gaat de islam en democratie samen ?

ik hoor sommige mensen zegen dat de islam en democratie niet samen kunnen gaan. van wegen de sharia, klopt dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Het beste antwoord

In zekere zin klopt dat. Het accepteren van homosexualiteit is hier een van. Ook de vrouw heeft vaak een ondergeschikte rol. Zo mag een vrouw in Saudi Arabie geen auto rijden. Er zijn nog veel meer voorbeelden, maar daarvoor zou je de islam moeten gaan lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als vrouwen hetzelfde mogen als mannen zou de hele Islamproblematiek niet bestaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Democratie is ook open staan voor anders denkende. Iets dat bij de Islam vaak een groot probleem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste de Islam is geen boek maar een religie, en ten tweede, jij moet niet zomaar wat dingen gaan zeggen, want de Islam geeft de vrouwen wel rechten, maar daar moet je meer over lezen, ik denk dat jij meer de cultuur bedoeld, want daar is vaak het probleem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf al de Islam geeft de vrouw wel rechten, met andere woorden ze is niet gelijk aan de man. Dat is geen democratie. Dat homosexualteit niet mag staat ook in dat boek van de Islam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De interpretatie van het boek wordt door verschillende culturen van de islam anders beleefd. In zekere zin bepaalt relegie de gedragingen van de Islam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei dat de vrouw wel rechten heeft, waar heb jij het dan opeens over?
http://www.risallah.com/archief/artikel.php?artikelnr=50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vrouw mag dan ook wel rechten hebben ze zijn niet gelijk aan de man. Dat is dus niet democratisch. Ik heb het hier over gelijke rechten van de man en vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelijke rechten voor de vrouw zijn er niet in de Islam.
Islam en democratie gaat niet samen vanwege het feit dat de ongelovigen,christenen,homo's en Joden niet geaccepteerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Karimaa
waarom ben je zo op je teentjes getrapt ?
ik vermoed dat je moslima bent klopt dat ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men moet geen cultuurdingen in verband brengen met geloof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noem eens een paar dingen dan bij de Islam die met cultuur te maken hebben en niet gelinieerd zijn aan het geloof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de vrouw in sommige landen geen auto mag rijden, dat is cultuur.
Want hier rijden moslima's gewoon auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je verder gaan, waarom mogen zij geen auto rijden dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk hier maar eens naar momopoyolo Women's rights in Saudi Arabia are defined by Islam and tribal customs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
och, die SGP'ers zijn geen haar beter dan Saudi's hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook niet op gestemd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Karimaa. Geloof is een vorm van cultuur!
Cultuur wordt namelijk van ouder op kind overgedragen, via socialisatie. Wordt iets fysiek overgedragen, dan heet dat erfelijk. Verder is geloof persoonlijk, omdat iedere gelovige in details net iets anders denkt.
Geloof is dus niet erfelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen. Weet je wel wat cultuur is? Kennelijk niet. Ik zou dat eerst maar eens gaan opzoeken, voordat je zulke grote onzin uitkraamt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk hier maar eens naar: Cultuur en gewoonten
http://www.e-changes.nl/landeninformatie/nederland.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria16: Over christenen en joden (en Manaeeërs) staat in de Koran juist dat zij ook tot de gelovigen behoren en als ze zich in dienst van de Heer stellen in de hemel zullen komen. Ongelovigen mogen platgeslagen worden (net als in de Bijbel overigens), maar christenen en joden niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De islam is een religie en had niets met politiek te maken Mohammed (vzmh) wou zich ook niet met de (culturele) politiek bezighouden, maar wel zorgen dat mensen de nood van sociale hervormingen gingen inzien. En trouwens, de Islam heeft altijd opener tegenover homosexualiteit gestaan dan het Christendom, alleen de laatste paar eeuwen overwint de cultuur het van de religie door o.a. de door het westen veroorzaakte slechte economie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was dat veel meer met elkaar verbonden politiek en geloof. Dat de islam vroeger opener stond tegenover homosexualiteit geloof ik niet. Heb je daar dan voorbeelden van? Overigens was het Christendom niet veel beter vroeger. Wie uit de pas liep werd flink gestraft, maar dan dwalen we heel erg af wat hier wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Penthesileia: wel een beetje tunnelvisie en vooroordelen hoor... 1) Als Mohammed zich niet met politiek bezig wilde houden, waarom voerde hij dan oorlog (= uitvloeisel van politiek)? Dat doe je o.a. om anderen jouw cultuur op te leggen. 2) Het christendom heeft ook niet altijd negatief tegenover homosexualiteit gestaan. De houding daartegenover is door de tijden heen veranderd, dan weer eens positiever, dan weer eens negatiever. Dat is bij de islam net zo. 3) Hoezo de door het westen veroorzaakte slechte economie? De rest van de wereld deed ook mee hoor, anders zou het ze daar nu wel goed gaan. Als men zich daar niet had ingelaten met de foute praktijken, had men daar nu ook geen hinder van ondervonden. Altijd maar afgeven op 't westen is wel een beetje zielig...

Andere antwoorden (5)

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg merkte in een arrest van 13 februari 2003 over de rechtmatigheid van een verbod voor de Turks-islamitische Refah partij op "dat de sharia niet verenigbaar is met de fundamentele principes van de democratie".[9]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sharia betekend 'waterbron' en de geboden en verboden die erin staan vertegenwoordigen vijf basale mensenrechten: vrijheid van meningsuiting en geloof; het recht op leven; het recht op persoonlijk bezit; het recht op voortplanting; en het recht om (zowel geestelijk als fysiek) een gezond leven te leiden.
Ik zie dus niet in waarom het niet met democratie te verenigen zou zijn.
Islam is een algemene naam voor het geloof van miljoenen mensen. net zoals bij christenen joden etc.

je hebt mensen die zeggen dat ze moslim zijn maar de koran niet naleven.

net als christenen die zeggen christenlijk te zijn maar geen regel uit de bijbel kennen.

deze mensen zullen eerder openstaan voor dingen buiten het geloof dan mensen die volledig in hun geloof op gaan.

want wat in het heilige boek staat is goed voor hen en alles wat niet overeen komt is niet goed.

het antwoord op jou vraag is dat is niet te zeggen.
omdat iedereen op haar of zijn manier geloofd en dat geloof op haar of zijn manier volgt. maar het wel onder hetzelfde hokje plaatst als die buurman die wel elke zondag naar de kerk gaat of naar de moskee gaat.

Geloof zelf is zo een diep onderwerp dat je het niet ergens bij kan zetten je kan niet zeggen kan een geloof dit of dit. omdat het geloof bestaat uit miljoenen leden die het op hun eigen manier beleven en naar leven. niet alle mensen die hierbij horen gaan samen met democratie maar ook niet alle mensen gaan niet samen.

Het is misschien een beetje vage uitleg omdat het een vrij groot onderwerp is er valt erg veel over te zeggen en er word ook veel over gezegt.

toch hoop ik dat je wat kan met deze informatie en dat de mensen die dit lezen zich erin kunnen vinden.

Omdat dit over geloof gaat wat nogal gevoelig ligt bij veel mensen hoop ik ook dat ik met mijn antwoord niemand heb beledigt of slecht heb benadrukt indien u dit vind of zo ervaart zo is dit antwoord niet bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is: wat is democratie? Ieder democratisch land heeft een andere interpretatie van democratie. De Filipijnen zijn een democratisch land, maar je mag er niet scheiden. Frankrijk is een democratisch land, maar je mag op school geen zichtbare, religieuze symbolen dragen, Nederland is een democratisch land, maar heeft getrapte verkiezingen voor de Eerste Kamer, in de VS word je uit het leger gegooid als je uitkomt voor je homoseksualiteit, in Mexico mag je seks hebben met een 12-jarige... en ga zo maar door.

De interpretatie van de islaam hoe een staat geregeerd moet worden, wordt sharia genoemd. De sharia verbiedt geen inspraak van het volk. Het geeft rechten en plichten aan de burgers van een land, ook zij die geen moslim zijn. Het verbiedt niet dat mensen stemmen, het staat godsdienstvrijheid voor. Het reguleert bepaalde wetten en handelen.

Je kunt niet spreken van 'de democratie', slechts van democratie. In dat opzicht kan een islamitische staat dus ook democratisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt zeker. De islam stelt de moslim boven alles, ongelovigen zijn de slechtsten der schepselen en kunnen niet op gelijke behandeling rekenen. De moslim moet strijden tegen ongelovigen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
typisch gevalletje van de pot verwijt de ketel. christenen hebben ook wel aangetoond niet al te zachtzinnig om te springen met andersdenkenden. dat kan ook niet anders, met god zelf als voorbeeld die hele steden uitmoordt omdat ze hem niet willen vereren en niet naar zijn pijpen willen dansen. eerlijker zou zijn om te stellen dat religie en democratie niet samen kunnen gaan. er wordt binnen de grote religies heel dik gedaan over verdraagzaamheid en naastenliefde, maar dat gaat niet op voor ongelovigen of andersdenkenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'christenen', wat voor christenen?
Ik heb het trouwens niet over moslims maar over de islam/koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met moslim wordt doorgaans een aanhanger van de islam bedoeld. en over de christenen zijn de geschiedenisboeken volgeschreven. de bijbel staat ook vol met wrede dadens jegens andersdenkenden. het wordt door christenen alleen niet ervaren als wreed omdat er door god (of in zijn naam) wordt gemoord. vertel dat maar aan de kinderen van de egyptische soldaten die hun vader niet meer terug zien of de onschuldige kids in sodom en gomorra die samen met hun families vermoord werden. religie = onverdraagzaam buiten het eigen groepje, ik kan er niets anders van maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geschiedenisboeken vol, buiten de bijbel dus. Doel je op zoiets als de kruistochten waartoe mensen niet door de bijbel maar door de paus werden aangezet? Mwa, de onschuldige kids komen in de hemel, stukken beter dan op aarde.
Hoe had jij die soldaten willen tegenhouden? Of hadden ze wat jou betreft de Israëlieten gewoon uitgeroeid? onverdraagzaamheid buiten het groepje, hm nee, heb uw naaste lief staat er toch echt geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alknobe: Als je dat zegt weet jij de verdraagzaamheid die een moslim moet opbrengen niet. Een moslim mag de ideeen van een ander afkeuren, maar niets opdringen/dwingen. In de Qor'aan staat dat joden en christenen de broeders en zusters van de moslim zijn en dat ze uit dezelfde bron (God) zijn ontsprongen, en daardoor elkaar moeten respecteren.
In het Christendom is dit inderdaad heel anders dus vanuit essentialistisch ookpunt snap ik je idee wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehh... nog even.... er staan versnummers bij de beweringen op jou site, maar meteen de eerste al: Op jou site:
"En vrouwen hebben rechten die gelijk zijn wat hun is opgelegd...... maar de mannen hebben een hogere rang boven hen. Lees Koran 2:228" In mijn Qor'aan staat:
"Vrouwen moeten drie menstruatieperioden wachten voor ze hertrouwen" (ws. om te zien of ze niet zwanger zijn vn hun vorige man). Niet echt, wat je noemt, een betrouwbare site, vind je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel Women who are divorced shall wait, keeping themselves apart, three (monthly) courses. And it is not lawful for them that they should conceal that which Allah hath created in their wombs if they are believers in Allah and the Last Day. And their husbands would do better to take them back in that case if they desire a reconciliation. And they (women) have rights similar to those (of men) over them in kindness, and men are a degree ABOVE them. Allah is Mighty, Wise.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en van quran.com Divorced women remain in waiting for three periods, and it is not lawful for them to conceal what Allah has created in their wombs if they believe in Allah and the Last Day. And their husbands have more right to take them back in this [period] if they want reconciliation. And due to the wives is similar to what is expected of them, according to what is reasonable. But the men have a degree OVER them [in responsibility and authority]. And Allah is Exalted in Might and Wise.
Geen enkele grote godsdienst gaat samen met democratie. Deze godsdiensten worden geregeerd door een almachtige figuur waarnaar je dient te luisteren (of anders!). De heilige boeken van deze religies stammen ook uit een tijd dat dictatuur nog redelijk werkte en een aantal praktische voordelen had.

Dat geprobeerd is de scheiding van kerk (moskee) en staat in te voeren heeft goede redenen! Gelukkig negeert het grootste deel van de moderne aanhangers van de grote godsdiensten de onverdraagzame delen uit de bijbel tov vrouwen, homo's e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm, 1 SGP'er vindt dat ik overdrijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwege dat vooroordeel heb ik er nog maar eentje bij gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of vindt je dat ik ook kan concluderen dat een aantal d66'ers vindt dat ik overdrijf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godsdiensten gaan met macht gepaard. Bekend is het RK met de Kerk en de paus als instituut. Bij de islam zit de macht veel in de sharia.
Een democratie is een machtsvorm, waarbij het volk invloed heeft. Dat botst dus. Hoe dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Todat romeinse keizers zich met het christendom gingen bemoeien ging het prima zonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Én je gaat weer de fout in: een kerk en een moskee lijken in de verste verten niet op elkaar. Een kerk is een hierarchische gemeenschap waarvoor een centraal punt bestaat. Een moskee is naast een gebedshuis ook nog eens een ontmoetingsplaats, school en badhuis. Daarbij betekend het woord Iman niets anders dan 'de voorganger in het gebed'. Voor de duidelijkheid: voordat ik de Islam beter leerde kennen was ik ook tegen religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@penthesileia, tegen wie spreek je nu eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ploppie: och ploppie, zonder jullie minnen zijn mijn antwoorden niet compleet :) thanx maar fijn om te lezen dat je het alleen niet eens bent met mijn reactie, maar het antwoord onderschrijft. @penthesileia: natuurlijk zijn voor jou een kerk en een moskee zeer verschillende dingen maar voor mij lijkt een moskee op een kerk als de ene mierenhoop op de andere. overigens ben ik niet tegen religie. ik ben alleen tegen de schadelijke invloed die religie heeft op het dagelijks leven van veel mensen. religie zou een persoonlijke uitingsvorm moeten hebben die iedereen voor zichzelf beoefent, zonder een ander daarmee lastig te vallen.