Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

van wie moest jezus aan het kruis?

Wie wilden dat Jezus doodging?
Wat heeft Jezus (kort samengevat) in zijn leven gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jezus heeft Gods liefde laten zien aan de mensen door bijvoorbeeld mensen te genezen. Hij is naar de wereld gekomen om onze zonden op zich te nemen, door aan het kruis te gaan. Ik denk dat dat uiteindelijk Gods plan was voor Zijn leven op aarde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je heb gelijk, dat Jezus door zijn hemelse Vader naar de aarde was gezonden en dat hij moest sterven als 'offer'. Jezus heeft 'zijn martelpaal op zich genomen'. Maar het waren wel mensen die hem hebben veroordeeld tot deze marteldood.

Andere antwoorden (7)

Van Pontius!
Pontius Pilatus was van 26 - 36 na Chr. de 5e praefectus van Judea, de belangrijkste provincie van het toenmalige Palestina dat toen onderdeel was van het Romeinse Rijk. Hij was afkomstig uit het oude geslacht van de Pontii. Hij wordt in het Nieuwe Testament en de Apostolische geloofsbelijdenis genoemd als degene die Jezus van Nazareth liet kruisigen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil jij nu echt dat wij hier het levensverhaal van jezus voor jou gaan opschrijven?

Het stikt op het internet van verhalen over de goede man.

Bronnen op het internet voor informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch_benaderd)
http://www.eo.nl/portals/themes/home.jsp?portal=Portal.Thema&theme=5278157
http://www.hetzoutvat.nl/wonderen.html
http://www.voorleesbijbel.nl
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/Gabbata.htm
http://www.waaromgeloven.nl/jezus/kruisiging.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(traditioneel-christelijk_benaderd)
http://www.statenvertaling.net/kunst/laatste-avondmaal.html
http://www.allaboutjesuschrist.org/dutch/wonderen-van-jezus-2.htm
http://www.allaboutjesuschrist.org/dutch/kruisiging-van-jezus-christus.htm
http://www.bijbelenonderwijs.nl/index.php?grp=bidb&item=begrafenisvanjezus&grp=bidb

Toegevoegd na 1 minuut:
Nou, voor het gemak geef ik nog een keer de wikipediabron.

Kijk onder het hoofdstuk Arrestaie van jezus en kruisdood.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(traditioneel-christelijk)#Arrestatie_van_Jezus_en_kruisdood
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van gewoon eens een evangelie te lezen? http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matte%FCs&id18=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er nog een:
http://watchtower.org/o/20050915/article_01.htm
In het „Nieuwe Testament” wordt opgemerkt dat Jezus impopulair was bij de overpriesters en veel van de Farizeeën en Sadduceeën, omdat hij hun huichelarij aan de kaak stelde.
De hogepriester Kajafas was een van Jezus’ voornaamste tegenstanders. Hij had ongetwijfeld persoonlijk financiële verliezen geleden toen Jezus de geldwisselaars de tempel uitjoeg . Bovendien vreesde Kajafas dat Jezus’ populariteit bij de joodse menigten uiteindelijk zou leiden tot Romeinse interventie en voor hem persoonlijk tot machtsverlies .
Daarom beraamden de overpriesters en andere religieuze leiders Jezus’ dood en droegen zij hem aan een Romeins rechtscollege over om terechtgesteld te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
... alwaar Pontius Pilatus de uiteindelijke beslissing nam dat Jezus inderdaad gedood moest worden.
De joden wilden dat Jezus aan het kruis ging. Jezus deed in zijn leven vele wonderen en goede dingen. Er waren veel joden die volgeling van Jezus werden. Daarom, en omdat Jezus dingen deed die volgens hun wetten niet mochten (eten plukken op de sabbat, mensen genezen op de sabbat etc.), wilden zij hem dood.

Maar in die tijd werden de joden onderdrukt door de Romeinen. Ze mochten zelf geen recht spreken. Daarom moesten ze naar Pontius Pilatus om Jezus te veroordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je voorstellen dat het optreden van Jezus - door de toenmalige machthebbers en door de religieuze leiders van die tijd - werd beschouwd als een bedreiging voor hun machtspositie.
Die Rebel wilden ze wel graag een kopje kleiner maken!

Wat dat betreft is er nog niet veel veranderd, kijk maar naar wat er ook nu nog vrijwel dagelijks in veel totalitaire moslimlanden, zoals Iran, plaatsvindt.

Wat er zo'n 2000 jaar geleden gebeurt is weten we slechts uit opgetekende verslagen van mensen uit die tijd en/of uit doorvertelde verhalen.
Religieuze leiders hebben daarvan later een selectie gemaakt en deze geautoriseerd als "De Waarheid" die door God is bepaald! De godsdiensten hebben dat ondergebracht in "dogma's" en leerstellingen. Die bepalen wat jij als "gelovige" moet geloven.
Maar zowel de oude teksten als de "dogma's" zijn in wezen subjectief! Bovendien spreken - volgens bijbelonderzoekers - de teksten elkaar soms tegen.

Kortom: Wat Waarheid is, is niet definitief vast te stellen, maar die kan je wel te benaderen door gebruik te maken van deze drie uitgangswijzen:
Je kunt uitgaan van een Dogma: (Die knappe koppen zeggen het, dus het zal wel waar zijn. Zo hoef je zelf niet na te denken!)
Je kunt uitgaan van een hypothese: (God bestaat. Ik heb een bepaalde mening over God en de Godsdienststichters en ga die onderzoeken, maar herzie mijn mening als ik andere "bewijzen"vind.)
Je kunt uitgaan van een "Bruikbare Fictie" (Het bestaan van God kan niet bewezen worden, maar ik ga ervan uit dat er een God bestaat die de Mensheid dmv Boodschappers leidt naar een steeds hogere Beschaving.)

Bij het lezen van de oude teksten kan je overigens in verwarring raken door de betekenis van de gebruikte woorden.
Bijvoorbeeld als Jezus zegt "Laat de doden de doden begraven". Hier zou Jezus kunnen bedoelen dat de ongelovigen, de geestelijk "doden", (dus degenen die Hem niet zien als de Beloofde) de overleden ongelovigen moeten begraven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Pontius Pilatus werd gedwongen het oordeel te vellen door de aanklagers en het gepeupel doordat ze bleven roepen "Dood aan het kruis".
-Een hoop gedoe en verwarring van het feit dat Jezus onder andere had gezeg "Mijn koningschap behoort niet van deze wereld", vroeg Pilatus "U bent dus koning?"
Jezus "U zegt dat ik koning ben..." enz.
-Echter Pontius Pilatus vond geen schuld in Jezus.
-Pilatus pogingen tot zachtere maatregelen hielpen niet.
-Zelfs na een wrede straf van geseling en met doornen gekroond opgelegd te hebben en Jezus zo te tonen aan het volk; in de hoop de onverzoenlijkheid van het gepeupel daarmee te verzachten met de woorden "Ecce Homo! (zie hier de mens)".
-Dit werd alleen beantwoord met "Kruisig Hem,kruisig Hem".
-De aanklagers zetten Pilatus onder druk waarbij hij zelf in 't gevaar komt door de stelling: "Als je die man vrijlaat, zijt ge geen vriend van de keizer. Wie zich voor koning uitgeeft, komt in het verzet tegen de keizer (Joh. 19,12).
-Na dit dreigement kon Pilatus niets anders dan het oordeel uitspreken, om daarna met een minachtend gebaar zijn handen te wassen in onschuld.
-Niet alleen de aanklagers maar voornamelijk het Joodse volk zelf heeft over het lot van Jezus beslist.
-Zoals in vele culturen kan men geen rebellen gebruiken en moet men ze de kop indrukken met alle geoorloofde en desnoods ongeoorloofde middelen.
-Jezus was een van die rebellen, met alle gevolgen vandien.

Toegevoegd na 12 uur:
Mijn antwoord op iemand die niet begreep dat ik het tegen hem had.
-Pilatus gouverneur van Judea en Jeruzalem verachtte de Joodse leiders met zijn volk.
-Pilatus toonde het volk een zwaar gegeseld mens, met doornenkroon waarbij hij hoopte op mededogen.
-In een uiterste poging Jezus te redden maakte Pilatus gebruik van het recht op amnestie tijdens het Paasfeest.
-Pasen van heidense oorsprong sinds Mesopotamië; was het feest van vruchtbaarheid van de natuur ter ere van de Godin Isjtar. Symbool de haas en het ei.
-Pilatus wordt door de Kerk als koelbloedig beschreven, niet hij, maar het Joodse volk en zijn leiders waren koelbloedig bij hun vrije keuze (opgehitst of niet) verantwoordelijk voor het kruisigen van Jezus.
-Ze kozen voor de vrijheid van de moordenaar Barabas en genoten van het lijden wat ze zagen.
-Jezus zocht de waarheid en Pilatus zag de waarheid,
van een die hij niet kon geloven!
-De hele geschiedenis is één vervalsing en verdraaiing van feiten gericht op macht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste hiervan ben ik 't helemaal mee eens, maar niet dat met name het Joodse volk zelf zou hebben beslist. Ik denk dat er sprake is van een flinke portie opruiïng door de hogepriesters en anderen die belang hadden bij zijn dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Als gouverneur van Judea en Jeruzalem verachte Pilatus de Joodse leiders met zijn volk.
-Pilatus toonde het volk een zwaar gegeseld mens met doornenkroon waarmee hij hoopte op mededogen.
-In een uiterste poging Jezus te redden maakte Pilatus zelfs gebruik van het recht op amnestie tijdens het Paasfeest.
-Pasen van heidense oorsprong sinds Mesopotamië; een feest van de vruchtbaarheid, vruchtbare velden en ontwaking van de natuur ter ere van de Godin Isjtar. Symbolen waren de haas en het ei.
-Pilatus wordt door de Kerk als koelbloedig beschreven, maar het was niet hij, maar het Joodse volk met zijn leiders die koelbloedig waren en bij hun vrije keuze (opgehitst of niet) uiteindelijk verantwoordelijk waren voor het kruisigen van Jezus.
-Ze kozen voor de vrijheid van een moordenaar Barabas en genoten als sadisten van het lijden wat ze zagen.
-Jezus zocht de waarheid en Pilatus zag de waarheid, een die hij niet kon geloven.
-De hele geschiedenis is één vervalsing en verdraaiing van feiten gericht op macht. Als je dit niet wilt geloven ben je een goedgelovige. Die hebben ze graag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet op wie je reageert, maar op mij kan 't niet zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergis je er niet in, dat hetgeen gebeurde niet een "Joods" iets was, maar een "toeschouwer" iets. Nog steeds roepen mensen "springen, springen" als ze iemand op een brug zien staan. En vergeet ook niet, dat Jezus zelf een Jood was, ondanks zijn afwijkende ideeën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Tussen de Pilatus van het Nieuwe Testament en de Pilatus van de echte geschiedenis is er niets met elkaar gemeen. Vandaar dat verschillende visies en vooringenomen standpunten elke discussie geen zin hebben omdat het tot niets zal leiden.
-Pilatus zag de vreselijke waarheid dat hij een onschuldige gevangene tot het kruis moest veroordelen naar de wens van het volk en... zijn aanklagers omdat hij anders zelf zijn nek riskeerde.
-Dit was de waarheid die Pilatus zag; en niets met de vraag van "Wat is waarheid" aan Jezus te maken heeft.
-Jouw "Waarheid" met een hoofdletter heeft een andere betekenis als mijn "waarheid". Vandaar dat discuseren met gelovigen zo ongelooflijk moeilijk is en blijft.
-Tussen de regels door lezen schijnt ook moeilijk te zijn. Einde mijn discussie hierover.
Het antwoord op deze vraag bestaat maar uit 3 letters, namelijk: GOD

Als je een historisch-kritisch antwoord zoekt dan is het antwoord anders (zoals in eerdere antwoorden is te lezen). De Joden, Pontius Pilatus enz hadden allemaal – vaak politieke – redenen om Jezus dood te wensen.

Als je een christelijk antwoord zoekt dan kan er maar 1 antwoord zijn op de vraag van wie Jezus aan het kruis moest. Jezus moest natuurlijk aan het kruis omdat god dat wilde. Hij heeft de Farizeeën, Pilatus e.d. alleen maar gebruikt om zijn wil uit te voeren.

Jezus moest dus sterven omdat god het wilde. Jezus' dood aan het kruis maakte onderdeel uit van Gods Heilsplan. God had het zo beschikt en zo gebeurde het dus.

Als je er over nadenkt is het ook wel logisch. Als je namelijk gelooft in een god die almachtig is dan had die best kunnen voorkomen dat Jezus zou sterven. Dat vond hij blijkbaar niet nodig. Jezus heeft in de hof van Gethsemane drie keer gevraagd of de gifbeker aan hem voorbij kon gaan, zijn vader gevraagd of het niet hoefde. Maar deze was onverbiddelijk.

Jezus moest blijkbaar sterven voor de zonden van alle mensen. En niet alleen van de mensen die toen leefden, of daarvoor, maar zelfs van ons. Of we dat nu leuk vinden of niet ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog steeds een rare gedachte voor mij, zo'n mensenoffer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad raar. en dan is hij nog gestorven voor MIJ ook, wordt er beweerd. en dan wordt me aangepraat dat ik me schuldig moet voelen. nee hoor, daar begin ik niet aan. trouwens, weet niet of je deze al kent, maar christopher hitchens heeft een leuke speech gehouden over het christendom, het stukje moraliteit van de erfzonde komt ook uitgebreid aan de orde. Dit is deel 1, deel 2 staat ook wel op youtube. Sterke argumenten in ieder geval: http://www.youtube.com/watch?v=-Zx-vnNfJ9U&feature=feedf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig! Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=yQj3mszkwzE&feature=mfu_in_order&list=UL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het ook pas kunt gaan begrijpen als je inderdaad je schuld tegenover God inziet en dat je de Verlosser in je leven nodig hebt. Tot die tijd is het veiliger om er de spot mee te drijven schijnbaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben nooit iets gedaan voor onze geboorte, toen waren we er immers niet. We hebben verder ook nergens om gevraagd en nergens voor gekozen. Dan kunnen we er ook geen schuld aan hebben. Ben je toch van mening dat wij ergens schuld aan hebben zonder dat wij er iets vanaf weten, leg dat dan maar eens uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erfzonde komt in de Bijbel niet voor, ik snap dat dit woord ook vervelend klinkt voor een niet gelovig iemand. Zoals een klein kind bij zijn ouders vandaan loopt, moet je daarom iedere keer weer terughalen..) zo loopt ook een nieuw geboren mens van God vandaan.
Wij zoeken God van nature niet zo gauw.
Hier kun je niets aandoen maar heeft met onze natuur te maken, wij gaan automatisch allemaal foute keuzes maken de een meer als de ander in zijn leven.
Niemand heeft daarom een 10 in zijn of haar leven.
Dit is ontstaan sinds de zonde van de eerste mens en dit werd later omgeschreven als erfzonde. God spreekt door ons geweten heen en laat ons weten dat er een leegte en zal ons enkele keren kruisen in het leven.
Uit liefde heeft Hij Zijn Zoon gegeven ook voor jullie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Foute keuzes" is een oordeel van een gelovige over niet-gelovigen. Niet-gelovigen vinden de keuzes van gelovigen juist fout. Zijn we wederom aanbeland op de hamvraag: wiens waarheid is DE waarheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tikfoutje zie ik / laat ons weten dat er een leegte is /m.a.w. we merken dat we een leegte hebben in ons leven als we zonder de Heer leven.
Mensen proberen dit vaak op te vullen met vakanties of auto´s of drugs om ons geweten te verdoven.
God zegt echter ik heb je lief Widar, mijn deur staat voor je open via Mijn Zoon Jezus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel die leegte niet hoor. Ik probeer ook niets op te vullen met al de dingen die je noemde. Tuurlijk, ik kan er van genieten, maar ik kan ook zonder. Ik heb genoeg aan mezelf en de wereld om me heen. Ik heb mezelf wel lief, daar heb ik geen god voor nodig hoor. Mijn deur staat voor je open via mezelf :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat liefde voor jezelf hebben is zeker niet verkeerd..
groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als je niet kan begrijpen hoe belangrijk het werk van jezus dus het geven van zijn leven dan weet je nog niet hoe ziek je als mens bent" Dat vind ik nou zo aanmatigend van religieuzen... Misschien zijn jullie zelf wel ziek, als je zo denkt. Ik heb mijzelf al aardig leren kennen en juist hoe beter ik mezelf leer kennen, hoe minder ik concepten als Jezus nodig heb! De kracht zit in jezelf, niet in een of ander vaag, ontastbaar concept. Dat heb je niet nodig, als je jezelf ECHT kent. Ik denk ook heus niet dat alles wat ik doe in orde is of wel mee valt. Ik heb m'n fouten gemaakt en zal er blijven maken. Maar ik neem er de verantwoordelijkheid voor. Ik zoek 't in mezelf hoe ik omga met die fouten, hoe ik ze oplos danwel zo goed mogelijk achterlaat. Maarre.... Leg eens 1 ding uit. Jezus is voor onze zonden gestorven en daarmee zouden onze zonden vergeven zijn, toch? Waarom zouden we ons, als we erin geloven, dan nog druk moeten maken om zonden? (En ga alsjeblieft niet alleen op dit laatste in. Dan heb ik nog liever dat je 't laatste weglaat en ingaat op de rest.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@janstip: grappig dat je het voorbeeld van de hoeren aanhaalt. hoerenbezoek komt (net als incest en inteelt overigens) in orthodox christelijke gemeenschappen juist veel meer voor dan in de rest van het land. voor het overige: mensen zijn prima in staat om zelf te bepalen wat ze wel en niet zouden moeten doen. ik heb geen geboden van een god nodig om te weten dat ik niet mag stelen, niet mag moorden, niet mag vreemdgaan enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alknobe / God is behalve liefde, ook almachtig en rechtvaardig dat wordt weleens vergeten. Tijdens het oordeel zal God daarom oordelen in dezelfde maat als jij anderen geoordeeld hebt. Het zijn dus domme uitspraken van je om zo over anderen te oordelen. Wij kunnen onder de macht van deze zondes uitkomen door het volbrachte werk van Zijn Zoon.
De Vader dwingt je ook niet.. maar reikt je zijn hand uit liefde en wil je de weg wijzen naar Zijn Koninkrijk van macht en schoonheid en eeuwig leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jan: Ik heb zo lang als ik me kan herinneren al het sterke verlangen gehad de dingen goed te doen en de dingen die ik en soms anderen aan mij verkeerd achten te verbeteren. Nogmaals, daar heb je geen God, Jezus, of wat dan ook voor nodig. Ook heb ik ik oprecht spijt als ik iets fout heb gedaan. Ik hoef dat niet te relateren aan hogere machten. Vergeving en overwinning regel ik ook zelf wel, zonder hulp. Oordelen over de zonde komen van jezelf. De macht van dat oordeel bestaat alleen als je zelf die macht toestaat. Het zijn je eigen keuzes en wilskracht die bepalen hoe groot die macht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar - wij als mens bestaan uit geest, ziel en lichaam.
1) geest (ook je hart genaamd )
2) ( emoties, wil en verstand )
3) lichaam
Je geest is gekoppeld aan goed en kwaad na de zondeval.
dit verklaart je manier van denken.. Echter God heeft een veel groter plan met je, die ligt voor je klaar, zie het als een kado, alleen jij kan hem aannemen en openen.. de sleutel is het werk van de Here Jezus Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom willen gelovigen me altijd iets aansmeren dat ik niet nodig heb, of allang heb, zonder hulp van hun Jezus? Lees mijn reacties hierboven. Voor alles wat het geloof mij belooft, heb ik geen God of Jezus nodig. Niemand heeft dat nodig in principe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit Gods onvoorwaardelijke liefde voor ons wil Hij ons geven een leven in overvloed:
Rust, Math. 11:28-30
Vrede, Fil. 4:6-7
Bescherming, Ps. 91:3-4
Vertroosting, Ps. 34:19
Kracht, Jes. 40:31
Luisterend oor, 1 Joh. 5:14
Zorg, 1 Petrus 5:7
Niet verwerpen, Rom. 8:1
niet verlaten, Math. 28:20
Hulp en volledig acceptatie, Jes. 43:1-4 en dat uit genade..je weet Hem te vinden.
Ik sluit dit af )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe; als mensen zo prima in staat waren om zelf te weten wat goed voor ze is, zou de wereld er niet uitzien zoals die er nu uitziet (met oorlogen, discriminatie, aids, enz.). ook al geloof je niet in God; al zou iedereen zich houden aan God's geboden, zouden we in een perfecte wereld leven.
echter, geen mens kan zich voor 100% aan die geboden houden. ongelovigen niet en gelovigen ook niet.
met dat veschil, dat gelovigen de intentie zullen hebben om volgens Zijn geboden te leven.
ik merk hier vaak dat mensen zoals widar en alknobe wat geïrriteerd reageren op gelovigen. alsof wij als christenen beweren dat we beter zouden zijn dan zij.
als dat zo is, is dit een groot misverstand. ook christenen zijn zondig van aard. gelukkig wel met uitzicht op de eeuwigheid, als we oprecht berouw tonen aan God en Jezus'offer aanvaarden. dat jij beweert alknobe dat hoerenbezoek,incest en inteelt vaker voorkomt bij otthodoxe christenen, berust mi absoluut niet op feiten (ik kan ze in elk geval nergens terugvinden??). het wordt, als het voorkomt,alleen wel veel breder uitgemeten in de media, want niks schijnt zo leuk te zijn om de hele christelijke gemeenschap door het slijk te halen als zoiets gebeurt!
niet dat ik het niet erg vind als dat gebeurt. het is zeker triest. juist christenen zouden een voorbeeldfunctie moeten hebben. .maar om meteen alle christenen daarop aan te rekenen....... dat is hetzelfde als alle Marrokanen als crimineel bestempelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk beweren Christenen (en andere religieuzen) wel degelijk (direct of indirect) dat ze beter zijn dan anderen (lees: ongelovigen). Als jouw religie niet de enige ware was, dan hing je wel een andere aan. Jij begrijpt "het" (wat "het" dan ook mogen zijn), wij dus niet. Zie ook je eigen zinsnede: "juist christenen zouden een voorbeeldfunctie moeten hebben". Hoezo juist? Ze zijn toch niet beter dan anderen? Ieder mens dat met waarden en normen is opgegroeid (en dat zijn de meeste mensen, al kan de inhoud daarvan nogal verschillen), streeft naar het opvolgen van diezelfde waarden en normen. En (vrijwel?) niemand slaagt daarin. We moeten allemaal concessies doen ons hele leven aan onszelf, de maatschappij, de mensen waar we van houden, eventuele religie, opvoeding, etc. Dat is een gegeven. Dat hoort bij het leven. Daar heb je geen religie of God voor nodig, religie kan er wel een onderdeel van zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk hang ik de religie aan waarvan ik denk dat het de ware is! dat doet iedereen! ook als dat betekent dat je in jezelf gelooft!
wat ik bedoel met JUIST christenen hebben een voorbeeldfunctie; er wordt op christenen gelet of zij zelf wel volgens God's richtlijnen leven en hier niet hypocriet mee omgaan. als je jezelf christen noemt, zal dat aan je manier van leven merkbaar moeten zijn, dus met een voorbeeldfunctie bedoel ik een voorbeeldfunctie (niet voor de maatschappij in zijn geheel= beter dan een ongelovige) om als christen te leven, volgens de bijbel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo: "als mensen zo prima in staat waren om zelf te weten wat goed voor ze is, zou de wereld er niet uitzien zoals die er nu uitziet (met oorlogen, discriminatie, aids, enz.). ook al geloof je niet in God; al zou iedereen zich houden aan God’s geboden, zouden we in een perfecte wereld leven." Ooit gehoord van kruistochten? Dat is slechts 1 voorbeeld van geloof dat de wereld er niet bepaald beter op heeft gemaakt. "echter, geen mens kan zich voor 100% aan die geboden houden. ongelovigen niet en gelovigen ook niet.
met dat veschil, dat gelovigen de intentie zullen hebben om volgens Zijn geboden te leven." En ongelovigen met de intentie om aan dezelfde normen te voldoen, maar dan zonder een bestraffende god.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@levendesteen: Wederom: al die dingen kan ik in mezelf wel vinden. Verdiep je eens een klein beetje in het boeddhisme en taoïsme. Die leren dat je al wat je nodig hebt, in jezelf kunt vinden. Zonder goden. En het is waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo: Ja, natuurlijk doe je dat. En daarmee pretendeer je het toch echt beter te weten dan een ander. En je hebt gelijk, we denken het allemaal het beste te weten. Het verschil tussen jou en mij is, dat ik het niet ontken. En jij wel. En dat ik jou niet minder vind dan mezelf en ik niet denk dat jou een slechter lot te wachten staat dan ikzelf. En jij gelooft dit anderom allemaal wel. Ik sta open voor alle wegen. Voor jou is er maar één. Dat maakt jou fundamentalistischer in jouw geloof, dan mij in mijn ongeloof. Ik dacht dat iedereen zondigde. Ook christenen? Dus hoe zou men onderscheidend moeten zijn tov niet gelovigen? Voorbeeldfunctie voor wie? Onderling? Ten opzichte van ongelovigen? Ten opzichte van God? Of allemaal? Of verwacht je toch stiekem dat Christenen beter (zouden moeten) zijn dan ongelovigen? Je zegt om als Christen te leven. Dus toch beter dan een ongelovige? Ik kan er echt niets anders van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Irene: Hoe heeft Jezus de aarde gered dan? Er is praktisch gezien weinig tot niets veranderd sinds zijn tijd. Er is hooguit wat meer gemoord in gods naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd Jezus moest in opdracht van God,
voor de zonden van de mensheid aan het kruis,
maar iedereen begaat wel eens een zonde,
ik ben er zeker van iedere mens en gelovige,
zelfs zwaar gelovige,
maar als je zeker bent,dat je iets niet goed hebt gedaan,
waar je je niet goed mee voelt,biecht het op,en bid,
en hij zal je vergeven.
groeten

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding