Was Jezus ook besneden?

Deze vraag stel ik omdat voordat Jezus geboren werd, de bevolking (van Jezus) Joods was. Is hij dan ook besneden geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Antwoorden (5)

Ja, dat wordt beschreven in Lukas 2:21
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Zohra misschien door de ontkerkelijking ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel hygiënisch, zeker in een warm klimaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alkobe; ik kan het alleen maar met je eens zijn op dit gebied. Én des te meer omdat mensen zich in die tijd en in dat klimaat ook niet elke dag konden wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In aanvulling op Haas: de doop wordt gezien als de 'vervanger' van de besnijdenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kleinehenkie, dat geloven alleen gereformeerden. @zohra
1 Kor 7:18
Is iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ploppie aangeeft staat in 1 Kor. dat het voor Christenen niet noodzakelijk is. Het is echter ook niet verboden, ieder mag dat zelf beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zeg niets over verbieden, zohra vraagt waarom het niet voorkomt
Jazeker, en volgens traditie op de 8e dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de overlevering was hij inderdaad besneden. Daarna zijn er weer mensen geweest die daar een mooi schilderij van hebben gemaakt (zie afbeelding).

Ook leuk is dat veel kerken claimen de voorhuid van Jezus in hun kluis te hebben liggen! Er zijn bijna twintig kerken in Europa die de heilige voorhuid, of een deel van de voorhuid, als relikwie bewaren. Als zij allemaal gelijk hebben dan moet Jezus een enorme voorhuid hebben gehad als babietje. Blijkbaar was hij door de schepper goed bedeeld ;)

In de middeleeuwen was de voorhuid in de belevenis van de christenen een belangrijk religieus object omdat dat het enige deel van Jezus is dat na de Hemelvaart op aarde zou zijn achtergebleven. Nonnen hebben geschreven over visioenen waarin de heilige voorhuid een rol speelde. Overigens zijn er weer andere religieuze stromingen die geloven dat de voorhuid apart op Hemelvaart zou zijn vertrokken.

Via de link kun je iets meer lezen over de voorhuid van Jezus en de besnijdenis zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ze nog allemaal gaan uitvinden ;-)) Trouwens leuke achtergrond info, thanks +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Er zijn bijna twintig kerken in Europa die de heilige voorhuid, of een deel van de voorhuid, als relikwie bewaren. " Getver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vraag me dan inderdaad gelijk af of ze die dan ook hebben opgeprikt of tentoongesteld ofzo. of dat je het heilige voorhuidje moet gaan aanbidden? lijkt me ook niet echt fris nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En er zijn ook een hele hoop kerken die een splinter van het kruis hebben, ik heb wel eens gehoord dat je van al die splinters een complete kathedraal kan bouwen.
Gekkenwerk, het aanbidden van al die relikwieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een mooi schilderij. Maar het aanbidden van beelden, schilderijen en relikwieën is door God verboden. Dat is dus een vorm van 'afgoderij'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bijbelonderzoekster: of dat door god verboden is ligt er maar net aan in welke god je toevallig gelooft. @ploppie: er zijn ook veel dingen aan jouw religie die voor anderen als gekkenwerk worden aangemerkt, allemaal een kwestie van perspectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
auw.... eerst scheppen en dan.....
Jezus was zelf ook een Jood, dus ik neem aan dat hij ook gewoon besneden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, wel besneden (Lucas 2 vers 21), maar: Jezus acht de besnijdenis van ondergeschikt belang, helemaal voor niet-Joden. Hij zegt dat het veel belangrijker is om in Hem te geloven. De juiste hartsgesteldheid (="besnijdenis van het hart") is waar het om gaat. Waar ik dat vandaan heb? Bijvoorbeeld:
-Rom 2,28 en verder
-Gal 5,6
PS: vanwaar de interesse in dit onderwerp?