Wat te doen als je merkt dat één van je vrienden aan het radicaliseren is.

Een vriendin s een jaar geleden bekeert tot de Islam 'moslima geworden.
Ik heb haar gefeliciteerd omdat ze haar grote liefde heeft gevonden in Allah.
Wie ben ik om te zeggen dat moet je niet doen,je laat elk mens in hun waarde.
Nu is ze in een jaar zoveel veranderd dat ze zelfs tegen mij ,echt gevaarlijke dingen zegt : ik ben niet meer haar vriendin of te wel iemand waar ze nog mee mag omgaan? haar eigen woorden.Vanuit een heel goed contact ( ik was voor haar moeder ,die ze miste in der leven ) Plotseling ben ik nu het gevaar.
Graag u antwoord ,wat moet en kan ik doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Goede vraag! Ik zou me eens in de islam verdiepen en kijken of dat wel echt zo is dat jij haar vriendin niet meer mag zijn.. om een of andere reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit lijkt mij een heel lastig iets.. Misschien zou je eens met haar moeten praten? Dat je haar keuze nog steeds respecteert, maar dat je je wel naar voelt om hoe het nu gaat. Waarom ze zo tegen jou doet? Of dat iets met haar geloof te maken heeft en dat je gaat vragen of ze iets wil vertellen over dat geloof. Misschien krijg je er dan meer hoogte van. Of ze nu iets tegen je heeft misschien omdat jij niet in Allah wil geloven.. Misschien denkt ze dat je haar niet respecteert.. Het zou allemaal kunnen.. Het enige wat ik kan zeggen is praat met haar! Mocht je dan nog twijfels hebben en werkt het niet.. Dan zijn jullie misschien nu te verschillend.. En ja dan kan je afstand nemen... Dan heb je gedaan wat je kon. Sterkte!

Toegevoegd na 3 minuten:
Een goede vriend van mij werk aan zaken zoals eerwraak. Als je wil kan
Ik aan hem vragen hoe je hier mee om
Kunt gaan. Maar dan moet je dat maar aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het zou begrijp is dat een bedreiging! Ik zou toch maar eens advies gaan vragen bij politie of een maatschappelijk werk? Als is het alleen maar voor advies hun weten wat je moet doen. Ze zullen dit vast vaker zien!
Voor een goed antwoord op deze vraag zou ik eigenlijk iets meer moeten weten. Komen deze denkbeelden uit haarzelf of staat ze onder druk van haar (moslim)omgeving?
Het kan ook zijn dat ze in een fase van herorientatie zit, dat ze "oude" contacten, gedrag probeert te integreren in haar nieuwe levensovertuiging, en daarbij misschien ook van sommige dingen/mensen afstand neemt.
Dat hoeft niet per se radicalisering te zijn, in de zin van terroristische neigingen hebben of dat goedkeuren.
Wat we voor radicalisering aanzien, heeft vaak niet-religieuze oorzaken.
Bij adolescenten kan het te maken hebben met een zoektocht naar hun identiteit en afzetten tegen hun ouders, bij mensen die de middelbare leeftijd bereiken kan het te maken hebben met een tussenevaluatie van het tot dan toe geleefde leven en een perspectief op de rest van hun leven.
Of ervaringen van een persoonlijk verlies, frustratie, werkloosheid, gevoel van sociaal-economische uitsluiting kunnen aan radicalisering vcan gedrag en denkbeelden bijdragen.

Maar het vinden van een geloof kun je ook vergelijken met verliefdheid. In het begin heb je alleen oog voor je geliefde, later leer je ook de vrienden van je geliefde kennen en beweeg je je in een nieuwe omgeving. Soms verwateren bestaande vriendschappen daardoor.

Wat er in het contact met je vriendin gebeurt zou je niet uitsluitend moeten bezien vanuit een religieus perspectief. Uiteindelijk zijn alle menselijke relaties psychologische processen. Zie haar niet als een gelovige, maar als een mens en spreek haar ook daar op aan.

Maar soms scheiden wegen zich.
Veel wijsheid gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja zeg,wat een onzin schrijft ze.
Ze vergelijkt Wilders met Hitler en dit is zeer kwalijk want Wilders is geen tweede Hitler en zal het ook nooit worden. Juist dit soort mensen die zo over Wilders spreken snappen niet hoe het werkelijk in elkaar zit. Hoe kun je Wilders vergelijken met iemand die in de tweede wereldoorlog miljoenen heeft vermoord?
Heeft Wilders ooit gezegd dat alle moslims dood moeten?
Nee,hij heeft het over een gevaarlijke ideologie die de Islam heet.
Er staan in de koran en Hadith hele nare dingen over ongelovigen,Joden,Christenen en homo's en dit wordt in een westers land als Nederland niet geaccepteerd. Wilders heeft niets tegen moslims die zich hier aanpassen en leven volgens onze normen en waarden en hier zou je inmiddels ex vriendin zich eens in moeten verdiepen i.v.p. van dingen te roepen die kant nog wal slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan je niets tegen doen,ze is compleet gehersenspoeld lijkt het wel. Ik heb ook hyves en ik heb vaak genoeg dit soort onzin voorbij zien komen en het komt 9 van de 10 keer van moslims. In discussie gaan helpt niet,al blijf je nog zo beleefd en kalm,op een gegeven moment als je met feiten aankomt en het ze blijkbaar te veel wordt,wordt je uitgescholden en vliegen de kk's om je oren. Nogmaals,ik ga er niet meer mee in discussie want het heeft geen enkel nut en ik accepteer het ook niet dat ik wordt uitgescholden voor hoer enz.......
Islam een religie van samenleving.. Of jou nou moslim bent of niet, is eigen keuze.. De profeet vzmh had zeer goede contacten met zijn omgeving.. (Familieleden, vrienden) en zelf vijanden! De islam vraagt een beter contact met de niet moslims en in de koran is dat duidelijk te merken...

Helaas en nogmaals helaas zijn er toch mensen die de koran verkeer interpreteren zoals:

5:51 O gij die gelooft! Neemt niet de Joden en de Christenen niet tot vrienden: Ze zijn maar vrienden van elkaar. En hij onder jullie die zich tot hen is van hen. Voorwaar, Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.

De eerste plaats moet worden opgemerkt dat, in het bovenstaande vers wordt het woord Awliyah vaak ten onrechte vertaald als vrienden (Awliyah is het meervoud en enkelvoud is de wali en het concept is walaah). Als gevolg hiervan zijn veel mensen onder de misvatting dat moslims dit vers commando's om zich te distantiëren van niet-moslims en in vriendschap met hen te voorkomen. Dit is ver bezijden de waarheid, zoals we zullen zien na bestudering van de betekenis van het woord Awliyah. De Koran zegt:

:122 ... Allah was hun wali (beschermer), en in Allah behoren de gelovigen (Ever) te vertrouwen.

Dit vers geeft aan dat een wali is degene in wie vertrouwen is geplaatst voor bescherming, zoals de Koran altijd verklaart God de beschermer, Wali, van de rechtvaardigen. Zoals Dr Saeed Ismail Sieny eindigt zijn bespreking van Walaah door te schrijven:

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals we hierboven hebben ontdekt, de wortel van het woord "al-walaah" omvat niet liefde, steun, enz., en dat de kern betekenis berust op de voogdij. (Sieny, de relatie tussen moslims en niet-moslims; Toronto, Al-Attique Publishers Inc, 2000, blz. 102, cursivering van mij)
En Dr Muzammil Siddiqi schrijft:
In het vers u geciteerd, het woord "Awliyah" wordt gebruikt. Het is een meervoud en enkelvoud is de "Wali". De correcte vertaling van het woord "" wali "" is niet "vriend", maar het is iemand die heel dicht en intiem. Het wordt ook gebruikt om "voogd, beschermer, beschermheer, heer en meester" betekenen. In de Koran wordt het woord gebruikt voor God, zoals
"Allah is de Beschermer (of Heer en Meester) van degenen die geloven. Hij neemt hen uit de diepten van de duisternis naar het licht ... "(Al-Baqarah: 257)