hoe weet ik welke godsdienst bij mij past?

Heb over verschillende geloven en overtuigingen gelezen. Hoe weet ik nou welke het beste bij mij past? Heb behoeft aan zingeving.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
9.1K

Het beste antwoord

Je zegt: Heb behoefte aan zingeving. Dat kan ook zonder godsdienst. Het gaat er om de eerste plaats om of je gelooft dat de wereld is geschapen door een opperwezen of dat je gelooft dat het, zeg maar, door de natuur is ontstaan en meer ziet in de evolutietheorie van Darwin. Geloof je in het laatste dan scheelt dat weer en kun je gewoon bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaan doen. Geloof je in een schepper dan kun je je goed gaan verdiepen in de verschillende christelijke geloven, dat zijn er nogal wat en in de verschillende interpretaties van de islam; soennitisch, sjiitisch enz. En verder het hindoeisme. boedisme enz. En dan kijken waar je je het beste bij voelt. Je bent dan nog wel even bezig. Ik wens je dan ook veel succes en sterkte in je zoektocht!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel in het midden van mijn antwoord: bijvoorbeeld gewoon vrijwilligerswerk. Dus zonder dat je daarbij een kerk nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het accepteren van de evolutietheorie sluit het geloven in een of meerdere goden niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat simplynotedible zegt. Zelfs Darwin, die toch gezien wordt als zo'n beetje de grondlegger van de evolutietheorie, was overtuigd Christen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gestuurde evolutie idd...maar k snap niet dat als je in de Darwin theorie gelooft dat je dan vrijwilligerswerk kan gaan doen? of ben ik nu traag...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel in het midden van mijn antwoord: bijvoorbeeld gewoon vrijwilligerswerk. Dus zonder dat je daarbij een kerk nodig hebt. Dat slaat op: Heb behoefte aan zingeving.

Andere antwoorden (20)

Mij lijkt dat de godsdienst waar jij het meest achter staat en waarin je het met de meeste standpunten eens bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou beginnen bij het begin: vraag jezelf bij iedere religie eerst de vraag 'geloof ik wat deze religie beweert?'

Geloof je dat er één opperwezen is dat alles heeft geschapen? Of geloof je dat er meer zijn? Of dat er geen is? Geloof je dat zo'n opperwezen zijn zoon naar de aarde heeft gestuurd om voor jouw zonden te sterven? Geloof je überhaupt in het concept 'zonde'? Geloof je dat er zoiets als een ziel bestaat die voortleeft na de dood, of juist niet?

Het eerste criterium voor een religie die bij je past is dat je - wanneer je het heilige boek leest, of vertegenwoordigers spreekt, of over de filosofie erachter leest - denkt: ja, volgens mij hebben ze gelijk, dit is waar, zo zit het echt. Als je dat niet denkt, dan heb je geen religie maar alleen een etiketje en eventueel een setje zinledige rituelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk geloof in het concept verantwoordelijkheid in plaats van zonde. Het verschil is dat bij verantwoordelijkheid de onderbouwing niet voortkomt uit 'omdat een opperwezen het heeft gezegd'. Maar wat ik wel of niet geloof, is hier sowieso niet relevant. Ik heb geprobeerd naar eer en geweten te antwoorden op de vraag hoe Joda kan weten welke religie bij hém past, zonder te sturen richting een bepaalde religie. Ben je het er niet mee eens dat werkelijk geloven dat een religie het bij het rechte eind heeft het uitgangspunt moet zijn voor het aanhangen van die religie? Dus bijvoorbeeld dat je wel moet geloven dat Christus voor de zonden van de mensheid is gestorven om christen te zijn? Anders heeft het toch geen zin?
Hetgeen die je het meest logisch lijkt. Die niet tegenstrijdig is etc etc

Hier moet je zelf achterkomen, en dit kun je alleen doen wanneer je alle geloven heb onderzocht.

Ik wens je succes.. Hopelijk zal je het vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om iets met zingeving te doen heb je geen religie nodig. religie is door mensen bedacht. De hele structuur in een religie en de manier waarop je in groepsverband in God gelooft in een verzonnen regelsysteem. Eigenlijk vind ik dit persoonlijk binnen ieder geloof / sekte. Pas ook op, op het moment dat je open staat voor een keuze van een "club" dan ben je misschien ook minder helder van geest om de addertjes uit het gras te vissen. Ga naar een onafhankelijk bijbelclubje, zonder "winst"oogmerk en trap vooral niet in mensen die zeggen te menen dat hoe zij het geloven, de waarheid is. Dit kan namelijk niet, omdat je de bijbel en God om heel veel manieren kunt opvatten.

Ga op je eigen gevoel af en vooral niet op de advertentiepraat van een religieuze instantie. Onthoud dat iedereen zijn eigen waarheid heeft en collectief geloven onmogelijk is. En de enige zekerheid is eigenlijk dat niemand echt weet hoe het zit. Blijf bij je eigen gevoel en onderzoek alles voordat je ermee in zee gaat. Brainwashing gaat namelijk snel en soms heb je het pas achteraf in de gaten. Succes in elk geval met je speurtocht. Zingeving kun je op meerdere manieren vinden. Door iets goed te doen voor je naaste, een goed mens te zijn en je eigen levenspad te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, prima antwoord. Ik ben weleens te formeel.
En pas op voor sektes!!! (Scientology is ook een sekte ook al noemen ze zich kerk).
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jehovah Getuigen idem.... Die voldoen aan 99 punten van de 100 als je de kenmerken van een sekte gaat onderzoeken. Het is bijna hilarisch als je ze met volle overtuiging ziet zeggen dat ze het vrijwillig doen. Zo'n bord voor hun hoofd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leuke van Jehova's is dat ze niet geloven in de hel. Haha! Helaas geloven ze ook niet in bloedtransfusies enz. Dat het niet mag van God bedoel ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben Armageddon als de "hel". Dan vernietigd God de slechte mensen, dus concreet iedereen die in de wereld van Satan leeft, dat is iedereen die niet in de waarheid is, dus eigenlijk iedereen die geen JG is. :) Bloedtransfusie is een wassen neus. Of bloedtransfusie nu wel of niet goed is, dat is niet eens aan de orde. Het genootschap verbied het omdat er in de bijbel een voedingswet staat "onthoud u van bloed" . Simpelweg omdat je maag niet tegen bloed kan. Bloed is een orgaan en als je dus te kort komt, vul je dit aan als het nodig is. Ze komen dan met allerlei vage regels. Het genootschap bepaald dat je bv geen rode bloedlichaampjes mag, maar wel weer andere producten die in vaccinaties gebruikt worden. Bloed is heilig en het symbool van leven, maar is het symbool belangrijker dan het leven zelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel bloedtransfusieverbod is een wassen neus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ja. Armageddon. Het uit nieuwsgierigheid ooit de Wachttoren gekocht. Ook vrij recent nog iemand aan de deur gehad. Aardige man hoor, we lagen elkaar wel! Maar verder, ach ja... over sommige dingen zullen we het nooit eens worden en dat weet hij zelf ook wel. Overigens, ik geloof dus niet in God. Wel in Darwin en de evolutietheorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk zijn ze aardig. Tot dat je gedoopt bent en achteraf een andere mening krijgt. Ze leren namelijk dat iemand die de waarheid gekend heeft en zich er moedwillig van af keert, genegeerd moet worden en ze zelfs geen groet mogen richten. Ze vergelijken zo iemand met een hond die terugkeert naar zijn eigen uitbraaksel en als stof wat ze van hun schoenen moeten afschudden. Dus die aardige meneer kan zomaar eens een zoon van 18 hebben die toch iets anders kiest, die jongen is dan geestelijk doodverklaard en niet meer welkom. Vorm van emotionele chantage. Darwin kan ik zelf mee leven, en met een deel God ook, alleen dit relateer ik allemaal echt niet aan religieuze hokjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, niemand is perfect!
Gezien je naam hier raad ik je aan om te geloven in "The Force".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde vraag, godsdienst is niet iets zoals het kopen van modieus kleren en heeft niets te maken met smaak of zoiets. en al zeker niet met imago.

Godsdienst houdt tenslotte in dat je je onderwerp aan leefregels terwille van de God
en niet andersom.
En dus dingen doet of dingen laat omdat je zo wilt leven
daarmee getuigende dat je deze of gene God aanbidt.
en dus ook instaat bent offers te brengen
en zelf offers naar de eis zonder de kennis van het waarom
Immers weet jij alles ? je gelooft en vertrouwt dat je god dat weet en het je zal openbaren of niet zal openbaren dat is je godsdienst.

Dus plaatsen en handelingen vermijden terwille van het feit dat je anders die God en jezelf er mee ontheiligt.
ook al lijkt het je niets
of juist dingen en handelingen plegen die jezelf en de god die je dient te heiligen.
met als added bonus dat het je leven goed zal gaan
maar ook dat je kunt "lijden" terwille van
dat kan een heel stuk zingeving geven
het heeft zin dat ik dit doe daar en daarom.
zingeving heeft in essentie te maken met het kunnen ondergaan van lijden en de eeuwige waarom vraag van het lijden te kunnen verdragen.
Je mag er wel vanuit gaan dat geen mens zonder lijden is
en slechte dingen gebeuren ook met goede mensen
je Godsdienst is waardeloos als ze laten geloven dat je door deze of gene God altijd gelukkig zult zijn.
of dat je zelfs door goede daden te doen gelukkig zult zijn.
het werkt zeker wel mee hoor .
Kortom godsdienst is geen jasje dat je aan en uit kunt doen als het je uitkomt.

Dus zorg er eerst maar eens voor dat je God vind en het met hem eens bent.
Je kan immer geen godsdienst beoefenen op basis van alles weten of denken te weten
maar alleen op basis van geloof en vertrouwen. en geloofservaring dat groeit.

Dus zoek eerst relatie met God dan zul je pas een godsdienst vinden die bij je past

zoekt en gij zult vinden ;)

nog even evangeliseren ;)))) zou raar zijn als ik dat niet deed toch ?

Een alpha cursus is een leuke start als je echt serieus op zoek bent
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
£-€-$
Je voelt je er toe aangetrokken. Dus je gevoel zou je gids moeten zijn hierin.

Je hoeft niet voor een godsdienst te gaan. Er zijn ook nog andere stromingen die niet echt een godsdienst is. Zoals het boeddhisme of spiritualiteit.

In Vught is er een alternatief centrum en dit heet "Zin".
Blijf gewoon rondkijken. Jij zult hetgene vinden wat bij je past en je houvast geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Janstip, dat is jouw invulling, dat het om de waarheid moet gaan (en dan ga ik er nu even niet op in wat dan wel de waarheid is...).
De vragensteller heeft behoefte aan zingeving. Gd geeft gewoon verschillende richtingen aan en zegt als laatste: citaat: Blijf gewoon rondkijken. Jij zult hetgene vinden wat bij je past en je houvast geeft.
Dat heeft toch niets te maken met vertellen wat iemand doen moet?
Juist niet.
Kristal
12 jaar geleden
Dat klopt toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie ook geen opdringerigheid. Alleen maar open keuzes. "Je hoeft niet" "zoals"
Ga naar bijeenkomsten. Kerkdiensten ed. Zingeving komt niet alleen door bijwonen van 'diensten'. Maar ook in samenzijn, gemeenschappelijke waarden en je opgenomen voelen in een groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zoekt op de verkeerde manier, God openbaart zich zelf aan mensen die de waarheid willen weten, stop het verlangen naar de waarheid die je hebt in een gebed en De Heer zal je een weg bereiden naar de waarheid..

Ik had ook geen geloof maar ik wou niet bij een groep horen ik wou enkel de waarheid weten, ondanks dat die waarheid niet het beste was voor me zelf..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag moet omdraaien. Je hebt wellicht zelf overtuigingen/ervaringen. Welke religie past daarbij. Het hoeft overigens geen religie te zijn. Het kan ook iets van jezelf zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mee eens, er zijn niet voor niets zoveel verschillende godsdiensten/overtuigingen etc. Iedereen heeft de kans om zijn/haar leven zin te geven.
Ik kan je de alpha-cursus aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het feit dat je 'zoekt' blijkt al, dat je op de goede weg bent.
Je bent er al achter, dat er een 'zin' is. Je weet alleen nog niet waar je mensen vindt die met je kunnen meedenken over die 'zin'.
Je zou natuurlijk kunnen gaan kijken bij allerlei groepen, clubjes, cursussen, kerken, enz. Maar dat zijn er zo veel! Je ziet dan door de bomen het bos niet meer.
Bekijk het eens anders. De 'zin van het leven', wat is de BRON daarvan? Als je een geloofsovertuiging hebt, in wie/wat geloof je? Dan kom je toch al gauw uit op God (de Almachtige Schepper).
Daarom raad ik je aan: zoek eerst rechtstreeks contact met God zelf! Ga in je eentje in een rustige kamer zitten, sluit je ogen, zet alle verdere gedachten van je af en BID. Bidden is: contact zoeken, communiceren, met God.
Vraag God in gebed om je in contact te brengen met de mensen die je kunnen helpen Hem te leren kennen. Daarna hoef je alleen maar open te staan voor wat er komen gaat. Soms duurt het een tijd, misschien gaat het zelfs via een 'omweg', maar God weet hoe Hij je moet helpen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om in en een religie te geloven, in de eerste plaats moet onvaarwaardelijk om het concept van God te geloven.
Ps. (het is eigenlijk niet zo belangrijk om in een goddienst te geloven, als je maar fatsoenlijk en eerlijke mens blijft) ¿ Sorry 't blijkt toch belangrijk te zijn, beter in een goddienst te geloven dan ongelovig te zijn...

Ik zeg lees de 4 boeken maar eens door. Dat zou jou 99% te helpen om een religie te kiezen. Ik zeg blijf de mode volgen. Kies wat er laatst is uitgekomen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus om boeddhist te zijn moet je onvoorwaardelijk geloven in een god? Mis, niet iedere religie gaat uit van een godsconcept.
Kristal
12 jaar geleden
Boeddhist is dan ook geen godsdienst Suzy, maar een levenswijze.
Wat bedoel je met "bij me past"? Is het geloof dan iets dat bij je moet passen? Moet het dingen doen, toe laten, etc. dat je prettig vindt, en niet al teveel van je eist? Als een geloof juist is, hoeft het niet eens bij je te "passen".
Het moet de juiste weg zijn die je volgt.
Wat bepaald dat? Dat wordt bepaald door door Degene die je met je "geloof" wil dienen of behagen.
Die bepaald dat. In dit geval is het de Schepper en Onze God zelf. Daar heeft heet Hij Zijn Woord, de Bijbel voor gegeven.
Daar zegt Hij wat Hij vindt dat wij moeten doen en laten.
Velen zullen de Bijbel al aanvallen, met filosofische beweringen, dat het door mensen is geschreven, tegenstrijdig is, niet van deze tijd, etc.
Omdat er ook dingen in staan die niet bij hun "past".
Maar als de Schepper dit van ons verlangt, dan is er maar 1 keuze over.
Niet iedereen zal de inhoud van de Bijbel begrijpen of waarderen.
Maar als je wil weten van de Schepper van je verlangt, begin eerst de Bijbel compleet te lezen en te bestuderen.
Ga dan naar de uitleg van zoeken en kijk wat en wie over de Bijbel zegt.
Dan kom je er absoluut achter wie de waarheid over de Bijbel spreekt en er ook naar leeft.
Sluit daarbij alle vooroordelen uit en beweringen om je heen.
Ga er met open vizier op af en je zal je voordeel mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel bevat ook veel tegenstrijdigheden.
Ik zou zeggen, lees het eens goed door en je zult merken dat de helft ervan niet klopt.
Kan ook niet anders, als het met de tijd wordt veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas maar overbodig te zeggen, IK HEB DE BIJBEL GOED doorgelezen en ben ook die tegenstrijdigheden die veelal genoemd worden tegengekomen.
Ik heb ze tegen het licht gehouden en ben tot de conclusie gekomen dat het maar schijnbaar is.
Ik hoop dat je daarom ook uit enkele weet te noemen, en niet zomaar te zeggen dat die er zijn. Anderen weten dan ook niet waar het over gaat.
Ik weet er genoeg, dus graag! Ik wil wil ze wel ontzenuwen.
Ik geef je een tip
Ga naar een
Moskee
Kerk
Synagoge
Tempel

Zoek wel eentje waar mensen zijn die redelijk nederlands kunnen. Vraag een samenvatting over het geloof. Schrijf het op vergelijk het thuis en ga je verdiepen in dat ene geloof wat je hebt gekozen.

Pas op aan een geloof zijn er leuke dingen gezelligheid enzo maar ook minderleuke zoals vasten maar je leert er wel iets van ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen gelooft in feite iets anders omdat men andere zaken oppikt, dingen anders visualiseert en woorden andere gevoelens en beelden oproepen.
Je hoeft dus denk ik niet per se te kiezen voor een hokje, je zult toch je eigen waarheid hebben.
Waar het bij alle geloven op neer komt is dat je je goed dient te gedragen, als een voorbeeldig mens, als bijvoorbeeld Jezus. En daar heb je altijd nog zelf een eigen goed en kwaad sensor voor die je de weg wijst en vertelt wat je wel en niet moet doen.

De hoofdreligies putten uit dezelfde basis bronnen, maar verschillen in interpretaties. Volgens mij zijn interpretaties nog steeds bij een ieder afzonderlijk in ontwikkeling en zitten we nog steeds in een tijd van voortschrijdend inzicht totdat Jezus (= de perfecte mens, voorzien van heilige geest) terug komt in de eindtijd. In feite zullen we denk ik niet moeten wachten op Jezus, maar hem moeten volgen/worden. Als we dat allemaal doen, is ie terug gekomen en is het paradijs op aarde gerealiseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijzondere vraag. De religie die het meest bij je past is kan je het best zelf verzinnen. schrijf je eigen bijbel en regels zodat je zeker weet dat je in je eigen hiernamaals komt ;)

Persoonlijk zou ik je adviseren op zoek te gaan naar het antwoord op de vraag, waarom je op zoek bent naar een godsdienst. Hiervoor kan je het best beginnen bij de grote philosofen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Leuk bedacht ;-) En inderdaad zingeving is niet alleen in godsdiensten te vinden.
Gelukkig...
Hoi Joda,
wil je de waarheid.. vraag aan God of hij je de waarheid openbaart. Er is een levende God die in je hart kan spreken.
Hij wil een relatie met je, omdat God je Maker is en van je houdt. Hij wil als een geestelijk Vader voor je zijn die je zal leiden op al je wegen in je leven en je zal troosten wanneer je
het moeilijk hebt. Hij wil je Zijn Geest geven als je erom vraagt. Maar er is maar 1 weg, dat is de weg via Zijn Zoon Jezus Christus joh 14 vs 6, het enigste wat je moet doen is Ja zeggen en vragen of Hij in je hart wil komen en de verkeerde dingen van je wilt vergeven.
Laat je leiden door de zachte stem in je hart, onderwerp je aan Zijn Zoon en leiding.
Het zal dan feest zijn in de hemel, omdat jij ja zegt en overgaat naar het Koninkrijk van de Grote Koning en Vader en een eeuwig leven voor je hebt met Jezus.

Mag ik je God´s zegen toewensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De behoefte aan zingeving is echt iets voor deze tijd, waarin alle basisbehoeften (Maslow) zijn vervuld. Jouw vraag is dus zo gek nog niet!

Wil je echt aan de slag, dan kan ik je adviseren je meer te verdiepen in het Boeddhisme. Punt is wel, dat dit geen godsdienst is, maar een filosofie. Want het Boeddhisme kent geen god.
Van hetgeen in het Boeddhisme wordt bestudeerd, vind je ook soms wat terug in de andere godsdiensten. In feit hebben die eruit 'gejat', want het Boeddhisme is al heel erg oud.
De godsdiensten geven meestal levensregels, maar die komen in feite neer op machtsregulatie. In het Boeddhisme gaat het meer om het zelf verantwoordelijkheid nemen voor je leven. Een heel verschil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan hier alleen achter komen als je op onderzoek uit gaat.

Ik zie veel mensen als antwoord geven: kijk wat het best bij je past, wat het meest overeenkomt met je standpunten, kijk waar je het mee eens bent.
Hier ben ik het niet mee eens, mijn advies is: ga op zoek naar de waarheid. Ga echt díep op onderzoek uit.

Ter ondersteuning van mijn relaas een passage uit het boek 'In alle redelijkheid':

In een van mijn gesprekken na een dienst zei een vrouw tegen mij dat het hele idee van een oordelende God aanstootgevend was. Ik antwoordde: “Waarom vind je het idee van een vergevende God dan niet aanstootgevend?” Ze keek verward.

Ik vervolgde: “Ik wil je respectvol aanmoedigen om na te denken over je culturele bepaaldheid als je de christelijke leer over de hel aanstootgevend vindt.” Ik wees er vervolgens op dat seculiere westerlingen altijd boos worden van de christelijke leer over de hel, maar dat zij het bijbelse onderwijs over het toekeren van de andere wang en het vergeven van vijanden aantrekkelijk vinden.

Ik vroeg haar na te denken over de vraag hoe iemand uit een heel andere cultuur het christendom zou zien. In traditionele samenlevingen slaat het onderwijs over het “toekeren van de andere wang” helemaal nergens op. Dat schoffeert hun diepste instincten over wat recht en rechtvaardig is. Voor hen is de leer over een oordelende God echter helemaal geen probleem. Zo’n samenleving wordt afgestoten door aspecten van het christendom die mensen uit het Westen schitterend vinden, en aangetrokken door aspecten waarvan seculiere westerlingen gruwelen.

Waarom, besloot ik, zouden westerse culturele gevoeligheden bepalen of het christendom geldig is of niet? Ik vroeg de vrouw vriendelijk of zij dacht dat haar cultuur superieur was ten opzichte van andere culturen? “Nee”, antwoordde ze onmiddelijk. “Nu dan”, vroeg ik, “waarom zouden jouw culturele bezwaren tegen het christendom beter zijn dan de hunne?” Laten we ons, omwille van het betoog, voorstellen dat het christendom geen product is van deze of gene cultuur, maar de transculturele waarheid van God.

Als dat het geval is, zouden we er niet vreemd van opkijken dat het iedere menselijke cultuur op een bepaald punt tegenspreekt of beledigt omdat menselijke culturen onvolmaakt en altijd aan verandering onderhevig zijn. Als het christendom waar is, zou het op bepaalde punten aanstootgevend moéten zijn en je denken op bepaalde punten moéten corrigeren.