...meter.

Het peterschap is de hoedanigheid die een (doop)peter en -meter op zich nemen. Bij een rooms-katholieke doop worden doorgaans twee getuigen gevraagd: een (mannelijke) peter of peetoom en een (vrouwelijke) meter of peettante. Samen zijn zij de doopborgen. Behalve hun functie als getuigen, wordt hen ook gevraagd "een bijzondere zorg en aandacht" te besteden aan de christelijke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen.

Peter, is je peetvader, Meter, is je peetmoeder.

Hier vind je nog een uitgebreide uitleg erover

http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
constant
12 jaar geleden
duidelijk, dank.

Andere antwoorden (2)

Ha, die Constant;

Bij peter hoort meter en dat is inderdaad hetzelfde als peetvader (of peetoom) en peetmoeder (of peettante).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies hetzelfde. Synoniemen dus. Ikzelf zeg het liefst van al peter.