze baby maakt een fout. Blijkbaar zijn dat twee dingen: de baby die foutloos is, en de daad die wel fout is. Maar hoe kan nou een daad veroorzaken dat de baby toch fout wordt??
Amadea
12 jaar geleden
Ja, daar zit nou net de crux. Waarom deed Adam dat, en waarom doet een nieuw mensenkind dat? Wisten we het maar en konden we het verhelpen. Dan zou er ook geen oorlog meer zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea. Ik vermoed dat daar een denkfout zit. Stel, je hebt een volmaakte dobbelsteen. En je moet daarmee een 6 gooien (om in de hemel te komen). Je gooit, en het wordt een 5. Dat is dan fout. Het probleem is nu in jouw geloof, dat deze worp effect heeft op de dobbelsteen zelf.
De fout zit hem in het gebruik van twéé normenstelsels: een voor hoe een foutloze baby is, en een voor wat foutloos handelen is. En dat zijn twee wezenlijk verschillende dingen. En dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar....
de dobbelsteen heeft geen vrije keuze of hij op 5 of 6 valt
dat is toeval de mens wel
en zodra een baby beseft dat het die keuze heeft, wordt hij/zij egocentrisch en doet niet altijd meer "het goede" (algemeen belang) interessante discussie trouwens
Amadea
12 jaar geleden
Het was de boom van de kennis van goed en kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Amadea +
Uhm, dit heb ik pas bij levensbeschouwing gehad!
Adam en Eva werden pas echt mensen toen ze zich beseften dat ze een keuze hadden; de appel eten of niet? Ze hadden toen de vrijheid om te kiezen. Daarvoor was die keuze er niet, omdat de slang ze er niet op gewezen had. Waarschijnlijk waren ze daarom volmaakt, omdat ze niets fout kònden doen.
Ik weet het niet zeker, ben niet zo'n bijbelfreak! xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook niet echt slim van God om die boom daar neer te planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ NintendoNerd,
God zette een "obstakel"(die boom dus) neer om te testen of de mens voor God zou kiezen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je
het kon zondigen, omdat hij naast dat hij perfect wat ook een eigen vrije wil had gekregen om vóór het naleven van Gods geboden of hiertegen te kiezen.

Toegevoegd na 31 seconden:
het=hij
wat=was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is t volgens mij ook! +
In die tijd waren er ook nog geen kerken, waar je kon trouwen. Toch hadden ze drie zonen. De bijbel zegt toch echt dat je moet wachten tot het huwelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die tijd bestond het huwelijk nog niet bovendien ze waren de enige mensen op aarde, meer keus was er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja net als hun zonen, andere mensen waren er niet, maar nu zijn wij er wel!
Klopt wel dat er geen huwelijk was hoor, maar seks voor het huwelijk staat nu wel als een 'zonde' bekend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar daar gaat de vraag nu niet over ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij geloven zelfs de meeste christenen niet dat ze echt de enige 2 mensen waren. dat zou ook onmogelijk zijn natuurlijk, als je enkel zonen krijgt en er zijn verder geen mensen dan is het snel afgelopen met je familie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kind was ik devoot gelovig tot ik aan het scheppingsverhaal begon te twijfelen en mijn hersentjes maar bleef pijnigen met de vraag hoe Kain zijn broer Abel kon doodslaan en hoe Kain toen aan een vrouw kwam? Want er volgde geen tweede "rib sprookje".......pfff.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
incest met hun moeder eva ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die ken ik ook LOL! Als het scheppings verhaal op waarheid zou berusten moet het onstaan van de mensheid wel een al incest zijn geweest. En zou het duidelijk maken waarom er zoveel "gestoorden" rondlopen. Toch? In mij huist echter nog iets van de Neanderthaler geloof ik! :D :P
Kristal
12 jaar geleden
Het bijbelse verhaal dat Adam, Eva, Kain en Abel de enige 4 mensen op aarde waren klopt zowiezo niet. Nadat Kain Abel vermoord had stuurde God hem de wijde wereld in. Waarop Kain zoiets zegt als: ja maar als de mensen weten dat ik mijn broer vermoord heb dan zullen ze mij verachten etc...
Dus, er waren ook andere mensen ...
Of Kain was geestelijk niet meer in orde.
Adam's leven in het paradijs was volmaakt.
Hij had echter een vrije wil van God gekregen om zelf keuzes te maken. God wilde namelijk geen robots creëren toen Hij de mens schiep. De slang vertelde Eva dat ze net zo als God zou worden wanneer ze van de vrucht van de boom des kennis, des goeds en des kwaads at. Ze at en gaf ook Adam ervan te eten. Omdat ze Gods verbod overtreden hadden, was hun leven niet langer volmaakt en werden ze uit de hof van Eden gestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen kennis hebt van goed en kwaad (vergelijk een onschuldige baby) kan je ook niets 'kwaad' doen.

Het klopt dus, adam was volmaakt (eva ook??) dus hij had nooit iets fout kunnen doen.

Het verhaal in de bijbel is natuurlijk een metafoor, ik zal het als ik jouw was niet allemaal te letterlijk nemen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigen mening mag, mits je erbij zet dat het jouw mening is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam en Eva werden verleid door Satan. Satan had meer macht dat Adam en Eva omdat hij God beter kende. Satan verleid de mens het slechte te doen, en dat was de eerste keer.
De duivel (satan) heef Adem en Eva opgelicht. Maar daarvoor was duivel een hele goede volmaakt wezen (engel) zelfs de voorzitter. Na dat Adem & Eva zijn geschapen, moest alle engellen en geesten zich moest werpen in Adam en Eva. Iedereen deed dat behalve de duivel.. Hij zei ik ben voortreffelijk dan hun. Hun heb je van een eenvoudige klei gemaakt. En mij van vuur. En Allah vervloekte hem voor eeuwig.

Ps Adam @ Eva waren ook gewone mensen zoals wij. En waren niet volmaakt. Ze werden met de tijd volmaakt.

En dat appelte verhaal was de begin van het spel van duivel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit de Koran versie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk staat die ook wel in de koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je bijdrage
Adam was zo volmaakt, dat hij elke keuze kon maken die hij wou maken. Hij kon dus ook de verkeerde keuze maken. God had hem van tevoren gewaarschuwd: "als je van de vrucht van die boom eet, dan zul je sterven". Adam was zo onverstandig om zich niets van die goede raad aan te trekken en toch te eten van die vrucht, die Eva hem aanbood (nee, geen 'appel', maar de 'vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad'). Eva was trouwens ook volmaakt, en zij wist ook wat er zou gebeuren als ze van die vrucht zouden eten. Zij liet zich echter verleiden door mooie praatjes (van Satan die hiervoor als een buikspreker een slang gebruikte).
Het gevolg: ze begonnen te sterven ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de redenering niet, dat je als volmaakt persoon iets verkeerds zou kunnen doen. Als je als volmaakt persoon kiest, maak je toch altijd de juiste keuze? Je kunt toch niet onverstandig zijn als je volmaakt bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, dat zou een logische redenering zijn. ;-) Bijbelonderzoekster ;-) Adam heeft er dus bewust voor gekozen volgens jou ?
Hoe past onderstaande tekst in deze redenering ? ;-) "Zie, de mens is als een van ons geworden wat het kennen van goed en kwaad betreft” (Ge 3:22) "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 't sowieso flauw om te zeggen "je hebt vrije keus, kies maar a of b, maar als je b kiest, dan ben ik boos". Dat noem ik geen vrije keus/wil. Bij een vrije keus mag je kiezen wat je wilt, zonder consequenties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat klopt dan niet, want ze zijn niet gestorven, slechts eruit getrapt. Misschien dat ze sterfelijk werden, maar dat is toch iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een volmaakt mens geen onverstandige keuze kunnen maken? Al weet iemand heel goed wat het best voor hem is, daarom kiest hij daar nog niet altijd voor. Dat Adam volmaakt was, betekende dat hij het VERMOGEN had om de juiste keuze te maken. Hij wist wat goed voor hem was en wat niet (ook omdat God hem dat verteld had). Hij KON dus de juiste keuze maken. Maar hij was geen machine, die niet anders kan dan wat is 'ingeprogrammeerd'. Hij kon ook de verkeerde keuze maken, en dat deed hij ... Widar, je schrijft: "bij een vrije keus mag je kiezen wat je wilt, zonder consequenties". Als dat is wat je verstaat onder 'vrije keus', dan hebben mensen nooit een vrije keus gehad. God verlangde iets van hen en stelde een grens (consequenties). Maar de mensen hadden (en hebben) de mogelijkheid om altijd zelf te kiezen. Ze zijn verantwoordelijk voor de keuze die ze maken. Adam gaf wel Eva de schuld, en Eva de slang, maar uiteindelijk was het Adams verantwoordelijkheid dat hij de vrucht van Eva had aangenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amadeus, je vraagt: "Adam heeft er dus bewust voor gekozen volgens jou ?
Hoe past onderstaande tekst in deze redenering ?
"Zie, de mens is als een van ons geworden wat het kennen van goed en kwaad betreft” (Ge 3:22)"
Adam heeft een onverstandige keuze gemaakt, hij wist wat de consequenties waren. Je kunt spreken van een 'bewuste keuze'. Maar hij had zich wel laten misleiden / verleiden. Op dat moment 'was hij een beetje dom'. Hij dacht even niet aan de consequenties. Helemaal 'bewust' was het dus niet. Door deze onverstandige daad kreeg Adam last van zijn geweten. Hij wist (bijna direct) : "ik heb iets verkeerds gedaan!" Hij ging inzien dat er verschil is tussen 'goed' en 'verkeerd' ('kwaad'). God wist dat altijd al. Nu kende de mens dat verschil ook. Eerder niet, want de mensen hadden nooit eerder iets verkeerds gedaan. Ze kenden dus alleen 'goed', maar geen 'kwaad'. God had hen gezegd wat ze NIET moesten doen, omdat Hij wist wat verkeerd was. Op dat gebied was de mens na die verkeerde keuze (waarvan hij zich bewust was geworden) dus 'als God' geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volmaakt is volmaakt, zonder fouten, zonder verkeerde keuzes dus ook. Of je al dan niet bewust die keuze maakt, doet er niet eens toe. In beide gevallen heb je een fout gemaakt, waardoor je dus onvolmaakt bent. Simpele logica hoor... Maar ik weet wel dat ze bij de kerk een andere vorm van logica hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijbelonderzoekster, bedankt voor je toelichting,
het wordt allemaal heel wat duidelijker. ;-) Zie ook bij de reacties op het antwoord van aimeeTJE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK denk dat het hier niet zo zeer ging over iets goed of fout doen, maar over het negeren van het "christus bewustzijn" Hier wordt als voorbeeld een appel genomen maar zo simpel zal het wel niet gelegen hebben. Maar wat het ook geweest is, een mens zonder beladen karma koos er voor een beladen karma op zich te nemen. Dat de straf de dood ten gevolge zou hebben is vreemd want ze leefde nog lang en ?? kregen nog zonen en dochters etc etc. IK denk dus dat die dood inhield dat het niet bij 1 leven zou kunnen blijven maar dat ze vaker zouden moeten reïncarneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rkristel, jij maakt hier een mengsel van heel verschillende religies. 'Karma' en 'reïncarnatie' maken geen deel uit van het geloof dat op de Bijbel gebaseerd is. Het lag inderdaad niet zo simpel. Het ging niet zozeer om het 'eten van een vrucht van een bepaalde boom', maar het ging om het 'gehoorzamen aan God'. Adam en Eva gingen wel dood, al duurde dat nog lang. Ze leefden nog lang, maar niet gelukkig. Als Adam God was blijven gehoorzamen, dan zou hij zijn blijven leven. Dan zouden zijn nakomelingen toen al 'eeuwig leven' hebben geërfd en 'de tuin van Eden' hebben uitgebreid over de gehele aarde. Nu kregen Adam en Eva pas nakomelingen (ja, zoons en dochters, niet alleen Kaïn en Abel) nadat ze gezondigd hadden, met als gevolg dat alle nakomelingen de zonde 'geërfd' hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel bijbelonderzoekster, mee eens +
Adam had een vrije wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort en bondig +
Dit raakt eigenlijk aan twee vragen: bestaat er zoiets als 'vrije wil' en wat is dat dan ?
En als God omnipotent is dan wist hij toch van tevoren dat het mis zou gaan ?

Over vrije wil is al heel veel geschreven maar recentelijk wordt het eigenlijk steeds meer duidelijk dat 'de vrije wil' een illusie is. Het concept klopt gewoon niet. Het gaat er vanuit dat je op elk moment een keuze hebt om iets wel of niet te doen. Maar de keuze die je maakt is gebaseerd op de informatie die je hebt en die informatie is opgebouwd tijdens een levenlang van ervaringen opdoen. Je handeling is dus het gevolg van je ervaring en dus eigenlijk al vastgelegd op het moment dat je die keuze moet maken.
Adam had dus blijkbaar de informatie die hem die beslissing deed nemen. En waar had hij die informatie vandaan?

En als God al wist wat Adam zou doen waarom zou 'ie dan zo'n test opstellen. Is dat niet een beetje kinderachtig ? Of is God niet omnipotent en heeft 'ie geen kennis van heden, verleden en toekomst. Als dat zo is dan is 'ie misschien al wel gewoon dood en zitten we een niet meer bestaand fenomeen te aanbidden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God heeft ons in de bijbel ten dele Zijn wil geopenbaard.
alleen dat, wat wij moeten weten. Er gebeurt niks wat Hij niet heeft voorzien, alleen heeft Hij ons niet alles geopenbaard. Dat is niet kinderachtig. Hij is ons geen verantwoording schuldig. In genesis staat meerdere keren dat Hij de mens naar Zijn beeld (dus zeker niet als robot)heeft geschapen.De mens HOEFDE dus niet in zonde te vallen. Daarom kunnen we dus ook niet zeggen; waarom heeft God geen betere mensen geschapen?! God HAD de mens goed geschapen!
De mens heeft zichzelf slecht gemaakt, de slang heeft ons vergiftigd. wij zijn zelf overgelopen naar de satan. (nee, die min komt niet van mij. ik vind het een prima antwoord op de vraag. ben het alleen niet met je eens.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je zegt: 'Er gebeurt niks wat Hij niet heeft voorzien." Dus Hij heeft al voor hij de appel en de boom plaatste voorzien dat Adam die appel zou nemen. Wat is dan de zin van het uitvoeren van een dergelijke test als je toch al weet wat de uitkomst is ? Dat is niet dat God ons verantwoording schuldig is, dat is gewoon niet logisch. En als God de mens goed had geschapen dan had Adam toch helemaal niet de behoefte (=de zonde) gehad om die appel te nemen ?
Als je eerst de omstandigheden schept waarom wil je dan testen of die omstandigheden wel de uitkomst geven die je verwacht? Dan ben je blijkbaar niet helemaal op de hoogte van de omstandigheden die je zelf geschapen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is sowieso raar om te zeggen tegen iemand dat 'ie kan doen wat 'ie wil en dan vervolgens als 'ie dat doet, daar boos over te worden. Beetje vreemd hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ís ook niet logisch! maar omdat God niemand verantwoording schuldig is en ons ook niet alles geopenbaard heeft, wil ik er verder niet "aankomen". geloven is niet altijd logisch, maar soms gewoon aannemen dat het zo is zoals het is.
dat vinden mensen zoals Widar (en velen met hem) gewoon dom en onnadenkend.
prima hoor, dat vind ik niet erg
blijft staandat iedereen nog steeds een vrije keus heeft om voor Hem te kiezen (of niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft ook staan dat ik het raar vind dat 'ie boos wordt als je niet voor hem kiest. Je bent in feite niet vrij om te kiezen! Stel ik zeg tegen mijn kind: je mag vrij kiezen, kies zelf maar of je de snoeppot leeg eet of niet, maar als je het doet, dan word ik boos en krijg je straf! Dan geef ik haar toch geen vrije keus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat mag je vreemd vinden, maar als je toch niet in Zijn bestaan gelooft, geloof je ook niet dat Hij boos op je zou zijn. dan heb je daar ws ook geen last van, dus dat is makkelijk. als je wel in Zijn bestaan gelooft, geloof je ook dat je Zijn eigendom bent en dat Hij Zijn zoon voor jou heeft gegeven om je van de zonde te redden. uit dankbaarheid kan je dan toch niet anders, dan te proberen het goede (Zijn wil) te doen en kies je natuurlijk voor Hem! Adam en Eva hadden heel veel vrijheid in het paradijs. Ze mochten alles, behalve eten van die ENE boom. en laten ze dát nou juist toch doen. zo gek is dat dus niet dat God daar boos om werd. het vergelijken met de snoeppot gaat dus niet helemaal op. ze hadden al een hele snoeppot, maar vonden dat nog niet genoeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er geen last van nee, maar daarom vind ik de gedachtengang nog wel raar. En gelukkig mag ik dat ook vinden ;) Vergelijkingen zijn altijd moeilijk en gaan snel mank, daar ben ik me wel bewust van. Echter, ik vergeleek hier de snoeppot niet met de boom of het paradijs. Ik probeerde slechts een voorbeeld van een keuze te noemen. Slecht voorbeeld besef ik me nu, omdat je het inderdaad snel verward met de omstandigheden van de zondeval. Ok, ander voorbeeld. Stel, ik lig in scheiding. Ik zeg tegen mijn kind: je mag helemaal zelf kiezen bij wie je gaat wonen, bij je moeder of bij mij, maar als je niet voor mij kiest, dan word ik boos en krijg je straf! Dan geef ik haar geen vrije keus, ze heeft dan geen vrije wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook dit voorbeeld vind ik weer niet zo sterk. in dat geval MOET een kind in een K.....situatie een keus maken. in het paradijs hadden Adam en Eva alle vrijheid. ze hadden alles wat hun hartje begeerde. Waarom vonden ze dat dan nog niet genoeg?! ze hadden de boom van kennis van goed en kwaad gewoon kunnen negeren. maar toch wilden ze nou net van die ene boom eten waarvan God gezegd had dat dat niet mocht.
ik snap niet zo goed waarom jij vindt dat ze dan geen vrije wil hadden. Buiten het eten van die boom, mochten ze alles en was het meer dan goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mochten alles... maar toch weer niet. Dat klopt niet.
Ze hadden de boom kunnen negeren, toch deden ze dat niet, waarom ?
Ze mochten ALLES, alleen niet van die ene boom eten, dat is toch niet ALLES?
Vrije wil is volledig vrij, waarom zaten er dan toch beperkingen aan ? Dat is niet volledig vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrije wil betekent nog niet dat je alles mag. bovendien wisten ze dat God het eten van die boom verboden had.
ze hadden dus de vrije keus om wel of niet te zondigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je bijdrage
Zoals je zelf schrijft betekent volmaakt, zonder gebrek, compleet.
Maar dit heeft niet te maken met de keuze die een volmaakt mens doet. Hij had een vrije wil te kiezen tussen goed en kwaad, vandaar dat hij ook een restrictie van God gekregen had. Hij moest beseffen dat hij van God afhankelijk was om gelukkig te zijn en niet van wat hij zelf besliste.
Ook Jezus was volmaakt, maar toch probeerde de Duivel hem te verleiden om verkeerde keuzes te maken. Hij zwichtte niet.
Ter illustratie:
Een auto (als het hij goed doet) is een perfect middel om je droog (en warm) te verplaatsen van A naar B. Maar ongeschikt om een akker om te ploegen.
Zo waren Adam, Eva en Jezus volmaakte mensen, maar konden ook niet vliegen. Dat kunnen alleen vliegende schepselen.
Dus met de vrije wil die ze hadden en een volmaakt lichaam (zonder gebreken), konden zij keuzes maken. Dat zij de verkeerde keuze maakten is ons aller bekend.
Foutloos en onberispelijk waren ze niet in geestelijk opzicht. Jezus wel. En tot zijn dood, waarmee Jezus de zonde van Adam en Eva kon loskopen, zodat het nageslacht van Adam en Eva bevrijd konden worden van het juk van de zonde.
Hierdoor kan de onvolmaakte mensheid ook een goede keuze maken God te gaan dienen. Of niet.
Maar met alle consequenties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder gebrek is toch zonder de behoefte om te kiezen voor het verkeerde ?
De voorbeelden van de auto en het vliegen slaan nergens op omdat dat een bekende appels met peren vergelijking is.
Waarom betekent 'volmaakt' dan niet ook 'volmaakt in maken van de juiste keuze' ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichamelijk of fysiek was hij volmaakt, passend voor het doel waar hij voor geschapen was, vandaar het auto-voorbeeld.
Ook en zelfs God's hemelse engelen, zoals de Duivel zijn volmaakte schepselen, maar misbruiken hun vrije wil. Straf wacht hun daarom, net zo voor de ongehoorzame mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij had een vrije wil te kiezen tussen goed en kwaad" Ik dacht dat de mens voor de zondeval geen besef had van goed en kwaad. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar,
Dat hij wel degelijk, daar God hem een gebod had opgelegd. Eten bekende kwaad en niet eten goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik begrijp dat jij dat zegt, dat had ik al uit je antwoord begrepen. Maar wat ik dus niet begrijp, is waarom men dan zegt dat pas door het eten van de verboden vrucht de mens het verschil tussen goed en kwaad begreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je grenzen stelt, ben je vrijheden aan 't beperken. Dat is zo simpel als wat. Je kunt niet zeggen "je bent volledig vrij, maar dit en dat mag je niet". Dan ben je niet volledig vrij. Overigens is die hele reactie geen antwoord op mijn vraag, voor zover ik kan zien. Ik begrijp in elk geval nog steeds niet waarom men a) zegt dat de mens vrij was om voor goed of kwaad te kiezen, maar b) dat de mens pas na het eten van die boom goed en kwaad kon onderscheiden. Als b) waar is, dan kon men voordat men van die boom niet weten dat de keuze die men maakte goed of kwaad was, dus klopt a) niet. Als a) waar is, dan was de mens dus al in staat onderscheid te maken tussen goed en kwaad en had men die boom daarvoor niet nodig en klopt b) dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Piertje +
Doordat Adam kon kiezen tussen goed en kwaad, tussen gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid, hij had het vermogen om morele beslissingen te nemen.
Aangezien mensen zo zijn gemaakt, zou het onvermogen om zulke beslissingen (en niet een onverstandige beslissing) te nemen, op onvolmaaktheid hebben geduid.
Ja,Adam was geen robot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 't bij een ander antwoord ook al opgemerkt, maar ik zie 't jou ook weer zeggen, dat Adam kon kiezen tussen goed en kwaad. Dat begrijp ik niet, want is 't immers niet zo dat voor de zondeval de mens geen goed en kwaad kende?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de zondeval was 'goed' niet van de boom eten.
'Kwaad' was wel van de boom eten. Dit was toen het 'kennen van goed en kwaad'. Hun vrijheid was inderdaad niet absoluut,maar relatief. Dit was zo met natuurwetten die zij dienden te gehoorzamen,maar ook morele wetten. Door niet van die boom te eten gaven ze te kennen dat zij naar God opzagen voor morele leiding ,meer nog,dat ze hem als universele soeverein erkenden. Na het eten van de boom,stelden ze zich op de plaats van God. (Genesis 3:22) . . .Verder zei Jehovah God: „Zie, de mens is als een van ons geworden wat het kennen van goed en kwaad betreft, . . . Heb je gelezen ,als 'een van ons'? De conclusie:De eerste man en vrouw wisten wat goed en wat kwaad voor hen was, want dat wisten zij al op grond van de geboden die God hun had gegeven. Bovendien kon met de in Genesis 3:22 opgetekende woorden van God niet bedoeld zijn dat zij nu uit ervaring wisten wat kwaad was, want Jehovah zei dat zij zoals hij waren geworden, en hij heeft het kwade niet leren kennen door iets kwaads te doen (Ps 92:14, 15). Na de zondeval waren Adam en Eva te weten gekomen wat goed en wat kwaad was in de betekenis dat zij nu zelf uitmaakten wat goed en wat kwaad was. Zij vervielen tot afgoderij door hun eigen oordeel boven dat van God te stellen, door ongehoorzaam als het ware zichzelf tot wet te worden in plaats van Jehovah te gehoorzamen, die zowel het recht als de nodige wijsheid heeft om te bepalen wat goed en wat kwaad is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg, eindelijk geeft iemand eens zinvol antwoord op m'n vraag :) "Heb je gelezen ,als ‘een van ons’?" Ja, dat heb ik al eens eerder gelezen. Maar wat wil je daarmee zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat God tegen zijn eniggeboren Zoon zei dat de mens net als hen ,zouden gaan beslissen wat goed en kwaad is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik een leuke interpretatie. Zelf denk ik er anders over, maar daar zal ik je niet mee vervelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aimeeTJE, je geeft het antwoord op de vraag, ivm genesis 3:22, die ik heb gesteld aan bijbelonderzoekster. Thanks ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reacties op mijn antwoord zijn door de bovenstaande antwoorden gegeven en ben daarmee eens, dus heb ik er niets meer aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, aimeeTJE mag dan een verstokte Jehova zijn, af en toe kan ze ook gewoon antwoord geven op een vraag zonder om de pot te draaien. Mag ook wel eens gezegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel aimeeTJE, Adam hed het vermogen om morele
beslissingen te nemen, spijtig nam hij de verkeerde +
Adam kon zondigen omdat God hem met een vrije wil had geschapen. In feite is alleen God in absolute zin volmaakt (Deuteronomium 32:3, 4; Psalm 18:30; Markus 10:18).
De volmaaktheid van ieder ander of van wat maar ook is beperkt. Zo kan een mes het volmaakte werktuig zijn voor het snijden van vlees, maar zou je het gebruiken om soep te eten? Iets is alleen volmaakt in relatie tot het doel ervan.
Het was Gods bedoeling om via Adam intelligente mensen met een vrije wil voort te brengen. Degenen die hun liefde voor God en zijn wegen wilden ontwikkelen, zouden dat tonen door ervoor te kiezen zijn wetten te gehoorzamen. Gehoorzaamheid werd daarom niet in het denkvermogen van de mens geprogrammeerd maar zou uit eigen beweging uit het hart voortkomen (Deuteronomium 10:12, 13; 30:19, 20).
Als Adam het vermogen om voor ongehoorzaamheid te kiezen niet had gehad, dan zou hij onvolkomen — onvolmaakt — zijn geweest. Adam gebruikte zijn vrije wil om Eva te volgen in haar ongehoorzaameheid aan Gods wet betreffende „de boom der kennis van goed en kwaad”. — Genesis 2:17; 3:1-6.
Heeft God Adam dan moreel zwak geschapen, zodat hij het vermogen miste om verstandige beslissingen te nemen of weerstand te bieden aan verleiding? God had van zijn schepping vastgesteld dat alles zeer goed was.(Genesis 1:31). Toen Adam zondigde, hoefde zijn Schepper dus niet een fout in het ontwerp te corrigeren, maar legde hij de schuld terecht geheel en al bij Adam (Genesis 3:17-19). Adam had verzuimd zich er door liefde voor God en juiste beginselen toe te laten bewegen bovenal God gehoorzaam te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam was een nieuwe ziel .. was dus geen reïncarnatie en had dus geen beladen karma. Ik denk ook niet dat je hier van een zonde moet spreken, Adam koos er voor te weten van goed en kwaad en daarmee een karma op te bouwen dat gevolgen heeft voor hem maar soms ook nog voor latere generaties. (al weet ik niet of hij toen al de gevolgen van kwaad goed in kon schatten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karma en de Bijbel? Huh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil graag zeggen widar dat ik je negatieve reactie erg prettig onderbouwd vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De* heer ging hem voorbij en riep: ‘heer! De heer is een barmhartige en genadige God, geduldig, groot in liefde en trouw, [7] die* goedheid bewijst tot in de duizendste generatie, die misdaden, overtredingen en zonden vergeeft, en een schuldige niet ongestraft laat, maar de misdaden van de vaders straft in hun kinderen en kleinkinderen, in de derde en vierde generatie.’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat een uitleg van karma moet zijn, dan heb je karma niet begrepen. Karma an sich heeft niets met straffen of beloningen te maken. Karma gaat over het uitvoeren van daden. De gevolgen daarvan noemt men vipaka. http://nl.wikipedia.org/wiki/Karma Nee, karma en reïncarnatie zijn toch dingen waar men zich in de Bijbel niet mee bezig houdt. Overigens behoefde mijn eerste reactie geen onderbouwing, daar het slechts een vraag was, die naar mijn mening duidelijk genoeg was. Ik had 'm ook anders kunnen stellen: "Hoezo spreekt de Bijbel over karma?". Zelfde vraag, geen onderbouwing nodig.
Omdat het bijbelboek Genesis anders een ontzettend saai verhaaltje was geworden en we allemaal nog lang en gelukkig hadden geleefd en er geen enkele noodzaak was geweest voor al die bladzijdes die er nog na komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewéldig bedacht haha
wat een reacties op reacties allemaal zég
ps waarom geen plaatje van jezelf? groetjes van een nieuweling,
die geen ling heet en niet écht
nieuw meer is haha
Dat Adam volmaakt is kan zomaar kloppen.
Maar het verhaal is door en door vertelt. En op een gegeven moment is het opgeschreven. En wie zegt dat Adam wel bestond. Het punt is dat het verhaal om het principe gaat. En niet wat letterlijk zo was. Het gaat om wat er mee bedoelt word. En in mijn ogen gaat het erom dat zelfs het 'perfecte' mens ook wel eens een fout kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn professor in de godsdienstwijsbegeerte legde dat zo uit:
- een wezen met een vrije wil is volmaakter dan een wezen zonder vrij wil;
- daarom had Adam (en Eva) een vrije wil;
- een wezen met een vrije wil kan er voor kiezen te zondigen;
Aldus geschiedde.

En nog maar een keer…de verhalen in Genesis zijn geen feitenverslag, geen proces-verbaal van wat in de zogenaamde werkelijkheid is gebeurd.
Het zijn verhalen die gaan over de plaats van de mens in het universum, de verhouding van de mens tegenover het goddelijke, verhalen die een zinvolle betekenis proberen te geven aan waarom de dingen zijn zoals ze zijn.
En dat allemaal in de taal en beeldspraak van de cultuur in die tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een zinnig antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erg vrijzinnig uitgelegd en vooral je eigen mening (die ik absoluut niet deel!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo, En ik ben niet eens echt vrijzinnig, maar een mysticus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kan in het geval van deze vraag slechts z'n eigen mening geven, Gonzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo ik denk dat Sherpa hier toch dicht bij de essentie zit, een mens kan immers verleid worden door Satan, maar ervoor kiezen toch het zedige te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het eerste gedeelte vind ik dan ook nog prima (kan een verklaring en goed antwoord zijn).
alleen wat daar op volgt, wordt gezegd alsof het de absolute waarheid is (het zou bijna dom zijn om anders te denken), maar het is slechts een mening.
natuurlijk zijn alle antwoorden hier meningen, maar het is altijd fijn als dit erbij wordt vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo: Jij praat normaliter zelf ook aardig stellig, alsof je absolute waarheden verkondigt. Ik zie bij jouw antwoorden/reacties ook niet "dit is mijn persoonlijke mening" staan. Of ga je dat voortaan wel doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij antwoorden zet ik er dat (volgens mij) wel altijd bij (mi, of volgens de bijbel....).
bij reacties niet altijd, maar dat is dan meestal als het al over een bepaald onderwerp gaat en met dezelfde persoon die inmiddels mijn standpunten en meningen wel kent.
ik zal er zeker in het vervolg goed op letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of het is gewoon een antwoord met een absolute waarheid natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je bijdrage en zienswijze
Hij WAS inderdaad onberispelijk. Volgens de theologie had de mens (Adam dus) vrije wil gekregen. Tot op dat moment gebruikte hij die wil zoals het opperwezen volgens gelovigen dat wilde. Op het moment dat hij van de Boom der Wijsheid at, niet meer. Die boom kan volgens mij nooit letterlijk bedoeld zijn, evenals de appel. Waar het symbool voor staat weet ik natuurlijk niet, maar het kan zijn dat Adam op dat moment begon met uitvindingen (die het leven van de mens NOG makkelijker maken). Wijsheid (slimheid, vernuftigheid, sluwheid) ligt per defintie ten grondslag aan het verzinnen en ontwikkelen van dingen. Uiteraard kan ik ernaast zitten en is het allemaal WEL letterlijk bedoeld.
Het is misschien interessant om dingen te googelen over de Annunaki-legende en Niburu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor deze zienswijze,+ zal ook eens googelen over
Annunaki-legende en Niburu
goede vraag.

echter hoe vatten wij volmaakt op inderdaad wat de van dale aangeeft of de taal encyclopedie.

toch kan zijn wij geneigd om woorden verkeerd op te nemen.

zo kan jij je vriend/vriendin op dit moment volmaakt vinden. echter over 5 maanden is ze 50 kilo zwaarder of lichter en vind je haar opeens niet meer zo volmaakt.

iets kan volmaakt zijn volgens het begrip van een persoon. zo kunnen adam en eva volmaakt zijn geweest in de ogen van god.

wie zegt dat na het eten van de appel god nog steeds zijn creatie volmaakt vond.

echter foutloos is alleen voor de mensen die een fout als een fout zien.

in mijn ogen is mijn familie/vriendin volmaakt met hun/haar fouten inbegrepen. want deze maakt hen tot waar ik van hou.

dus in de zin van volmaakt ligt dit natuurlijk aan de manier waarop jij alle omstandigheden omtrent iets/iemand interpreteert!!

betekent dus dat zijn creatie volmaakt was echter in jou beleving en die van een heleboel andere is dit misschien niet zo.

Wilde het beindigen door te zeggen dat ik religie leuk vind echter heb ik niets met de bijbehorende regels en verhalen. vandaar dat ik geen excuse uit het boek heb gehaald maar er mijn manier van kijken op los heb gelaten.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat god de mens zo heeft geschapen dat hij zijn eigen keuzes kon maken. De duivel heeft eva verleid om van die boom te eten, adam was ook nieuwsgierig en at ook van de boom. Het ging er niet om of adam daadwerlijk zonder zonde zat. God heeft die boom geplaatst om de mens te testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
God maakte de mens volmaakt, Maar gaf ze ook een eigen wil. God wou geen marionetten. Maar mensen die een eigen keus maakte, God vertelde de mens, Eet niet van de boom van goed en kwaad. Toen kwam de duivel in de vorm van een slang die de mens verleidde om zich tegen god te keuren. Adam had geen gebreken totdat de sluwte van de slang hem (en zijn vrouw eva) te grazen nam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zoals God Adam gemaakt had was hij volmaakt. Maar met een eigen wil. Niemand (ook God niet) kan onze vrije wil afnemen. God wil dat ook helemaal niet. We zijn geen slaven maar vrije mensen. En die vrije wil zorgt ervoor dat wij (en ook Adam) de fout in gaan.
Adam werd niet direct door de slang verleid maar door de vrouw. Zij haalde hem over om ook te eten van de verboden vruchten. De "sufferd" had ook nee kunnen zeggen...))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+