Wat zijn de verschillen én overeenkomsten tussen evolutie, creationisme en Intelligent design?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.9K

Antwoorden (5)

Evolutie : langzaam en waarneembaar proces van ontwikkeling van soorten door middel van natuurlijke selectie

Creationisme : de hele wereld is in één klap geschapen precies zoals ze nu is, met alle daarop momenteel voortkomende soorten. Fossielen en overige bewijzen van evolutie worden als niet-bestaand terzijde geschoven.

Intelligent design : combinatie van / vorm van creationisme dat poogt evolutie 'binnen het systeem' te passen omdat een rationeel denkend mens daar nu eenmaal niet omheen kan. Om het goddelijk te houden, wordt evolutie gezien als een middel om de volgens plan ontworpen schepping te volbrengen.

Evolutie is een waarneembaar verschijnsel dat wetenschappelijk onderbouwd is. Een proces dat gewoon 'is' , en geen doel of interpretatie behoeft. Het is een verklaringsmodel. Het is geen levenswijze of religie.

Creationisme en intelligent design zijn pogingen het ontstaan van de aarde en alles daarop toe te schrijven aan een hogere macht. Naar keus kunnen de aanhangers dus evolutie in hun godsbeeld inpassen of buitensluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kitzmiller v. Dover, 2005: Creationisme = Intelligent Design. Jouw omschrijving voor Intelligent Design behoort onder de noemer "Theïstische evolutie".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik weet het, die onzin is er in vijf of zes smaken geloof ik ; vergeef me dat ik ze niet altijd allemaal uit elkaar hou. Uiteindelijk is het één pot ongefundamenteerd nat.
Evolutie is (in dit bedoelde geval) een begrip uit de biologische wetenschap voor het feit dat leven zich (middels natuurlijke selectie) geleidelijk ontwikkelt.

Creationisme is pseudo-wetenschappelijke nonsens, die een emotioneel appèl doet op mensen in een poging de tegenstellingen die wetenschappelijke bevindingen ten aanzien van fabeltjes uit 'heilige' geschriften oproepen, te vereenzelvigen met deze fabels.

Intelligent design is creationisme verpakt in, voor leken, iets aannemelijker lijkende, doch nog steeds, pseudo-wetenschappelijke nonsens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beide laatsten veronderstellen een maker (God, Allah enz ) terwijl in het 1e geval het gewoon zo "gegroeid "is, zonder ingrijpen van wie dan ook. Wel een beetje simplistisch voor gesteld maar in essentie (volgens mij ) waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creationisme en Intelligent Design zijn tijdens een Amerikaanse rechtzaak (Kitzmiller v. Dover, 2005) aangetoond exact hetzelfde te zijn, met als enige verschil dat elke referentie naar de schepper vervangen is voor een referentie naar de intelligente ontwerper.

ID is bedacht door dezelfde mensen, met dezelfde argumenten. Ze probeerden hetzelfde boek in de scholen te krijgen, met enkel de boven genoemde wijzigingen. Er is in een van de drafts zelfs een verwijzing gevonden naar "cdesign proponentsists", een duidelijke tussenvorm van "creationists" en "design proponents".

De beiden laten zich herkennen door het selectief uitpikken van data, het weigeren tot het doen van enige wetenschappelijk verifieerbare voorspellingen, en het belangrijker vinden van geschriften dan daadwerkelijk bewijsmateriaal. Ook worden ze regelmatig betrapt op het blijven geven van argumenten, ondanks dat reeds meermaals is aangetoond dat deze feitelijk, verifiëerbaar onjuist zijn. Ze maken er ook niet altijd een geheim van dat deze stroom volledig de bedoeling heeft om religie te promoten.

De evolutietheorie is een wetenschappelijk ondersteunde verklaring voor de variatie in het leven.

Ergens hiertussenin kun je theïstische evolutie vinden; waarbij de evolutie wel geaccepteerd wordt, maar aan een godheid een sturende of steunende rol wordt toebedicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EVOLUTIE= De natuurwetenschappelijke verklaring van het leven op aarde.
CREATIONISME= De opvatting dat alles wat er is, we te danken hebben aan een bijzondere scheppingsdaad.
INTELLIGENT DESIGN= De poging een theologische visie te herintroduceren in de natuurwetenschappen.
(Hun voornaamste vraag is, "Hoe is het mogelijk dat er levende organismen en complexe biologische levensvormen kunnen ontstaan uit levenloze materie?"