Welke misverstanden bestaan er over de islam?

graag met uitleg a.u.b.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.6K
amigo
13 jaar geleden
dit is een lastige vraag omdat een aantal antwoorden mogelijk te omstreden zijn om hier neer te zetten dus ik denk niet dat je hier een compleet antwoord op kunt krijgen. Mogelijk is zelfs de vraag omstreden maar dat weet ik niet zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt geen info over de islam gevraagd, maar over misverstanden over de islam.

Het beste antwoord

Met 1,2 miljard gelovigen is de islam na het christendom de meest beleden godsdienst. Toch weten de meeste niet-islamieten weinig over deze wereldreligie. Onwetendheid kan leiden tot vooroordelen en die vooroordelen worden door de aanslagen in de VS alleen maar verder gevoed.

1. De islam is een agressieve godsdienst

Dat is veel te kort door de bocht. Dan is de stelling dat het christendom een agressieve religie is net zo goed te verdedigen. Ook binnen de islam vormen lieden die met geweld hun gelijk willen halen een kleine minderheid. Niet de islam, maar totalitaire regimes zijn een bedreiging voor de wereldvrede. De term jihad leidt in deze kwestie tot veel misverstanden. Jihad betekent 'strijden voor de goede zaak'.

2. De islam is een vrouwonvriendelijke godsdienst

Moeilijk punt. Moslims zelf vinden van niet. Zij vinden juist dat vrouwen in het westen slechter af zijn. Een lustobject. Een blote vrouw om een auto aan te prijzen, dat is pas vrouwonvriendelijk, zo redeneren zij. In Indonesië, het grootse moslimland ter wereld, gaan de meeste gelovige vrouwen ongesluierd over straat.

3. Alle moslims hangen hetzelfde geloof aan

Net als bij het christendom is er sprake van grote diversiteit. Van zeer seculier tot ultra-orthodox. De belangrijkste tweedeling is die tussen soennieten en sji'ieten, maar ook die vallen weer in meerdere subgroepen uiteen.

4. Islamitische landen zijn per definitie on-democratisch

Het klopt dat het democratische gehalte van islamitische landen in de regel laag is. Dat komt mijns inziens echter niet door de islam, als wel door de geo-politieke machtsverhoudingen.

5. Verreweg de meeste moslims wonen in het Midden-Oosten

Groot misverstand. De meeste moslims wonen voorbij het Midden-Oosten. In Indonesië, het land met de grootste moslimbevolking, en in India, waar bijvoorbeeld meer moslims leven dan in Pakistan. En wat te denken van voormalige Sovjet-republieken en Afrika ten zuiden van de Sahara. Wel is het zo dat het Midden-Oosten de bakermat is van de islam. Net als van het christendom overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"1. De islam is een agressieve godsdienst Dat is veel te kort door de bocht. Dan is de stelling dat het christendom een agressieve religie is net zo goed te verdedigen. Ook binnen de islam vormen lieden die met geweld hun gelijk willen halen een kleine minderheid. Niet de islam, maar totalitaire regimes zijn een bedreiging voor de wereldvrede. De term jihad leidt in deze kwestie tot veel misverstanden. Jihad betekent ‘strijden voor de goede zaak’." Daar komt nog eens bij dat dit versterkt wordt door imbecielen als wilders, die citaten uit de Koran halen en het dan COMPLEET verdraaien:
"wanneer de ongelovigen u bedreigen, span dan al uw paarden in, verdedig uw muren, blabla"
wordt:
"Doodt de ongelovige; vierendeel hem en verbrand hem blabla"
Zodra zo iemand mensen weten te overtuigen, is het al snel gedaan met de liefde en de goede vrede... :(

Andere antwoorden (4)

Dat moslim meisje preuts zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn 5 misverstanden over islam geconstateerd door Prof. Fred Leemhuis ,hij geeft zijn mening over 5 stellingen. Hij is universitair hoofddocent Arabische talen en islam in Groningen, vijf veelgehoorde opvattingen dan wel misvattingen over de islam voor.
onderstaand bron geeft dit weer.. met heel veel uitleg...

Stelling 1: De islam is een agressieve godsdienst
Stelling 2: De islam is een vrouwonvriendelijke godsdienst
Stelling 3: Alle moslims hangen hetzelfde geloof aan
Stelling 4: Islamitische landen zijn per definitie on-democratisch
Stelling 5: Verreweg de meeste moslims wonen in het Midden-Oosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vroegere docente Filosofie heeft ooit een misverstand rondom de Islam uitgelegd.

De Islam zou anti-homofilie zijn.

Dit schijnt niet zo te zijn, omdat in de Koran niks zou staan beschreven over het niet gemeenschap mogen hebben met iemand van hetzelfde geslacht, maar wel dat een man altijd 'bovenop' moet en in het geval van een man 'onderop' wordt dat als niet-mans gezien, dus vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nouja, dan moeten stellen maar even snel overleggen wie het mannetje van de twee is he :'D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je homa. Maak eens een wandeling door Ams met je vriend.
Dat de islam beleden wordt,zoals de koran preekt.