Hoe luidt het katholieke dogma dat Maria als maagd zwanger was van Jezus?

Hier had ik het laatst met mijn man over, en we wisten het geen van beiden. Het is niet 'onbevlekte ontvangenis', zoals veel mensen denken, dat is namelijk het dogma dat Maria niet belast was met de erfzonde. Dat heeft met maagdelijkheid niets te maken. Maar wat is dan wel de officiële term voor Maria's maagdelijkheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Het is overigens "onbevlekte bevangenis" volgens mij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@inkie: Nope, het is onbevlekt ontvangen http://nl.wikipedia.org/wiki/Onbevlekte_Ontvangenis_van_Maria
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk bij onbevlekt ontvangen toch aan iets anders ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals Kenny al zei: "You can suck all the dick you want and still be a virgin.... Mary"
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alknobe: en zoals SuzyQ al uitlegt heeft het daar dus niets mee te maken.

Het beste antwoord

Maria's Maagdelijkheid.

Er zijn vier dogma's betreffende Maria, en men is bezig er een vijfde bij ingesteld te krijgen:
* Maria, Moeder Gods (Concilie van Efese, 431)
* Maria Onbevlekt Ontvangen (Z. Paus Pius IX, 1854)
* Maria's Maagdelijkheid (Synode van Lateranen, 649)
* Maria Tenhemelopneming (Paus Pius XII, 1950)
De vijfde betreft: Medeverlosseres, Middelares en Voorspreekster.

P.s. Merkwaardig dat iemand vraagt om een term, maar dat "beantwoorders" dan gaan stellen dat de veronderstelling waarop de term is gebaseerd niet klopt - in plaats van antwoord te geven op de vraag.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ darts,
als toevoeging, zie bijgevoegde link ;-) http://www.chick.com/reading/tracts/1510/1510_01.asp

Andere antwoorden (3)

Het dogma bevestigt de bijzondere status van Maria door te stellen dat zij verwekt werd en ter wereld kwam zonder met de erfzonde te zijn bevlekt.

Zij werd met een onbevlekte ziel ontvangen in de schoot van haar moeder, volgens de traditie Anna. Op haar ziel werd door God reeds tevoren de zuiverende werking van de toekomstige verlossing door haar Zoon Jezus Christus toegepast.

Volgens de katholieke geloofsleer bracht de bijzondere uitverkiezing van Maria met zich mee dat zij de enige mens in heel de geschiedenis is wier ziel nooit met enige zonde bevlekt geweest is, zelfs dus niet met de erfzonde.

De Rooms-Katholieke Kerk kent vier dogma’s over Maria: Moeder Gods, Maria altijd Maagd, Maria onbevlekte ontvangenis en Maria tenhemelopneming.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uit alinea drie zou je kunnen opmaken, dat Maria, Jezus volgens de biologische weg heeft gebaard en dus geen 'maagd' meer was. Maar omdat zij niet belast is met de erfzonde zal zij eeuwig 'onbevlekt' blijven, wat ze ook doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. is het geen dogma, maar een bedrogma. In ieder geval wordt in de wikipediapagina over het andere dogma dat je noemde (onbevlekte ontvangenis) verwezen naar dit dogma.

Het dogma heet dus het dogma van de maagdelijke geboorte. Dit blijkt uit de verwijzing vanuit link 1, naar link 2. Hier wordt gesteld dat het dogma van de onbevlekte ontvangenis vaak wordt verward met het dogma van de maagdelijke geboorte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anonymous minners are also sinners :)
Inderdaad is de inhoud van het dogma dat Maria is geboren zonder te zijn belast met de erfzonde.
Opvallend is dat dit dogma werd geformuleerd in een periode van grote sociale onrust in Eurpa (revoluties rond 1848) en grote veranderingen door de technische vooruitgang (spoorwegen, stoommachines, de elektrische telegraaf, fotografie het materialisme in de filosofie en het opkomende communisme. De zag hierin een bedreiging en om terrein te behouden werd zwaar ingezet op de zogenaamde Marialogie.

Toegevoegd na 43 seconden:
...De kerk zag hierin een bedreiging...