Is 't uitspreken van 'Er is geen god dan de god (allah=de god) en Mohammed is zijn profeet.' voldoende om moslim te worden?

Dit n.a.v. SuzyQ die schreef:
[Niet voor niets hoef je om je te bekeren tot de islam maar één zin uit te spreke en te geloven:

"Er is geen god dan de god (allah = de god) en Mohammed is zijn profeet."]
(Dat als reactie op Achtertuyn op http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-pesten-hemel.16116).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
la illahi il allah Er is geen god dan de god (allah=de god) (koran)
ik ben wat ik ben (bijbel)
waarheid is alles wat er bestaat. (atarveda)
er bestaat alleen Één, en alleen Één is er (upanishads)
ik ben alleen in ik ben in alles. ik ben onbeperkt en buiten de ruimte [tijd] (avadhuta gita)
ik ben DAT (bhagavat gita)
jij bent zonder begin, buiten tijd, en ruimte (ajurveda)
zoek waarheid overal, want ze is overal (boedha)
zo is dit reailteit, eternally zijnde, zelf sufficiente, zelf bevestigende, ware eigen zelf van alle dingen, ware bestaan van alle dingen, waarheid zoals ze is (lankavatara sutra)
ik ben alles, ik en mijn vader zijn één (jesus)
aarde en hemel zijn vereenigd in mij, tien duizend dingen en ik zijn hetzelfde (daosisme)
het - bestaande, en niet bestaande, hooste. dat wat schijnt en wat is kleiner dan het kleinste, en groter dan het grootste. het - waarin de werelden zijn verborgen, en hun bewoners. het is onvergankelijk (upanishads)
hij is onophoudend en overal één en hetzelfde. (avadkhuta gita)
atman bestaat altijd, overal, in alles. eeuwig en constant (upanishads)
jij bestaat altijd zowel binnen als buiten.(avadhuta)
het waarheid is één (vivekananda)
die één is universale substantie, die vormt miljoenen gescheiden lichamen (mark avreliy)
dat wat produceert meerderheid, is het hoogste Één (daosisme)
ik ben de bron van alles, alles komt voort uit mij. ik ben in elke punt van de wereld en dit alles is in me (bhagavat gita)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al de miljarden zijn onstaan uit Een en Een manifesteert zich in al de miljarden (confuzi)
er bestaat alleen Één, bestaat eeuwig en zijn bestaan kent geen einde (evangelie)
het is vaste basis, onsterfelijkheid, essentie van de bestaan (mahabharata)
er is god, en er is niets behalve god (koran)
oorspronkelijke bewustzijn van heelal - hij is één voor iedereen (agni yoga)
god is in alles, ook in ons (sinkhi)
hij is het eertste én het laatste, hij is gezien én ongezien (koran)
wijsheid is weten dat alles is één (heraklit)
hij is de meester van hele manifestatie en hij is de manifestatie zelf (zen)
zo, verchillende dingen ontstaan uit hem en in hem verdwijnen (upanishads)
de wereld en god zijn ongezien in hun éénheid (hermes trismegist)
ik ben de vader, de moeder, ik ben de zon. ik ben de essentie van al het bestaan, van dat wat er was en wat er is en wat er nog komt. subtieler dan het subtielste, ik ben in alles (mahabharata)
inderdaad, alleen atman is alles en alles is atman. en er is geen scheiding of niet-scheiding in hem (avadhuta gita)
god is één, hij heeft veel namen (nikhilananda)
er bestaat alleen één waarheid, mensen noemen het met verschillende woorden. buiten ruimte en tijd, zonder enige redenen eeuwig bestaat enige alles. (upanishads)
hooste zelf is overal één en hetzelfde, het bestaat zonder onderbrekingen en is buiten dualiteit. het heeft oneindige energie in zich zelf. eenheid van de meerderheid is onverstaanbaar. (amnaya)
la illahi il allah (ik zelf snel vertaald, sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.onelittleangel.com/wisdom/home/quotations.asp ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh... Moet je dat hele verhaal opzeggen om Moslim te (kunnen) worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hoeft niet... als je maar het verhaal begrijpt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ps: eigenlijk, je hoeft er alleen maar één van deze uitspraken te beseffen om "het hele verhaal" te begrijpen... want "er is god en er is niets behalve god" is het meest belangrijkste mantra niet alleen van islam, maar ook van veel andere religies (om niet te zeggen, van alle) en het ene leidt tot de andere ;)

Antwoorden (6)

Me dunkt dat je naast het uitspreken er dan ook achter moet staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt geen moslim worden als je er niet achterstaat. Met andere woorden, als je het voor iemand anders doet maar er zelf niet achterstaat, telt het niet. Moslim worden bestaat uit een aantal dingen:

- Getuigen dat er geen god is dan Allah (d.w.z. dat
niemand anders het recht heeft om aanbeden te worden
naast Hem en het erkennen dat Hij de Schepper is) en
dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is
(moslims erkennen overigens wel alle andere profeten
als Jezus bijvoorbeeld).
- De gebeden verrichten, plichtsgetrouw en op een
correcte manier.
- Zakaat betalen, ofwel armenbelasting.
- De Hadj (pelgrimstocht naar Mekka) verrichten.
- Vasten gedurende de maand Ramadan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het inderdaad specifiek over je bekeren tot de islam. Daar is deze zin genoeg voor. Uiteraard zijn er ook nog allerlei regels waar een moslim aan moet voldoen. Maar als je je bijvoorbeeld niet aan de vasten houdt of een keer het gebed overslaat, ben je niet zomaar geen moslim meer, hoogstens in de ogen van je geloofsgenoten een slechte moslim. Ook staan er dingen in de regels voor moslims waar je simpelweg nog niet aan toegekomen kan zijn. Als je je bekeert, ben je bijvoorbeeld niet pas moslim nadat je je eerste ramadan hebt meegemaakt. En de hadj hoeft een moslim maar één keer in zijn leven te volbrengen, het zou onzin zijn te denken dat al die moslms die nog aan het sparen zijn om zich de reis naar Mekka überhaupt te veroorloven geen echte moslims zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met deze zin begint het inderdaad, maar er zelf volledig achterstaan is absoluut een vereiste. Als moslim hoor je actief moslim te zijn, dus een zin uitspreken is niet voldoende als je vervolgens niets aan je geloof doet. Wat geloofsgenoten denken en vinden schuif ik even terzijde. Vanuit de koran gezien heb je als moslim de plicht om te bidden, te vasten en zakaat te betalen (de uitzonderingsregels even buiten beschouwing latend) Voor de hadj zijn duidelijke regels. Als je er in je leven niet aan toekomt (financieel gezien of door gezondheid), ben je als moslim niet meer of minder dan een ander die wel de middelen en mogelijkheden had om te gaan.
En mijn God is Lucifer...

Dus wat heb ik dan met Allah te maken...

En zoals een itaat uit een mooie mythe klinkt: "Jouw God is niet mijn God!"

Laat iedereen dus gewoon geloven wat hij/zij wilt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... Waarom deze reactie op een kennisvraag? Het gaat er niet om of allah bestaat, of iedereen zich tot de islam zou moeten bekeren, of iedereen zich aan islamitische regels zou moeten houden of al dat soort vragen. Er wordt simpelweg gevraagd naar de procedure waarmee iemand zich kan bekeren tot de islam. Niemand valt jouw god aan of probeert je zijn god op te dringen.
Ik heb het zojuist hardop geroepen, maar ik voel nog geen verandering.
Lijkt me ook te makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe word je moslim door die zin in het openbaar uit te spreken. Verder moet je je echter ook aan de regels van de islam houden(lijkt me logisch), zoals de ramadan, tocht naar mekka, armenbelasting etc.
Als je echt geintresseerd bent sluit je je het beste aan bij een moskee, die kunnen je meer vertellen.
Maar uiteindelijk kun je elk geloof aanhangen wat je wilt, zonder dat je er iets mee doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euhm nee... Ik sluit me niet aan bij een moskee... Want ik vind dat vrouwen te veel als ongelijk worden behandeld binnen de Islam. Uiteraard zijn vrouwen ook ongelijk (ze hebben andere lichamelijke bouw), maar dat vind ik geen reden voor de huidige verschillen in aanzien in de praktijk.
Om goede antwoord te kunnen geven op je vraag moet ik waarschijnlijk duiken in de fatwa’s,want in de islam niets is zo simple als het lijkt.fatwa is wat de imaam zegt over bepaalde zaken zodat het ligitiem (halal) wordt verklaard.
dat ga ik niet doen natuurlijk want de uitkomst is meestal bekend:de ene imam zegt zo en de andere zegt sus..afhanklijk van hun stroom.Over het algemeen is de kreet wat je hierboven vermeldt nodig om muslim te worden,maar de andere basis regels zijn ook net zo belangrijk, ik zou beginnen met als je een man bent dan moet je een stukje van je piemel afstaan! en een reeks van mag-wel en mag-niet dingen wat je moet weten.
In praktijk, is islam een prima geloof voor mensen die alleen een houvast zoeken,en niet praktisch de islam gaan naleven. en terug op je uitleg zeg je*niet voor niets*
en dat klopt er is niets dat voor niets is gezegd in de islam.
wat mij persoonlijk stoort is de naam mohamed die je moet spreken, het gaat om god toch,wat als ik niet onder de indruk van deze man ben? was het niet beter geweest als het zo ging *er is geen god dan allah en de rest zijn gewoon mensen* aangezien mohamed dat eertitel profeet niet heeft verdient.
samenvatting: ja je wordt wel muslim, maar je krijgt niet eens staand-plaats in de islamitsche bus naar de hemel, daarvoor moet je meer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'ik zou beginnen met als je een man bent dan moet je een stukje van je piemel afstaan!'
Ik dacht dat dat een Joods gebruik was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA,DAT KLOPT. MOHAMED VOND HET NODIG OM DEZE JOODSE RITUEEL OVER TE NEMEN.STERKER NOG DE HELE ISLAM BESTAAT UIT RITUELEN,REGELS EN VERHALEN DIE UIT DE JODENDOM EN CHRISTENDOM AFSTAMMEN,WELLISWAAR VERVORMD EN VERDRAAIT,MAAR NIETS IS NIEUWS,ZELFS ALLAH NIET.
MOHAMED WAS BEVRIEND MET EEN RABBIJ bouhaira DIE VOLGENS VEEL ONDERZOEKERS DE BREIN MOET ZIJN ACHTER DE HELE ISLAM-CONCEPT EN DE KORAN,MAAR ER KWAMEN MEER GELEERDEN UIT ANDERE VOLKEREN BIJ HEM OM LATIJNSE SCHRIFTEN TE VERTALEN IN HET ARABISCH VANDAAR DAT JE GRIEKSE MYTHEN TEGEN KOMT IN DE KORAN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom Mohammed: volgens de islam heeft allah de koran letterlijk geciteerd aan Mohammed. Geloof je niet dat Mohammed de profeet van allah is, dan geloof je niet dat de koran het woord van allah is, dan sla je de hele basis onder de islam vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles goed, en dat er in islam griekse, joodse, hindoestaanse, persische, egyptische mythen en rituelen zijn is ook waar. ik ben ben eens met *er is geen god dan allah en de rest zijn gewoon mensen* enige wat ik niet snap hondafan wat hebben fetwa's hiermee te maken?