Ben ik de enige christin (uit Nederland) die de hijab draagt?

Geinspireerd door de Bijbel en (toegegeven) de moslima's om me heen, ben ik een hoofddoek gaan dragen (....met een mega kruisketting om duidelijk te maken dat ik christen ben gebleven, haha)

In Amerika zijn er een aantal christenvrouwen die dit ook doen en nonnen natuurlijk ook. Ik vraag me af of er hier in Nederland ook overtuigde christinnen zijn die zich tot de hijab aangetrokken voelen of er zelfs al een dragen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K
Kimath
12 jaar geleden
Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord.

Antwoorden (7)

Er zijn vele christelijke vrouwen geweest die hun hoofd bedekte. Gebeurt nog steeds maar is wel zeldzaam. De hajib is een hoofddoek die in veel islamitische landen wordt gedragen en een veel gespecificeerde kledingvoorschrift dan de hoofdbedekking die in het oude testament genoemd wordt. Ik denk dus dat jij erg zeldzaam bent ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oude vriendin van me droeg ook een hijab, omdat ze zich verbonden voelde met de Islamitische overtuiging, maar zelf opgevoed was als Christen en die godsdienst ook bleef aanhouden.
Je bent dus in elk geval niet de enige :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min?
onbekend maakt onbemind :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet 'onbemind' maar be-'min'-d! :)))
Ik weet niet wanneer een hoofdoek een hijab heet en wanneer gewoon een hoofdoek, of een sjaal.
Ik zie het verschil niet, ook niet als ik
hijab google en de afbeeldingen bekijk.

Er zijn genoeg vrouwen die een doek om het hoofd dragen omdat ze dat leuk vinden staan, of om een
bad-hair-day te maskeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Sarah droeg ook een hoofddoek en het gaat niet tegen de Bijbel in er 1een te dragen.

Respect als je het wil dragen voor God zoals de nonnen het deden, maar verplicht denk ik niet dat het is voor de Heer.

God houdt van degene die het wel dragen en die het niet dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Bijbel verplicht God vrouwen alleen in bepaalde gevallen om hun hoofd te bedekken. In zo'n geval (tijdens het 'profeteren' of voorgaan in gebed, zie 1 Korinthiërs 11:5) zou ik het ook wel doen.
Het is echter niet noodzakelijk voor een Christelijke vrouw om dagelijks voortdurend een hoofdbedekking te dragen. In 1 Korinthiërs 11:15 staat zelfs, dat God het (lange) haar van vrouwen heeft gegeven in plaats van een hoofdbedekking.
Ik draag vooral geen hoofddoek omdat die hier in Nederland tegenwoordig wordt geassocieerd met moslima's. Ik draag trouwens ook geen kruis ... maar dat was hier de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
60 jaar geleden was het voor vrouwen min of meer verplicht / gebruikelijk om in het openbaar een hoofddeksel te dragen. In de RK kerken hing een aankondiging dat enkel vrouwen met bedekt hoofd de HH Sacramenten mochten ontvangen. In de kerk werden ze nog net gedoogd, maar als ze te communie gingen werden ze overgeslagen. Overigens droeg ook een groot deel van de mannen in het openbaar een hoofddeksel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal noemt men dit hier een kap of hoofddoek.