Hoe is te verklaren dat religieuze extremisten zo gewelddadig kunnen zijn?

geweld is toch strijdig met elk geloof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Religieuze extremisten hebben niet het patent op gewelddadigheid. Ook de nazi's en communisten onder Stalin waren gewelddadig, en niet religieus (tenzij je het nazisme en stalinisme een religie wil noemen, daar valt het een en ander voor te zeggen).
Geweld loopt de spuigaten uit zodra een ideologie (daar gaat het om) zijn aanhangers verkondigt dat ze die die ideologie niet aanhangen, eigenlijk geen mensen zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat extremisten ook de verzen en teksten die geweld verheerlijken letterlijk nemen misschien? In de bekendste religies in deze regionen staan in de heilige geschriften zowel teksten die tolerantie prediken, als teksten die geweld aanprijzen. Niet zelden wordt dit laatste gecombineerd met "geweld naar buitenstaanders mag, maar binnen de groep is uit den boze".

Surah 8:17 zegt ongeveer zoveel als "wanneer je dood uit naam van god, dood je niet zelf, maar doet god dit", waarmee zij hun handen bij wijze van spreken in de onschuld kunnen wassen.

In Richtere 11 vinden we terug dat god een pact sluit met Jefta om de Amorieten uit te roeien. Tegenprestatie van Jefta is het offeren van het eerste dat hem begroet bij terugkeer thuis. Uiteraard worden de Amorieten uitgeroeid, en het eerste dat Jefta begroet is zijn ongetrouwde/maagdelijke (afhankelijk van de vertaling) dochter. Deze dochter had niet het geluk dat Isaac eerder wel had.

Dit soort van passages kunnen gebruikt worden om een soort van gedoogbeleid te voeren over geweld. Het is dan ook verschrikkelijk jammer dat dit soort van teksten in boeken staan die door voornamelijk extremisten als "absolute waarheid" gezien worden. De gematigden zul je ook veel minder vaak horen over dit soort passages - zij nemen liever de goede dingen uit de boeken over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweld is helemaal niet strijdig met elk geloof, het Jaïnisme lijkt zo'n beetje het enigste religie te zijn die absolute geweldloosheid predikt (hier heeft Mohatma Ghandi zijn inspiratie vandaan). Zowel de bijbel als de koran staan echter vol met teksten waarin geweld wordt verheerlijkt, zie links hieronder.

Een religieuze extremist is veelal iemand die niet slechts alleen de 'lieve' teksten voor Waarheid aanneemt, maar juist alle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de ogen van extremisten is geweld niet strijdig met geloof. Bij moslims kennen ze bijvoorbeeld de jihad. Voor niet-extremistische moslims vooral een innerlijke strijd of een strijd met woorden. Voor extremisten echter een strijd die ook met wapens kan worden beslecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk geloof is in wezen geworteld in, en ontstaan uit spiritualiteit.

Een *verwrongen geloof* leidt tot het willen afdwingen van regels, je MOET dingen voor waar aannemen en je MOET regels navolgen, anders zwaait er wat.

Dit soort 'gelovigen' zijn de *ware afvalligen* van alle religies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bedoelt terroristen,want extremisten hoeven niet geweldadig te zijn,zoals de *sofieten* een islamietische variant van boedisme, niets doen behalve god aanbieden dat vind ik extreem maar niet geweldadig.