worden mannen en vrouwen gelijk behandeld binnen de islam?

naar een eerder gestelde vraag vroeg ik mij het volgende af.
zijn mannen en vrouwen gelijk binnen de islam hebben de 2 de zelfde rechten? of zit daar een groot verschil tussen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar gaat het dus niet om

Het beste antwoord

Nee vrouwen en mannen hebben niet dezelfde rechten binnen de Islam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal handig zijn als je je verder inleest over een onderwerp voor je antwoord geeft. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh reken maar dat ik mezelf erin verdiept hebt dus ik weet waar ik het over heb,maar het is algemeen bekend dat je mag liegen als het over het 'goede' doel de Islam hebt.
Een - voor jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag helemaal niet liegen over niets van de Islam! Islam stelt waarheid met deugd als hoogste goed! Anders kom je nooit goed terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over *iets in de Islam. Sorry voor de dubbele ontkenning, dat bedoelde ik dus niet.
Het is dus: Je mag helemaal niet liegen over iets in de Islam. Je mag helemaal nergens over liegen!
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik nou,de zoveelste leugen,maar dat zal wel komen omdat je gelooft in de ideologie die de Islam heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort maar krachtig en een goeie bron.

Andere antwoorden (10)

Dan zeg ik nogmaals:

Islam is niet hetzelfde als cultuur.
De wijze waarop sommige Afrikaanse moslims/christenen met hun geloof omgaan (bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenissen) is anders dan de wijze waarop bijvoorbeeld Russische christenen/moslims met hun geloof omgaan.

Zelfs een Zeeuwse Nederlandse gereformeerde gaat met zijn geloof niet hetzelfde om zoals een Bourgondische ingestelde Brabantse Katholiek en toch zijn zij beiden christenen.

Lees hier een artikel over Vrouw en Islam.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.moslima.nl/vrouw/feministe.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt geen artikel geplaatste momopoyolo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk :D +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, link naar artikel toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ABIB, wil je dat even tegen de SGP zeggen dan? Of zijn dat geen christenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je dan meteen even tegen alle extremisten, van alle religies zeggen ABIB. En vertel het ook meteen de pedo priester die het koorknaapje misbruikte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, de vrouw in haar waarde... Ja, daarom mogen ze 't liefst niet eens in de partij (is een stokje voor gestoken) en al helemaal niet verkiesbaar zijn. Leer mij de SGP kennen. Ik kom uit die plaats waar de SGP decennialang de baas was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de andere partijen hoeven vrouwen ook niet buiten de deur te werken overigens. Die keuze laten ze waar 'ie hoort: bij de vrouw. De SGP zou 't liefst die keuze bij de man leggen: vrouw mag niet werken. Vroeger, tot ergens halverwege de jaren 50, was dat ook zo; toen mochten getrouwde vrouwen niet werken en moesten zodra ze trouwden ontslag nemen! Slechts met een nipte meerderheid (waarbij alle vrouwelijke kamerleden voor stemden) kon men dat deel van de wet schrappen! Hier is hoe sommige refo's erover denken (vrouw moet thuis zijn): http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=8730
http://sb.rfpa.org/index.cfm?mode=narrow&volume=81&issue=345&article=3146&book=0&search=bert%20mulder&page=1&chapter=0&text_search=0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja Inkie,pedofilie komt in alle geloven voor ook in de Islam.
'De Islam' is een zeer breed begrip.
Als je puur op de Koran afgaat dan zegt deze dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. Sterker nog, vrouwen worden zelfs behoorlijk opgehemeld in de Koran.

Als je de Islam als cultuur bekijkt dan worden mannen en vrouwen zeker niet gelijk behandeld. Zoals ik al eens eerder heb genoemd, cultuur is sterker dan religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is puur afhankelijk van de persoon zelf.

Bij ene islamitische gelovige is de vrouw gelijk en dient deze gelijk behandeld te worden.

bij de ander is ze niet gelijk en staat ze dus onder of boven de man.

Deze vraag heeft meerdere antwoord mogelijkheden.

deze vraag kan vergeleken worden met 2x = 2x welke getal moet x zijn
in dit geval zijn er oneindig veel antwoorden. welke elk goed zijn

Mijn uiteindelijke antwoord is gelijke behandeling bestaat niet!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag kan je niet direct beantwoorden. Het ligt er namelijk maar aan op welk vlak je het bekijkt. De Koran benadrukt, dat Allah een persoon niet verkiest op grond van ras, land van herkomst, afkomst of iets in die geest. Het verkiezen van een persoon op grond van vrouw of man zijn is zelfs uitgesloten voor Allah. Voor Hem zijn andere dingen belangrijk, als bewustzijn, liefde, vrees, hoop en andere innerlijke kenmerken. Voor Allah is de vrouw dus gelijk aan..

Je kunt op basis van sommige culturen niet zeggen dat de vrouw in de Islam minderwaardig wordt gezien. Dit is iets wat cultuur bepaalt, en islam als cultuur ??? Dat bestaat niet!

Elke moslim heeft een ander cultuur, helaas dat men cultuur en geloof niet uit mekaar kan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soerat al-Bakara, vers 34: God zegt de engelen te buigen voor Adam. Voor de man dus, niet de vrouw. Daarna is het, na de zondeval, Adam die God aanhoort, weer specifiek de man. De vrouw volgt steeds slechts. Daarna volgen nog meer zaken waarbij er steeds tot/over mannen, zonen en vaderen gesproken. Vrouwen worden alleen in relatie tot hen genoemd. Zelfde soerat, vers 221: "Trouw niet met veelgodendienaressen.... Laat jullie vrouwen niet trouwen met veelgoedendienaars". Hier is duidelijk de vrouw ondergeschikt aan de man. Het gebod geld voor de man. HIJ mag het niet en HIJ mag het niet toestaan. Vers 223: "Jullie vrouwen zijn een akker voor jullie" Vers 228: "... maar de mannen hebben een positie boven haar" (Hoe duidelijk wil je het hebben?) Vers 229: "... dat waarmee zij zich loskoopt ..." (gaat over scheidingen) Veel verder heb ik de Koran nog niet gelezen (ben er net aan begonnen), maar dit eerste stuk zegt op zich genoeg. Ik wil hiermee overigens niet de islam in een negatief daglicht stellen, of het minder doen lijken dan andere godsdiensten (in de Bijbel kun je dergelijke dingen evengoed vinden bijvoorbeeld!). En, zoals ik bij een andere reactie al aangaf: het gaat uiteindelijk erom hoe de gelovige erover denkt en ermee omgaat. Ik reageer uitsluitend op het antwoord, dat stelt dat in de Koran vrouwen gelijkgesteld zijn aan mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat christenen er ook een vrouw-onvriendelijk potje van kunnen maken, maar daar gingen de vraag en het antwoord nu eenmaal niet over. Het antwoord zegt dat er niets vrouwonvriendelijks in de Koran staat en ik meen er toch wel wat in te kunnen vinden, that's all. In de Bijbel kan ik nog wel meer vinden denk ik zelfs. Ah, Eva was er nog niet, dat maakt een deel alweer anders dan. Wel lastig soms in de Koran, dat dingen niet chronologisch zijn geordend, maar op lengte van de teksten. Wat mijn interpretatie betreft: die heb ik niet. Ik haal gewoon aan wat er in de Koran staat die ik hier op de boekenplank heb staan. Daar staat echt dat de engelen van God moeten buigen voor Adam. Het klopt dat de Koran niet spreekt over dat Eva als eerste de fout in zou zijn gegaan. Het klopt echter niet dat joden en christenen alleen Eva als boosdoener aan zouden wijzen. Dat is een veelgemaakte fout, maar uit de Bijbel kun je duidelijk halen dat ook Adam fout zat en zo denken de meesten er ook over. Ook hier hebben beiden schuld. Dat van die erfzonde is er bij mij nooit in gegaan (als je 't mij vraagt, hebben ze dat veel later pas verzonnen), dus daar reageer ik verder maar niet op. "hetgeen zij teruggeeft om daardoor vrij te worden." Dat is toch vrijkopen? En waarom wordt er niet gesproken over de man die iets terug zou kunnen geven aan de vrouw? Vind ik toch raar hoor. Ik weet dat ik de islam niet zal begrijpen met het slechts lezen van de Koran. Dat is net zoiets als de Bijbel lezen en zeggen dat je het christelijk geloof begrijpt. Werkt ook niet. Bij de tweede heb ik echter heel wat mensen gehad die hebben getracht enige uitleg erin te stampen. Bij de eerste beschik ik daar niet over, dus ik moet 't maar doen met wat ik heb en dat is op dit moment slechts de Koran. Maar beter iets dan niets, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't wel met je eens dat enige uitleg gewenst kan zijn. Het is best complex, niet recht-toe-recht-aan. Maar die uitleg kan ook het goedpraten van iets zijn. Dat heb ik bij christenen ook zo vaak gezien en dat zal bij moslims vast ook voorkomen. Soms is zelf lezen ook goed dus. Maar ik ben wel van plan me nog verder te informeren hoor. Eerst zelf lezen, dan kijken wat moslims erover zeggen. In die volgorde raak ik tenminste niet bevooroordeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou nog wat meer duimpjes willen geven, maarja. Het is inderdaad waar dat Islam vaak gebukt gaat onder praktijken als het afrikaanse vrouwenbesnijden, wat totaal los staat van de Islam. Alleen moet ik wel zeggen dat in de ideale moslim oemma (=gemeenschap) de aangeboren en aangeleerde cultuur verworpen word. Een moslim moet dus zijn of haar oorspronkelijke cultuur geheel loslaten om uberhaupt moslim te kunnen worden. Haat, nijd en ongelijkheid zijn niet toegestaan.
Mannen en vrouwen hebben grotendeels de zelfde rechten en in sommige gevallen hebben vrouwen meer rechten (bijv. wel of niet werken, gebruik van eigen geld waar de man geen zeggenschap over heeft), soms hebben mannen meer rechten (groter erfdeel (dat ze met familie en vrouw moeten delen), voorgaan in het gebed).

Mannen en vrouwen zijn wel volledig gelijkwaardig.

Niemand verbaast zich er toch over dat alleen vrouwen kinderen kunnen krijgen? Je kunt onmogelijk stellen dat mannen en vrouwen gelijk zijn, wel dat ze gelijkwaardig zijn. Dat is dus in de islaam. Waar de ene keer een vrouw meer rechten heeft, heeft op een ander vlak een man meer rechten, maar per saldo is er geen groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Vrouwen hebben een slecht verstand, mannen kunnen met 4 vrouwen trouwen, vrouwen niet met 4 mannen. Mannen hebben een hogere rang en de vrouw is een sex-object.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, echt een neutrale bron, zo'n anti-islam site. Not...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vermelden de koranteksten erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan best wezen, maar het is en blijft een anti-islamsite. Dergelijke teksten kun je overigens ook in jouw Bijbel vinden. Is het christelijk geloof ook vrouwonvriendelijk dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou moet volgen, mag iemand niet door feiten overtuigd worden omdat hij of zij dan niet meer neutraal is, zo ga ik niet te werk en dat laat ik me ook niet opleggen. Echte neutraliteit bestaat sowieso niet. Staan zulke teksten in de Bijbel? Waar staat dat mannen 4 vrouwen mogen hebben? Waar staat dat vrouwen een slecht verstand hebben? Waar staat dat de vrouw een akker is? etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen, lees de Bijbel nog maar eens en let goed op als je het woord vrouw tegenkomt. Ik zei niet dat precies dezelfde teksten erin staan. Ik zei dat dergelijke teksten erin staan. Vergelijkbare dus. Echte neutraliteit bestaat misschien niet, maar dat wil nog niet zeggen dat je de waarheid in de extreem-rechtse hoek moet gaan zoeken. Extremisten gebruiken zeer zeker nooit de (volledige) waarheid. Wat op die site genoemd staat, zijn geen feiten, maar uit hun context gerukte citaten waarmee men een bepaald beeld tracht te creëren. Dat is iets heel anders dan een discussie voeren met feiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die citaten staan er wel in widar. daar kan je niet om heen.
iets wat krom is valt niet recht te praten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar Ik kom het woord vrouw vaak tegen, maar niet op de manier zoals in de koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooruit, hier een lijstje met wat voorbeelden: http://home.tiscali.nl/ti112509/vrouw.htm Ga nu nog maar eens lezen en zeg het dan nog eens dat het niet in de Bijbel voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@woodknight: zie je eigen Bijbel, dan probeer je die ook recht te praten, of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar, die had ik verwacht, maar na de bijbelteksten eens nagezocht te hebben, moest ik concluderen dat het commentaar bij bijna geen enkele tekst klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ploppie en @woodknight Hebben jullie er ooit aan gedacht dat die teksten zijn vertaald door mensen die de Islam willen uitroeien, waardoor de tekst volstaat met fouten, verdraaiingen e.d ?! Ik bezoek ook wel eens zo'n site, maar er staat iets heel anders in mijn heilige BOEK die niet van internet is. In het Arabisch staat er al helemaal wat anders. Het zijn teksten vol compassie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Penthesileia: Dat is flauwekul. Ik denk niet dat er ook maar één enkele Koran-vertaler is die dat hele boek gaat zitten vertallen alleen om negatieve dingen te zeggen over de islam. In de Koran die ik hier heb, staat de Arabische tekst naast de Nederlandse tekst. Je kunt het dus gewoon zelf nakijken. Er staan in de Koran gewoon dingen die heden ten dage niet meer als normaal worden beschouwd. Net als dat er dergelijke dingen in de Bijbel staan. Gewoon omdat ze eeuwen geleden, in een andere tijd, met andere zeden en gewoonten, zijn geschreven. Dat is geen probleem, zolang we niet fundamentalistisch worden en ons aan de letter van die boeken willen gaan houden. Zolang we het goede behouden en de rest laten voor wat het is (zoals ook wordt opgedragen in de Bijbel en de Koran!), is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ploppie: Bijna is niet helemaal. Alleen de eerste al zegt genoeg: (Genesis 3:16) "Tot de vrouw zeide Hij: ... en hij zal over u heerschappij hebben." Duidelijker kan het niet. Punt bewezen. Ik heb geen zin om de Bijbel erbij te pakken, want ik ben al met de Koran bezig. Maar jij schijnt nog wel druk te zijn met de Bijbel, dus doe eens gek en lees hem nog eens goed en vooral kritisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, dat was nou juist een van de weinige teksten die bij mij overbleef. @Penthesileia Nee, dat zul je me moeten bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ploppie: Hoe bedoel je, overbleef? Bedoel je daarmee dat die tekst zoals aangehaald op die site niet klopt, of juist wel? Wat vind je er zelf van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar, dat was de enige die wel klopte, maar merkte er wel bij op dat dat niet de oorspronkelijke situatie was, maar het gevolg van de zondeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het overgrote deel van de Bijbel is van na de zondeval, dus in het overgrote deel van de Bijbel staat de vrouw onder de man. ZIjn we het daar in elk geval over eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan haast niet geloven dat ik overeenstemming heb bereikt met een gelovige. Mag wel in de krant haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het maar niet de telegraaf is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, ik heb ook een Qor'aan zoals jij, Arabisch-Nederlands (Ik wou niet in de zeik genomen worden dus heb em gekocht met een vriendin die Arabisch spreekt).
@ploppie als je een van de nieuwste Qor'aans koopt (een normale is ongeveer 10 euro, dus het is geen verschrikkelijke aankoop) en die gaat lezen en vergelijken met die sites, zie je wel dat het gewoon niet klopt wat daar staat (op die sites). @Widar @ploppie
Nou echt wel, bijv. dat wat Wilders in Fitna vertaalde als Qor'aan teksten is écht niet wat er werkelijk in de Qor'aan staat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Penthesileia: Ik zei het hele boek, niet enkele citaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor alle duidelijkheid ik ben ongelovig en dat wil ik zo houden. ik heb zo wel de bijbel als de koran en de citaten staan toch echt in de koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Penthesileia Nu heb je me nog niet bewezen dat die korans door islamhaters vertaald zijn.
Je kunt wel roepen over verschillen tussen de papieren koran en de internetkoran, maar dat is geen bewijs dat de papieren koran correct vertaald is ipv dat die mooier vertaald is dan er in werkelijkheid staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bwijs dan ook gelijk even dat *alle* korans door haters zijn vertaald. Want roepen dat de koran die ik lees wel eens door een hater ZOU zijn kunnen vertaald, is wel lekker makkelijk, maar zegt in feite niets over de tekst die ik aan het lezen ben. Toevallig, zoals ik al meermalen heb aangegeven, is het dus absoluut niet door een hater vertaald. Het is in samenwerking met een moslim vertaald en beoordeeld door moslimgemeenschappen. Nou, dat lukt je niet als hater hoor.
Het problemen met het beantwoorden van deze vraag zijn de volgende:

*Wat is 'de islam'? Welke stroming / interpretatie? Of hoe de meeste mensen die zich moslim noemen er mee om gaan?

*Religieuze boeken zijn vaak multi-interpretabel en worden vaak geïnterpreteerd in de geest van de tijd/streek/cultuur. Wat is dan hetgeen dat gedrag bepaald? De islam-versie die wordt aangehangen of de cultuur? Oorzaak en gevolg is lastig te duiden.

*Vrouwen en mannen worden op meerdere punten niet gelijk behandeld, maar mensen zouden kunnen zeggen dat mannen en vrouwen wel als gelijkWAARDIG gezien worden maar niet gelijk zijn. Alleen al het feit dat er in een moskee andere regels voor vrouwen gelden dan voor mannen geeft aan dat er binnen de islam DUS andere behandelingen voor mannen en vrouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben dol op dit soort vragen! Vrouwen en mannen worden gelijk behandeld, of dat zouden ze in een islamitisch gezin sowieso moeten zijn. Dit is onderdeel van 'hilm' zijn (=deugdvol).
In de Qor'aan (ik raad je aan om de nieuwste versie te kopen of te lenen voor de best mogelijke vertaling) wordt over 'de gelovige' als in mannelijk én vrouwlijk gesproken. Daarnaast is er een soera (an-nisa, geloof ik, snel denkend), die meteen al in het begin zonder omwegen duidelijk maakt dat vrouwen ook erfrecht hebben, dat het verwerpelijk is een vrouw te slaan en dat een man zijn vrouw(en) goed moet behandelen, ookal houd hij niet meer van haar. Ook dat hij haar niet zomaar mag terugnemen wanneer hem dat zint. Er zijn nog veel meer voorbeelden te vinden, maar dan zal ik gaan vervelen, ben ik bang.

Om de meeste bekende voorbeelden te nemen:

Het hoofddoekje dragen vrouwen om de mannen binnen hun gemeenschap te beschermen van zonden te begaan. Dit is in feite dus een keuze van de vrouw zelf. Er zijn vrouwen die ervoor kiezen er geen te dragen(in het westen, in Perzie en Arabie heeft men de teksten van de Profeet zo weten te verdraaien om hun eigen macht te vergroten, waardoor de Islam daar eigenlijk helemaal niet meer Islamitisch is). De overgrote meerderheid doet dit echter wel om zo dichter tot God te kunnen komen en deugdvoller te zijn. Er zijn trouwens ook voorschriften voor mannen; ze moeten ten alle tijden nederig zijn, naar de grond kijken en een minimaalgedeelte van hun lichaam bedekken. (Hiermee bedoel ik niet zo min mogelijk maar een minimum limiet die de Profeet Mohammed (vzmh) heeft aangegeven).

De polygamie
Dit was in de tijd van Mohammed (vzmh) een enorme vooruitgang voor de status van de vrouw: Doordat er (en eigenlijk nog steeds) veel meer vrouwen dan mannen waren en daarbij mannen vaak werden gedood in de strijdt, waren dus veel weduwen en wezen. Door Polygamie werd het probleem van de inkomstloze weduwen en wezen opgelost en werden de weerloze vrouwen bescherm door een man, zodat ze niet meer mishandeld en verkracht of zelfs vermoord konden worden, zonder dat dit vervolgd kon worden. In het westen mag dit dan gek lijken, we moorden nog altijd de mannen in het zuiden en oosten, waardoor er nog altijd een chronisch tekort is.
Vergelijk het maar eens met stijldansen: Één heer heeft vaan meerdere danspartners; de dames moeten dus delen, maar ze kunnen tenminste verder.

Toegevoegd na 2 dagen:
toevoeging zie reactie met !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik de pest aan dit sort vragen, omdat je ze niet met een kort antwoord kunt afdoen. Daarom een + voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, want vrouwen zijn biologisch nu eenmaal minder sterk dan de man, alhoewel vrouwen vaak meer inzicht hebben. Mohammed (vzmh) zag dit ook in, waardoor hij binnen de arabische cultuur streefde voor gelijke rechten van vrouwen. Zijn vrouwen en de vrouwen die in zijn omgeving waren hadden even veel zeggingskracht als een man. Vrouwen hebben kregen door hem ook erfrecht en kregen de mogelijkheid op zelfstandigheid.
Dus als we praten over gelijken in de zin van gelijke behandeling op sociaal gebied, dan zou er absoluut - de Qor'aan strikt genomen - geen verschil mogen bestaan tussen man en vrouw. Jammer genoeg wint de cultuur vaak het van de Religie (niet altijd!! Ik ken genoeg gezinnen waar deze regels ook zo nageleefd worden, het is niet allemaal moord en mishandeling!) waardoor vrouwen door hun biologische positie de mindere van de man worden. Maar ten onrechte dus. En God keurt het ook niet goed als een man een vrouw als ongelijkwaardig behandeld omdat zij fysiek zwakker is. Elke moslim, (en christen en jood) hoort dit te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen, als jullie een - geven, willen jullie dan je motivatie als reactie neerzetten? Dat weet ik of het aan de kwaliteit of aan de kant waar ik aan sta ligt (nl de moslim-kant en niet de .. .. 'hollandse' kant ... whatever de hollands dan ook is in deze multiculturele samenleving). Dankuwel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
!! De toevoeging die niet meer in mn antwoord paste!! Een duidelijk voorbeeld in de Qoraan is ook vers 33:36 (soera Al-Ahzaab).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Visara
Wanneer we kijken naar wat mensen als islamitisch bestempelen heb je gelijk, maar theoretisch gezien zijn mannen en vrouwen wel degelijk gelijk aan elkaar volgens de Qor'aan. Ik hang momenteel nog geen echte stroming aan maar bekijk de stromingen op dit moment behoorlijk objectief. Hun verschil in intrepetatie gaat over de theorie, voor zover ik weet, staat de gelijkheid van man en vrouw in alle stromingen centraal.
Ik zeg niet dat mijn uitleg DE uitleg is, maar wel dat theoretisch gezien de man en vrouw voor Allah gelijk zijn.
Dat vrouwen minder zijn dan mannen in andere opzichten dan de biologische staat niet in de Qor'aan en er is ook geen enkele moslim die hiermee kan sjoemelen, Gezien er maar één Qor'aan is, en één juiste taal. In andere talen komt het nooit zo te staan als in het arabisch, waardoor in andere talen misschien onduidelijkheden ontstaan.
Conclusie blijft dat in theorie mannen en vrouwen binnen de Islaam gelijk zijn aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Penthe in koran 33:56 staat in het arabisch dat allah tot mohammed bidt, daar zijn islamitische vertalers niet blij mee en daarom hebben ze het maar met 'zegenen' vertaald ipv bidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ploppie
Ik geloof je als je zegt dat er voor het arabische woord verschillende vertalingen mogelijk waren, maar je moet niet vergeten dat het arbisch is heel erg moeilijk naar andere talen te vertalen en sommige woorden zijn niet eens te vertalen. Het is waar dat bij vertalingen vaak enorm veel mogelijke woorden kunnen staan. Er wordt in de meeste gevallen gekozen voor het behouden van het orginele woord maar met voetnoot met uitleg over dat woord, óf word er een woord gekozen wat het beste in de context past.
Zo zou je de 40 maagden ook als de 40 druiventrossen kunnen vertalen en daar hebben taalwetenschappers al jaren een conflict over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de duidelijkheid, de vraag was: "zijn mannen en vrouwen gelijk binnen de islam hebben de 2 de zelfde rechten?"
Daar gaf ik antwoord op.
Daarbij heb ik niets tegen homosexualiteit, een goede vriend van mij is ook homo. Ook euthanasie vind ik je eigen keuze: Religie en politiek behoren gescheiden te zijn. En 85% van de moslims hangt dit idee aan ( het idee van een scheiding tussen religie en politiek).
In de bijbel staan dingen, dat vrouwen naar de man moeten luisteren, dat vrouwen 'slecht' zijn en meer rare uitspraken.
Ook in de koran staan dingen geschreven over vrouwen dat ze naar hun man moeten luisteren en dat de man meer is dan de vrouw.

Maar de tijden zijn veranderd...
Omdat wij Nederlanders 'modern' zijn houden we ons niet meer aan de regels uit de bijbel.
Ook veel islamitische vrouwen in Nederland hebben zich aan gepast aan onze manier van leven en laten zich absoluut niet minder behandelen.

Maar door het 'ouderwetse' regime in veel islamitische landen worden vrouwen daar wel nog 'minder' behandeld door de regels uit de koran.

Dus als antwoord op je vraag zou ik zeggen, het hangt af van het land en de cultuur waar ze wonen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zijn mensen die zeggen ook wel dat een hoofddoek onderdrukking van de vrouw is, maar vroeger (onze Nederlandse overgroot moeders) gingen eerst ook elke zondag met een hoofddoek naar de kerk...
Vandaar dat is zeg dat wij 'modern' zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meis26.. Misschien is mijn Bijbelkennis toch niet wat ik dacht dat het was.. Ik kan me namelijk geen plek heugen waar staat dat een vrouw 'slecht' is. Kun je me even helpen met een tekstverwijzing? En twee waar staat dat een vrouw naar een man moet luisteren? Kun je me daar ook even een voorbeeld van geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik kan je garanderen dat er in de bijbel teksten staan over dat de vrouw 'slecht' is.
Misschien word het woord slecht niet gezegd (daarom staat het er tussen haakjes), maar ze word wel in sommige teksten als 'minder' beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meis26.. Waar dan? Dat was mijn vraag. Dat wil ik namelijk graag zelf ook lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De blz kan ik je niet zeggen, maar het staat ergens in het begin van de bijbel... Er staat in dat Eva zich had laten misleiden en zij daarom gestraft is geworden. En omdat ze zich had laten verleiden en Adam niet word zij al zwakker gezien en mogen vrouwen geen zeggenschap hebben over mannen.
Daarom mogen ze ook geen priesters worden... Vrouwen mogen volgens de bijbel geen autoritaire functies hebben en dat bewijst gewoon dat vrouwen volgens de bijbel minder minder zijn dan mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft de bladzijde ook niet aan te geven.. want de kans dat wij exact de zelfde uitgave hebben is erg minimaal. Gewoon een tekst verwijzing.. Genesis x vers x is voldoende. Buiten het feit dat ik erg benieuwd blijf naar je tekstverwijzing(!) denk ik dat je het verschil tussen meer/minder in de war schopt met kerntaken/verantwoordelijkheden. Klein voorbeeldje. Een directeur, een secretaresse en een schoonmaakster.
Wie van de drie is de meeste? Belangrijkste? Beste? Zijn ze in onze maatschappij niet allen gelijk!? Alleen ze hebben andere taken en andere verantwoordelijkheden. De directeur hoeft het niet te flikken om tegen de secretaresse te zeggen "jij MOET dit of dat." Hij heeft gewoon het fatsoen op te brengen door te vragen: "zou jij even dit of dat willen doen voor mij?" En de secretaresse heeft gewoon het recht om te zeggen "sorry, ben nu even ergens anders mee bezig. Dadelijk zal ik het oppakken." Meerdere en mindere, goede en slechte hebben ze in het midden oosten of in het leger.. niet tussen man en vrouw en zeker niet in Gods koninkrijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook typisch het 'geloof' jij gelooft wat jij denkt dat goed is en ik geloof wat ik denk dat goed is. Maar wat een feit is is dat God de man als leider heeft aangesteld. Oké, hij zegt ook dat de man zijn vrouw moet lief hebben en voor haar moet zorgen.
Ik meen ook eens iets gelezen te hebben in de bijbel dat de man de vrouw mag slaan mits zij hem niet gehoorzaamt...
Ik vind de bijbel en ieder ander gelovig boek een beetje dubbel.Het is maar hoe je het zelf bekijkt. Jaren geleden had ik interesse voor het geloof en heb ik toen eens de bijbel gelezen. Wat ik me er nog goed van kan herinneren is dat ik de helft van het boek nog niet gelezen had en ik me al kapot ergerde aan de manier waarop de vrouw erin beschreven werd. Ook vind ik dat door het geloof er veel leid en oorlog in de wereld is gekomen. Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over het geloof en vele maken hun eigen regels erdoor. Ik geloof dat de mens van de aap afkomstig is en ik geloof dat dinosaurussen hebben bestaan.
Ik had eens een jehova aan de deur die daar niet in geloofde, nou hoe dom ben je dan? Het is namelijk bewezen... En van het geloof is 0,00 niks bewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meis26.. je roept iets maar je onderbouwt het met "ik meen het eens gelezen te hebben" Als ik meen dat ik jou heb zien lopen in het dorp en dat je ontzettend knap was.. ben je dan ineens knap? Nee dan vraag je eerst aan mij, waar ik je heb gezien. Ik vraag je netjes en objectief om aan te geven waar je dat hebt gelezen. Als je de moeite niet wilt nemen om dat te vertellen vraag ik me af waarom je dan wel meent iets te moeten antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei niet voor niets 'ik meen' dat betekend dat ik het denk dat ik het niet met 100% durf te zeggen.
En waarom zeg je alleen iets over die ene zin en niet over het feit dat de bijbel mannen als leiders heeft aangesteld? Voor het geval het nog niet helemaal duidelijk was.. Ik weet niet waar het in de bijbel staat, want zo veel interesseert het me ook niet. En als jij er zo zeker van bent dat ik iets zeg wat niet klopt, bewijs dan a.u.b. het tegendeel. Dan kan de persoon die geen gelijk heeft zijn mening misschien nog bijdraaien.
Althans me de kans zeer klein lijkt dat het tegendeel bewezen kan worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry je draait de rollen om. (1) Jij roept iets wat je nergens op baseert.
(2) Ik vraag je om het ergens op te baseren.
(3) Je ontwijkt mijn vraag.
(4) Ik vraag nogmaals om een fundament.
(5) Je zegt dat je het niet weet.
(6) Nu moet ik ineens het tegendeel gaan bewijzen, omdat jij jou gedeelte niet kunt aantonen. ? Waar mis ik de logica? Wie gaf hier nu een antwoord (achteraf gezien: losse flodder).
Ik vind het erg jammer voor je dat de Bijbel je niet heeft aangesproken, maar geef daar niet on onderbouwd de Bijbel de schuld van! Ok!? Houd het even persoonlijk als je wilt! Fijn dat jij iets meent, maar jou mening is niet direct een antwoord! Misschien goed om dat verschil eens te overdenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dus als antwoord op je vraag zou ik zeggen, het hangt af van het land en de cultuur waar ze wonen" Ik heb het gevoel dat religie verward word met standplaatsgebondenheid en cultuur...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@penthesileia, veel mensen hebben hun eigen opvattingen over de islam. En mensen die in een land wonen met een streng regime geloven gewoon anders dan mensen die daar vrijer in zijn.
Er zijn namelijk landen/steden waar vrouwen verplicht zijn om met een boerka rond te lopen en waar vrouwen thuis moeten zijn...
Dus vandaar mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat wisl betreft... "Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen" (Genesis 3:16). "Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva. En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen" (1 Timoteüs 2:11 t/m 14). "Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente" (1 Korintiërs 14:34,35). Maar geloof jij maar wat je wil. Jij bent vast gewoon een gelovige naïeve man die niet wil toegeven aan de feiten. EN WAT LOGICA?! Als of de bijbel lekker logies is...
wij hebben onze presentatie over vrouwenrechten binnen de islam moeten doen en zijn er achter gekomen dat man en vrouw wel gelijk staan aan elkaar. Het kan per gezin/stel anders gebruikt worden, maar volgens de islam mogen man en vrouw even veel en even veel niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Mag een vrouw zo makkelijk scheiden als een man binnen de islam?
En niet zeggen dat ligt per geval. Neem 100.000 vrouwen die willen scheiden en 100.000 mannen. Hoeveel procent vrouwen zal het lukken tegenover de mannen?
Volgens de sharia mag een vrouw enkel scheiden als de man het goedkeurt of ze een hele specieke goedgekeurde reden heeft. Mannen mogen altijd scheiden.
https://centerforinquiry.org/blog/islam-and-womens-rights/