Op grond van wat denken mensen dat ze bij de 144000 gezalfde van God horen?

Toegevoegd na 42 seconden:
Liefs antwoorden op grond van de bijbel en liever niet op gevoel,alvast bedankt..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.5K

Het beste antwoord

Hoi broer Jan, de 144.000 uit openbaring heeft lijkt mij en velen gewoon een letterlijke betekenis en betreft dus Joden die tijdens de grote verdrukking tot geloof gaan komen.

Er worden in Openbaring niet alle stammen van Israel genoemd daarom is wat verwarring, maar ook daar is een bijbelse verklaring voor.

Vroeger dacht men dat God geen bedoeling meer had met Israel en dacht men dat deze beloften alleen voor Christenen / idem Jehova getuigen was bedoeld.

God's zegen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de stammen die genoemd worden (in Openbaring 7) zijn: Juda, Ruben, Gad, Aser, Naftali, Manasse, Simeon, Levi, Issaschar, Zebulon, Jozef en Benjamin. De satm Dan mist hier. De nakomelingen van Jozef werden als stam in tweeën gedeeld, genoemd naar zijn zoons Efraïm en Manasse. Efraïm wordt niet genoemd in de tekst uit Openbaring. Jozef wordt wel genoemd, terwijl dat geen stam was. Het kan zijn dat Jozefs naam in plaats van Efraïm is genoemd. De Levieten werden niet altijd als stam meegeteld, omdat zij geen erfdeel hadden.
Op grond van deze afwijkingen van de gewone stammen van Israël kunnen we aannemen, dat de 'stammen' in Openbaring symbolisch zijn bedoeld. Ze staan niet voor het 'volk Israël', maar voor het 'Israël Gods' (zie Galaten 6:15,16).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Bijbelonderzoeker en broeder Jan, Het kan dat u gelijk heeft, doch denk ik niet aannemelijk.
Zeker niet alles zal symbolisch bedoeld zijn.
Wat is dan het nut om die stammen op te noemen ? De 144.000 bevinden zich volgens de profetie op de berg Sion in Jeruzalem. Hoe komen ze daar ? Dat de levieten ontbreken heeft u uitgelegd. In Genesis 49:17 wordt Dan een "slang" genoemd. En in Openbaring is de slang het teken van de satan. Dit zou best gerelateerd kunnen zijn aan het idee dat Dan de antichrist zou voortbrengen.
Hieraan gerelateerd: de naam Dan komt bv. wel voor in de stammenlijst in 1 Kronieken 2, maar als daarna 6 hoofdstukken lang alle stammen met hun geslachtsregisters worden langsgegaan, wordt Dan overgeslagen! Dit zou kunnen zijn omdat de stam Dan degene was die heel duidelijk direct (Richteren 18) met afgodendienst in de weer ging.
Het wegnemen van de naam Efraim uit de lijst in Openbaring, en het invoegen van Jozef én Manasse, kan worden verklaarden , dat het weglaten van Efraim verwijst
dat Jozef" als naam ook kan zijn gaan verwijzen naar de stam Efraim.
Zie Ezechiel 37. Dat gedeelte gaat over hoe de twee rijken Israel en Juda weer samen zullen komen:
19 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik neem het stuk hout van Jozef – dat aan Efraïm toebehoort – en van de stammen Israëls die daarbij behoren, en Ik voeg het bij het stuk van Juda en maak ze tot één stuk hout, zodat zij één zijn in mijn hand.
Hetzelfde zie je in 1 Numeri 18
vs 32 Van de zonen van Jozef, van de zonen van Efraïm, hun nakomelingen (..) Zou het kunnen zijn dat de 144.000 Joden zijn die gehoor geven aan het getuigenis van het evangelie wat de twee getuigen ten tijde van de Antichrist gaan brengen?
Door het getuigenis van de 2 gaan hun ogen open en merken ze op dat Jezus wel degelijk de Messias is. Persoonlijk lijkt mij dit veel meer aannemelijker, maar goed er kan verschil van inzicht en beleving zijn.

Andere antwoorden (5)

dit is een citaat uit openbaring 7:
"En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls."
maar dit is niet letterlijk bedoeld, het getal gaat om de volheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
op grond van veel ervaringen en geestesgaven, bijv. tongentaal, denken mensen die daarin geloven dat ze daarbij horen.

Toegevoegd na 14 uur:
daarmee bedoel ik dat ze geloven dat als je bijv. tongentaal hebt gesproken, dan ben je een stap hoger in de bekering, en dus dichter bij God. En als je heel dicht bij God ben, hoor je dus bij die 144000. En dat zijn vaak de leiders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke uitleg geven zij dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hoeft niet persé tongentaal te zijn, maar andere geestesgaven die iets minder opvallend zijn kan ook.
het getal 144.000 staat symbool voor volkomenheid en gaat dus niet om letterlijk 144.000 mensen. Dit gaat om al God's volgelingen.
God "verzegelt" deze gelovigen door ze kracht te geven om stand te houden tegen verdrukking en vervolging. deze gelovigen blijven trouw aan God tot het einde.
alle mensen die God willen volgen en trouw zijn aan Hem, kunnen er dus op vertrouwen dat ze bij deze "144.00" horen.

Toegevoegd na 1 minuut:
144.000 bedoel ik natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het me erg interesseert, heb ik er veel over gelezen.
het meest logische is, dat het symbolisch wordt bedoelt, aangezien heel het boek openbaringen vol staat met symboliek.
144.000 is 12 maal 12 maal 1000.
1000 was in die tijd het grootste getal. de 2 keer 12 kan staan voor de twaalf stammen en de 12 apostelen. dat bij elkaar laat zien dat het om volkomenheid gaat.
hierna volgt de opsomming van de stammen, maar die is wat ongebruikelijk. de opsomming staat symbool voor God's echte volgelingen. juda wordt als eerste genoemd (stam van david en Jezus). Levi als tweede (als stam hadden ze geen grondgebied, maar ze werkten in de tempel. als beloning voor hun trouw op de tweede plaats). De stammen van Efraïm en Manasse worden hier Jozef en manasse genoemd, omdat Efraïm opstandig was. net als Dan (wordt ook niet genoemd vanwege afgodendiensten en opstandigheid). Ik denk dat je het ook daarom niet letterlijk kunt nemen. (omdat niet alle stammen genoemd worden)
het blijft lastig, want ondanks dat we dezelfde bijbel lezen, is deze voor meerdere uitleg mogelijk. ieder kiest toch voor die uitleg, die hem/ haar het meest waarschijnlijk lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dartsparadis; ik moet je nageven dat je veel bijbelteksten kris kras uit de bijbel bij elkaar kunt zoeken, zodat je je eigen overtuiging kunt steunen. natuurlijk weet ik dat God beter kan rekenen dan ik en ik twijfel er geen moment aan dat Hij precies weet hoeveel haren ik op mijn hoofd heb.
In veel dingen zijn we het eens. Zij het niet dat de mensen die jij beschrijft (met hart en ziel, genegenheid en al onze kracht God dienen en hem alles offeren wat brandbaar is als een welriekende geur om onze genegenheid te tonen, zodat we Zijn beeld weerspiegelen, enz.) volgens mij niet bestaan. álle mensen zijn zondig, geen enkele uitgezonderd.We kunnen erg ons best doen, maar dat doe je uit dankbaarheid en met veel gebreken. Degenen die dus het meest hun best doen zouden dan bij die 144.000 horen? Lijkt me erg onbijbels.
dan nog het feit dat God de Joodse natie definitief heeft verworpen? Ook dit lijkt me onbijbels. In het hele OT wordt de bijzondere band tussen God en het Joodse volk beschreven. Telkens gaan ze in de fout en telkens vergeeft God ze weer. Ook wij mogen telkens bij Hem terugkomen als we zonden hebben gedaan en God vergeeft ze graag als we daar oprecht om vragen. Zou Hij dat niet bij Zijn geliefde Joodse volk doen? Lijkt me wel!
God's zegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gesproken Gonzo..
het Joodse is voor een bepaalde tijd terzijde geschoven, maar de Heer zal zijn beloften voor Zijn geliefde Israel nooit verbreken.
“Zoals de hoogte van de hemel niet gemeten wordt, de diepte van het fundament der aarde niet gepeild, zo verwerp ik niet het nageslacht van Israël om alles wat het heeft misdaan’(Jer. 31:37).
Paulus waarschuwt in Romeinen 11 dat niet-Joden die door het geloof in Christus op de edele olijfboom geënt zijn, niet hoogmoedig moeten worden ten opzichte van de Joden die ‘ongehoorzaam’
Joden en Christenen stammen van dezelfde wortel af; de vader van alle gelovigen. Jood en christen zijn in feite, net als Adam en Eva één vlees. Dit houdt ook in dat gelovigen die Joden bestrijden in hun eigen vlees snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dartsparadis; ik moet je nageven dat je een meester bent in het uit elkaar rukken van bijbelteksten! Het verhaal wat je nu weer aanhaalt, is het verhaal van de rijke jonge man die in zijn hart erg overtuigt was van zijn eigen oprechtheid/ goedheid jegens God. Hij wilde zich verzekeren van het eeuwige leven.Daarom stelde hij aan Jezus dan ook de vraag: Wat moet ik doen om het koninkrijk van God binnen te gaan? Jezus wist natuurlijk wat er in het hart van deze man leefde en zei toen, nádat Hij had verteld dat hij zich aan de geboden moest houden (de man was er van overtuigd dat hij zich goed aan de geboden hield), dat hij zijn bezittingen moest verkopen en het geld aan de armen moest geven. Jezus wist dat dit zijn gevoelige plek was (en voor velen van ons!), dus de man droop bedroefd af. Jezus zei daarop: het is voor een rijke nog makkelijker om door het oog van een naald te kruipen, dan het koninkrijk van God binnen te gaan. Daarna vragen de discipelen aan Jezus wie er dan wél gered kunnen worden en dan zegt Jezus: menselijk gesproken niemand, maar bij God is alles mogelijk. Met andere woorden: als het van onze eigen daden moet afhangen, kan niemand gered worden! Elk mens doet zonden en niemand kan in dit leven voor 100% zijn toegewijd aan God (uiterlijk misschien, maar innerlijk onmogelijk!). Je kunt je best doen en natuurlijk doe je dat uit liefde voor Hem, maar in dit leven is niemand volmaakt. zelfs geen 144.000!
Of denk jij dat jij wel bij die 144.000 (als dit letterlijk genomen zou moeten worden), toch wel volmaakte mensen hoort? Ik ben benieuwd!
Je vraag is alleen op gevoel te beantwoorden. De Bijbel noemt geen namen bij de 144.000, dus je kunt nooit zeker weten of je dan tot die 144.000 behoort.

Voor diegenen die mij willen minnen, kom alsjeblieft dan met het bijbelcitaat, waaruit jij kunt opmaken dat je zeker bij die 144.000 hoort (of niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 144.000 zijn dezelfden als 'het Israël Gods' (zie Galaten 6:15,16). Dat is niet het volk Israël, of de Joden. In Mattheüs 21:43 laat Jezus weten, dat het Koninkrijk Gods van de Israëlieten weggenomen wordt en wordt gegeven aan een volk dat 'de vruchten voortbrengt'. Dat is dus een volk (een groep mensen) dat zich actief inzet voor Gods belangen. Uit Openbaring 14:4 blijkt, dat zij 'uit het midden der mensen gekocht' zijn, ze komen dus niet uit één volk, maar van overal ter wereld.

Hoe weet iemand of hij/zij bij de 144.000 hoort? Dat verneemt zo iemand persoonlijk van Gods geest. Het staat in Romeinen 8:16, dat Gods geest getuigenis aflegt met hun geest, dat zij Gods kinderen zijn.
Iemand die dat getuigenis van Gods geest niet heeft gekregen hoort niet bij de 144.000. Toch kan zo iemand ook een goed Christen zijn. Van de 144.000 wordt gezegd, dat zij vanuit de hemel zullen regeren als priesters en koningen (Openbaring 5:9, 10). Als zij regeren zullen zij ook onderdanen hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in Rom. 8:16 wordt niet bedoeld dat iemand in het bijzonder krijgt ingefluisterd van de geest dat hij/ zij bij die 144.000 hoort. het gaat over alle kinderen van God die God's Geest hebben ontvangen. Alle gelovigen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat inderdaad over alle 'kinderen Gods die Gods geest hebben ontvangen'. Diegenen die daartoe behoren krijgen een getuigenis door Gods geest. Dat zijn 144.000 mensen, het aantal dat 'verzegeld' is. Hoe ze die 'getuigenis' krijgen, dat weet ik niet. Ik behoor niet tot de 144.000. Christenen die niet tot de 144.000 behoren vormen de 'grote schare' die in Openbaring 7:9 genoemd wordt (na de opsomming van de 12 stammen). Die 'grote schare' is afkomstig uit 'alle natiën en stammen en volken en talen'. Dat zijn veel meer dan 144.000 mensen. (Lees Openbaring hfst. 7)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, Doordat de Geest met hen getuigenis aflegt, beseffen /weten zij wat hun taak zal zijn. Zij worden mederegeerders met christus in Zijn koninkrijk.
In dat opzicht zijn zij medeerfgenamen. Ik hoop op een verdere uiteenzetting van Darts, wie kan het anders beter verwoorden. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte Bijbelonderzoeker, Uw teksten Romeinen 8 vs 16 gaat over geloofszekerheid.
De Heilige Geest getuigt met onze Geest dat we kinderen God's zijn.
Dit betreft geloofszekerheid is iets kostbaars wat we mogen ontvangen na onze wedergeboorte Joh 3 vs 3 en 5 en 2 Kor 5 vs 17.
Galaten 6 gaat over het leven door de geest, wat ook in Romeinen 8 vs 14 wordt aangegeven.
Dus onze geestelijke groei, door Gods Geest. Met uw uitleg van Mattheus 21:43 zou ik zeer voorzichtig zijn.
De Here heeft dan twee groepen mensen voor zich staan: (1) de verworpen Joden, en (2) een volk dat vrucht kan dragen (21:43). In dit verband kunnen de discipelen dus (a) de Joden symboliseren, en (b) de ‘eruit geroepenen.’
Vergeet niet de meeste volgelingen toen Joden waren incl. de Heer zelf. Of de 144.000 nu wel of niet Joden betreft, de Heer weet het.
Maar ik zie dus geen enkel verband of bewijs met de door u aangeven teksten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jullie kunnen me toch echt niet overtuigen door die "influistering van de geest"die ieder zou moeten krijgen die bij de 144.000 hoort. Als dit gebaseerd moet worden op Rom. 8: 16, vind ik dit in elk geval niet overtuigend. Als je het in verband met de rest van de tekst leest gaat het over het feit dat we niet langer angstige slaven zijn, maar kinderen van de Meester. Paulus gebruikt adoptie(aangenomen worden) als illustratie van de nieuwe relatie tussen God en een gelovige. In de romeinse samenleving verloor de geadopteerde alle rechten in zijn oude familie en verwierf hij alle zelfde rechten als wettig kind in zijn nieuwe familie. Hij werd volledig erfgenaam. wanneer iemand christen wordt, krijgt hij ook alle rechten en verantwoordelijkheden van een kind in God's gezin. één van die voorrechten is te worden geleid door de Geest (zie Gal. 4:5,6). Iedere gelovige wordt dus geleidt door de Geest. Uit onszelf zouden wij immers niet bij God willen horen. Sterker nog; door onze zondige aard zijn wij geneigd om God en onze naasten te haten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de apostelen wisten helemaal niets van gezalfde te zijn laat staan wat hen te wachten stond na de dood en toch deelden ze mee in het avondmaal des heren wat mij betreft is de vraag niet zo makkelijk te beantwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk blijkt uit de context van Mattheus 21:43 dat het de joden zijn die verworpen zouden worden als gods volk romeinen 2:28,29 verduidelijkt dit nog door te vermelden dat het met een hartestoestand te maken heeft en niet het letterlijk jood zijn opvallend is ook dat in openbaring 7:4-8 waar over de stammen van de zonen van Israel gesproken word dit niet de stammen van het natuurlijke Israel kunnen zijn omdat er nooit een stam Jozef is geweest, de stammen Efraim en Dan niet in deze opsomming voorkomen en de levieten voor de dienst in verband met de tempel afgezonderd werden maar niet als een van de 12 stammen werden beschouwd (Lees Numeri 1:4-16) Waarom zijn deze mederegeerders met Jezus de 144.000 een letterlijk getal Het antwoord is op te maken uit het feit dat eerst melding word gemaakt van het nauiwkeurig bepaalde getal 144.000 en openbaring 7;9 vervolgens spreekt over een grote schare die niemand tellen kon. Als het getal 144000 niet letterlijk was zou het contrast met de grote schare volkomen zoek zijn. Het getal letterlijk te nemen is in overeenstemming met wat Jezus in Mattheus 22:14 over het koninkrijk der hemelen zei: Er zijn velen uitgenodigd maar weinig uitgekozen

Terug resumerend kunnen we dus zeggen dat het geen in romeinen 8:16 besproken word voor de 144.000 bestemd is Daarbij komt dat het van levensbelang is om die natie te vinden die de vruchten van dat koninkrijk draagt die in mattheus 21:43 word besproken, en het dus belangrijk is wat over de 144.000 word gezegd te begrijpen.
Dat getal wordt afgeleid uit de bijbel, zoals hier boven beschreven.
Mensen (doorgaans Jehova's getuigen) die denken dat ze daar bij horen doen dat toch enkel en alleen op basis van gevoel of overtuiging.
Ik heb de liefste mensen gezien die dachten dat ze er niet bijhoorden en de grootste huichelachtige etterbakken die er vast van overtuigd waren dat ze een van die 144000 waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans nemen Jehovah's Getuigen NIET aan dat zij bij de 144.000 horen. Over het algemeen weten zij, dat ze bij de 'grote schare' horen.
Ik heb persoonlijk eens kennis gemaakt met iemand die tot de 'gezalfde klasse' behoorde, dat was een eerbiedwaardige oudere man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bovendien als mensen het waren geloof zoeken onder mensen die volmaakt zijn kan ik je verzekeren dat je die niet zult vinden want God gebruikt onvolmaakte mensen om zijn boodschap te verbreiden. en is het niet aan God om te bepalen wie dat zijn? Jezus erkent immers in Mattheus 7:15-23 dat er mensen zijn die zeggen hem te dienen en in zijn naam allerlei dingen doen toch verwerpt hij deze mensen omdat ze niet de wil van God doen