Welke boeddha is DE boeddha?

Je hebt verschillende boeddha afbeeldingen. De dikke (lachende) boeddha, en die met dat puntmutsje. Maar welke is eigenlijk de 'echte' boeddha?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Antwoorden (7)

Ze zijn allemaal Boeddha, maar in verschillende gedaantes. Ze staan allemaal voor een bepaald aspect van boeddha. Zoals bij de katholieken god ook een drieeenheid is: De vader , zoon en h. geest
12 jaar geleden
Er is natuurlijk maar een echte Boeddha en die wordt nooit afgebeeld. Simpelweg omdat we niet weten hoe hij er ooit heeft uitgezien. De afbeeldingen van Boeddha met hun verschillende vormen zijn dus de symbolen die staan voor b.v. welzijn of genezing, contemplatie of wat voor eigenschappen aan Boeddha ook worden toegeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gautama Boeddha

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prins Siddhartha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddha-beelden zijn niet bestemd om te worden naturalistische voorstellingen van wat Gautama Boeddha uitzag. Er zijn geen hedendaagse beelden van hem, en de oudste boeddhabeelden dateren vanaf zo'n 500 tot 600 jaar na zijn leven. Maar boeddhisten geloven wel dat Boeddha-beelden een ideale werkelijkheid van de Boeddha vertegenwoordigen.
Oorspronkelijk werd hij niet afgebeeld, er werden symbolen gebruikt om hem weer te geven zoals de Lotus, een parasol, de swastika, mandala's of het wiel van Dharma.
De eerste voorstelling van Boeddha met menselijke trekken was een voetafdruk.

Onder invloed van de Griekse cultuur werd in ongeveer de eerste of tweede eeuw voor Christus de eerste menselijk aandoenende beelden van Boedha gemaakt.
Die beelden vertegenwoordigen geenszins hoe Boeddha daadwerkelijk is of hoe hij eruitziet maar wel hoe de oudste beelden eruit zien, hieronder zie je een van 's werelds oudste beelden van Boeddha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boedha is niks anders dan een verlichte. Iemand die geen verlangens meer heeft. Er waren er dus meerdere en verschillende zijn afgebeeld. De boedha kan nog wel naar de eerste verwijzen en dat is de hierboven genoemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De iconografie van het boeddhisme kent vaste regels voor rups 's (vormen) van de historische boeddha. Op basis van bepaalde proporties wordt de boeddha afgebeeld, goed te herkennen aan de bedelnap, handgebaar (moedra), de haardracht enz. Dit is een geïdealiseerde afbeelding met helenistische invloeden. Bovendien verschillen de klassieke afbeeldingen per Aziatische cultuur: Thailand, Japan, Tibet, Indonesië enz. kennen ieder een eigen traditie, wel met de traditionele kenmerkende overeenkomsten. Typische vormen zijn: zittende boeddha met bedelnap (vrij van begeerte) en met een hand de aarde aanrakend ten teken van de staat van volkomen verlichting. Zittende boeddha met handgebaren die verborgen wijsheid, alomvattend mededogen enz. uitdrukken.
Overigens is wat wij de boeddha met de dikke buik noemen, geen boeddha maar een Chinese boddhisatva (iemand die de gelofte heeft afgelegd om boeddha te worden, maar deze staat uitstelt om eerst anderen te helpen om het spel van geluk en verdriet te doorzien). Boeddha is 'de ontwaakte' en dat is over het algemeen het beeld waar beoefenaars zich aan oriënteren bij het zien van schilderingen of figuren.
Dan heb je nog veel op boeddha lijkende afbeeldingen van Kuan Yin, boeddhistische meesters en op weg zijnde boddhisatva's. Maar met een beetje oefening is snel te herkennen of de historische boeddha wordt afgebeeld, geen god, maar een voorbeeld van een mens van vlees die verlichting heeft bereikt.