Waarom dragen orthodox joden een (te) kleine hoed?

Met enige regelmaat zie ik joodse mannen met een zwarte hoed. Het geloof schrijft hen voor het hoofd te bedekken. Mij is opgevallen dat de hoed vaak bovenop het hoofd staat en wat klein is. Kan iemand mij vertellen waarom dit is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
10.7K

Antwoorden (2)

Bedoel je soms een keppeltje?

Joodse mannen moeten dit dragen als teken van eerbied voor God. De bronnen voor het dragen van de keppel staan in de Talmoed. In traktaat Sjabbat 156b staat: "Bedek uw hoofd zodat de vrees van de hemel op u zal komen." Slechts een minderheid van de rabbijnen is van mening dat het dragen van de keppel een gebod uit de Thora is. Meesten zijn van mening dat het een gebruik is, dat de kracht van een wet heeft gekregen. De wet is gecodeerd in Sjoelchan Aroech, Orach Chayim 2:6. Het type keppel geeft aan bij welke beweging de drager hoort. Gekleurde, gehaakte keppels zijn modern-orthodox of religieus-zionistisch; zwarte keppels zijn haredisch. Haredische mannen dragen hier vaak een hoed bij. Onder hun hoed zit altijd een keppel.
De redenen die tegenwoordig genoemd worden voor het dragen van een keppel:
- Erkenning dat God "boven" ons is
- "Acceptatie" van de 613 mitswot (geboden)
- "Identificatie" met het Joodse volk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder die zwarte hoed dragen ze ook nog een keppel. En dat zal de reden zijn waarom de hoed niet goed over hun hoofd heen past. Het is de traditionele hoofdbedekking van orthodoxe Joden.
Amadea