Brief van Paulus aan de Filippenzen?

Wat heeft de brief van paulus te zeggen tegen de mensen waar hij vroeger voor geschreven was, en wat heeft het voor ons nu te betekenen?
Ik zit hier al een tijdje over te denken maar ik kom er niet uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (2)

Filippi was een "brave" gemeente. In andere brieven is Paulus wel eens vermanend, maar de brief aan de Filippenzen is hartelijk. Het is een vriendschappelijke brief, waarin Paulus de gemeenschap aanmoedigt om door te gaan met goed leven en in vrede en blijdschap te leven. Dat zou je dus meteen kunnen zien als de betekenis die wij er nu voor onszelf uit kunnen halen.
Mijn belijdenistekst komt uit deze brief en hij is me erg dierbaar:
Dit bid ik, dat uw liefde nog steeds meer overvloedig moge zijn, in helder inzicht en alle fijngevoeligheid, om te onderscheiden waarop het aankomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paulus schreef de brief in 60 of 61 na christus in gevangenschap aan een bevriende gemeente. Paulus verwacht dat er spoedig een beslissing in zijn zaak zal worden genomen.

Filiipi was de eerste christelijke gemeente en Paulus onderhield vriendschappelijke contacten en verspreidde het evangelie. In dat licht moet je de brief zien. Niet meer en niet minder.

Of je er verder een theologische boodschap uit moet halen betwijfel ik. Je zou zoals Marleen aangeeft eens kunt lezen in bijbelstudies. Ik heb er één voor je gevonden:

http://bijbelonderzoek.blogspot.com/2009/12/de-brief-van-paulus-aan-de-filippenzen.html

Deze geeft niet persé mijn interpretatie weer, die staat hierboven, maar ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt.