Geloof je bewuster als je zelf voor een religie kiest, dan wanneer je deze van huis uit meekrijgt?

Van huis uit kan iemand zich ook meer in het geloof verdiepen toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Het is allebij het lerende model. Als je van huis uit in een religie bent groot gebracht, wordt je enigszins geconditioneerd door de herhalingen in tijden. Je wordt er uiteindelijk heel bewust van. Dat is meestal het moment of je ervoor kiest om er mee door te gaan of ervan af te zien. De religie wordt uiteindelijk iets van jezelf het is dan door je keuze jouw geloof. Als je ervoor kiest zonder de cultuur en religie vanuit het gezin waarin je bent groot gebracht dan is de weg intensiever en korter. Je kiest ervoor door verdieping en ontmoeting, en dat maakt je bewust in je keuze. Daarom geloof ik niet dat het een bewuster is dan het andere. De religie vanuit thuis is gedoceerd en groeit met je mee. Als je zelf kiest doe je dat veel sneller. Ik zie daarom geen verschil dan alleen de wijze waarop en het termijn tot bewustwoording. Maar ze zijn beiden van belang voor je leven immers het gaat om jouw beleving en niet om de wijze waarop. Eenmaal bewust is van jouw voor altijd. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar ben ik van overtuigd! Als je zelf een bewuste keuze maakt voor een geloof (of iets anders), dan zul je er doorgaans ook met veel meer passie of overtuiging achterstaan, dan als je iets "meekrijgt van huis uit.
Zo ken ik redelijk veel mensen die gelovig zijn opgevoed, maar tegenwoordig niet meer achter dat geloof staan, of zelfs helemaal geen religieus geloof meer hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hier niet erg veel verschil tussen zit als je er zelf voor kiest. Of dat je dit van huis uit heb meegekregen...

En wat mezelf betreft: Ik geloof in wat ik geloof en dit is in mijn visie geen religie, maar een levensovertuiging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'vanhuisuitreligies' zijn vaak erg sterk.
Voordat je het weet kom je in het hellevuur , of wordt je door je medegelovigen verstoten of gestenigd.
De meesten halen het dan ook niet in hun hoofd om een andere religie te kiezen.

Groetjes Zeppuhh ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je van huis uit meekrijgt, is met de paplepel ingegoten, en is dus nooit jouw eigen keus geweest!

Natuurlijk kun je volledig achter de religie staan die je toevallig vanaf je geboorte is meegegeven.
Da's dan lekker makkelijk en mooi meegenomen.

Ikzelf vind eigenlijk dat je je kind een keuze moet laten.
Dus: niet dopen, maar wel over allerlei religies iets vertellen, en eventueel af en toe eens wat voorlezen uit de kinderbijbel oid. Ook het humanisme en atheisme niet vergeten mee te nemen in je opvoeding.

Dan kan een kind later als het wil zelf kiezen welke richting hij of zij uit wil gaan.
Ik denk dat iemand dan bewuster en met meer diepgang en passie zijn of haar geloof zal beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord waar ik helemaal achtersta als het gaat om de opvoeding. +1
voor je eigen gevoel misschien maar dat hoeft niet zo te zijn in werklijkheid,zelf een religie kiezen gaat niet altijd gepaard met diepgaandonderzoek naar de essentie van de andere religie ,het kan ook een soort van ontsnapping van het gewone geloof wat je hebt gekregen van je ouders,of ontevredenheid waar je mee zit.
naar mijn mening is bewuster worden van ... is afstand nemen van…
je vraag klopt niet dus.