Zijn er mensen op GV die durven uitkomen voor hun geloof? Christen, Moslim, Budhist, etc...?

Wij leven in een vrij land met vrije meningsuiting. Toch vraag ik me af of er mensen zijn die er voor uit durven te komen?

Als je het durft, kun je aangeven of je lid bent van een kerk, moskee, groep, etc? En waarom je je durft uit te spreken en niet bang bent dat mensen, vanaf nu, je reacties en vragen anders gaan bekijken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

Mensen die mij al wat langer kennen op GV weten dat ik er geen enkele moeite mee heb om voor mijn geloof en (in de ogen van sommigen) 'ongeloof' uit te komen.

Ik heb verschillende religies van dichtbij, binnenstebuiten en achterstevoren 'uitgeprobeerd', om erachter te komen dat geen religie naadloos bij me aansluit. Ik zie in elke religie dingen terug die goed en minder goed bij me passen. Daarom pak ik overal iets mee en pas het toe als het voor mij goed is en goed voelt.

Dharma is de term die nog het meest op mij van toepassing is, in zowel Boeddhisme als Hindoeïsme.

Nee, ik ben nergens lid van. Ik ben lid van het leven en al haar openbaringen en geheimen, in de breedste religieuze en spirituele zin van het woord. En ik ontdek en leer nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank jullie wel voor de positieve reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben lid van het leven...prachtig gezegd! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan mijn lijftekst zijn, maar jij hebt het mooier omschreven!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (19)

Ik heb het in elk geval al gedaan, zij het niet dat ik wat gematigder ben dan sommige andere christenen.

Toegevoegd na 54 seconden:
En als mensen me daar slecht door aankijken, moeten ze dat zelf weten. Van mij mag in ieder geval iedereen wel of niet geloven wat hij of zij wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedere gelovige wel voor zijn geloofsrichting uit durft te komen, maar is dat nu kennisvermeerderend, of nieuwsgierigheid waar iemand iets aan heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof wel, maar wil niet bij een kerk o.i.d. horen.
Ik geloof op mijn eigen manier.
Het maakt mij niet uit dat g.v.ers dan anders tegen mijn vragen, antwoorden of reactie`s aankijken. Ik zou niet weten waarom ik er niet voor uit zou komen.
Ik ga mij echt niet opwinden over de punten. Van sommigen beschouw ik de minnen zelfs als een compliment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Moderne Heks ben ik heel veel met Godinnen en Goden bezig. Maar om nu te zeggen dat ik dit als een geloofsovertuiging zie. Is mijn antwoord 'NEE'...

En hier komt bij dat ik mij volledig distancieer van het dogmatiserende Wicca...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, vast van iemand die dit te zweverig vindt. Een +1 van mij erbij in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius en Marita: Krijg soms hier het idee dat alles wat niet binnen het christendom, of islam past een - duimpje opleverd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless Joh! Dat idee heb ik nou helemaaaal niet :P Lekker laten gaan, ze weten niet beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, lekker laten gaan...
Ik vond het in ieder geval een waardevol antwoord op de vraag, dus van mij krijg je een plusje :)
Ja hoor, ik geloof alleen in mezelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het jammer dat je deze vraag stelt! De vraag is wat mij betreft overbodig.

Als je je wat meer verdiept in de vragen en antwoorden van Goede Vraag onder de categorie Religie, dan zie je dat mensen hier voor hun mening uit durven en mogen komen. Als je wat langer mee loopt en serieus mee discussieert, is het soms handig om iemands achtergrond te kennen om de context van het antwoord te kunnen waarderen.

Als er negatieve reacties komen op een mening die bovendien beledigend van aard zijn, dan hoop ik dat er op de misbruik link wordt geklikt. Dan kunnen de moderatoren, waarvan ik er ook een ben naar kijken en het antwoord of reactie verwijderen.

Je vraag impliceert dat je potentieel bang moet zijn om voor je geloof uit te komen. Alsof dat mogelijk is in een land waar vrijheid van meningsuiting en vrijheid op Godsdienst een belangrijke waarde is. In een land dat Calvinsitisch protestantse en Katholieke wortels heeft, maar ook Joodse en Islamitische invloeden moet het niet zo moeilijk zijn om voor je geloof uit te kunnen komen. Of om er voor uit te komen dat je niet gelooft.

Ik durf zeker uit te komen voor mijn geloof. Ik ben zelf Protestant, gedoopt én lid van een kerk. Daar ga ik regelmatig heen. Mijn achtergrond en opvoeding kleuren mijn antwoorden. Ik zou daar juist op beoordeeld willen worden en vind het prima als mensen mijn reacties en antwoorden anders gaan bekijken. Want dat betekent dat ze zich beter in mij verdiepen. Want ik mag toch aannemen dat je niet suggereert dat ik nu niet meer serieus zal worden genomen omdat ik af en toe zondags in een kerkbankje zit en op maandag de evolutieleer verdedig op Goede Vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, zouden de minstemmers ook aan willen geven waarom mijn antwoord niet in hun straatje past ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je geen minnetje gegeven, maar als ik de hoeveelheid antwoorden en reacties bekijk op deze vraag, denk ik toch dat veel mensen hem WEL nuttig en zinvol vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat de vraag niet zinvol is. Anders had ik niet geantwoord. Maar de vraagsteller vraagt specifiek naar of GVers er voor uit durven komen en ik denk dat dit in het beantwoorden van vragen in de categorie Religie ook wel naar voren komt.
Ja hoor, dat heb ik ook al eerder gedaan. Voor mijn levensbeschouwing tenminste, ik heb namelijk geen geloof en ook 'religie' is een wat te groot woord voor mijn levensbeschouwing.

In mijn persoonlijke levensbeschouwing ben ik voornamelijk geïnspireerd door het boeddhisme (dat zelf trouwens wel een religie is). Ik kan niet zeggen dat ik het op dit moment zo practiseer dat ik mezelf boeddhist kan noemen, maar ik denk wel dat de leer van de boeddha de grootste factor is in mijn levensbeschouwing.

Het dichtste dat ik ooit bij een 'groep' ben gekomen is een meditatiegroep. Maar met wat mensen tegelijk op een kussentje zitten vind ik niet echt te vergelijken met lid zijn van een kerk.

Waarom ik me 'uit durf te spreken' (wat klinkt dat dramatisch) is omdat ik geen reden zie om dit geheim te houden. Ik verwacht dat mensen niet anders op me reageren als ze dit lezen (waarom zouden ze?) en als er toch mensen zouden zijn die dat doen: nou en? Het is maar een stel vreemden op internet. Wat kan mij het nou schelen wat die vinden/denken te weten over mijn levensbeschouwing?

Ik vertel er wel eens over als ik uitleg hoe ik tot een standpunt kom, maar ik probeer niemand mijn levensbeschouwing op te leggen. Zolang anderen mij datzelfde respect tonen, heb ik met niemand een probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een +1 van mij erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook. Een heel sterk antwoord.
Ik ben heel sterk rooms-katholiek opgevoed maar ga niet naar de kerk.Ik ben wel gelovig maar weiger me in een hokje te laten duwen en van de paus moet ik al helemaal niets hebben.Ik bid wel elke avond voor alles en iedereen en ik geloof dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben Humanist, geloof in de kracht van de mens zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kom ik er voor uit, het is voor veel gelovigen een deel van zijn/haar identiteit. Hier op GV zijn er zat mensen die duidelijk een bepaald geloof wel of niet aanhangen. Alleen is dit een vraagbaak en geen geloofsite en dus is er geen noodzaak om je geloof aan te geven.

Voor de geintresseerden, ik ben katholiek opgevoed en ben gedoopt en heb mijn eerste communie gedaan maar eigenlijk heb ik verder niks met het geloof en doe er ook niks meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder is atheistisch en durft daar niet eens voor uit te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor ik durf er voor uit te komen ,ik ben opgevoed als rooms katholiek ,heb me verdiept in de koran Niet heel diep hoor en ben nu tot de conclusie gekomen dat het enige dat telt de natuurkundige en biologische wetten en regels zijn . dus dat maakt mij een atheist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf zeker uit te komen voor mijn geloof. Ik ben niet aangesloten bij een kerk, maar ben erg geïnteresseerd in het katholicisme.. Hier krijg ik lessen over van mensen en zo leer ik er steeds meer over. Als mensen mij nu anders bekijken, prima, zit ik niet mee. Ik ben zoals ik ben, en ik geloof in God en als mensen dat niet doen dan is dat hun keuze, en laat ik mijn leven daar verder niet door beïnvloeden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat als je muslim bent,de meeste mensen verwachten een bepaalde beeld van je, niet perse slecht maar wel typisch. Een nederlandse mevrouw was lichtelijk teleurgesteld toen ik zei tegen haar dat ik nooit aan ramadan heb mee gedaan.
Een anti-muslim muslim is een muslim,daar kom ik voor op, en ik schaam me niet om allebei te zijn.In de praktijk groet ik idereen even aardig want ik geloof dat religie oneinigheid moet tussen de oren blijven en geen invloed moet hebben op ons gedrag tegen andere mensen van andere geloof.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een 'constructivist'. Daarmee bedoel ik dat ik een constructie maak die elementen bevat waarmee ik meen te kunnen begrijpen en te verklaren. Misschien heet het eindresultaat van die constructie wel "levensbeschouwing".

Omdat ik in het westen geboren ben en in een protestants-christelijk gezin opgevoed, ben ik mij ervan bewust dat ik nogal wat noties uit die traditie meeneem in mijn constructie. Maar... daarmee ben ik nog geen christen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vraagt ook of ik voor dat wat ik geloof - in mijn terminologie: construeer - durf uit te komen. je merkt aan mijn antwoord dat dit het geval is. Maar, ik moet wel zeggen dat het lastig blijft om uit te leggen en soms als 'bedreigend' overkomt bij 'echte gelovigen'. En dat terwijl ik hen volledig respecteer, omdat ik denk dat zij uiteindelijk, net als ik dat doe, hun constructies kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je even op mijn profielpagina kijkt, zie je bij expertises staan 'gereformeerde religie'. Dat is niet alleen omdat ik me er serieus in verdiept heb, maar ook omdat het mijn levensbeschouwing zelf is. Gezien mijn eerdere antwoorden op religieus getinte vragen kom ik er zeker openlijk voor uit.

[Ik ben trouwens terug van weg(?)geweest]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk durf ik hier voor uit te komen. Ik zou niet weten waarom niet. Dat ik christen ben is een stukje van mij, het kleurt mijn persoonlijkheid en op een aantal punten dus ook hoe ik naar anderen reageer. Dat is in het dagelijks leven zo, en op het internet vaak ook.

Om op sommige vragen hier op GV antwoord te geven, is dat soms ook nodig. Omdat je - vooral als je binnen het religie stukje - wel eens een antwoord geeft vanuit je geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof in god als een alles omvattende liefde en kracht.
ook in reincanatie en karma.
Als mensen aan mij vragen wat mijn geloof is dan zeg ik universeel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms is het zelfs moeiijk ervoor uit te komen dat je nergens in gelooft. wel observeer ik regelmatig gelovigen. heb respect voor ieder geloof. Stel het wel op prijs dat ik overal buiten wordt gelaten. Ik voel me bijvoorbeeld niet gerespecteerd als ik zeg dat ik niet aan kerst doe ( geen familie gedoe met eten, mooie kleren bomen enz ) en vervolgens door veel mensen als boeman word afgeschilderd omdat iedereen kerst gezellig MOET vinden. Dan heb ik toch meer met de Islam omdat die mensen gezellig in hun kringen hun feesten vieren, maar mij daar vooral niet in betrekken.