Waarom geloven mensen in god en allah, als het bekend is dat vroeger geloofd werd in andere goden?

Ik spreek hier over duizenden geloven uit het verleden, waarvan overal op aarde nog bewijs van te vinden is. Al die geloven hadden redelijke overeenkomsten. Bijv: Het Egyptische geloof had de jongen Ra, zoon van een maagd, hij werd gekruizigd, stond later weer op en ging naar de "hemel". Later nam het Christendom dit over..
Als je in een van die goden geloofd, dan geloof je dus niet meer in waar al je voorouders in geloofden. Hoe gek is dat? Je hele stamboom heeft duizenden geloven meegemaakt. Meer zelfs. Vergeet niet dat we allemaal ontstaan zijn vanuit één cel, die ontstaan is uit een reactie van elementen. Dat is zelfs na te booten, leven maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, evolutie is niet bewezen. Het ontstaan van een cel is ook niet na te bootsen.
Heb je misschien zeitgeist gekeken en verwissel je ra en horus? Horus werd niet gekruisigd, er is geen enkel verslag over en kruisiging van horus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat je het maar weet Allah betekend god
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat je voor de evolutietheorie een nog groter geloof moet hebben dan bv voor het christelijk geloof. ;)

Antwoorden (9)

Ook geloof is nauw verbonden met politiek. De machthebbers van vroeger wisten ook al dat je je volk beter achter een geloof kunt hebben dan tal van separate geloofjes. Mensen werden in een hoek gedreven en gedwongen een ander geloof aan te hangen en hun oude te verloochenen, in ruil voor vrede en voedsel. Hun eigen geloofshuizen / -plaatsen werden met de grond gelijk gemaakt. Uiteindelijk weten de nakomers niet beter dan dat ze het door de machthebbers gesteunde geloof als hun eigen geloof zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie eens aan...een stukje vroeg-marxistische religie kritiek. Dat het nog bestaat!
Niet iedereen gelooft in evolutie. Sterker nog: ook wetenschappers die de evolutietheorie bestuderen hebben er vele verschillende theorieën over hoe dat in de praktijk heeft gewerkt.

Als jij iets gelooft en iemand anders gelooft iets anders, dan zul je waarschijnlijk simpelweg vinden dat de ander het niet goed begrepen heeft. Zo simpel is het... Dus: in de geschiedenis van vóórdat jouw religie ontstond, was oftewel de revelatie van het godsbeeld nog niet aan de mensheid getoond, oftewel de mensen hadden het gewoon nog niet goed begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutietheorie is een achterhaald woord. De evolutie is een algemeen geaccepteerd feit binnen de wetenschap. Ik kan het weten want ik ben erbij betrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een semantische kwestie. De relativiteitstheorie is ook al lang en breed bewezen, sterker nog alle apparaten van tegenwoordig die zo'n beetje ingewikkelder zijn dan een tennisracket moeten er rekening mee houden anders zouden ze niet werken. Zoals de ouwe trouwe beeldbuis. Maar toch wordt dat nog steeds de relativiteitstheorie genoemd. Overigens zijn er nog steeds wel degelijk discussies over de details van de evolutietheorie. Luister maar eens de audiocursus "Theory of Evolution - A History of Controversy" van The Teaching Company door Edward J. Larson.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij komt: theorie betekent niet per sé dat iets nog niet bewezen is: the·o·rie de; v -rieën 1 kennis die niet met praktische oefening verbonden is 2 leer vd grondregels en beginselen ve wetenschap enz.
(http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=theorie) Let vooral op interpretatie 2. Daar valt dit onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een voorbeeld: mijn opa noemt het Amsterdamse Bos nog steeds "het bosplan" terwijl het er toch al een paar decennia ligt en geen plan meer is! :)
Dit komt omdat, de geloven als het christendom en islam agressiever waren dan de toenmalige "lokale"geloven. Denk aan de kruistochten en de missionarissen die de rimboe intrekken om heidenen te bekeren.
Ze stelden zich superieur op tov van een ander geloof. en dat moest bevochten worden. Door angst in te boezemen, gingen mensen volgen. ( een godvrezend persoon) daardoor verlieten veel mensen hun geboorte geloof. Zelf bescherming ( en hersenspoeling?)
Helaas is er tot op de dag van vandaag dit nog steeds actueel, hoe spijtig ook.

De evolutie theorie is is natuurlijk iets wat onafhankelijk is, wat mensen eigelijk laat zien dat er een mogelijkheid is om je eigen pad te kiezen en dat staat haaks op het geloof. In het geloof is er min of meer een vast pad dat je moet bewandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je denkt dat het komt doordat het Christendom en de Islam agressiever waren en daardoor zijn ze gebrainwashed. Ok, alleen evolutietheorie is achterhaald, de evolutie is al een feit :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze agressiever waren is onzin. Weet je hoeveel missionarissen in de bossen zijn vermoord? De Christenen en Moslims hadden alleen meer macht, en daarom meer mogelijkheden om te bekeren. Officieel was de leus ook niet dat zij superieur waren, maar dat anderen ook het recht moesten hebben om te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wat je zegt dat klopt, de islam en de christendom hadden idd meer macht. maar hoe denkt je dat ze aan die macht zijn gekomen? echt niet omdat ze zulke goede voorwaarden hadden of zulke goede sprekers. Het geloof werd uitgebreid op de zelfde manier als de koninkrijken werden uitgebreid. Met kracht en psychische onderdrukking. Dus eigenlijk op basis van de evolutie theorie. ;-) En dat ze vonden dat ander het recht hadden om te geloven. Die "heidenen"hadden daadwerkelijk een geloof, alleen dat kwam niet overheen met hun geloof. Dus werd het als geen geloof afgeschilderd of erger aanbidding van de duivel. Dus stelden zij zich superieur op tov van de gewone man.
En ja het is dan niet vreemd dat de "heidenen" in opstand komen om hun geboorte geloof te verdedigen. zij zagen ook wel in dat de kennis die zijn vergaard hadden over de jaren compleet zou worden weggevaagd door dit nieuwe geloof.
Omdat mensen willen geloven dat er oets is na de dood. En ze willen " hou vast " hebben ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit de islaam wordt gezegd dat God Adam (vzmh) en zijn vrouw schiep. Hij wist dat er maar één godheid (God) was. Daarna kwamen er nog andere profeten, omdat mensen na verloop van tijd de boodschap niet meer goed kende. Zie het een beetje als zo'n spelletje waarbij je in een kring iets fluisterend door vertelt of dat je iets meemaakt, doorvertelt en drie weken later hoor je het meest fantastische verhaal.

Goed, na die profeten, zoals Abraham (vzmh), Mozes (vzmh) en Jezus (vzmh) stuurde God nog eenmaal één profeet: Mohammed (zvmh).

Vanuit de islaam gezien zijn het jodendom en het christendom dus religies die heel dichtbij de islaam staan, maar waar de mensen nog altijd dingetjes hmm... bij verzonnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de levensomstandigheden van die tijd de mensen "deed" geloven in wat de "maatschappelijke heersers", ook weer uit vroeger tijden, hen dat op een manier van (ik weet wel niet hoe) hebben overgedragen, en daar uit is "hun en ons geloof ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genesis 3:15 geeft weer dat er vijandschap zou zijn tussen mensen die god willen aanbidden en degene die dit niet willen

als ik een boompje heb en dit wil verstoppen zou ik dit in het bos doen

en dat is wat de tegenstrever van god ook doet door zoveel verschillende denkbeelden te creeren onder gebracht in de verschillende religies dat het voor mensen moeilijker word om de ware religie te onderscheiden

het is dus heel belangrijk te onderzoeken waar deze valse religies aan te herkenen zijn en dat kun je doen door de bijbel te gebruiken als leidraad
omdat in tegenstelling wat mensen doen de bijbel zichzelf niet tegenspreekt

maar je raakt wel een gevoelig punt omdat het wel klopt dat veel gebruiken in hedendaagse religies terug te leiden zijn naar de religies van vroeger de egyptenaren gebruikte inderdaad een soort van kruis wat heden ten dagen nog word gebruikt door de christenheid terwijl het hebreeuwse woord in de bijbel steros waar Jezus aan gestorven is een recht opstaande paal was en geen kruis

ik vind het zo wie zo raar dat mensen het martelwerktuig waar mee Jezus is gedood gebruiken. zouden de familieleden van het schiet incident van gister het wapen van de schutter ook bij hun thuis aan de muur hangen ter nagedachtenis aan het incident of hun gestorven geliefde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of familieleden van mensen die zijn verdronken een aquarium boven de deur.
God en Allah zijn een en het zelfde. Allah is de Arabische benaming voor God. Allah bet. De God.
God heeft zich altijd al sinds de Schepping van de eerste mens zich kenbaar gemaakt aan de mens. Doormiddel van Profeten, boodschappers, en heiligen e.d. Het Geloof is dus niet iets nieuws.
Vele religies zijn misvormd en veranderd en met bijgeloof beïnvloed door de tegenstanders van het geloof.

Je schrijft over meerdere goden, in principe zijn ze het over algemeen wel over eens dat er één God is die de baas is. Ondanks dat ze schrijven over meerdere. Ik kan me niet voorstellen, dat er meerdere zouden zijn. Wij kennen Hem door verschillende eigenschappen zoals De Almachtige, De Vergever, De Helper, De Genadige. Stel dat er meerdere zijn, de een kan mij vergeven en de andere niet… De een gaat mij helpen en de ander niet…

Dit is niet logisch!!

Geloof in Eén God, De God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is er verschil, Christenen geloven in God als Drie-eenheid.
Wij mensen bestaan trouwens ook uit geest, ziel en lichaam en zijn toch een persoon. Wij zijn naar het evenbeeld van God gemaakt, drie in een.
Een deel van God, de Here Jezus (het Woord) is naar de aarde gekomen als Zijn Zoon om onze zondelast op Zich te nemen.
De Here Jezus zegt ook de Vader en Ik zijn een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus is een Profeet van God, er zijn al Christenen die dit zeggen, en Hij is gekomen om de mens te waarschuwen, en te Geloven in één God.
Ik zal het simpel houden en ik wil geen discussie houden… Jij praat over dat wij naar het evenbeeld van God zijn gemaakt.
Ik zie het zo, God heeft de mens geschapen dat uniek is in de gehele Schepping en dit komt omdat wij alle Eigenschappen van God kunnen reflecteren. (aan de hand onze inzet, gedrag enz.) Dit kan geen plant, boom, of dier. Dit betekend niet dat wij als God zijn. God staat boven alles, Hij heeft geen gelijke, of deelgenoten. Jezus gaat de mens gaat niet beoordelen? God zal over de mens gaan Beoordelen, b.v. wie er in de Hemel komt? Je vraag Hulp in de naam van God, niet in de naam van Jezus. Ook al zie jij dat ze het zelfde zijn...
Genesis 1:1 In het begin Schiep God de hemel en de aarde. Niet Jesus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God sprak (het Woord) en de Geest zweefde over de wateren. God de Vader, Jezus de Zoon het Woord en de Geest ( de Heilige Geest ), hier komt de Drie-eenheid weer in terug in de schepping.
God staat inderdaad boven ons, maar heeft Zijn eigenschappen in ons gelegd.
Wij bidden overigens in de Naam van Jezus.
U staat overigens vrij te geloven wat u wilt, we hebben door God een vrije wil gekregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het Woord van de Schepping. Wanneer Hij (God)iets beslist dan zegt Hij(God) er slechts tegen: ‘Wees!’ en het is.
Verder heeft Jezus nooit geclaimd God te zijn...
Onderzoek en Gij zult vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees Johannes 1 maar.. Het Woord dat vlees geworden is.
Er staat ook in Genesis laat ons mensen maken, grondtekst is El Elohim en dat is een meervoudsvorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is iets dat men bedoeld te zeggen... Verder zie ik nog wel wat afwijkingen en tegenstellingen... De beschrijving van Johannes wijkt duidelijk af van de andere drie evangeliën... Helaas... Ik wil niemand beledigen in welke vorm dan ook... Ik constateer alleen en neem niet gelijk zomaar iets aan... laten we de liefde van God zoeken en hopelijk krijgen, want alleen hier zullen vele problemen opgelost kunnen worden.
Jij heb jou geloof en ik heb mijn geloof...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg het in de handen van God, in dit geval heb je een geestelijke openbaring nodig, het verstand alleen is niet voldoende. God's zegen toegewenst.
Ik zal het proberen uit te leggen, God koos eerst het Joodse volk als heilig volk om zich bekend te maken in de wereld. Buiten het Joodse volk geloofde men in vele goden.
Na de kruisiging en opstanding van de Here Jezus werd de weg vrijgemaakt om de niet Joden te bereiken.
Dit gebeurde via de Apostelen vooral via Petrus en Paulus werd Europa bereikt. Romeinse keizer Constantijn kreeg een visioen over het kruis en won daarmee een oorlog en maakte het Christendom in het Romeinse Rijk tot een staatsgodsdienst.
De gebruiken van de oude goden raakte op de achtergrond en het geloof werd soms mede met harde hand verspreid.
Mohammed bracht een in de kern ander geloof gebaseerd op het Jodendom en Christendom en verspreide dit met harde hand in het midden oosten.
De Hindoes geloven eigenlijk nog steeds in vele goden en in Africa komen de natuurgodsdiensten nog steeds voor.
Het Boeddhisme en Shintoisme komt voort uit het Hindoeisme.
De drie geloven Christendom, Islam en Jodendom geloven trouwens dat de mens geschapen is door God en de eerste mensen geen apen waren maar Adam en Eva.
De wetenschap kan trouwens geen leven maken, laten ze maar een boon namaken en laten groeien, dat lukt niet.