Orthodoxe Joden dragen traditioneel zwarte kleding omdat dat een bescheiden en onopvallende 'kleur' is.
12 jaar geleden
Het gebruik om zwarte kledij te dragen dateert terug naar de tijd dat zwart een dure verfsoort was. Zwarte kleding werd gedragen op Sabbat en andere heilige dagen om God te eren door zich goed te kleden (zoals gebruikelijk in de aanwezigheid van een koning), ze droegen dus hun beste kleding op deze dagen.
Ook is zwart een conservatieve kleur, als er geen zwart gedragen kon worden werd er vaak gekozen voor een donkere kleur groen, grijs of bruin.

Pas later kreeg het zwart een andere betekenis, het wordt nu geïnterpreteerd als een gebrek aan ego, zoals ook bij monniken het geval is.
Er is geen Bijbelse betekenis achter dit gebruik, behalve dan dat het uit bescheidenheid juist is om je lichaam te bedekken, om in je kleding onderscheid te maken tussen man of vrouw zijn en het idee dat Joden een herkenbare identiteit hebben als volk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Orthodox Joodse mensen hechten geen waarde aan het uiterlijk, zij vinden dat het 't innerlijk is wat telt. Daarom dragen ze geen opvallende kleding en gaan ze niet met de mode mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Sannekee en daar kan de rooms katholieke kerk nog wat van leren! :-)