Staat er in de bijbel of koraan iets over 2012?

Ik heb er eens iets over gehoord maar was een te vage bron om direct als waar aan te nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1K
Kimath
13 jaar geleden
Volgens mij niet.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Dus dan sla je er nog maar een paar vage bronnen op na?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anders onderbouw jij je vage reactie of le clerc?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of=ff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke dag kan het de laatste dag zijn. Voor jou of voor iedereen. het heeft niets met 2012 te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet hoor, maar wie heeft het over de laatste dag?
ik zie nergens iets staan over een doomsday of wat dan ook, ik stel gewoon een vraag.

Het beste antwoord

Nee, in de bijbel worden geen jaartallen vermeld. Openbaringen staan in vage omschrijvingen, zoals bijvoorbeeld:
Want u weet zelf maar al te goed dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht.
Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is niets vaags aan. Duidelijke voorbeeld kan toch niet: "Als een dief in de nacht"?

Andere antwoorden (10)

mischien staat het er niet letterlijk maar verwijs men er op 1 of andere manier naar .
in elk geloof noemt of verwijst men naar 2012.
zelfs nostradamus heeft er iets over geschreven.
het is voor iedereen een gissen wat er op die datum gaat gebeuren ,maar de wereld vergaat niet op die datum hoor .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Ik ben christen maar ken geen enkele verwijzing naar 2012, het staat nergens genoemd. Waar baseer jij die mededeling op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd Amadea, het staat nergens genoemd. toen de bijbelverhalen zijn geschreven bestond onze huidige jaartelling nog niet eens, dus hoe zouden ze dan het jaar 2012 kunnen gebruiken? het is meer een hype onder mensen die eens wat lezen op internet over maya's e.d. dan dat het binnen de verschillende religies echt een issue is volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geloof staan vage verwijzingen die NU door mensen geïnterpreteerd worden als een mogelijke verwijzing naar 2012.
Terwijl dat jaartal al nergens op slaat, want dat zou het einde van de Mayakalender zijn en dat blijkt een foute berekening te zijn van dat is pas 23zoveel.
In de Bijbel staan geen data vermeld. Wat er wel in staat is dat dé dag zal komen als een dief in de nacht.

Eigenlijk is het daarom raar dat mensen denken dat het in 2012 gebeurd. Volgens mij was er nog een datum bij ook.
Maar als iedereen er dan rekening mee houdt, kan het niet meer als een dief in de nacht komen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alhoewel de Bijbel absoluut iets met cijfers heeft (oa 7, 666 & 144000) is de bijbel een product van de tijd waarin het werd geschreven en stopt de chronologische lijn op de laatste bladzijde.

wel worden er toekomstbeloften gedaan in soms heldere taal (Jezus komt ooit terug op de wolken) soms vrij vaag (het grootse deel van het boek openbaring) maar exacte tijdsbepalingen buiten de chronologische lijn van de Bijbel zelf komen niet in de Bijbel voor.

veel sektes claimen helaas wel een jaartal voor het einde van de eindtijd te kunnen claimen met zelfbedachte berekeningen ofwel uitgaande van de illustratie van de eindtijd in de Bijbel (oa aardbevingen en andere natuurrampen en vooral een vermeerdering daarvan) alles wat over de eindtijd word gezegd (de tekenen van de tijd) is echter te vinden in eerde beschavingen zoals het romeinse rijk.

een wijder verspreid misverstand onder alle kleurtjes christenen gestoeld op boven staande is dat we in het staartje van de eindtijd leven. hierbij word dus niet met jaartallen gegooid maar is de veronderstelling heel stevig dat Jezus snel weer terug zal komen. dit is Bijbels gezien niet onmogelijk maar het kan ook nog 5000 jaar duren. dit laatste is willen ontkrachten als Christen is echter onbijbels.

1 Jezus zal terug komen als een dief in de nacht

2 de argumenten die worden aangevoerd als zijnde van deze tijd zijn altijd hergebruik van een eerder onderbuik gevoel.

bij het rijden van de eerste trein werd gedacht aan een duivels voertuig wat God niet goed kon vinden

bij de maanlanding werd hetzelfde gedacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Bijbel staat echt niets over 2012. Het is redelijk onzinnig om relaties te leggen tussen Bijbelteksten en het jaartal 2012. Zelfs de hoofdrolspelers in het Nieuwe Testament waren er van overtuigd dat de echatologische voorspellingen die Jezus deed nog tijdens hun leven zouden gebeuren (dus tussen 30-150 na Chr.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even in de data base gekeken en niets gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Welke database?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Microsoft Office Access
Niet in de Bijbel.
De Bijbel zegt wel dingen die in de toekomst zullen gaan gebeuren, maar er staat nadrukkelijk bij "van die dag weet niemand het tijdstip, alleen God". Ook worden er getallen genoemd in de bijbel, en uitdrukkingen zoals "tijden, een tijd en een halve tijd". Raadselachtig, en daarom zijn er altijd christenen die gaan rekenen en speculeren over deze dingen en dan uitkomen op (steeds andere!) jaartallen. Persoonlijk geloof ik niet dat ze gelijk hebben als God heeft gezegd dat alleen Hij het tijdstip weet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen willen graag horen als God over een eind spreekt, wanneer "exact" dat gaat gebeuren. Waarom? Dan kan men voor die tijd alles doen wat hij verboden heeft, om als de "datum" daar is, alles te doen wat Hij verlangt. Als God zegt dat hij dan alle slechte mensen zal straffen heeft het ook geen zin om een datum te noemen en heel lang te wachten. Hij heeft profetieen in de Bijbel en tekenen gegeven, waaraan zijn "volk" zou herkennen in welke tijdsperiode zij zouden leven. Maar NERGENS in de Bijbel wordt een datum of tijd rechtstreeks genoemd. Dit heeft tot veel speculaties en valse beweringen geleid. Soms om vrees op te wekken in hun omgeving en mensen tot daden aan te sporen.
God eist exclusieve toewijding en geen aanbidding vanaf of tot een bepaalde datum. Mattheus 24:13 zegt: Wie tot het einde heeft volhard, zal gered worden.
Ieder jaartal of datum door wie dan ook genoemd kan je als NIET WAAR beschouwen. De Bijbel zegt dat "Gods dag" plotseling komt "als een dief".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik geloof het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De H. Qur'aan is niet de enige bron binnen de islaam. Soera Het Opvouwen begint met tekenen van de Laatste Dag. Daar wordt geen jaartal bijgenoemd.

Binnen de islaam zijn er Overleveringen dat op de Laatste Dag de zon op zal komen in het westen en dat Jezus (vrede zij met hem) terugkeert om de duivel, het beest (soera De Mieren 82) verslaan. De engel Israfil zal de bazuinen laten schallen om de Dag der wederopstanding aan te kondigen. Alles zal vergaan, behalve God, zoals aangekondigd in soera De Barmhartige 26-27. Daarna zal God de wederopstanding op gang zetten.

Nogmaals, er zijn verschillende tekenen, maar er wordt geen concreet jaartal genoemd.

En God weet het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf de zoon des mensen wist nog dag nog uur, zou god de tijd van het einde dan wel aan mensen vertellen die afgoden dienaars waren en mensen offerden iets wat god verfoeiden